جاهای دیدنی شیراز ( ۲۰ جای دیدنی شیراز )(خواندن 23 دقیقه)

شیراز زیبا
شیراز زیبا

اکثر مردم ایران شیراز را شهر حافظ و سعدی، شهر شاه‌چراغ و خواجوی کرمانی، گنجینه تاریخ و تمدن آریایی و شهر عاشقانه‌ها و شاعرانه‌ها می‌دانند. شهری که بهارش دلفریبی می‌کند و عطر بهارنارنج را به جان مشتاق گردشگران هدیه می‌د‌هد. شیراز دیار بهشت‌گونه‌ای است که به هر سویش بنگری دسته دسته گل‌های رنگارنگ صحنه روزگارش را نقاشی کرده‌اند. شهری از جنس مهربانی‌ها. در این مطلب میزبون را همراهی کنید تا ۲۰ جای دیدنی شیراز را به شما معرفی کنیم.

۱- موزه پارس شیراز

ساختمان موزه پارس شیراز
ساختمان موزه پارس شیراز

موزه پارس همان عمارت کلاه‌فرنگی می‌باشد که در باغ نظر شیراز قرار گرفته است. در سال ۱۳۱۵ نام این مکان به موزه پارس تغییر یافت. از همان سال مردم توانستند به این مکان بروند و از آن‌جا بازدید کنند. تا قبل از آن تنها بزرگان سیاسی مجوز تردد در این منطقه را داشتند.

این موزه قدیمی‌ترین موزه شیراز است و اشیاء بسیار قدیمی و ارزنده‌ای در آن نگهداری می‌شود. در قسمت بیرونی موزه انبوهی از درختان بسیار قدیمی سر به آسمان کشیده‌اند و فضایی دل‌نشین را در کنار ساختمان آجری موزه پدید آورده‌اند. نمای داخلی موزه دارای گنبدی زیباست که تداعی کننده صنعت معماری ایران است و بر دیوارها و طاق‌های بنا نقوش گل و پرنده دیده می‌شود.

در این موزه قرآن‌های قدیمی، نقاشی‌های ارزشمند و منحصربه‌فرد، قباله‌های ازدواج مربوط به قرون ده و یازده و دیگر اشیاء گرانبهاء نگهداری می‌شود. موزه پارس در خیابان کریم‌خان زند، بین بازار وکیل و ارگ کریم‌خانی قرار دارد. 

۲- پارک قلعه بندر

پارک قلعه بندر شیراز
پارک قلعه بندر شیراز

اگر می‌خواهید شهر شیراز را از نمایی بسیار زیبا مشاهده کنید به پارک قلعه بندر سری بزنید. این پارک توسط شهرداری در بالای کوهی مشرف به شهر ساخته شده است و حدود ده هکتار مساحت دارد. در میان پارک آبشاری مصنوعی قرار داده شده که جلوه‌ای دل‌پذیر را همراه با فضای سبز پارک پدید آورده است. در دل این کوهستان پارک نیز مانند بسیاری مکان‌های دیگر شیراز اثراتی از زمان زندیه مشاهده می‌شود. در جنوب پارک قلعه بندر تاب و سرسره سنگی دیده میشود که بنابر اطلاعات محلی مخصوص فرزندان لطف‌علی‌خان زند بوده است. پارک قلعه بندر یکی از زیباترین مکان‌های شیراز است که در روزهای تعطیل شیرازی‌ها را به سوی خود فرا می‌خواند. 

۳- خانه شاپوری

خانه شاپوری در شیراز
خانه شاپوری در شیراز

خانه شاپوری در میان باغی سرسبز و زیبا قرار دارد. این خانه با معماری اروپایی‌اش تفاوت زیادی با دیگر خانه‌های قدیمی شیراز دارد. عمارت شاپوری مساحتی حدود ۴۶۰۰ مترمربع داشته که ۸۴۰ مترمربع آن زیربنای خانه است. صاحب خانه عبدالصاحب شاپوری نام داشته و ساخت این بنای دو طبقه در سال ۱۳۱۵ به پایان رسیده است. معماری بنا به صورت ستون‌های قرینه و تزیینات رنگارنگ به همراه راه پله‌های دو سویه می‌باشد. در حال حاضر کاربری این بنا ترکیبی از رستوران، کافی‌شاپ و نمایشگاه صنایع دستی می‌باشد.

خانه شاپوری در سال ۱۳۷۹ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت در محله انوری، خیابان کریم‌خان زند قرار دارد.

۴- کاروانسرای گمرک

این کاروانسرا جزء بناهای کریم‌خان زند محسوب می‌شود و در بخش شمال شرقی بازار وکیل ساخته شده است. کاروانسرا شامل دو طبقه می‌باشد که در هر طبقه تعدادی حجره بنا کرده‌اند. حجره‌ها در چهار ضلع کاروانسرا قرار دارند و سطح آن‌ها کمی بالاتر از زمین است. در میان حیاط کاروانسرای گمرک حوضی به رنگ سرخ قرار گرفته که از سنگ حجاری ساخته شده است. در میان کاروانسرا مسجدی به نام مسجد حسین‌بن‌علی ساخته شده که تاریخ احداث آن مربوط به سال ۱۳۱۹ هجری قمری می‌باشد. در حال حاضر کاروانسرای کمرگ به مرکز عمده فروشی محصولات نساجی تغییر کاربری داده است.

۵- آرامگاه تاج‌الدین غریب

آرامگاه تاج‌الدین غریب در شیراز
آرامگاه تاج‌الدین غریب در شیراز

این بنا آرامگاه جعفربن فضل‌بن علی ابن ابی‌طالب می‌باشد که لقب تاج‌الدین غریب را به ایشان داده‌اند. بنای آرامگاه در زمان قبل از قاجاریه ساخته شده و به دروازه کازرون بسیار نزدیک است. آرامگاه یکی دیگر از نوادگان حضرت علی (ع) نیز در این بقعه متبرکه قرار دارد. بقعه تاج‌الدین غریب با گنبد نیلوفری رنگش در کوچه بازار میوه فروش‌ها خودنمایی می‌کند. در قسمت ورودی بقعه از کاشی هفت رنگ برای سر در استفاده شده که به تصویر گل و بوته مزیّن است. برخی کاشی‌ها نیز با آیات قرآنی تزيین شده‌اند و برخی دیگر تصاویری از کربلا را نشان روایت می‌کنند.

در میان حرم دو قبر در دل یک ضریح نقره جای گرفته‌اند و بالای آن گنبد قرار دارد. سقف حرم آینه‌کاری است و دیوارها تا ارتفاع بیش از یک متر با سنگ مرمر تزیین شده‌اند. حسینیه امام‌زاده نیز در سمت چپ حرم قرار گرفته است.

۶- سعدیه

مزار شاعر بزرگ سعدی شیرازی که به سعدیه شهرت دارد در انتهای خیابان بوستان در کنار باغ دلگشا قرار گرفته است. قبل از فوت سعدی اینجا محل عبادات و دورهمی‌های او و همراهانش بوده است. آرامگاه سعدی در میان یک باغ بسیار زیبا و با صفا قرار گرفته است. در نزدیکی بنا حوضی پر از ماهی وجود دارد که آب آن از چشمه‌ای که از زیر بنا می‌جوشد، تأمین می‌شود.

معماری بنای آرامگاه تلفیق معماری سنتی و امروزی است. طراح این اثر محسن فروغی بوده است. نمای بیرونی بنا هشت ستون دارد که از سنگ‌های قهوه‌ای ساخته شده‌اند. آرامگاه به شکل گنبد با کاشی‌های فیروزه‌ای می‌باشد. خود بنا از سنگ سفید است و به شکل ماهرانه‌ای کاشی‌کاری شده است. نمای داخلی نیز هشت ضلعی بوده و هفت کتیبه در آن دیده می‌شود. این کتیبه‌های خطی که توسط ابراهیم بوذری نوشته شده‌اند، مزیّن به ابیاتی از سعدی می‌باشند. اگر در فصل بهار به سعدیه بروید، ساعت‌ها در آن ماندگار می‌شوید. زیبایی سعدیه خیره کننده است.

۷- حافظیه

نمایی از داخل مقبره خواجه شیرازی
نمایی از داخل مقبره خواجه شیرازی

حافظیه نام مجموعه‌ای است که آرامگاه حافظ شیرازی، شاعر بزرگ قرن ۸ در آن قرار گرفته است. حافظیه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است و بسیاری از مردم دنیا شیراز را به واسطه حافظ و حافظیه می‌شناسند. محال است مسافری به شیراز بیاید و از حافظیه دیدن نکند. 

این بنا در طول تاریخ دستخوش تغییرات فراوانی شده است. جالب است بدانید که نخستین بنا بر مزار این شاعر حدود ۶۵ سال پس از فوتش ساخته شد. در دوره صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه این بنا بارها و بارها مرمت شد. در آن دوران بنا به سبک معماری سنتی ایران بود. در زمان پهلوی، در سال ۱۳۱۴ معمار مشهوری به نام آندره گدار برای این مجموعه طرحی را طراحی کرد که با نظارت مسئولین اداره فرهنگ فارس اجرا شد و در سال ۱۳۱۵ ساخت بنای کنونی آرامگاه به اتمام رسید.

حافظیه بین چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه شیراز قرار دارد.

۸- آرامگاه کوروش کبیر

مقبره کوروش در پاسارگاد
مقبره کوروش در پاسارگاد

کوروش نخستین پادشاه هخامنشیان و یکی از عادل‌ترین و محبوب‌ترین پادشاهان ایران است. او به حاکم مهربان، مردم‌دوست و عادل شهرت دارد. آرامگاه او در شیراز، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های این شهر است. این آرامگاه در پاسارگاد، یکی از دیدنی‌ترین و تاریخی‌ترین مناطق شیراز قرار دارد. بنای آرامگاه کوروش که در میان دیگر بناهای تاریخی پاسارگاد درخشان و برجسته است در قسمت جنوبی مجموعه پاسارگاد قرار گرفته است. در هر کجای دشت وسیع پاسارگاد که بایستید، بنای مقبره کوروش برای‌تان قابل رؤیت است.

مجموعه پاسارگاد با شهر شیراز حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد. برای بازدید از مقبره کوروش کبیر، هم می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کنید و هم از حمل و نقل عمومی.

۹- آرامگاه شاه شجاع

این آرامگاه مربوط به یکی از دلاورترین شاهان آل مظفر به نام ابوالفوارس جلال‌الدین فرزند مبارزالدین محمدبن امیرمظفر است. وی را به دلیل شجاعت‌ها و دلاوری‌هایش شاه شجاع لقب داده‌اند. سلسله آل مظفر پس از اتابکان فارس روی کار آمد. در سال ۱۱۵۷ هجری شمسی میرزا مجید کرمانی از نوادگان شاه شجاع سنگی بر روی قبر جدّ خود نصب کرد. در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی فردی به نام علی سامی با تلاش فراوان توانست آرامگاه امروزی را برپا کند. این بنا در سال ۱۳۵۴ به عنوان اثری ملی در فهرست آار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۰- آرامگاه خواجوی کرمانی

مجسمه خواجوی کرمانی در آرامگاهش
مجسمه خواجوی کرمانی در آرامگاهش

کمال‌الدین ابوالعطامحمودبن علی‌بن محمود ملقب به خواجوی کرمانی یکی از بزرگ‌ترین ساعران قرن ۸ است که تأثیرات چشم‌گیری بر روی شاعران هم عصر و پس از خود داشته است. مضامین آثار وی بیشتر عرفانی می‌باشد. از او پنج مثنوی به جای مانده که به خمسه خواجو معروفند به نام‌های روضه‌الانوار، همای و همایون، گل و نوروز، کمال‌نامه و گوهرنامه.

آرامگاه این شاعر ارزنده در دامنه کوه صبوی یا همان کوه باباکوهی قرار دارد. بنای آرامگاه در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی ساخته شده و بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. معماری بنا خاص و جذاب است و همین امر موجب می‌شود تا گردشگران ساعاتی را به بازدید و بررسی معماری آرامگاه سپری کنند. در نزدیکی آرامگاه ۳ غار وجود دارد. در داخل غارها نقوش برجسته‌ای دیده می‌شود که اساطیر ایرانی و وقایع تاریخی را تصویر کرده‌اند. گویا این غارها محل عبادت مریدان خواجوی کرمانی بوده است.

نزدیک‌ترین جاذبه‌های شیراز به آرامگاه خواجوی کرمانی، دروازه قرآن، حافظیه و باغ موزه جهان نما است.

۱۱- باغ دلگشا

باغ دلگشای شیراز
باغ دلگشای شیراز

باغ‌های شیراز همان جاذبه‌هایی هستند که این شهر را از دیگر شهرهای ایران متمایز کرده‌اند. هر کدام از این باغ‌ها می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم زیبایی‌ها و دلفریبی‌های خود کنند. باغ دلگشا نیز از این قاعده مستثنا نیست. دلگشا واقعا دلگشاست! با هر تنش ذهنی و دغدغه‌ای که وارد این باغ بشوید، دلتان باز می‌شود و حالتان به سرعت تغییر می‌کند. در بهار عطر خوش بهارنارنج در تمام باغ می‌پیچد به گونه‌ای که گویی اینجا نارنجستان قوام است! این باغ حدود شش هکتار مساحت دارد و به سعدیه بسیار نزدیک است. آبی که از چشمه سعدیه جریان دارد، از میان این باغ گذر می‌کند. درختان پرتقال و نارنج و سرو و کاج و نخل باغ دلگشا در هر فصلی از سال زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارند.

این باغ در طول تاریخ خوشی‌ها و ناخوشی‌های زیادی را تجربه کرده و کمتر از پنجاه سال است که به تملک شهرداری در آمده است. 

عمارتی که در دل باغ قرار دارد در حال حاضر تبدیل به موزه شده است. این مکان با آرامگاه سعدی فاصله کمی دارد و پیاده هم می‌توانید به آن‌جا بروید.

۱۲- باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز، در واقع معروف‌ترین باغ این شهر است. در میان باغ‌های بی‌نظیر شیراز باغ ارم بازدیدکنندگان بیشتری را جذب خود می‌کند. روزگاری این باغ محل رفت و آمد عده‌ای خاص بود و همه مردم حق ورود و بازدید از آن را نداشتند. زیبایی‌های این باغ که آن را به مانند تکه‌ای از بهشت کرده، تمام نشدنی است. هر چقدر در آن قدم بزنی و مناظرش را به نظاره بنشینی بازم دل کندن و رفتن از آن بسیار سخت است. درخت‌های سرو و نارنج به همراه حوض زیبا در کنار آن عمارت شگفت‌انگیز، دل شما را برای همیشه می‌رباید. از آن پس هر کجا که بروید، شوق دیدار با باغ ارم در گوشه‌ای از قلبتان جا خوش کرده است.

این باغ همراه با ۸ باغ دیگر در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند. اسناد مشخصی وجود ندارد که تاریخ دقیق تأسیس باغ را معین کند. اما آنچه به نظر می‌رسد این است که باغ ارم در زمان سلجوقیان هم بوده است. این باغ توسط پهلوی‌ها بازسازی شد و به دانشگاه شیراز اهدا گردید. هم‌اکنون نیز باغ ارم در اختیار دانشکده کشاورزی و حقوق شیراز است.

عمارت چشم‌نواز داخل باغ مربوط به دوره قاجار است و جزء شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود. در میان باغ نیز یک درخت سرو وجود دارد که به سرو هزار ساله مشهور است. این درخت آنقدر زیباست که به راحتی نمی‌توانید از کنارش بگذرید.

باغ ارم شیراز در خیابان ارم قرار گرفته و با ایستگاه نمازی مترو فقط ده دقیقه پیاده‌روی دارد.

۱۳- باغ جهان نما

باغ جهان‌نما در شیراز
باغ جهان‌نما در شیراز

باغ جهان‌نما یکی دیگر از باغ‌های زیبای شیراز است. این باغ حدود دو و نیم هکتار مساحت دارد. وجود درختان نارنج، سرو و شمشاد در کنار گل‌های اطلسی، داوودی و رز با آن رنگ‌های بی‌نظیرشان، جلوه بی‌همتایی به باغ بخشیده است. عمارتی تابستانی در وسط باغ قرار دارد که حوضی بزرگ در آن به چشم می‌خورد. این باغ به همراه عمارت داخلش کاملا بر اساس ویژگی‌های معماری سنتی ایرانی بنا شده است.

در میان باغ چهار خیابان وجود دارد که جوی آب در آن‌ها روان است و درخت‌های سرو آن‌ها را احاطه کرده‌اند.

تیمور گورکانی آن‌چنان شیدای این باغ شد که در سمرقند، زادگاه خود باغی با همین نام و با همین خصوصیات ظاهری بنا نهاد.

این باغ تاریخی نیز مانند دیگر باغ‌های تاریخی شیراز در طول تاریخ دست‌خوش تحولات خوب و بد زیادی بوده است. هم‌اکنون این باغ به یک موزه تبدیل شده است. باغ جهان‌نما در نزدیکی حافظیه و دروازه قرآن قرار گرفته است.

۱۴- بارگاه شاه چراغ

بارگاه شاه چراغ در شیراز
بارگاه شاه چراغ در شیراز

شاه چراغ لقب برادر بزرگوار حضرت رضا(ع)، احمدبن موسی کاظم(ع) است. این آرامگاه ابتدا در زمان اتابکان ساخته شد و تاریخ آن مربوط به قرن شش هجری قمری است. در قرن هفتم مادر حاکم فارس بارگاه شاه چراغ رو مرمت کرد و با ساخت مدرسه و استراحتگاه مسافران، آن را توسعه بخشید. همچنین دستور داد تا بر روی بارگاه گنبدی زیبا و بزرگ ساختند. در قرن نهم هجری قمری نیز بارگاه توسط شاه اسماعیل صفوی ترمیم و بازسازی شد.

در زمان نادرشاه علاوه‌بر مرمت، یک قندیل طلایی با وزن ۷۲۰ مثقال در زیر گنبد آویخته شد که بعد از زلزله سال ۱۲۰۲ هجری شمسی در شیراز و تخریب آرامگاه، قندیل برای بازسازی بارگاه فروخته شد.

در حال حاضر این مکان علاوه‌بر جنبه معنوی و مذهبی به عنوانی اثری تاریخی با معماری سنتی به عنوان جاذبه‌ای خاص مورد توجه گردشگران اقصی نقاط جهان قرار می‌گیرد.

۱۵- پاسارگاد

قسمتی از محوطه تاریخی پاسارگاد
قسمتی از محوطه تاریخی پاسارگاد

پاسارگاد یکی از آن مکان‌های تاریخی‌ای است که با وجود فاصله ۱۲۰ کیلومتری‌اش با شیراز ارزش زیادی برای بازدید دارد. مخصوصا اگر به تاریخ و تمدن هخامنشیان علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم این شهر شگفت‌انگیز را از دست ندهید. پاسارگاد منطقه‌ای با آب و هوای کوهستانی و معتدل است و مناظر سرسبزی دارد. درست است که بسیاری از افراد پاسارگاد را فقط به خاطر وجود مقبره کوروش کبیر می‌شناسند اما آثار تاریخی بسیاری در این منطقه به جای مانده است.

آرامگاه کمبوجیه، کاخ اختصاصی، پل سنگی، کاخ بارعام، کاروانسرای مظفری، تل تخت، کوشک، کاخ دروازه، تندیس انسان بالدار و باغ شاهی از دیگر آثاری است که در پاسارگاد مشاهده می‌شود.

مجموعه پاسارگاد که در شهرستان پاسارگاد قرار دارد در سال ۱۳۸۳ با صد در صد آرا افراد حاضر در نشست یونسکو در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

۱۶- تخت جمشید

شهر باستانی تخت جمشید
شهر باستانی تخت جمشید

تخت جمشید که نام دیگرش پارسه است، یکی از شهرهای باستانی ایران است. این شهر بزرگ که امروز میراثی گران‌بهاء برای ما ایرانیان محسوب می‌شود، در نزدیکی مرودشت قرار دارد. بر اساس آن‌چه تاریخ‌نویسان روایت کرده‌اند، ساخت تخت جمشید چیزی حدود ۱۲۰ سال طول کشید. در ابتدا ساخت آن در زمان داریوش کبیر آغاز شد. وسعت کامل این مجموعه حدود ۱۲۵ هزار متر مربع بوده و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. کاخ آپادانا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ ملکه، ساختمان‌های خزانه، کاخ صدستون و کاخ شورا بخش‌های مهمی از مجموعه تخت جمشید هستند.

این مجموعه به دست اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد و آن‌همه شکوه و عظمت تبدیل به ویرانه‌ای شد که امروز تنها گوشه‌ای از همان ویرانه برای ما به یادگار مانده است. در زمان پهلوی توجه فراوانی به این مجموعه گردید و جشن‌های پادشاهی در این مجموعه برگزار می‌شدند. مجموعه تخت جمشید که برترین میراث تاریخی ایران محسوب می‌شود، در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.

۱۷- دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز
دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز باقی‌مانده از زمان آل‌بویه است. این درواز در زمان برخی حکّام تخریب و برخی دیگر بازسازی شده است. دروازه‌ای که در حال حاضر مورد توجه گردشگران است را فرد نیکوکاری به نام حسین ایگار بنا نهاده است. در گذشته بالای دروازه یک اتاق وجود داشت که دو قرآن خطی در آن نگه‌داری می‌شد. این قرآن‌ها توسط سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری نوشته شده‌اند. در حال حاضر این دو قرآن که از بی‌نظیرترین قرآن‌های خطی هستند در موزه پارس شیراز نگه‌داری می‌شوند.

دروازه قرآن شیراز از لحاظ مسافت به آرامگاه خواجوی کرمانی و تفریح‌گاه گهواره شیراز بسیار نزدیک است.

۱۸- نقش رستم

گوردخمه‌های نقش رستم
گوردخمه‌های نقش رستم

این اثر تاریخی با تخت جمشید حدود پنج کیلومتر فاصله دارد. نقش رستم آرامگاه داریوش اول و بسیاری از پارشاهان دیگر و خانواده‌هایشان است. داریوش اول در دل کوه گور دخمه‌ای ساخت که تعدادی قبر در آن جا می‌شدند. بعد از او تعداد دیگری از پادشاهان هخامنشی در این محل گور دخمه‌های دیگری ساختند. نمای گوردخمه داریوش مانند کاخ تچر که محل زندگی او و خانواده‌اش بود ساخته شده است.

در نقش رستم بنای زیبایی وجود دارد که به کعبه زرتشت مشهور است. همچنین سنگ نگاره‌هایی مربوط به دوره ساسانی نیز در این مکان قرار دارند. در سردر ورودی مقبره داریوش اول سنگ نگاره‌هایی وجود دارد که مربوط به دوران حیات او است. در این سنگ نگاره‌ها مشخصات و اطلاعات پراهمیتی از ایران در زمان هخامنشیان وجود دارد. جلوی مقبره‌ها ساختمان بزرگی بنا شده که مصالح آن سنگ‌های تکه تکه می‌باشد. اصلا مشخص نیست که این ساختمان به چه منظوری استفاده می‌شده است اما قدمت آن را حدود ۲۵ قرن تخمین زده‌اند. با این وجود هنوز هم بنایی سالم و شکوهمند است.

برای آشنایی کامل با نقش رستم اینجا کلیک کنید

در نقش رستم آثار تاریخی دیگری هم مشاهده می‌شود که هر کدام قصه مربوط به خود را دارند. ارزش و اهمیت نقش رستم کمتر از دیگر بناهای تاریخی این منطقه از جمله تخت جمشید نیست. این آثار در رساندن صدای پیشینیان به ما، مکمل یکدیگرند.

۱۹- ارگ کریم‌خانی

ارگ کریم‌خانی در شیراز
ارگ کریم‌خانی در شیراز

قدمت این ارگ به سال ۱۰۷۵ هجری شمسی باز می‌گردد. این بنا توسط کریم‌خان زند ساخته شده و از مهم‌ترین آثار معماری به جای مانده از سلسله زندیه است. ارگ کریم‌خانی به زندان کریم‌خان نیز شهرت دارد. البته این بنا در زمان کریم‌خان که شیراز پایتخت زندیان شد، محل زندگی او بوده اما در زمان حکومت پهلوی به عنوان زندان استفاده می‌شده است. ارگ کریم‌خانی در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پ.ن: هر زمان مهمان شهر تماشایی و زیبای شیراز بودید به دیدار از ارگ کرم خان بروید و روزهایی را تصور کنید که کریم خان در این ارگ زندگی می‌کرده است. در بخش‌های مختلف این بنا قدم بزنید. به نوع زندگی و ویژگی‌های اخلاقی و البته زمانۀ کریم خان زند بیشتر فکر کنید. به نظر شما چرا بنایی که زمانی خانه و کاشانۀ پادشاهی بوده است باید به عنوان زندان مورد استفاده قرار بگیرد! آیا احتیاط بیش از اندازه یا سختگیری کریم خان زند یا شاید هم ساده‌زیستی این مرد نامی سبب شده است که این بنا به عنوان مکانی برای نگهداری از مرتکبان به اشتباه مناسب به نظر برسد؟ به نظر شما مرتکبان به خطا و اشتباه پس از خروج از این زندان چشم‌نواز چگونه رفتاری را پیش گرفته‌اند؟ آیا ممکن است راهی دیار هنر و نگارگری نشده باشند؟ بعید نیست که به هنرمندانی چیره‌دست و ماهر تبدیل شده باشند. در هر صورت این بنا بسیار تماشایی است. در هر دیوارۀ این بنا صدها یا شاید حتی هزاران نقش و نگار دیده می‌شود که بدون شک هر کدام از این خط و خطوط معنای قابل توجهی خواهند داشت. اگر بخواهید تمام این نقش و نگار را با توجه ببینید لازم است یک روز کامل از روزهای سفر خود به شهر شیراز را به این بنای ناب اختصاص دهید. بنابراین از همین حالا برنامه‌ریزی سفر را دقیق پیش ببرید و روزهای سفر را به درستی بین جاهای دیدنی شیراز دل‌نواز تقسیم کنید.

۲۰- حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز
حمام وکیل شیراز

حمام وکیل یکی از بهترین و تکامل یافته‌ترین بناهای دوران زندیه در زمینه معماری است. این حمام در دوره کریم‌خان زند در سال ۱۰۸۵ هجری شمسی ساخته شد و به عنوان حمام عمومی مورد استفاده قرار گرفت. این بنا به واسطه معماری بسیار زیبا و تزئینات به کار گرفته شده در داخل آن به شهرت رسیده است.

به عبارتی دیگر باید گفت، یکی دیگر از اماکنی که در وطن عزیزمان ایران زمین، از معماری قابل توجه و تحسین‌برانگیزی برخوردارند حمام‌ها هستند. در حال حاضر برخی از این حمام‌ها به رستوران یا چای‌خانه تبدیل شده‌اند و به این ترتیب همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتفاقاً علاقه‌مندان به سنت و ابنیۀ تاریخی نیز صرف چای یا غذا را در این رستوران‌ها ترجیح می‌دهند. اما حمام وکیل به دلیل ساختار خاص بنا و همچنین سایر یادگارهایی که از عهد زندیه باقی مانده‌اند؛ در عصر و دورۀ ما به یک موزه تبدیل شده است. در واقع هنگام قدم زدن در دالان‌های مختلف این بنای ارزشمند نه تنها می‌توانید شکوه معماری دورۀ زندیه را تماشاگر باشید بلکه می‌توانید سایر ادوات و ابزار مربوط به آن دوره را نیز از نزدیک ببینید. به همین دلیل دیدار از حمام وکیل می‌تواند یکی از مهیج‌ترین بازدیدهای سفر به شهر دلنواز شیراز به شمار رود. میزبون توصیه می‌کند این فرصت عالی را به هیچ قیمتی از دست ندهید و در یکی از روزهای سفر حتماً مهمان حمام وکیل باشید و از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید.

این حمام در بلوار کریم‌خان زند شیراز، خیابان آیت‌اللّه طالقانی و در کنار بازار وکیل قرار دارد. نام حمام وکیل شیراز در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد.

۲۱- بازار وکیل شیراز

محال است سری به شهر شیراز بزنید و دلتان نخواهد سوغاتی بخرید و گشتی در بازارها بزنید. بازار وکیل یکی از محبوب‌ترین بازارها و دیدنی‌های این شهر است. بازاری که همزمان با حمام وکیل ساخته شد. این بازار نقش زیادی در جلب توجه گردشگران خارجی و ایرانی دارد. وقتی پا به این بازار قدیمی می‌گذارید، صدها سال به عقب باز می‌گردید. بازاری که پر از فرش‌های دست بافت، سوغاتی‌‌های جذاب و خوراکی‌ها و عرقیجاتی است که از گیاهان کوهی همان منطقه گرفته شده است. در این بازار می‌توانید هم خرید کنید و هم گشتی در بین راهروهای قدیمی و باستانی زده و غرق شگفتی‌های بازار وکیل شوید.

۲۲- عمارت شاپوری شیراز

اگر بخواهید همه جاذبه‌های گردشگری شیراز را ببینید، بدون شک به هفته‌ها زمان نیاز دارید. اگر وقت محدودی دارید، حتما سری به عمارت شاپوری شیراز بزنید و از دیدن این بنای شگفت انگیز لذت ببرید. عمارت شاپوری بنایی است که ۸۴۰ متر زیربنا داشته و در باغ زیبای شاپوری واقع شده است. این باغ ۴۶۳۵ متر مربع وسعت داشته و در محله انوری شیراز قرار گرفته است. تاریخ ساخت این بنا به سال‌های ۱۳۰۰ باز می‌گرد. ساخت آن از ۱۳۱۰ شروع و در ۱۳۱۵ به پایان رسید.

چگونه در شیراز اقامت کنیم؟

با توجه به وسعت شهر شیراز، اقامتگاه‌های مختلف این شهر در تمام سطح شهر پراکنده هستند. حمل و نقل شیراز اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و همین امر سبب شده تا دسترسی به نقاط مختلف شهر و جاذبه‌های گوناگون برای مسافران به راحتی امکان‌پذیر باشد. با توجه به این موضوع خیلی فرقی نمی‌کند که شما برای اجاره سوئیت در شیراز کدام قسمت شهر را انتخاب نمایید. نکته مهم در اجاره روزانه خانه در شیراز این است که انواع خانه‌ها اعم از ویلا، آپارتمان، هتل آپارتمان، بومگردی و سوئیت در میان اقامتگاه‌های شیراز به وفور یافت می‌شود و این امر موجب سهولت انتخاب محل اقامت برای مسافران شده است. همچنین به دلیل وجود تعداد زیادی سوئیت ارزان در شیراز بیشتر مسافران این شهر در سوئیت‌های شیراز اقامت می‌کنند. سفر به شیراز یکی از خاطره‌انگیزترین و جذاب‌ترین سفرهای همه مردم جهان است.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید