جاهای دیدنی آبادان ؛ شهری حیرت‌برانگیز در جنوب ایران زمین(خواندن 21 دقیقه)

جاهای دیدنی آبادان
جاهای دیدنی آبادان

جاهای دیدنی آبادان شاید کمتر شناخته شده باشند، یا شاید کمتر مورد توجه گردشگران ایران‌گرد قرار گرفته باشند؛ اما بسیار جذاب و تماشایی هستند و شگفتی‌های شگرفی دارند که اگر در موردش بدانید بدون کوچکترین تأمل و درنگی راهی این شهر جنوبی باصفا خواهید شد تا زیبایی‌ها و شکوه بی‌مثالش را هرچه زودتر از نزدیک ببینید. میزبون که موضوع معرفی نقاط مختلف ایران زمین را به عنوان اولویت اصلی خودش انتخاب کرده است، در یک سفر کوتاه مهمان شهر دل‌انگیز و پرخاطرۀ آبادان بود و از جاذبه‌های جذاب این شهر بی‌نظیر دیدار کرد. ماحصل آنچه میزبون در آن دیدار فرح‌بخش به دست آورد را در این نوشتار خواهید خواند. امیدوارم دعوت صمیمانۀ میزبون را بپذیرید و تا انتهای مقاله همراهش باشید.

سفر به شهر باصفا و دلگشای آبادان همراه با میزبون

۱- مسجد رنگونی‌ها در شهر آبادان

یکی از جاهای دیدنی آبادان که به حق تماشایی است و دیدن دارد با نام مسجد رنگونی‌ها شناخته می‌شود. در واقع این مسجد علاوه بر جذابیت بسیار در امر گردشگری از لحاظ معماری نیز متفاوت، منحصر به فرد و یگانه است. چون شاید در هیچ یک از شهرهای ایران زمین مثل و مانند یا حتی مشابه این سبک معماری قابل مشاهده نباشد. شاید حالا بپرسید این همه حیرت برای چه می‌تواند باشد! و شاید جالب باشد بدانید که در معماری باشکوه و چشم‌نواز این مسجد اصیل آبادانی به هیچ وجه هیچ کدام از اصول معماری ایرانی چه متعلق به دورۀ اسلامی و چه متعلق به دورۀ پیش از اسلام یافت نمی‌شود. این مسجد به طور تمام و کمال به سبک معماری هندی بنا شده است.

اندک اندک قدمت بنای مسجد هندی در شهر آبادان دارد به مرز یک قرن می‌رسد. این بنا دقیقاً در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی ساخته شده است؛ آن هم درست در نقطۀ صفر مرزی که پس از آن اروندرود خروشان خودنمایی می‌کند.

در مورد چگونگی ساخت این بنا و همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا بنای این مسجد از سبک معماری هندی تبعیت می‌کند و چرا نام مسجد رانگونی‌ها به آن اطلاق شده است باید بگویم در منابع آمده است که این مسجد اتفاقاً بنابر خواست و تقاضای مسلمانان ساکن در شبه قارۀ هند و مخصوصاً اهالی منطقه‌ای به نام رانگون احداث شده است. منطقه‌ای که در گذشته رانگون نامیده می‌شد در حال حاضر با نام میان‌مار شناخته می‌شود. این بخش همواره بخشی از شهر آبادان به شمار می‌رود.

اهالی منطقۀ رانگون خواهان ساخت این مسجد بودند اما دستان توانمند کارگران پاکستانی بود که آجر بر آجر گذاشتند و دیوار به دیوار مسجد را بالا بردند. این کارگرهای پاکستانی در آن زمان از کارکنان شرکت نفت آبادان محسوب می‌شدند.

نقش و نگارهای منحصر به فردی که بر دیوارهای این بنا نشسته‌اند، همه و همه تداعی‌کنندۀ سبک معماری و همچنین فرهنگ و آداب و رسوم هندوستان تماشایی و هزاررنگ هستند. شاید به دلیل معماری ویژه و خاص این بنا بوده که هم‌اکنون موزۀ شهر آبادان نیز در دل همین مسجد جای گرفته است.

۲- موزۀ آبادان، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران زمین

یکی دیگر از جاهای دیدنی آبادان که در سراسر ایران زیبا یگانه است با نام موزۀ آبادان شناخته می‌شود. این موزه در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی احداث و افتتاح شد. در این موزه اشیاء نفیس و گرانقدری گردآوری شده‌اند که شاید دیدار از هر کدام از این اشیاء، بسیار ارزشمند و جالب باشد. همچنین لازم است این نکته را نیز اضافه کنم که این اشیاء نفیس دوران مختلف تاریخ را در بر می‌گیرند و شاید بتوان گفت اهمیت بیش از حد این اشیاء در گسترۀ وسیع دوران تاریخی است که شامل می‌شوند.

اما اگر ارزش اشیاء گردآوری‌شده در این موزه را از مرکز توجه خارج کنیم، به معماری منحصر به فرد و هنرمندانۀ این بنا خواهیم رسید. این بنا بر فراز خود گنبدی دلربا دارد. گنبدی که به اندازۀ ۵ متر و ۲۲ سانتی‌متر ارتفاع دارد. همچنین گفته می‌شود که معماری این گنبد از معماری گنبد مقبرۀ دانیال نبی اقتباس شده است. شاید جالب باشد بدانید که مقبرۀ دانیال نبی در شهر شوش قرار دارد. البته شباهت این گنبد با گنبد مقبرۀ دانیال نبی در شهر شور بی‌دلیل نیست. علاوه بر این، تنها گنبد و سبک معماری آن مورد توجه معمار و سازندۀ موزه قرار نگرفته است بلکه بخشی از اشیاء پیداشده از تمدن دیرینۀ شهر شوش نیز در کنار آثار تماشایی و ارزشمندی از دوران صفوی و قاجار قرار گرفته است. این آثار دل‌نواز شامل تندیس‌های جذاب و سایر نشانه‌های کاربردی در موضوع مردم‌شناسی تاریخی می‌شود.

۳- مسجد و کلیسا، دیوار به دیوار در کنار هم در شهر آبادان

یکی دیگر از جاهای دیدنی آبادان که نه تنها موجب شگفتی و حیرت می‌شود بلکه برابری و برادری تمام انسان‌ها را یادآور می‌شود درست، در ابتدای خیابان زند در شهر باصفای آبادان جای گرفته است. در این نقطۀ باشکوه از شهر آبادان شاهد دیدار کلیسای ارامنه با نام کلیسای سورت گاراپت خواهید بود که دقیقاً دیوار به دیوار مسجد بهبهانی‌ها قرار گرفته است. ساختمان کلیسای سورت گاراپت در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی ساخته شده است. در حال حاضر نیز امکان ورود به کلیسا برای گردشگران عزیز مهیا است البته به شرط اینکه پیش از ورود، خادم کلیسا را باخبر کنید و از ایشان برای ورود و بازدید اجازه بخواهید.

پ.ن: از دیرباز در شهر آبادان و همچنین سایر شهرهای ایران زیبا هم‌نشینی و دوستی ادیان مختلف را شاهد بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود. در گذشته‌های خیلی دور، حتی بسیار پیش از اینکه بریتانیایی‌ها به شهر آبادان وارد شوند، پیروان ادیان مختلف از قبیل مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و همچنین صائبیان مندایی که پیروان حضرت زکریا هستند، برادرانه در کنار هم زندگی می‌کرده‌اند.

۴- محلۀ بوارده در شهر آبادان

یکی دیگر از جاهای دیدنی آبادان با نام بوارده شناخته می‌شود. بوارده در اصل نام یک محله در شهر آبادان است. این محله در گذشته‌های خیلی دور به عنوان محلۀ مخصوص زندگی کارمندان شرکت نفت معروف بوده است. در آن زمان کارمندان شرکت نفت از اقشار مهم و ارزشمند جامعه محسوب می‌شده‌اند، البته در حال حاضر نیز کارمندان شرکت نفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، و به همین دلیل محلۀ زندگی آن‌ها از امکانات بسیاری برخوردار بوده است و همچنین خانه‌هایی که در آن ساکن بوده‌اند در کیفیت ساخت حرف اول را می‌زده‌اند.

محلۀ قدیمی بوارده در گذشته‌های خیلی دور به واسطۀ یک خط فرضی به دو قسمت تقسیم می‌شده است. در واقع این خط فرضی محله را به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم می‌کرده است. در بخش بالایی محله، کارمندان رده بالای شرکت نفت و در بخش پایینی محله، کارمندان رده پایین شرکت نفت سکونت داشته‌اند.

در حال حاضر این محله تنها به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهر آبادان شناخته می‌شود و دیگر قابل سکونت نیست. چون در جریان اتفاقات متفاوتی از قبیل جنگ و سایر رخ‌داد‌هایی که برای شهر آبادان اتفاق افتادند این محله هرگز مورد مرمت و بازسازی قرار نگرفته است.

بوارده کلمه‌ای ماخوذ از یک کلمه مرکب عربی است. منطقه بوارده در گذشته متعلق به فردی به نام ابو ورده یا ابو وردا بوده است. این شخص دارای پسری نبوده و از این رو وی را با نام دخترش که ورده و یا وردا بوده می‌نامیدند. گفتنی است این کلمه وردا یا ورده در زبان عربی به معنای گل سرخ است. پس از آن که شرکت ملی نفت ایران در آبادان استقرار یافت، آن منطقه را از ابو ورده خریداری کرده تا منازل مسکونی را برای پرسنل خود ساخته و همچنین تانک فارم را در آن جا تاسیس کند. به دلیل این که این زمین‌ها متعلق به ابو ورده بوده، نام این منطقه که در آن منازل مسکونی کارمندان شرکت نفت واقع شده بود، ابو ورده می‌ماند و در گذر زمان برای راحت‌تر بیان شدن به بوارده تبدیل می‌شود.

۵- بازار ته لنجی در شهر آبادان

یکی دیگر از جاهای دیدنی آبادان با نام بازار ته لنجی شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که در این بازار انواع و اقسام کالاها با مناسب‌ترین قیمت به فروش می‌رسند. چون این کالاها به وسیلۀ ملوانان و همچنین کارکنان در لنج‌ها به شهر آبادان وارد می‌شوند و شامل تعرفه‌های گمرکی نمی‌شوند. به هر روی دیدار از این بازار بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد.

بازار ته لنجی که البته نامش به صراحت گویای احوالش است در خیابان امام خمینی در حوالی قدمگاه امام رضا (ع) در شهر آبادان واقع شده است. این خیابان سراسر سرشار است از مغازه‌ها و همچنین دست‌فروش‌هایی که کالاهایی که با لنج‌ها به شهر رسیده‌اند را عرضه می‌کنند. در این بازار زمان فراموش می‌شود و روز و شب در هم آمیخته می‌شوند. بنابراین در هر زمان از شبانه‌روز که وارد این بازار شوید می‌توانید به بازدید و خرید بپردازید. در بازار ته لنجی انواع و اقسام کالاها از قبیل کیف، کفش، عینک، عطر، ادکلن، ادویه، انواع خوراکی و غذای خارجی، همچنین کالاهایی از قبیل ساعت، زیورآلات و حتی انواع اسباب‌بازی به فروش می‌رسد. بعید است که از این بازار دست خالی برگردید.

۶- قدمگاه امام رضا (ع) در شهر آبادان

گاهی وقت‌ها، حضور برخی از افراد که وجودشان مملو از نور معنویت و مهر است آن‌قدر ارزشمند و با اهمیت است که باعث می‌شود از لحظه‌های حضور پر مهر آن‌ها خاطره‌ای ناب و دلبرانه در ذهن تمامی افراد شکل بگیرد و این خاطرۀ ناب نه تنها برای مدتی معین بلکه به وسعت قرن‌ها فراموش نشود و در ذهن‌ها زنده باقی بماند. حضور آقا امام رضا (ع) در شهر آبادان یکی از همین حضورهای پررنگ و ارزشمند به شمار می‌رود. امام رضا (ع) در زمان حضورشان در ایران زمین روزهایی هم مهمان شهر دُردانۀ آبادان بودند. در این اقامتِ کوتاهِ چند روزه امام رضا (ع) در نقطه‌ای از شهر میان مردم می‌نشستند و به گفت و شنود و پاسخ به سؤالات مردم می‌پرداختند. مردم شهر آبادان آن‌قدر از حضور امام رضا (ع) لذت می‌بردند که حتی پس از رفتن ایشان در همان نقطه‌ای که حضرت می‌نشستند جمع می‌شدند تا یاد و خاطرۀ حضور مبارک ایشان را زنده کنند. رفته رفته مردم شهر در همان نقطه از شهر بنایی ساختند و نام آن بنا را قدمگاه آقا امام رضا (ع) گذاشتند. اما عشق مردم به حضرت نه تنها فروکش نکرد بلکه روز به روز بیشتر شد و همین عشق خالصانه سبب شد که در دوران مختلف تاریخ، بنایی که به نام امام رضا (ع) ساخته شده بود مرمت و بازسازی شود و همیشه مورد توجه مردم تمام نسل‌ها قرار بگیرد و نور معنویت حضور کوتاه مدت امام رضا (ع) به چندین قرن و چندین نسل طراوت و شکوه ببخشد. آخرین بازسازی صورت‌گرفته بر بنای قدمگاه مربوط است به سال ۱۳۷۹٫ اما در تمام روزهای سال و در تمام سال‌ها این بنای متبرک پذیرای ساکنان شهر آبادان و مهمانان این شهر دلنواز خواهد بود. بنابراین پُر بیراه نخواهد بود بیان این ادعا، که یکی از ناب‌ترین جاهای دیدنی آبادان جایی نخواهد بود جز قدمگاه امام رضا (ع).

پ.ن: قدمگاه امام رضا (ع) در شهر آبادان در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است. درهای این زیارتگاه متبرک در تمام روزهای سال از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۰ شب به روی تمام مهمانان شهر باصفای آبادان باز خواهد بود.

۷- اروند رود شریان حیات‌بخش در شهر آبادان

شریان حیات‌بخش شهر آبادان از سرزمین قفقاز که در عصر و روزگار ما با نام ارمنستان شناخته می‌شود سرچشمه می‌گیرد و سپس جریان می‌یابد و به سمت جنوب ایران زمین راه خود را باز می‌کند و در این میان در می‌آمیزد با چندین و چند رود دیگر که گاه ایرانی هستند و گاه از کشور ترکیه وارد خاک ایران زمین شده‌اند و تمام این شاخه‌ها دست به دست هم می‌دهند تا در نهایت اروند رود خروشان را بر می‌سازند. اروند رود مرز میان ایران با عراق به شمار می‌رود و چه خون‌های بسیار که به آن نریخته است و چه اشک‌ها که این رود عظیم برای فرزندان این خاک و بوم نریخته است. اروند رود، این رود مرزی خروشان، در حال حاضر آرام و با طمأنینه جنگ و خون را به باد فراموشی سپرده است و تبدیل شده است به مأمنی امن و دلکش که به میزبانی از مهمانان شهر دل‌نواز آبادان می‌پردازد. اروند رود، این آب آبیِ سبزی‌بخش در حال حاضر تبدیل شده است به یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی آبادان که تمام گردشگران را به خودش جذب می‌کند و شاهد تمام لحظه‌های خوش ساکنان دائمی این شهر تماشایی نیز خواهد بود.

پ.ن: برای دیدار از رود خروشان اروند لازم است به بلوار سرداران در شهر آبادان بروید. اما فراموش نکنید که حتماً در سفر به شهر آبادان از اروند رود دیدن کنید. چون این رود عظیم به تنهایی تمام بار حیات‌بخشی و سرسبزی و طراوت شهر آبادان را یک‌تنه بر دوش می‌کشد.

۸- زیارتگاه سید عباس در شهر دلنواز آبادان

شاید بتوان گفت در سراسر ایران زمین رسم بر این است که بارگاه و مرقد امامزادگان به زیارتگاه تبدیل شوند و بعد تمام مردم شهر برای ذکر و دعا به امامزاده بروند. اما در شهر آبادان این قاعدۀ معمول به صورتی دیگر جلوه کرده است. شاید جالب باشد اگر بدانید که سید عباس نه امامزاده بوده است و نه عارف. سید عباس فقط و فقط یکی از مردان نیک خداوند بوده است که در نیکی به مردم شهر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. این مرد نیک و خیّر حتی پس از مرگ نیک‌بودن را به باد فراموشی نسپرده است و شاید بتوان گفت که هنوز هم خودش را در مقابل مردم شهرش مسئول می‌داند. مردم شهر شاید به پاس نیکی‌های این مرد بزرگ و یا شاید هم به خاطر علاقه‌ای که به این مرد نیک داشته‌اند پس از فوت ایشان در سال ۱۲۸۹ آرامگاهی ساختند تا یاد و خاطرۀ این مرد نیک و نیکوکار برای همیشه زنده باقی بماند. در حال حاضر نیز پس از گذشت سال‌های بسیار از دورۀ زندگی سید عباس هنوز، همچنان مردم شهر و همچنین گردشگرانی که شهر تماشایی آبادان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند به این زیارتگاه می‌روند و با دعا و قرائت قرآن و به جا آوردن نماز، روح خود را جلا می‌بخشند.

پ.ن: گاهی وقت‌ها، وقتی درد و رنج در زندگی ظاهر می‌شود، آدم‌ها بیش از هر اتفاق دیگر دوست دارند با فرد قابل اعتمادی به درد دل بنشینند، از دردی که می‌کشند بگویند تا اندکی سبک شوند. شاید گوش‌های شنوا و پر مهر سید عباس برای مردم سبب شده است که حتی پس از نبودن ایشان مردم به طاقی، به سنگی، به بنایی که پیکر مبارکش را در بر گرفته است پناه ببرند و به درد دل بنشینند. زیارتگاه سید عباس در شهر آبادان و در میدان امام خمینی (ره) واقع شده است. از ۸ صبح تا ساعت ۱۰ شب درهای این زیارتگاه به روی تمام افراد باز خواهد بود. بنابراین اگر احساس می‌کنید برای داشتن حال و هوایی خوش لازم است اندکی درد دل کنید در سفر خود به شهر آبادان به یکی از آرامش‌بخش‌ترین جاهای دیدنی آبادان یعنی زیارتگاه سید عباس بروید.

۹- روستای شلحه امام حسن عسگری (ع) در حوالی شهر آبادان

در حوالی شهر تماشایی آبادان و تنها با ۵ کیلومتر فاصله، روستایی تماشایی و متفاوت جا خوش کرده است. این روستای منحصر به فرد که با نام روستای شلحه امام حسن عسگری (ع) شناخته می‌شود کاملا شبیه به مناطقی در کشورهای عربی خواهد بود. شاید وقتی برای اولین بار قدم به داخل این روستا بگذارید و اولین چشم‌انداز آن را ببینید فکر کنید به یکی از کشورهای عربی سفر کرده‌اید. این تفاوت قابل توجه آن هم در فاصله‌ای بسیار اندک از شهر آبادان سبب شده است که گردشگران با شور و اشتیاقی غیر قابل وصف در سفر خود به شهر باصفای آبادان به سمت روستای شلحه امام حسن عسگری (ع) بروند. روستای شلحه امام حسن عسگری (ع) که در پنج کیلومتری شهر دلنواز آبادان، و در ابتدای جاده خسروآباد واقع شده است سرشار است از درختان نخل سر به فلک کشیده که بسیار پر بار هستند و مرغوب‌ترین خرماها را برای مردم سراسر ایران زمین به ارمغان می‌آورند. به این ترتیب بسیار شایسته خواهد بود اگر در سفر به شهر آبادان و دیدار از روستای شلحه امام حسن عسگری (ع) از این خرماهای متنوع و مرغوب خریداری کنید و به عنوان سوغات برای عزیزان خود به ارمغان ببرید. در حال حاضر روستای شلحه امام حسن عسگری (ع) به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی آبادان شناخته می‌شود و گردشگران بسیاری در تمام طول سال به دیدار از این روستای منحصر به فرد می‌روند.

۱۰- مقام خضر نبی (ع) در حوالی شهر آبادان

در جبهۀ شرقی شهر تماشایی و دلنواز آبادان زیارتگاه دیگری با گنبدی کوچک به رنگ سبز به جلوه‌گری می‌پردازد. نام این بنای تاریخی و مذهبی مقام خضر نبی (ع) است. آن طور که از روایت‌ها بر می‌آید مقام خضر نبی (ع) محلی است که حضرت خضر (ع) در سفر خود به ایران زمین به آن وارد شده است و به آن سبزی و طراوت بخشیده است. بنای این زیارتگاه در سال ۹۲۰ هجری قمری ساخته شده است و در حال حاضر تقریباً به اندازۀ ۵۰۰ سال قدمت دارد. مقام خضر نبی (ع) در هفت کیلومتری شهر دلکش آبادان، پس از رود بهمنشیر، و در روستای طره الخضر واقع شده است. این زیارتگاه که سرشار است از معنویت و نور الهی، که هنوز، همچنان پس از گذشت پانصد سال انرژی شایان توجهی را به مهمانان و ساکنان شهر زیبای آبادان می‌بخشد. آرامشی که در تمام این ۵ قرن این زیارتگاه به مردم ساکن در شهر آبادان و مهمانان آن بخشیده سبب شده است که در حال حاضر مقام خضر نبی (ع) یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی آبادان به شما رود.

پ.ن اول: میزبون پیشنهاد می‌کند در سفر به شهر دلنواز آبادان به روستای طره الخضر بروید و حتماً از مقام خضر نبی (ع) دیدن کنید. آرامش جاری در این زیارتگاه با سادگی و وسعت اندک بنا در هم آمیخته است و نوری معنوی به آن بخشیده است. حضور در این مکان مقدس بسیار ارزشمند و لذت‌بخش خواهد بود.

پ.ن دوم: سفر به شهر زیبا، دلنواز و تماشایی آبادان می‌تواند یکی از جذاب‌ترین گشت و گذارها به شمار رود. چون شهر آبادان شهری متفاوت و منحصر به فرد است و جلوه‌ها و ویژگی‌های نابی دارد که در سایر شهرها مثل و مانند آن دیده نخواهند شد. در واقع تاریخچه و همچنین شرایط اقلیمی و آب و هوایی متفاوت باعث شده است که نمای شهر و حتی معماری و در نهایت نوع زندگی در آن با سایر شهرها فاصله‌ای قابل توجه و چشمگیر داشته باشد. به عبارتی دیگر می‌خواهم بگویم اگر از اهالی شهر آبادان و شهرهای اطراف نیستید و اگر دوست دارید یک سفر متفاوت و منحصر به فرد را تجربه کنید و اگر آن قدر ماجراجو هستید که به دنبال اقلیم و فضایی کاملاً متفاوت با شهر و دیار خود باشید بهتر است همین حالا تردید و دو دلی را کنار بگذارید و راهی دیار بکر و محبوب آبادان شوید. در این سفر ناب شما فرصت تماشایی بناهایی با شکل و شمایل خارجی را در خاک ایران زمین خواهید داشت. این امر بسیار حیرت‌برانگیز و شگفت‌آور خواهد بود. چون این طرز معماری بدیع و تازه است. همچنین علاوه بر معماری متفاوت، نوع پوشش گیاهی خاصی که در این خاک رویش می‌یابد نیز کاملاً با پوشش گیاهی رایج در سایر شهرها متفاوت است. برای مثال در خیلی از شهرهای شمالی و شرقی و غربی و حتی شاید مرکزی ایران زمین نخل‌های سر به آسمان کشیده را نخواهیم دید. در صورتی که در شهر آبادان به هر سمت که نگاه بیندازید نخل‌های بلند قامت و تنومند را خواهید دید. در ادامۀ بیان ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد این شهر دلبرانه لازم است به مهربانی مردم این دیار نیز اشاره کنیم. چون مهمان‌نوازی و خونگرمی مردم آبادان زیبا و چشم‌نواز شهرتی غیر قابل وصف دارد. این مهمان‌نوازی و محبت در تمام بازارها و کوچه‌ها و خیابان‌های شهر موج می‌زند. در واقع تمام حس خوبی که در سفر به این شهر دلگشا احساس خواهید کرد علتی مهم و ارزشمند دارد و آن علت محبت و مهر اهالی شهر است و لا غیر. در نهایت، میزبون پیشنهاد می‌کند هر زمان مهمان شهر آبادان بودید حتماً در کنار سایر غذاهای محلی و خوشمزه‌ای که به دستان هنرمند بانوان آبادانی طبخ می‌شود از فلافل‌های مشهور و وسوسه‌برانگیز آبادانی نیز نوش جان کنید. چون یکی دیگر از ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی که سبب می‌شود شهر آبادان از سایر شهرهای ایران زمین متمایز باشد همین فلافل‌های ترد و تند و داغ معروف هستند.

۱۱- موزه بنزین آبادان :

موزه بنزین خانه آبادان نخستین موزه از طرح موزه‌های صنعت نفت می‌باشد که در سال ۱۳۹۵ در محل پمپ بنزین قدیمی آبادان افتتاح شد. موزه بنزین آبادان دارای آثاری مرتبط با نفت و صنعت نفت می‌باشد که بخشی از آن شامل وسایل روشنایی و گرمایشی قدیمی می‌شود؛ همچنین در این موزه اسناد مرتبط با صنعت نفت همچون روزنامه‌ها، تصاویر قدیمی و اسکناس‌هایی منقش به عکس پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی نگهداری می‌شود. علاوه بر اسناد و مدارک، این موزه شامل بخش‌هایی همچون موارد زیر نیز می‌شود : 

  • نمایش انواع دستگاه‌های پمپ بنزین قدیمی به همراه تاریخچه کامل استفاده از آن‌ها در کشور
  • بازسازی نمای یک شعبه نفتی قدیمی
  • نمایش و معرفی انواع چراغ‌ها و بخاری‌های خانگی و صنعتی نفت سوز
  • نمایش یک نمونه جالب از پمپ بنزین و خودرو در حال سوخت‌گیری
  • نمایش مخازن قدیمی پرچی که سال‌ها پیش برای نگهداری فرآورده‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
  • تصاویری از کارگران پخش فرآورده‌های نفتی

سفر به شهر آبادان در جنوب ایران

جاهای دیدنی آبادان وسوسه‌برانگیز هستند و قلب‌های گردشگران پرشور و کنجکاو را به سمت خود جذب می‌کنند. بدون شک دیدار از اماکنی ناب و منحصر به فرد در تبدیل روزهای عادی زندگی به روزهایی سرشار از زیبایی و شکوه بسیار مؤثر خواهند بود. اصلاً همین دلیل باعث می‌شود که برخی از افراد سفر و گردشگری را به طور منظم در برنامۀ زندگی خودشان وارد کنند و حتماً هر طور شده در طول سال در فواصل منظم، گردش در سایر شهرهای ایران زمین را تجربه کنند. اما اگر برای سفر آتی خودتان قصد کرده‌اید سری به جنوب ایران زمین بزنید، میزبون پیشنهاد می‌کند روزهای سفر را با اجاره سوئیت در آبادان سپری کنید و در روزهای اقامت خود در شهر آبادان از دیدنی‌های باشکوه این شهر باصفا دیدن کنید. آیا حضور این همه جذابیت و زیبایی در شهر معروف آبادان جذاب و هیجان‌برانگیز نیست؟ شهری که بسیار معروف است اما همیشه کمتر در مورد جذابیت‌های گردشگری آن شنیده‌ایم. شهری که بیشتر با جنگ شناخته می‌شود. شهری که به فلافل‌های خوش‌عطر و خوش‌مزه‌اش معروف است. شهری که شاید مردم سایر شهرها آن را بیشتر با عینک ریبَن بشناسند. و شاید تمام این ایثار و صمیمیت و مهربانی و خونگرمی دست به دست هم داده‌اند و سبب شده‌اند که این شهر عزیز کمتر مورد توجه گردشگران مشتاق و کنجکاو قرار بگیرد.

میزبون از صمیم قلب آرزو دارد که در شهر آبادان شیرین‌ترین و گرم‌ترین لحظات را سپری کنید و با گنجینه‌ای از زیباترین و دلپذیرترین خاطرات به شهر و دیار خودتان برگردید …

سفر به شهر باصفای آبادان به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید