اگر آب دندان بود میزبان؛ در آن شهر خرم دو هفته بمان(خواندن 5 دقیقه)

میزبانی ایرانی
میزبانی ایرانی

میزبان خوب گلی است از گل‌های بهشت. همیشه شنیده‌ایم و به حتم بعد از این نیز خواهیم شنید که حرف حق را باید از قدیمی‌ها شنید. چرا؟ چون قدیمی‌ها چندین و چند پیراهن بیشتر از ما پاره کرده‌اند و در جهان گشته‌اند و جهان دیده‌اند. حالا اگر این عزیز قدیمی جهان دیده حکیم هم باشد که دیگر جای خود دارد. بر ما و همگان واجب است که گوش جان سپاریم به پند و نصیحتی که از جانبش می‌شنویم.

حکیم فردوسی که جان و روح عاشقانش را اعتلا می‌بخشد در داستان سیاوش این بیت را آورده است:

اگر آب دندان بود میزبان   

در آن شهر خرم دو هفته بمان

البته که این بیت در بافت داستان آمده است و مستقیم از جانب حکیم به مخاطبانش نقل نشده است. اما فحوای کلام در خور توجه است.

تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد! میزبون بر این عقیده است که میزبان صاحب سفر را بر سر ذوق آورد.

میزبانی ایزانی
میزبانی ایزانی – مراسم نوروز

در داستان سیاوش افراسیاب برادرش کرسیوز را به سرای سیاوش که سیاوش گرد نام دارد رهسپار می‌کند. افراسیاب می‌خواهد کرسیوز از حال و روز سیاوش که خیلی وقت است کم پیداست برای او خبر بیاورد. همان جاست که آقای افراسیاب به کرسیوز توصیه می‌کند:

اگر آب دندان بود میزبان   

در آن شهر خرم دو هفته بمان

آب دندان بودن یعنی مهربان و خوش رفتار و خوش اخلاق بودن. باور کنید اگر میزبان مهربان نباشد بهشت به جهنم بدل می‌شود و عید به عزا.

میزبانی ایرانی
میزبانی ایرانی

میزبان خوب و مهربان میزبانی است که روی گشاده داشته باشد برای مهمانش. که سفره‌اش را از صمیم قلب برای مهمانش پهن کند. که برای مهمانش چنان شرایطی از آسودگی مهیا کند که مهمان خیال کند در خانۀ خودش است و معذب نباشد.

خوشبختانه ما در کشوری اصیل و قدیم زندگی می‌کنیم. مردم کشور ما در تمام دوران روزگار از قدیم تا به حال در مهربانی و خوش رفتاری و مهمان نوازی شهرۀ عام و خاص بوده‌اند. و مگر داریم ایرانی و ایرانی نژاد که در به روی مهمان عزیز از سفر آمده باز نکند یا خدای نا کرده در مقابل مهمانش اخم بر جبین بنشاند!

مردم میهن ما مهمان نوازان عالمند

مهمان نوازی مردم اصفهان

تا به حال چند بار به این شهر سفر کرده‌اید؟ با مردمانش هم کلام شده‌اید؟ به عنوان یک امتحان ساده پیشنهاد می‌کنم این بار که به نصف جهان سفر کردید از مردم مهربانش آدرس بپرسید. از چند نفر هم بپرسید تا به یقین برسید. ببینید چطور برای پاسخ دادن به شما خود را به زحمت می‌اندازند. اگر این امتحان کافی نیست با اجاره سوئیت در اصفهان رسماً مهمان این مردم مهربان شوید و میزبانی آن‌ها را با چشم ببینید.

میزبانی ایرانی
میزبانی ایرانی

مهمان نوازی شیرازی‌ها

مهمان نوازی شیرازی‌ها به هیچ عنوان نیاز به توصیف ندارد. این مردم مهربان و غیور تا به حال هزاران و هزاران بار مهربانی و مهمان نوازی خود را به رخ مردم دنیا کشیده‌اند. افتخار میهن مان ایران شیرازی‌های با صفا هستند. برای تجربۀ این مهمان نوازی با شکوه کافی است اجاره سوئیت در شیراز را انتخاب کنید. مردم شیراز میزبان آب دندان هستند. آن وقت می‌توانید با خیال راحت در صحت و سلامت دو هفته در آن شهر خرم بمانید.

نوازندگان و بانوی رقصنده- شیراز- دوره صفوی
نوازندگان و بانوی رقصنده- شیراز- دوره صفوی

مهمان نوازی شمالی‌ها

از مردم مهربان ساکن شمال کشور عزیزمان ایران مهربان‌تر سراغ دارید؟ این مردم خوش اخلاق، مهربان و مهمان نواز در تمام دنیا شهره‌اند به خون گرمی و مهربانی. غذاهای لذیذشان، موسیقی محلی و پر طراوت شان، لبخند زیبای نشسته بر لب‌های شان؛ همه و همه باعث می‌شود تا میزبون پیشنهاد کند اجاره ویلا در رامسر را تجربه کنید. افسوس که ایرانی باشید و مهمان شمالی‌ها نباشید.

مجلس بزم زوج جوان، حدود ۶۰-۱۸۵۰ ترسایی، آبرنگ و گواش
مجلس بزم زوج جوان، حدود ۶۰-۱۸۵۰ ترسایی، آبرنگ و گواش

مهمان نوازی یزدی‌ها

شیرینی یزدی را که حتماً تا به حال نوش جان کرده‌اید و شیرینی و طعم دلکشش را چشیده‌اید؛ طعم شیرین و دلنشین مهمان نوازی یزدی‌های خوش اخلاق را هم بچشید. به همان شیرینی است. کافی است اجاره خانه در یزد را انتخاب کنید بعد می‌بینید که شما هم شده‌اید جزئی از خانوادۀ خودشان و آن وقت است که مهمان و میزبان با هم یکی می‌شوند و یزد می‌شود شهر دوم شما.

مجلس بزم و مهمان نوازی
مجلس بزم و مهمان نوازی

مهمان نوازی مردم مشهد

مردم مشهد زائران امام رضا را روی چشم‌شان می‌گذارند. چون این مردم مهربان علاوه بر احترام و محبتی که برای مهمان قائل هستند مهمانان شهر خود را زائر امام رضا (ع) می‌دانند. اینچنین است که این مردم مهربان و خون گرم دو حق بر گردن خود حس می‌کنند. یکی حق مهمان بر میزبان و دیگر حق حرمت آقا امام رضا (ع). مشهدی‌‌ها به نیابت از امام هشتم میزبانی می‌کنند. با اجاره سوئیت در مشهد میزبانی این مردم مهمان نواز و صدق کلام میزبون را محک بزنید.

میزبانی و مهمان نوازی

سنت‌های کهن که از دیرباز در رگ‌های کشور عزیزمان ایران جاری و ساری بوده است سبب شده که مردمان این خاک و بوم مهربان و خون گرم باشند. ایرانی مهربان و از خود گذشته است هر کجای دنیا که باشد. مردم تمام شهرهای میهن عزیزتر از جانم مهمان نوازند و در تمام شهرها، درِ خانه‌ها به روی مهمان باز است و سفره‌ها در همه شهرها گشوده. این متن مختصر، تنها مجال بیان همین چند شهر دلبرانه را داشت وگرنه تا قیام قیامت می‌شود از مهمان نوازی مردم کشورم نوشت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید