زیارت و سیاحت در مشهد(خواندن 6 دقیقه)

شهر زیبای مشهد
شهر زیبای مشهد

درباره شهر مشهد

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی و دومین شهر پر جمعیت ایران، بعد از تهران می‌باشد. این شهر در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است. از لحاظ جغرافیایی، در حوزه رودخانه کشف رود و بین کوه‌های بینالود و هزار مسجد قرار گرفته و دارای آب و هوای متغیر، معتدل و متمایل به سرد و خشک است. این کلان شهر دارای یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه است که ارتباط آن با شهرهای دیگر را ممکن می‌سازد. حمل و نقل داخلی، توسط سامانهٔ تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی و قطار شهری انجام می‌شود. اقتصاد این شهر با توجه به وجود حرم امام رضا علیه السلام، به گردشگری مذهبی متکی است. در کنار آن، وجود مراکز تجاری بزرگ و امکانات پزشکی قابل توجه، باعث رونق گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت نیز شده‌ است. مشهد در سال ۱۳۸۸ به صورت رسمی، به عنوان پایتخت معنوی ایران معرفی گردید.

جاذبه‌های گردشگری مشهد

قرن‌هاست که زائران حرم امن رضوی به قصد زیارت امام رضا علیه السلام به مشهد سفر می‌کنند. طی قرون مختلف، این شهر به دلیل وجود زائران و گردشگران فراوان در تمام روزهای سال، دستخوش تغییرات بسیاری شده، که عمده این دگرگونی‌ها به منظور رفاه حال میهمانان بوده است. این تغییرات شامل ساخت و ساز انواع اقامتگاه‌ها برای سلایق گوناگون، ساخت مراکز خرید بزرگ و توریستی، راه‌اندازی موزه‌های مختلف و…. می‌شود.

مشهد بر خلاف تصور عموم، دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوانی است که کمتر کسی با آن‌ها آشنایی دارد. به طور مثال می‌توان به این موارد اشاره کرد: آرامگاه نادرشاه افشار، حمام مهدی قلی بیک، بنای تاریخی کاخ خورشید در کلات نادری، آرامگاه فردوسی در شهر توس، روستای پاژ، سد چالیدره، دره هفت حوض، غار مغان، خانه تاریخی ملک، سد کارده، روستای دهسرخ، امامزاده سید محمد (گنبد خشتی)، دریاچه چشمه سبز، روستای فرح‌آباد، نغندر و…

آن‌چه سفر به این شهر را از سفرهای دیگر متمایز می‌سازد، این است که می‌توانیم سفر زیارتی را توام با برنامه‌ای سیاحتی تجربه کنیم و از تمام قابلیت‌های این شهر بهره‌مند شویم.

مشهد؛ قطب گردشگری ایران

مشهد سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل کشور و ۲ میلیون زائر از خارج کشور می‌باشد (منبع). این آمار نشان می‌دهد که تعداد مسافرین مشهد در تمام روزهای سال چشم‌گیر است و به همین دلیل برای سفر به این شهر باید به موارد متعددی توجه کنیم. عید نوروز، تابستان و تعطیلات گوناگون در تقویم، از شلوغ‌ترین ایام سال در مشهد است. برخی ماه‌های قمری مثل محرم و صفر و مناسبت‌های گوناگون مذهبی مانند شهادت‌ها و ولادت‌ها نیز از روزهای بسیار شلوغ هستند. اگرچه ایام زیارتی حضرت امام رضا علیه‌السلام جزء تعطیلات رسمی نیست، اما ازدحام جمعیت در این شهر و به خصوص در اطراف حرم مطهر بسیار بالا است.

به همین دلیل برای سفر به مشهد باید با توجه به شرایط و با بررسی تقویم، بهترین زمان ممکن را انتخاب کنیم. هر چه شهر شلوغ‌تر باشد امکان استفاده از امکانات شهری مثل وسایل نقلیه و… سخت‌تر می‌شود و پیدا کردن یک اقامتگاه متناسب با سلیقه و بودجه ما دشوارتر. باید به این نکته توجه کنیم که هزینه سفر و اقامت با تعطیلات و مناسبت‌های مذهبی رابطه مستقیم دارد. برای این‌که بهترین گزینه برای اقامت را انتخاب کنیم ابتدا باید انواع اقامتگاه‌های مشهد را بشناسیم.

رزرو انواع اقامتگاه در شهر مشهد

هتل‌های مشهد

بیش از ۳۰۰ هتل در مشهد وجود دارد که از یک ستاره تا پنج ستاره درجه بندی شده‌اند و بیشتر آن‌ها سه ستاره می‌باشند. هتل‌ها در همه چای شهر وجود دارند و بر اساس امکانات و فاصله از حرم دسته بندی شده‌اند. افرادی که خواهان سطح مشخصی از ارائه خدمات و امکانات هتلی خاص هستند می‌توانند برای اقامت در یک هتل مستقر شوند. قیمت هر شب اقامت در هتل با توجه به تعداد ستاره و سطح آن متفاوت است، اما به طور کلی اقامت در هتل نسبت به سایر اقامتگاه‌ها گران‌تر است.

هتل آپارتمان‌های مشهد

هتل آپارتمان‌ به مجموعه‌های آپارتمانی می‌گویند که همانند هتل‌ها رزرو می‌شوند و در آن‌ها برخی از خدمات هتلی ارائه می‌گردد. اقامت در هتل آپارتمان به اجاره آپارتمان شباهت دارد. بیشتر امکانات اولیه یک خانه‌، در هتل آپارتمان‌ها فراهم است؛ مثلا برخی از آن‌ها دارای امکانات آشپزی هستند. به‌طور کلی باید گفت که در هتل آپارتمان بیشتر احساس در خانه بودن دارید. البته بسیاری از هتل آپارتمان‌ها دارای رستوران هستند و با پرداخت مبلغی جداگانه برای هر نفر، می‌توانید خیال خود را بابت وعده‌های غذایی راحت کنید. قیمت هتل آپارتمان‌ها معمولا به صورت نفر-شبی محاسبه می‌گردد. باید توجه داشت که ایام سال در نرخ آن‌ها بسیار مؤثر است.

بیشتر هتل آپارتمان‌ها در اطراف حرم مطهر واقع شده‌اند و قیمت‌ها با توجه به امکانات، قدمت ساختمان و فاصله‌شان تا حرم متفاوت است. برای مشاهده و رزرو این دسته از اقامتگاه‌ها، روی «هتل آپارتمان‌های مشهد» کلیک کنید.

اجاره روزانه آپارتمان در مشهد

آپارتمان‌های مبله مشهد، در نقاط مختلف شهر پراکنده شده‌اند. از ویژگی‌های مهم آن‌ها این است که برای تعداد نفرات بالا بسیار مناسب هستند و با توجه به امکاناتشان قیمت‌های متفاوتی دارند. برخی از این واحدها با امکانات عالی و لوکس می‌باشند و به مراکز توریستی و تفریحی دسترسی راحت‌تری دارند.

اجاره ویلا در مشهد

ظرفیت ویلاها در شهر مشهد متفاوت است و اغلب امکان اقامت برای تعداد نفرات بالا (بیش‌تر از ۸ نفر) در این نوع اقامتگاه‌ها وجود دارد. بیش‌تر ویلاها از نظر کیفیت و امکانات سطح مطلوبی دارند. علاوه بر این‌که می‌توان اطراف حرم ویلاهای مناسبی را اجاره کرد، واحدهای ویلایی بسیار خوبی در اطراف شهر مشهد مانند منطقه ییلاقی شاندیز و… وجود دارد که شهروندان شهر مشهد نیز از آن‌ها برای تفریح استفاده می‌کنند.

محدودیت‌های ترافیکی

یکی از نکات مهمی که برای سفر به مشهد باید مدنظر داشته باشیم، این است که  در مرکز شهر (محدوده حرم مطهر)، طرح ترافیکی اجرا می‌گردد. همچنین در برخی از روزهای سال (مناسبت‌های مذهبی همچون ایام سوگواری و اعیاد)، خیابان‌های اطراف حرم بسته شده و تردد خودروی شخصی امکان‌پذیر نیست. این نکته مخصوصا برای افرادی که با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است. همچنین اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، در هنگام رزرو اقامتگاه توجه داشته باشید که اقامتگاهتان پارکینگ اختصاصی داشته باشد.

بهترین زمان سفر به مشهد چه زمانی است؟

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است از دو وجه مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. بهترین زمان سفر به مشهد از نظر آب و هوا اوایل فصل بهار و اواسط پاییز است. در فصل بهار آب و هوای مشهد در حال تعدیل از سرما به گرما می‌باشد و شکوفه‌های بهاری نوشکفته در حال بیدار شدن از خواب هستند. در فصل پاییز نیز مجددا آب و هوا در حال تعدیل از گرما به سرما می‌باشد که روزهای خوش آب و هوایی را به وجود می‌آورد. مشهد تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و خشکی دارد. بنابراین فصل تابستان و زمستان از نظر آب و هوایی اصلا برای سفر به مشهد مناسب نیستند.

اگر با صرف نظر از آب و هوا، خلوت بودن مشهد وکاهش هزینه‌های سفر برای شما اهمیت دارد، به شما سفر در فصل زمستان را توصیه می‌کنیم. در زمستان به دلیل وجود هوای سرد، تعداد زائران در این شهر بسیار کاهش می‌یابد و تورهای مشهد با قیمت بسیار پایینتری به مسافران عرضه می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید