استان لرستان؛ سبز و خرم، سرشار از جنگل‌های بلوط(خواندن 4 دقیقه)

Lorestan , Iran
Lorestan , Iran

استان لرستان در غرب کشور عزیزمان ایران واقع شده است. این استان بزرگ و پهناور  ۲۸۳۰۸ کیلومتر مربع مساحت دارد و بیش از یک میلیون و هفتصد و شصت هزار نفر جمعیت. مرکز استان لرستان خرم آباد است. این استان زیبا سرزمینی کوهستانی است؛ در خاکش چند دشت دارد اما سر تا سر این خاک پهناور به وسیلۀ رشته کوه زاگرس پوشانده شده است.

بلندترین نقطه استان اشتران‌ کوه است که با ۴۱۵۰ متر ارتفاع در حد فاصل شهرستان‌های دورود، ازنا و الیگودرز واقع شده است. پست‌ترین نقطۀ استان در جنوبی‌ترین ناحیه آن واقع شده و حدود ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

لاله‌های واژگون در الیگودرز
لاله‌های واژگون در الیگودرز

باستان شناسان بر اساس مطالعاتی که در طی سال‌ها انجام داده‌اند استان لرستان را یکی از نخستین سکونت‌گاه‌های قدیمی بشر بر روی کرۀ خاکی زمین دانسته‌اند. همچنین باستان شناسان بیان داشته‌اند که به همین دلیل مفرغ لرستان از شهرت باستان شناسی بسیاری برخوردار است.

لرستان به دلیل اهمیت تاریخی بسیاری که دارد به عنوان یکی از ۴ بخش اصلی موزۀ ملی ایران شمرده شده است. در بین تمام استان‌های ایران لرستان تنها استانی است که این درجه از اهمیت را به خود اختصاص داده است. این ۴ بخش اصلی عبارتند از: پیش از تاریخ، تاریخی و لرستان، دوران اسلامی، مهر و سکه.

همچنین گفتنی است که استان لرستان سومین استان پرآب کشور است. این استان ۱۲ درصد از آب‌های کشور را دربر گرفته است. با وجود اینکه این استان  غیر مرزی است، خسارت‌های بسیاری در جریان جنگ ایران و عراق متحمل شده‌ است. میزبون مهمانان خود را به لرستان و تماشای زیبایی‌های سرشار آن دعوت می‌کند.

موقعیت جغرافیایی استان لرستان

لرستان استانی از استانهای کوهستانی ایران است که در غرب این کشور سبز و پهناور قرار گرفته است. بیشتر خاک این استان زیبا را کوه‌های زاگرس پوشانده‌‌اند.

تنگ شیرز - کوهدشت - لرستان
تنگ شیرز – کوهدشت – لرستان

آب و هوای این استان متنوع و متغیر است. تغییر و تبدیل آب و هوا در این استان از شمال شرق به جنوب غرب کاملاً مشهود است. لرستان از شمال با استان‌های همدان و مرکزی، از شرق با استان اصفهان، از جنوب با خوزستان و از غرب با استان‌های کرمانشاه و ایلام همسایه است. همچنین این استان در سمت جنوب شرقی مرز بسیار کوتاه و باریکی با استان چهارمحال و بختیاری دارد. لرستان با تهران ۳۶۳٫۰۱ کیلومتر فاصله دارد.

آب و هوای متغیر و متنوع در استان لرستان

لرستان از نظر اقلیم و هواشناسی مثل بسیاری دیگر از نواحی کشورمان ایران یک استان چهار فصل است. این استان آب وهوای متنوعی دارد، به طوری که از شمال به جنوب و از شرق به غرب این تنوع و اختلاف آب و هوا کاملاً محسوس و مشهود است. به گونه‌ای که در زمستان درست زمانی که در شمال لرستان برف و کولاک در جریان است قسمت‌های جنوبی این استان هوایی مطبوع و بارانی دارند. اختلاف دمایی و هوایی ثبت شده در شهرهای استان لرستان بین حداکثر و حداقل مطلق دما بیش از ۸۰ درجه سانتیگراد است. در یک زمان واحد حداکثر دمای ثبت شده ۴۷/۴ و حداقل دمای مطلق ثبت شده ۳۵- است.

آبشار اب سفید - الیگودرز - لرستان
آبشار آب سفید – الیگودرز – لرستان

اما نکته‌ای که قابل و لازم به ذکر است میزان بارش سالانۀ این استان است. استان لرستان با بارش میانگین سالانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر بعد از استانهای گیلان و مازندران سومین استان از نظر بارندگی در کشور است. پس بیهوده نیست که بزرگترین شهر این استان که مرکز استان هم هست را خرم آباد نامیده‌اند. اگر به این شهر خرم سفر کردید با اجاره ویلا در خرم آباد شکوه و طراوت سفر خود را تضمین کنید.

آبشار تله زنگ در استان لرستان
آبشار تله زنگ در استان لرستان

اما در کل باید عرض کنم که استان پهناور و سبز لرستان سه منطقۀ آب و هوایی سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم جنوبی را در دل خود گنجانده است.

جنگل‌های سبز در استان لرستان

بدانید و آگاه باشید تقریباً قریب به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت این استان را جنگل‌ها پوشانده‌اند. این جنگل‌ها که در حوزۀ رویشی زاگرس قرار دارند از با ارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان هستند و از بخت خوش در خاک کشور ما یعنی ایران سربلند واقع شده‌اند.

شهرستان چگنی - لرستان
شهرستان چگنی – لرستان

مهم‌ترین گونه گیاهی در جنگل‌های لرستان درختان بلوط است. این درختان نقش بسیار مهم اکولوژیستی دارند. همچنین بلوط‌ها منابع مهمی برای حفظ آب و خاک محسوب می‌شوند.

اما متأسفانه جنگل‌های لرستان از سال ۱۳۸۸ دچار بیماری و خسارت شده‌اند. بخشی از این بیماری متوجه عوامل انسانی و بخشی نیز به دلیل عوامل بیولوژیکی است. خبر بد و اسفبار اینکه تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده‌است.

این جنگل‌ها ثروتی عظیم هستند که موهبت الهی آن را نصیب خاک کشور ما ایران قرار داده است. بر ما واجب است که قدر دان این نعمت بی‌کران باشیم. اما تغییر اقلیم و وجود پدیده گرد و غبار، افزایش درجه حرارت، تغییر بارش‌ها از برف به باران و عدم تعادل در پراکنش بارندگی‌ها موجب تشدید خشکسالی و نابودی بلوط لرستان شده‌ است. ۷۰ درصد علل بیماری خشکسالی تشخیص داده شده‌ است. امید است که بارندگی‌های اخیر علاج درد خشکسالی باشد و دیو خشکسالی برای همیشه از خاک پاک میهن عزیزمان ایران دور شود.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید