هر آن‌چه که باید درباره جزیره هندورابی بدانید(خواندن 5 دقیقه)

جزیره هندورابی
جزیره هندورابی

اهالی می‌گویند هند و رابی زوج عاشقی بودند که به این جزیره پناه می‌آورند تا به دور از دغدغه‌ها و تنش‌ها با یکدیگر زندگی کنند. این‌که این داستان افسانه است یا واقعیت، کسی نمی‌داند. بر اساس مدارک به دست آمده قدیمی‌ترین نام این جزیره ابرون است. پس از آن هلندی‌ها نام این جزیره را هورن گذاشتند و ما امروز به آن هندورابی می‌گوییم.

میزبون می‌خواهد شما را به جزیره‌ای ببرد که کمتر کسی به آن سفر کرده است، اما در زیبایی و آرامش چیزی از دیگر جزایر اطراف کیش کم ندارد.

جزیره هندورابی کجاست؟

در ۲۳ کیلومتری جزیره کیش، بین جزایر کیش و لاوان جزیره همواری وجود دارد به نام هندورابی. از طریق اسکله کیش، می‌توان با قایق‌های چارتر و یا شناورهای بزرگی که حدود ۳۵۰ نفر ظرفیت دارند، به سمت این جزیره رفت. راه حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد. اکثر مسافران جزیره هندورابی با اجاره خانه محلی در کیش اقامت می‌کنند و یک صبح تا شب را به هندورابی می‌روند.

نکات مهمی که برای سفر به هندورابی باید بدانید

در بیشتر مواقع این جزیره به عنوان منطقه‌ای خالی از سکنه معرفی می‌شود، اما در حقیقت این‌طور نیست! حدود ۲۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند که اغلب ماهیگیر و از قبایل عرب هستند. برخی امکانات مانند مدرسه، پاسگاه پلیس و درمانگاه نیز در آن وجود دارد. در قسمتی از جزیره هتل‌های چادری برای گردشگران فراهم شده و بندر هندورابی و فرودگاه آن نیز در سال ۱۳۹۶ افتتاح گردیده است.

هندورابی جزیره کم ارتفاع و کوچکی است که می‌توان گفت پرنده در آن پر نمی‌زند. ارتفاع بلندترین نقطه این جزیره حدود ۴۳ متر است. بر خلاف جزایر کیش و هنگام که پوشیده از صخره‌های بلند هستند، در جزیره هندورابی فقط در قسمت غربی چند صخره کم ارتفاع به چشم می‌خورد.

شمال جزیره هندورابی کم عمق‌تر از دیگر نقاط است و ۵ تا ۸ متر عمق دارد. برای شنا و غواصی ساحل شمالی مناسب‌تر است. از آن جایی که سواحل شرقی و جنوبی جزیره هندروابی دارای عمقی بین ۸ تا ۱۸ متر است، برای غواصی و شنا مناسب نخواهد بود. گفتنی است در سواحل شرقی ستاره ماهی‌‌های زیادی را می‌‌توانید مشاهده کنید پس اگر دوست دارید ستاره ماهی‌ها را مشاهده کنید باید به سواحل شرقی بروید. افرادی که به قصد کمپینگ به هندورابی سفر می‌‌کنند، از بخش جنوبی این جزیره برای کمپ کردن استفاده می‌‌کنند.

تفریحات موجود درون جزیره عبارتند از: موتورسواری با موتورهای ۴ چرخ دور جزیره، جت اسکی، سافاری، غواصی و بنانا سواری.
فرقی ندارد از سایت‌‌های شمالی و یا جنوبی جزیره هندورابی استفاده کنید، در هر کدام از این دو سایت‌‌ها می‌‌توانید از غواصی، بنانا سواری و جت اسکی بهره‌‌مند شوید.

یکی از زیبایی‌های جزیره هندورابی مربوط به تنوع گونه‌های جانوری‌اش می‌شود.  تنوع موجودات آبزی بسیار زیاد است و در میان آن‌ها مرجان‌ها، جراح ماهی، طوطی ماهی، یونیک، پیکاسو، تن ماهی دم زرد و ملوان به وفور مشاهده می‌شود. لاکپشت‌ها نیز از نیمه اسفند تا نیمه خرداد در جزیره تخم‌گذاری می‌کنند و بدین‌گونه یکی از خارق‌العاده‌ترین صحنه‌های طبیعت خلق می‌شود. به همین دلیل یکی از جاذبه‌‌های جزیه هندورابی را می‌‌توان تخم‌‌گذاری لاک‌‌پشت‌‌ها دانست.

در کنار کلوپ دریایی یک رستوران وجود دارد که بیشتر ماهی و میگو طبخ می‌کند. از آن جایی که عمده گردشگران این منطقه برای کمپ زدن به جزیره هندورابی سفر می‌‌کنند، وسایل پخت و پز را با خود به همراه دارند و به همین دلیل کمتر از رستوران موجود در جزیره استفاده می‌‌کنند. در جزیره هندورابی فقط یک سوپر مارکت خواهید دید، اگر تمایل به خوراکی‌های متنوع دارید، قبل از آمدن به هندورابی آن‌ها را تهیه کنید. به طور مثال می‌‌توانید خریدهای خود را قبل از رسیدن به هندورابی و در بندر چیرویه انجام دهید. همچنین چون آب جزیره از چاه و آب انبارها تهیه می‌شود، بهتر است آب خوراکی به همراه خود داشته باشید.

چه زمانی به هندورابی برویم؟

بهترین فصل سفر به جزیره هندورابی آذر تا فروردین است. در دیگر مواقع سال هوا شرجی می‌باشد و دمای هوا نیز بسیار بالا است. با این وجود تورهای یک روزه از جزیره کیش به جزیره هندورابی برقرار می‌باشد. در فصل پاییز و زمستان مسافران زیادی راهی جزیره کیش می‌شوند و پس از اجاره آپارتمان در کیش، به بازدید از جزایر اطراف کیش و مناطق دیدنی می‌پردازند. جزیره هندورابی یکی از بکرترین و آرام‌ترین مناطق گردشگری است. برای افرادی که دوست دارند وقتی از چادر خود بیرون می‌آیند تا چشم‌شان کار می‌کند آبی بی‌کران دریا باشد و فقط صدای دریا و پرندگان دریایی به گوش‌شان برسد، جزیره هندورابی بهترین مکان به دست آوردن این آرامش است.

خلیج پایدار، سرافراز، ارزشمند، اسرارآمیز و همیشگی فارس

چگونه به جزیره هندورابی برویم؟

جزیره هندورابی در حوالی جزیره کیش و در فاصله بسیار کمی با آن قرار دارد. اگر از سمت غرب جزیره کیش حدود ۳۰ کیلومتر قایق‌رانی کنید، به جزیره هندورابی خواهید رسید؛ جزیره‌ای که شاید در ابتدا مانند یک جزیره خالی از سکون به نظر برسد، ولی همان طور که گفتیم یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین جزایر ایران می‌باشد. تعدادی از گردشگران جزیره کیش، پس از گشت و گذار در این جزیره، با قایق خود را به جزیره هندورابی می‌رسانند تا از زیبایی‌های متفاوت این جزیره نیز بهره‌مند شوند. درست است که با سفر به جزیره کیش و مدت زمان اندکی قایق‌سواری می‌توانید خود را به جزیره هندورابی برسانید، اما این به آن معنا نیست که برای سفر به این جزیره حتما باید به کیش سفر کنید؛ شما می‌توانید در استان هرمزگان، ابتدا خود را به بندر چیروئیه برسانید و سپس از آن جا تنها با ۹ کیلومتر قایق‌سواری خود را به جزیره هندورابی برسانید.

3 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید