دشت میشان همدان، تکه‌ای از بهشت(خواندن 5 دقیقه)

همدان - دشت میشان
همدان - دشت میشان

در دامنه‌های کوه الوند، آن‌جا که یادگار پادشاهان هخامنشی نقش بسته و باغ‌های رنگارنگ و سرسبز خودنمایی می‌کند، همان جایی که آبشار خروشان و خرم از صخره‌های کوه سرازیر است، منطقه‌ای وجود دارد که نامش را دشت میشان گذاشته‌اند. البته مردم همدان آن را با نام میدان میشان می‌شناسند. به همراه میزبون راهی دشت میشان شوید (عکس اصلی از شیما سبز).

دشت میشان کجاست؟

این دشت فراخ و زیبا حدود یک هکتار مساحت دارد و در مسیر رسیدن به قله الوند قرار گرفته است. ارتفاع دشت میشان از سطح دریا ۲۶۰۰ متر است. برای گذارندن اوقات در دشت میشان باید ابتدا به گنجنامه بروید. پس از رسیدن به گنجنامه به سوی آبشار گنجنامه حرکت کنید. بعد از رسیدن به آبشار، دو راه برای رفتن به دشت میشان دارید. راه اول برای رفتن به این طبیعت بکر آغاز یک کوه‌پیمایی نیمه سنگین است که مبدأ آن جاده خاکی کنار آبشار گنجنامه می‌باشد. این کوه‌پیمایی حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد. راه دوم استفاده از تله‌کابین گنجنامه است. این تله‌کابین بر بلندای کوه به حرکت در می‌آید. دامنه‌ها و دره‌های بی‌مانند الوند را پیش چشمانتان به تصویر می‌کشد و پس از ده دقیقه به دشت میشان می‌رسد.

وقتی به میشان می‌رسید دشتی وسیع با چمن‌زارهایی فراخ و سرسبز رو به روی شماست که آب‌های روانش از هر سو سرازیرند و آسمان شفافش آبی نیلگون خود را به رخ زمین می‌کشد. طبیعت بی‌مثال میشان سرشار از آرامش است. چشمه‌های خروشان، خنکای وصف‌ناپذیری را در گرمای تابستان نثار وجودتان می‌کنند. طراوت و تازگی را می‌توانید میان چمن‌زارهای سرسبز و گل‌های رنگارنگی که در هر طرف روییده‌اند، جست‌وجو کنید. روی چمن‌زارها دراز بکشید و برای لحظاتی چشمان خود را ببندید. آن‌چه می‌شنوید صدای آرام طبیعت و آب‌های جاری است و آن‌چه استشمام می‌کنید هوای خنک و پاک کوهستان است. در دشت میشان گویی از دنیای پر تشویش خبری نیست. این‌جا همه چیز را فراموش می‌کنید و مسحور طبیعتی می‌شوید که گویی خداوند در آن گوشه‌ای از بهشت را به تصویر کشیده است.

برای آشنایی با جاذبه‌های همدان اینجا کلیک کنید

امکانات دشت میشان

به منظور رفاه حال مسافران و کوهنوردان، تمامی امکانات عمومی و مورد نیاز برای گردشگران در این دشت فراهم شده است. این دشت دارای دو پناهگاه است. پناهگاه شماره یک در واقع بامی رو به شهر است که می‌توان تمام شهر همدان را از نمایی بسیار زیبا مشاهده کرد. در داخل دشت میشان دو رستوران وجود دارد و علاوه‌بر این دو رستوران چند غرفه نیز در گوشه و کنار مشاهده می‌شود که مخصوص صرف آش هستند. سرویس بهداشتی و نمازخانه نیز در این دشت وجود دارد.

امکان کمپ زدن در فصل تابستان برای مسافران فراهم می‌باشد. لذت دیدار با شب در این دشت زیبا برای بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان هیجان‌انگیز است. در انتهای هفته تعدادی از شهروندان شهر همدان نیز راهی این دشت می‌شوند و شب را در آن سپری می‌کنند.

کمپ مسافران در دشت میشان همدان

استفاده از تله‌کابین در همه روزها میسر نیست و فقط زمانی تله‌کابین در حرکت است که شرایط آب و هوایی مساعد باشد.

بهترین زمان بازدید از دشت میشان

فصل بهار و تابستان بهترین فصول برای بازدید از دشت میشان همدان است. با توجه به آب و هوای کوهستانی این منطقه، در نیمه اول سال هوای دشت بسیار خنک و دل‌پذیر می‌باشد. همچنین چشمه‌ها و آب‌های روان در این دو فصل بسیار خروشان هستند و نوشیدن از این آب‌های خنک در تابستان لذتی وصف‌ناپذیر را به مسافران هدیه می‌کند. آب‌های روان در دل دشت به مسیر آبشار گنجنامه ختم می‌شوند و در نهایت از این آبشار فرو می‌ریزند. در بهار گل‌های ریز زرد و سفید به وفور در دشت دیده می‌شوند و چهره دشت را بسیار شاداب و زیبا می‌کنند.

در پاییز و زمستان وجود برف راه را برای مسافران سخت می‌کند و هر کسی تحمل سرمای کوهستان را ندارد. در این فصول بیشتر ورزشکارن و کوهنوردان مسافر این دشت هستند.

پناهگاه اول دشت میشان در زمستان
پناهگاه اول دشت میشان در زمستان – عکس از غلامرضا رادمنش

در گذشته، هنگامی که امکانات رفاهی و تله‌کابین هنوز وجود نداشتند و فقط تعداد معدودی از مسافران راهی دشت میشان می‌شدند، عشایر زیادی در دشت و اطراف آن زندگی می‌کردند. اما امروزه به دلیل حضور دائمی گردشگران تعداد عشایر این منطقه بسیار کم شده است.

به جرأت می‌توان گفت روزی نیست که در این دشت زیبا طبیعت‌گردی حضور نداشته باشد. در مسیر کوه‌پیمایی که کمی قبل از کتیبه‌های گنجنامه آغاز می‌شود، هر چه راه بیشتری طی می‌کنید نمای پشت سرتان زیبا و زیباتر می‌شود. همین زیبایی بی حد و حصر خودش انگیزه رسیدن به دشت میشان را چندین برابر می‌کند.

برای بازدید از دشت میشان فرقی نمی‌کند در کدام قسمت همدان اقامت داشته باشید. همدان شهری است که می‌توان به راحتی خیابان‌هایش را طی کرد و آدرس‌ها را یافت. پس برای اجاره روزانه آپارتمان در همدان خود را به دردسر نیندازید! در هر قسمت شهر که آپارتمان مورد نظر از لحاظ امکانات را یافتید، اقامت خود را آغاز کنید و از گردش در مهد تاریخ و تمدن ایران لذت ببرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید