قلعه مارکوه رامسر، اثری که رو به نابودی است(خواندن 4 دقیقه)

قلعه مارکوه رامسر
قلعه مارکوه رامسر

هر چقدر هم که به رامسر، عروس شهرهای ایران سفر کنیم، باز هم نمی‌توانیم تمام زیبایی‌هایش را از نظر بگذرانیم. رامسر یکی از کهن‌ترین شهرهای گردشگری و توریستی ایران می‌باشد که منظره دریا و کوه و جنگل را در یک قاب زیبا به چشمان تشنه گردشگران هدیه می‌کند. قلعه مارکوه یکی از آن جاذبه‌های منحصر به فردی است که بخشی از تاریخ کهن رامسر را به نمایش گذاشته و جزء آثار تاریخی مازندران به حساب می‌آید. بیایید به همراه میزبون راهی قلعه مارکوه شویم.

قلعه مارکوه کجاست؟

نمایی از قلعه مارکوه و شهر رامسر از بالای کوه مارکوه
نمایی از قلعه مارکوه و شهر رامسر از بالای کوه مارکوه

بر بلندای کوه مارکوه قلعه‌ای قرار گرفته که قدمت آن را برابر با دوران تاریخی بعد از اسلام دانسته‌اند. از قلعه مارکوه هم اکنون فقط برج‌های نگهبانی آن باقی مانده‌ است. ارتفاع قلعه از سطح دریا حدود ۲۶۰ متر می‌باشد و به نظر می‌رسد که کاربرد آن نظامی بوده است. مساحت قلعه چیزی حدود ششصد مترمربع می‌باشد و تعداد ۳۱۱ پله دارد که برای رسیدن به بنای قلعه باید تمام این پله‌ها را طی کنید. گذر از این پله‌ها فقط بیست دقیقه زمان می‌برد، به شرط آن‌که در طول راه محو زیبایی‌های مسیر نشوید و توقف نکنید. زیرا این پله‌ها از دل مناظر جنگلی‌ای می‌گذرد که با درختان بلوط و شمشاد، بوته‌های تمشک کوهی و باغ‌های میوه تزیین شده‌اند و توقف نکردن در چنین مسیری بسیار دشوار است. در انتهای مسیر برجی سنگی قرار دارد که قسمت‌های به جای مانده از قلعه در میان محوطه‌ آن به چشم می‌خورد. در حقیقت از این اثر تاریخی چیز زیادی باقی نمانده است و بیشتر گردشگران بیشتر به خاطر گذر از مناظر بسیار دل‌انگیز منطقه به سوی برج حرکت می‌کنند و پله‌ها را در می‌نوردند.

مطلب مرتبط: رامسر عروس شهرهای ایران

مارکوه

پله‌های مسیر قلعه مارکوه رامسر
پله‌های مسیر قلعه مارکوه رامسر

در گذشته مارکوه نام‌های دیگری هم داشته است. سعادت‌کوه، سفالین‌کوه، قلاچ‌کوه، مبارک‌کوه و قلعه کوه از جمله نام‌هایی هستند که بیشتر کاربرد داشته‌اند. عده‌ای معتقدند علت انتخاب نام مارکوه برای این منطقه به دلیل تعدد زیاد مارها در این ناحیه است اما نکته این‌جاست که مار در لهجه مردم شمال کشور به معنی مادر است. برخی هم می‌گویند این‌جا در ابتدا مال‌کوه بوده، زیرا مردم برای پنهان کردن اموال خود از دست دزدها، آن‌ها را در دل این کوه خاک می‌کردند و به کوه مال کوه می‌گفتند که به مرور تبدیل به مارکوه شده است. افرادی هم هستند که مار را هم ردیف با آمارد، مارد و مرد می‌دانند و اعتقاد دارند که این نام مربوط به انسان‌هایی است که پیش از حضور آریایی‌ها در این منطقه می‌زیسته‌اند.

بر طبق پژوهش‌هایی که در رابطه با قلعه مارکوه انجام شده است و همچنین آثاری که از این قلعه تاریخی به دست آمده است، سابقه این قلعه به قرون سوم اسلامی برمی‌گردد. در اسناد و منابع تاریخی نیز از قلعه مارکوه سخن به میان آمده است به طوری که در زبده‌التواریخ و همچنین کتاب خواجه رشیدالدین که در دوران مغول نوشته شده، در رابطه با قلعه مارکوه گفته شده است که اسماعیلیان از سمت الموت به قلعه مارکوه رسیده‌اند و آن جا را به محاصره خود درآورده‌اند. پس از به انحصار در آوردن قلعه مارکوه، اسماعیلیان توانسته‌اند به راه ابریشم مسلط شوند و به جز این مورد بر منطقه گیلان نیز حکم‌فرمانی کنند. به همین دلیل این قلعه در دوران اسماعیلیان یکی از قدرت‌های این سلسله به شمار می‌رفته است. به جز این مورد در این کتاب تاریخی مختصات قلعه مارکوه نیز به صورت مختصر توضیح داده شده است.

بهترین زمان سفر به مارکوه

در هز فصلی که به مارکوه بروید چهره‌ای زیبا اما متفاوت از این منطقه خواهید دید. این بستگی به شما دارد که کدام‌یک را بیشتر دوست داشته باشید.

در بهار کوه‌ها توسط گل‌های شقایق و خودرو چهره‌ای رنگارنگ به خود می‌گیرند. هوا پر از عطر گیاهان تازه روییده می‌شود و اکسیژن خالص را به سوی ریه روانه می‌کند. در تابستان هوای این منطقه نیز مانند دیگر مناطق شمالی مطبوع‌تر و خنک‌تر از دیگر مناطق کشور است، با این حال اگر در گرم‌ترین روزهای تابستان به مارکوه رفتید، لباس خنک و آب آشامیدنی را فراموش نکنید. فصل پاییز فصل شگفت‌انگیز مازندران است. فصلی که مناظر رنگارنگ آن‌ها که عاشق پاییز هستند را چنان مسحور خود می‌کند که هرگز تصاویر مشاهده شده را فراموش نکنند. در این فصل مارکوه بیشتر ایام با بارش باران مواجه است. زمستان مارکوه به ندرت سفیدپوش می‌شود اما هوایی سرد را در مارکوه تجربه خواهید کرد. البته دیدن این منطقه در زمستان هم صفایی دارد.

جاذبه‌های نزدیک

اگر پس از اجاره ویلا در رامسر تصمیم گرفتید به مناطق دیدنی اطراف بروید، علاوه‌بر قلعه مارکوه، جواهرده، دریاسر، جنت رودبار و جنگل‌های دالخانی جاذبه‌های مناسبی برای گذران روزهایی به یاد ماندنی هستند. ناگفته نماند که در بهار و تابستان جاهای دیدنی رامسر بسیار پر طرفدارتر از فصل‌های دیگر سال هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید