آشنایی با زیباترین جاده های ایران برای انتخاب مسیر سفر(خواندن 8 دقیقه)

زیباترین جاده های ایران

جاده‌های متعددی در ایران وجود دارد که به دلیل زیبایی طبیعت آن می‌تواند مقصدی مناسب برای گشت و گذار عاشقان طبیعت باشد. به جز این در سفرهای زمینی عبور از جاده‌های زیبا می‌تواند یکی از بهترین بخش‌های سفر به شمار بیاید. تردد در چنین جاده‌هایی تجربه‌ای متفاوت در سفر رفتن را برای افراد به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که به صورت زمینی و با ماشین شخصی خود سفر می‌کنند، علاقه به استفاده از جاده‌های زیباتر برای رسیدن به مقصد خود دارد. برخی بر این باورند که تنها جاده‌های شمال کشورمان است که از چنین زیبایی‌های خدادادی و طبیعت فوق‌العاده زیبا برخوردار است، در صورتی که در اقصی نقاط ایران چنین جاده‌های منحصر به فردی وجود دارند. در این مقاله به معرفی زیباترین جاده های ایران پرداخته‌ایم، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.  

جاده عباس آباد به کلاردشت

یکی از معروف‌ترین جاده‌های ایران که به زیبایی منحصر به فردش مشهور است، جاده عباس آباد به کلاردشت در غرب استان مازنداران است. جاده عباس آباد به سمت کلاردشت دارای طول تقریبی ۳۰ کیلومتر است. مسیر دسترسی به این جاده از یک طرف از سمت جاده چالوس و مرزن آباد و از طرف دیگر از سمت شهر عباس آباد است. این جاده از میان جنگل‌های هیرکانی می‌گذرد که این بخش از جنگل‌ها را به نام جنگل عباس آباد می‌شناسند. به دلیل قرارگیری در دل جنگل، این جاده آب و هوایی خوب داشته و برای سفر در فصل‌های گرم سال بسیار مناسب است. گفتنی است جاده عباس آباد به کلاردشت در مسیری پر پیچ و خم قرار داشته و در بخشی از آن ارتفاع گرفته و به سمت کوهستان می‌رود و در بخشی نیز فرود می‌آید. زیبایی این جاده معروف تنها به حضور درختان ختم نمی‌شود، بلکه وجود کلبه‌های ییلاقی زیبا و نور خورشیدی که در طول روز از بین درختان می‌تابد نیز فضای جاده را رویایی کرده‌اند. خوب است بدانید در طی گذر از این جاده تلفن آنتن نداشته و تنها بخش خدماتی جاذه مذکور کافه‌های بین راهی است. به همین دلیل نیاز است که قبل از استفاده از جاده عباس آباد به کلاردشت از سالم بودن خودرو و یا به طور کل وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید. همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل می‌توانید با تلفن همراه خود شماره ۱۱۲ را بگیرید و با اطلاع دادن موقعیت خود به مرکز امداد، از این مرکز درخواست کمک کنید.

جاده تهران چالوس 

جاده چالوس که در سال ۱۳۱۲ به بهره‌برداری رسید، در دوران رضا پهلوی ساخته شد. این جاده یکی از زیباترین جاده‌های ایران محسوب می‌شود و اگر می خواهید از تهران به سمت این جاده بروید، باید از بزرگراه شهید لشکری به طرف کرج و جاده چالوس حرکت کنید. این جاده ۱۹۰ کیلومتری در واقع قطر رشته کوه‌های البرز را می‌پیماید و در اطراف آن درختان رنگارنگ و بلند و کوتاه زیادی را خواهید دید. فصل پاییز بهترین فصل برای رفتن به سمت جاده چالوس است؛ زیرا در این فصل رنگ‌های زرد و بنفش درختان با تلالو نور خورشید مخلوط شده و جلوه‌ای شگفت‌انگیز و دیدنی را برای شما به نمایش می‌گذارد. البته گفتنی است که رفتن در جاده چالوس با تمام زیبایی‌هایش خطراتی را نیز به دنبال دارد. منظور از خطرات گردنه‌های پر پیچ خم آن مانند گردنه « هزار چم » می‌باشد. این گردنه در ۵۰ کیلومتری چالوس و ۱۰۰ کیلومتری شهر کرج قرار دارد و با وجود پیچ و خم های متعددی که دارد، به قدری صفا و زیبایی را در دل خود جای داده است که هرساله گردشگران زیادی را به سمت استراحتگاه‌ها و قلیان سراهای خود می‌کشاند. 

جاده هجیج به اورامان تخت

یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران جاده هجیج به اورامان تخت است که دارای دو مسیر بوده است. مسیر کوتاه‌تر حدود ۴۰ کیلومتر طول دارد و بیشتر آن در استان کردستان قرار دارد، در صورتی که مسیر طولانی‌تر دارای ۵۰ کیلومتر طول است و بیشتر آن در استان کرمانشاه قرار دارد. بسیاری از افراد از جاده طولانی‌تر با وجود بلندی مسیر استفاده می‌کنند زیرا این جاده نسبت به جاده کوتاه‌تر دارای جاذبه‌های طبیعی بیشتری بوده و به طور کل زیباتر است. در طول مسیر این جاده زیبا طبیعت منحصر به فرد، دامنه‌های پرشیپ و سرسبز، کوه‌های سنگی و چشمه‌های خروشانی قرار دارد که تمامی این موارد در کنار هم موجب می‌شود گردشگران مسافرتی به یاد ماندنی را به دست آورند. گفتنی است جاده هجیج به اورامان تخت یکی از پر پیچ و خم‌ترین جاده‌های ایران است و به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی بهترین زمان برای تردد و بازدید از آن نیمه نخست سال است زیرا این منطقه در روزهای سرد سال برف‌گیر بوده و همین مورد موجب مسدود شدن جاده می‌شود. خوب است بدانید که در این جاده‌ها امکانات جاده‌ای به صورت محدودی وجود دارد و از نظر کیفیتی نیز جاده‌ها کیفیت مناسبی ندارند.

جاده اسالم به خلخال

یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران که در شمال کشور واقع شده است، جاده اسالم به خلخال است. این جاده از استان گیلان شروع شده و به جنوب استان اردبیل می‌رسد و طولی برابر با ۷۰ کیلومتر دارد. در بین جاده‌هایی که در شمال کشور قرار دارند، جاده اسالم به خلخال را می‌توان سرسبزترین جاده به دلیل بارش زیاد باران دانست. در ابتدای جاده اسالم به خلخال درختان بسیاری وجود دارد که دو طرف جاده را گرفته و به دلیل ارتفاع بالایشان نور خورشید را از بین شاخ و برگ‌هایشان رد می‌کنند. در اواسط مسیر دشت‌های سرسبزی قرار دارد که بر روی دامنه کوه‌های پر از برف قرار گرفته‌اند و جلوه‌ای دیدنی را به وجود آورده‌اند. به دلیل قرارگیری جاده مذکور در ارتفاع‌های بالا، آب و هوای جاده خنک بوده و به همین دلیل مناسب برای سفر در روزهای گرم سال است. بسیاری از گردشگران تنها برای مشاهده درختان سرسبز و گل‌های شقایقی که تنها در ماه اردیبهشت در کناره‌های جاده رشد می‌کنند، به این جاده می‌روند تا از طبیعت زیبای آن لذت ببرند. در اطراف جاده اسالم به خلخال دیدنی‌هایی نیز وجود دارد که هر کدام به نوبه خود می‌تواند دلیلی برای سفر به این جاده زیبا باشد. از این جاهای دیدنی می‌توان به گردنه الماس، دریاچه نئور، ییلاق دشته و آبشار نره گر اشاره کرد. گفتنی است در این جاده مسیرهای مختلفی برای کوه‌نوردی و جنگل‌نوردی نیز وجود دارد، از این رو اگر به این دو تفریح علاقمندید، سفر به جاده اسالم به خلخال را از دست ندهید.

جاده شاهرود به گرگان

جاده شاهرود به گرگان که به نام جاده توسکستان نیز معروف است دارای ۱۳۰ کیلومتر طول بوده و یکی از پر پیچ و خم‌ترین جاده‌های شمال شرقی ایران محسوب می‌شود. دلیل نام‌گذاری این جاده به جاده توسکستان به قرارگیری این جاده زیبا در جنگل‌های توسکستان برمی‌گردد. در اطراف جاده شاهرود به گرگان انبوهی از درختان بلوط، اورس و توسکا قرار دارد که موجب زیبایی مسیر و آب و هوای خوب این جاده شده است. گفتنی است با گذر از این جاده و رسیدن به انتهای آن با پوشش گیاهی متفاوتی از درختان ارس مواجه خواهید شد، که این ویژگی یکی از جذابیت‌های جاده شاهرود به گرگان به شمار می‌رود. در اطراف این جاده درختان و آبشارهایی وجود دارد که برای جنگل‌نوردی و لذت بردن از طبیعت زیبای آن منطقه مناسب هستند. خوب است بدانید که در اطراف جاده توسکستان جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز وجود دارد که از آن می‌توان به پارک جنگلی قرق، چشمه هفت رنگ بسطام، پارک چنگلی النگدره، قله شاهوار و روستای زیارت اشاره کرد.

جاده چابهار به بندر گواتر

در لیست زیباترین جاده های ایران جاده چابهار به بندر گواتر نیز دیده می‌شود زیرا در اطراف آن سواحل صخره‌ای زیبایی وجود داشته که دیدار از آن‌ها در حین گذر از جاده تجربه‌ای به یاد ماندنی را در ذهن مسافران به ثبت می‌رساند. طول جاده مذکور چیزی در حدود ۱۰۰ کیلومتر است و در محدوده جنوبی ایران قرار دارد. از بین سواحل زیبای موجود در مسیر این جاده می‌توان به سواحل مینیاتوری اشاره کرد که در مسیر جاده قرار داشته و بسیاری برای مشاهده آن‌ها به سمت جاده چابهار به بندر گواتر می‌روند. به جز این مورد ساحل رمین و تالاب لیپار نیز در اطراف جاده مذکور قرار گرفته است. در ساحل رمین می‌توانید صدف‌های متعددی مشاهده کنید که به قدری زیاد هستند که کل ماسه‌ها با صدف‌ها پوشانده شده‌اند. تالاب لیپار نیز به دلیل رنگ صورتی خاصی که دارد سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در ادامه مسیر جاده چابهار به گواتر سواحل دریای مکران و صخره بریس را نیز مشاهده خواهید کرد تا در نهایت به خود خلیج گواتر می‌رسید. اگر علاقه به گشتن در اسکله‌های ایران هستید، بازدید از بندر گواتر را از دست ندهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید