ساسنگ، بهشت گمشده(خواندن 6 دقیقه)

ابرهای ساسنگ و صبحانه پاییزی

وقتی سخن از مناظر زیبا و ر‌وٰیایی می‌شود، در ذهن هر کدام از ما تصویر یک شهر یا روستایی که به آن سفر کرده‌ایم، تداعی می‌گردد. بعضی از ما تعداد سفرهایمان آن قدر زیاد است که می‌توانیم به راحتی اسم چند منطقه را به زبان بیاوریم و بعضی دیگر هم آن‌قدر کم سفر کرده‌ایم که فقط یک نام در ذهنمان نقش می‌بندد.

ما در این مطلب از میزبون می‌خواهیم به شما بهشت گمشده‌ٔ جنگل‌های هیرکانی را معرفی کنیم. جایی که می‌تواند برای گردشگرانِ همیشه در سفر، تجربه‌ای جدید و برای کسانی که کمتر سفر می‌کنند، آغاز فصلی نو در زندگی و سفرهایشان باشد.

آشنایی با روستای ساسنگ

ساسنگ، روستایی در قسمتی از بلندای جنگل‌های هیرکانی (ارتفاع ۹۰۰متری از سطح دریا) است. در بین تمام زیبایی‌های استان گلستان، ساسنگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. روستایی با قدمتی چند صد ساله که اهالی آن اصالت، سادگی و مهربانی خویش را همچنان حفظ کرده‌اند. آثاری از قزلباش‌ها که در دوران صفویه زندگی می‌کردند در این روستا وجود دارد. ساسنگی‌ها از دو طایفه مصطفی‌لو و قول هستند.

این روستای ییلاقی در ۲۲ کیلومتری شهرستان مینودشت واقع شده است. بافت روستا سنتی بوده و هنوز پای بسیاری از امکانات و زندگی شهری به آن باز نشده است. همین نکته بسیار مهم، جذابیتش را برای شهرنشینان دوچندان کرده است.

جمعیت روستا حدود ۲۶۰ نفر است. اهالی ساسنگ به شغل دامپروری، تولید محصولات دامی، زعفران، عسل و صنایع دستی مختلف از جمله پرورش پیله ابریشم و ابریشم‌بافی مشغول هستند.

زندگی در روستای ساسنگ
زندگی در روستای ساسنگ

اگر در ساسنگ اقامت داشته باشید، دسترسی به چند مکان گردشگری برایتان مقدور خواهد بود. این روستا با گرگان حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. همچنین از ساسنگ تا پارک ملی گلستان که یکی از زیباترین پارک‌های ایران است، فقط ۶۰ کیلومتر راه طی خواهید کرد.

با پیمودن ۳۵ کیلومتر مسافت، می‌توانید به گنبد کاووس که بنای تاریخی قابوس‌بن‌وشمگیر در آن واقع شده، سفر کنید.

ساسنگ با گورستان تاریخی و عجیب خالد نبی نیز فقط ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

راهنمای سفر به ساسنگ

در هر فصلی از سال که به ساسنگ سفر کنید، زیبایی‌های منحصربه‌فردش شما را مسحور خواهد کرد.

وقتی وارد جاده پر پیچ و خم ساسنگ می‌شوید، از همان ابتدای جاده محو طنازی‌های بی‌مثالش خواهید شد. اما هرگز تصور نمی‌کنید چه مناظری در انتظار نوازش چشم‌هایتان است!

جاده منتهی به روستای ساسنگ
جاده منتهی به روستای ساسنگ

هنگامی که جاده به انتها می‌رسد، یعنی به روستای ساسنگ رسیده‌اید. بعد از ساسنگ دیگر نه جاده‌ای هست، نه روستایی. شما در بلندترین نقطه این منطقه هستید!

در قسمت ورودی روستا می‌توانید به راحتی تابلوی راهنما به سمت اقامتگاه بوم‌گردی ساسنگ را مشاهده کنید. در نتیجه پیدا کردن این اقامتگاه سخت نخواهد بود. اقامتگاه بوم‌گردی ساسنگ در تمامی فصول سال پذیرای مهمانان بوده و خدمات رفاهی ویژه‌ای را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این اقامتگاه توسط یکی از اهالی همین روستا بنا شده است. از آن جایی که اقامتگاه بوم‌گردی ساسنگ در یکی از مرتفع‌ترین مناطق این روستا واقع شده است، چشم‌اندازی بی نظیر و منحصر به فرد از جنگل را برای مهمانان به ارمغان می‌آورد. در این اقامتگاه ۱۱ اتاق وجود دارد و برای هر کدام از این اتاق‌ها هر گونه امکانات گرمایشی و سرمایشی به خوبی فراهم شده است. در نتیجه این اتاق‌ها برای شب نشینی و دورهمی مسافران بسیار مناسب هستند. مدیران اقامتگاه بوم‌گردی ساسنگ طراحی داخل اتاق‌های این اقامتگاه را به شکل خانه‌های روستایی انجام داده‌اند تا گردشگران با حضور در این اقامتگاه حس و حال حضور در روستا را به دست آورده و در فضایی صمیمی وقت بگذرانند.

جنگل‌های اطراف ساسنگ معروف به جنگل‌های هیرکانی است. پوشش گیاهی این جنگل‌ها درختان پهن برگ انجیری‌اند که در فصل پاییز به دلیل تنوع رنگی زیاد، زیباترین مناظر پاییزی را به نمایش می‌گذارند. آبشارهای پر آب و زیبایی در دل جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته‌اند. اطراف ساسنگ دو آبشار با ارتفاع ۱۵ متر وجود دارد که به آبشارهای ساسنگ معروفند. فاصله این آبشارها تا روستا حدود نیم ساعت پیاده‌روی است.

آبشار ساسنگ
آبشار ساسنگ

اگر سفرتان در فصل پاییز و زمستان است، باید تجهیزات لازم برای عبور از جنگل را داشته باشید. زیرا مسیر گل‌آلود است و بدون تردید برای عبور از بلندی‌ها و سراشیبی‌های نیازمند برخی وسایل خواهید بود.

در راه عبور از جنگل، درخت میوه‌های کندوس و تمشک به وفور مشاهده می‌شود. محلی‌ها از میوه‌های این دو درخت مربا و ترشی درست می‌کنند.

در دل جنگل‌های ساسنگ
در دل جنگل‌های ساسنگ

دو آبشار ساسنگ به فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند. برای عبور از رودخانه و رسیدن به یکی از آبشارها از کنار تخته سنگ‌های بزرگی عبور می‌کنید که خاص و بسیار زیبا هستند. در گذشته از این سنگ‌ها در ساخت بخش‌هایی از خانه‌های کاهگلی روستا استفاده می‌شده است. شاید به همین دلیل است که اسم اینجا را ساسنگ گذاشته‌اند. یعنی مانند سنگ!

اگر صبح ساسنگ را در پاییز و یا هوای بارانی تجربه کنید، وقتی از خواب بیدار می‌شوید در کنار ابرها قرار گرفته‌اید. در بهار  آغاز صبحتان با نسیم هوای کوهستانی و جنگلی همراه است.

تجربه یک صبحانه محلی در ساسنگ
صبح پاییزی در ساسنگ

عده‌ای از گردشگران زمستان را به ساسنگ می‌‌آیند تا از دیدن جنگلی با درختان سفیدپوش و رقص برف در فضایی نزدیک به آسمان، محروم نمانند.

بدون شک برای تجربه کردن این روستا، یک روز زمان بسیار کمی است. شما باید فرصت کنید تا صبحانه از شیر و کره و پنیر و تخم مرغ محلی، و ناهار و شام را از دست‌پخت بسیار خوب زنان روستا بچشید تا لذت زندگی روستایی زیر دندان‌هایتان برود.

شب و سکوت مطلق روستا، که گهگاه با صدای حیوانات محلی شکسته می‌شود تجربه‌ای بی‌نظیر است.

خود را آماده کنید تا چند روز زندگی روستایی را تجربه کنید و دل به ساسنگ بزنید.

اقامتگاه ساسنگ
اقامتگاه ساسنگ

پ.ن: در حال حاضر زندگی در شهرها و برخورداری از امکانات صنعتی پیچیدگی‌های زندگی را به طرز چشم‌گیری افزایش داده است. اما به همان نسبت هم از طراوت و شکوه زندگی در طبیعت کاسته است. به صورتی که در دنیای امروز افراد بسیار زیادی هستند که آرزوی گذراندن چند روز ناب را در منطقه‌ای خوش آب و هوا و ییلاقی در دل می‌پرورانند. آیا شما هم جزء این دسته از افراد هستید! آیا قلب شما هم برای شنیدن آواز پرندگان جنگلی می‌تپد؟ آیا مشتاق لمس ابرها از فراز کوه‌هایی پوشیده از درختان تنومند سبز و بلندقامت هستید؟ در روستای ساسنگ رطوبت باران روی خاک می‌نشیند و عطر باران روی خاک هیاهو به پا می‌کند. گاهی وقت‌ها شاید لازم باشد تمام نگرانی‌های شهری را در پهنۀ وسیع شهر به حال خود رها کنید و دل به جاده بزنید و اتفاقاً مقصدی آرام، خوش آب و هوا و معطر را انتخاب کنید. اگر به دنبال چنین فضای نابی هستید نام روستای دلبرانۀ ساسنگ را به خاطر داشته باشید. بدون شک مردم مهربان و خون‌گرم ساسنگ به زیباترین و بهترین شکل ممکن از شما استقبال خواهند کرد. وقتی به روستای ساسنگ رسیدید، در روزهای اقامت در این روستای ییلاقی، حتماً طعم بی‌نظیر غذاهای محلی این خطّه را بچشید. صد البته چای آتشی و حتی آش آتشی را از یاد نبرید. این موارد همه از موهبت‌های روستای منحصر به فرد ساسنگ هستند.

3 دیدگاه‌ها

  1. عالیه آیا مکانی برای استراحت دارد ؟ آیا برای خورد وخوراکی مشکل نیست ؟ آیا در فصل زمستان مشکلی نیست در بین راه ؟ چقدر از جاده آسفالت نمیاد ؟

    • بله، در متن به اقامتگاه بومگردی ساسنگ اشاره شده که هم مکان مناسبی برای استراحت به حساب میاد و هم امکان سفارش غذا هست. جاده منتهی به روستای ساسنگ در فاصله نزدیکی از مینودشت قرار داره، کل جاده آسفالته، قسمت‌هایی از مسیر سربالایی هست و به ندرت با پیچ‌های تند مواجه می‌شید.

      خیلی از گردشگران فصل زمستان رو برای دیدن این منطقه انتخاب می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید