بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر ییلاقی باطراوت(خواندن 10 دقیقه)

بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر
بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر

بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر واقع شده است. این بوستان بی‌نظیر در واقع یکی از چشم‌نوازترین و دلبرانه‌ترین جنگل‌های شمال ایران زمین و استان بهشتی و جذاب مازندران به شمار می‌رود. شاید یکی از زیباترین آرزوها یا شاید حتی رؤیاهای ما انسان‌های قرن بیست و یکم، حضور در جنگل‌های طبیعی و سرسبز باشد. جنگل‌هایی سرشار از درختان تنومند و بلند که به قدر قرن‌‌ها و قرن‌ها از حضور آن‌ها بر سطح زمین می‌گذرد و همچنان پابرجا هستند و بیش از پیش به دلبری و جلوه‌گری می‌پردازند. اما واقعیت این است که زندگی شهرنشینی حضور در جنگل‌های بکر را بسیار دشوار یا شاید حتی برای برخی از ما غیر ممکن کرده است. ما عادت داریم به امکانات شهری. پس به راحتی نمی‌توانیم قید تمام این امکانات را بزنیم و در جنگل بمانیم. به همین دلیل مسئولین امر گردشگری در جنگل‌های ناب و دلبرانه‌ای از قبیل صفارود جذاب و تماشایی امکانات لازم برای سپری‌کردن بهترین و رؤیایی‌ترین لحظات را ایجاد کرده‌اند. با این تمهید ما می‌توانیم در قلب جنگل‌های بکر استان مازندران از امکاناتی درخور بهره‌مند شویم. به این ترتیب هم رؤیای دیرینۀ حضور در جنگل را پاسخ گفته‌ایم هم در مضیقۀ امکانات شهری قرار نگرفته‌ایم. به همین دلیل میزبون صفارود دوست‌داشتنی را انتخاب کرد تا به عنوان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مقاصد سفر معرفی کند. برای بیشتر خواندن در مورد این بوستان ِجنگلیِ باطراوت کافی است تا انتهای همین مقاله با میزبون همراه باشید.

سفر به رامسر و دیدار از صفارود همراه با میزبون

صفارود جذاب و دلبرانه کجاست؟

در یکی از استان‌های شمالی ایران زمین، که در حاشیۀ دریای خزر واقع شده است و از ایران باستان تا به امروز با نام مازندارن خوانده می‌شود، در غربی‌ترین نقطۀ ممکن که پس از آن استان بهشتی مازندران به آخر می‌رسد و وارد خاک استان همسایه می‌شود؛ شهری جذاب و دوست‌داشتنی قرار دارد. این شهر دلبرانه با نام رامسر و با لقب عروس شهرهای ایران زیبا شناخته می‌شود. رامسر زیبا و محبوب از سمت غرب به شهر چابکسر و از سمت شرق به شهر شیرود منتهی می‌شود. مردمان مهربانش به زبان جذاب و شنیدنی و البته گیرای گیلکی صحبت می‌کنند. رامسر زیبا در تمام اطرافش، سرشار است از جنگل‌های سبز و طراوت و تازگی، یکی از جنگل‌های چشم‌نواز و دلربای آن، که در جادۀ رامسر قرار دارد و حائلی میان شهر رامسر و جواهرده رؤیایی به شمار می‌رود بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر است.

پ.ن: برای رسیدن به این بوستان تماشایی کافی است وارد جادۀ رامسر شوید، از تمام زیبایی‌های اطرافش لذت ببرید تا صفارود باصفا را با چشم ببینید. اگر چنانچه محو محیط اطراف شدید و از صفارود گذشتید به هیچ عنوان نگرانی به خود راه ندهید. راه را ادامه دهید. پس از آن باز هم شگفتی و شکوه را خواهید دید. فقط کمی پس از آن به جواهرده خواهید رسید.

چطور به بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر بروید؟

یکی از بهترین راه‌های ممکن و موجود برای رسیدن به صفارود باطراوت و باصفا رانندگی با خودروی شخصی در جادۀ سرسبز و سرشار از حیات رامسر است. برای این مسیر ماشین‌هایی مخصوص در نظر گرفته نشده‌اند. اما اگر به هر دلیلی امکان رانندگی با خودروی شخصی وجود نداشت می‌توانید از آژانس یا تاکسی‌های شهری یا بی‌سیم استفاده کنید. فاصلۀ میان شهر رامسر تا بوستان جنگلی صفارود زیاد نیست. به همین دلیل خیلی راحت‌تر از آنچه به تصور می‌آید می‌توانید به آن وارد شوید. علاوه بر این، شاید مفید باشد بدانید که جنگل دو ورودی دارد که اتفاقاً هر دو ورودی فرعی به شمار می‌روند و تابلوی مشخصی ندارند. یکی از این ورودی‌ها مخصوص پیاده‌روی است و پلکانی به شمار می‌رود. اگر این مسیر را انتخاب می‌کنید باید تا رسیدن به بوستان، پیاده پیش بروید. اما اگر وسایل زیادی دارید یا به هر دلیلی ترجیح می‌دهید با خودروی شخصی مسیر رسیدن به بوستان را طی کنید بهتر است مسیر ماشین‌رو را انتخاب کنید.

امکانات ایجاد شده در بوستان جنگلی صفارود

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد در بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر امکانات لازم برای یک پیک‌نیک لذت‌بخش و بهره‌بردن از محیط ناب و دلپذیر جنگل فراهم شده است. این جنگل باصفا، این صفارود دوست‌داشتنی سرشار است از درختانی بلندقامت و تنومند از قبیل: درختان ممرز، درختان انجیلی، یا توسکا، افرا، ون، و همچنین، راش و نمدار و لیلکی. شاید بتوان ادعا کرد که حضور و وجود همین درخت‌های بسیار، قوی‌ترین دلیلی است که می‌تواند گردشگران عزیز و خوش‌سلیقه را به خود جذب کند. اما بدون شک حضور و وجود این همه درخت را باید مدیون حضور و وجود عنصری دیگر از حیات بدانیم که اگر نباشد خشکی و بی‌رنگی همه جا را فرا خواهد گرفت. این عنصر حیات‌بخش و جاری رودخانۀ فیروزه‌ای این جنگل است که به تمام نقاط جنگل سرکشی می‌کند و از تمام درخت‌های آن مراقبت می‌کند و هیچ دغدغه‌ای ندارد جز اینکه جنگل زیباتر و باطراوت‌تر و باصفاتر از همیشه به حیات خود ادامه دهد.

در میان این همه در خت و در کنار این رود حیات‌بخش مسئولین کاردان امر گردشگری آلاچیق‌هایی مهیا کرده‌اند که امکان استقرار و پیک‌نیک را فراهم می‌آورد. آلاچیق‌هایی که سایبانش شاخه‌های انبوه و پیچ در پیچ درختان ممرز و توسکا هستند و در کنار آن‌ها درختان راش و ون را خواهید دید که هم‌چون پرستارانی مهربان شاخه‌های بلند و سبزشان را به دست گرفته‌اند و با آن نسیم خوش و خنک را به سمت شما هدایت می‌کنند.

علاوه بر آلاچیق‌ها در جای جای بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر منقل‌ها و بوفه‌ها و رستوران‌هایی ناب و جنگلی ایجاد شده‌اند. به این ترتیب هر طور که شما مایل باشید می‌توانید از لحظات خود لذت ببرید. می‌توانید لطیف‌ترین هوا را تنفس کنید و چشم‌نوازترین چشم‌اندازها را ببینید و خوشمزه‌ترین غذاها را نوش جان کنید.

با این که در این پارک امکانات به نسبت خوبی وجود دارد، ولی برای پارک خودرو و همچنین تردد با خودرو تبدیر خاصی نشده است. جاده فرعی متصل به پارک آسفالت نبوده و از این رو لازم است با خودرو شخصی خود بر روی جاده خاکی حرکت کنید. همچنین وجود جاده آسفالت نشده موجب شده ترافیک بالایی در ساعات پر تردد در پارک صورت پذیرد. متاسفانه در مسیر جاده فرعی این پارک چاله‌هایی نیز وجود دارد، از این رو لازم است در حین رانندگی توجه کافی به این چاله‌ها داشته باشید.

بهترین زمان برای رفتن به پارک جنگلی صفارود

بهترین زمان برای رفتن به پارک جنگلی صفارود، شش ماه اول سال تا اواسط پاییز است. در فصل‌های پاییز و زمستان دمای هوای پارک به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیار پایین خواهد آمد و احتمال یخ‌بندان نیز در جاده رامسر به صفارود وجود دارد. به همین دلیل بهتر است در نیمه اول سال و به خصوص در فصل بهار برای رفتن به این پارک و لذت بردن از طبیعت زیبای آن اقدام کنید.

پ.ن اول: انتخاب برای صرف غذا فقط و فقط به خود شما بستگی دارد. اگر مایل هستید از منقل‌های بوستان استفاده کنید و کباب سیخ بکشید. اگر رستوران‌های جنگلی را ترجیح می‌دهید وارد رستوران شوید و از غذاهای محلی گیلکی که هوش از سر می‌برند نوش جان کنید و اگر احساس می‌کنید فقط به کمی نوشیدنی گرم نیاز دارید تا بیشتر و بهتر از فضا و زیبایی‌های جنگل لذت ببرید بوف را انتخاب کنید.

پ.ن دوم: یکی دیگر از مسائل مهمی که لازم است در مورد بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر بگویم این است که صفارود یک پارک جنگلی است. یعنی در واقع این بوستان باصفا بیشتر جنگل است تا اینکه پارک باشد. البته امکاناتی در این جنگل ایجاد شده است که حضور در جنگل را برای انسان‌های عصر حاضر آسان می‌کند. اما خوشبختانه این امکانات باعث نشده است که بافت جنگلی بوستان از هم بپاشد یا شبیه به بوستان‌های درون‌شهری شود. مهمترین مسأله در مورد حفظ محیط زیست، حفظ بافت اصلی آن است. فراموش نکنیم این بوستان باصفا که سخاوتمندانه از مهمانان شهر رامسر پذیرایی می‌کند خانه و کاشانه انواع بسیاری از حیوانات به شمار می‌رود. می‌خواهم بگویم در هر قدمی که در این جنگل زیبا و دل‌انگیز برمی‌دارید از گنجینۀ عظیم و ارزشمندی عبور کرده‌اید. خواهش می‌کنم قدرش را بدانید.

پ.ن سوم: در بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر منتظر دیدن جاده‌هایی آسفالت به همراه اتاق‌هایی مجلل به عنوان نمازخانه یا حتی اقامت شبانه نباشید. همان طور که در پ.ن دوم اشاره شد صفارود محبوب بیشتر جنگل است تا یک پارک یا بوستان و حتی از آن فراتر یک بوستان درون‌شهری. شاید بهتر باشد خودروی شخصی را با اندکی فاصله از بوستان پارک کنید تا با دردسر جادۀ خاکی روبه‌رو نشوید. همچنین شاید بهتر باشد ابزار و لوازم لازم برای گردش در جنگل را به همراه داشته باشید. وسایلی از قبیل کوله‌پشتی کامل به همراه آب آشامیدنی، و لباس و کفش مناسب. علاوه بر این، اگر احساس می‌کنید طی‌کردن مسیر طولانی برای سلامتی شما یا یکی از اعضای تیم گردشگری شما دشوار است به سمت عمق جنگل وارد نشوید و در همان ابتدای بوستان که با خودروی شخصی شما فاصلۀ زیادی ندارد استقرار پیدا کنید. بدون شک اگر مراقب سلامتی خودتان باشید بیشتر از این سفر ماجراجویانه لذت خواهید برد.

سفر به شهر رامسر و دیدار از بوستان جنگلی صفارود

یکی از زیباترین شهرهای ایران زمین که زیبایی و شکوهش باعث شده لقب عروس شهرهای ایران زمین را از آنِ خود کند شهر بی‌نظیر رامسر است. اصلاً مگر می‌شود ایرانی باشیم و رامسر زیبا را هر سال و هر سال نبینیم! این شهر به قدری تماشایی است، به قدری دلبرانه است، که شکوه و طراوتش درست مثل یک آهنربای قوی قلب‌ها و قدم‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. اگر یک بار به این شهر محبوب سفر کردید بدانید که همین دیدار اول شما را همیشه پای‌بند خود خواهد کرد و هر بار که میل سفر داشته باشید آن‌قدر در نظر شما به جلوه‌گری خواهد پرداخت که از تمام مقاصد سفر دست بکشید و به سمت شهر محبوب رامسر راهی شوید. میزبون پیشنهاد می‌کند در یکی از این سفرهای جذاب و تماشایی با اجاره ویلا در رامسر اقامت داشته باشید و سپس دست کم یکی از روزهای سفر، از یکی از این سفرهای لذت‌بخش را به بوستان جنگلی صفارود در شهر رامسر اختصاص دهید.

میزبون مثل همیشه گذر زیباترین لحظات را برای شما یاران همیشگی آرزو دارد …

سفر به عروس شهرهای ایران زمین، رامسر تماشایی به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید