اولسبلنگاه ، روستایی چشم‌نواز و دلبرانه در استان گیلان(خواندن 10 دقیقه)

منطقه ییلاقی اولسبلنگاه
منطقه ییلاقی اولسبلنگاه

منطقه ییلاقی اولسبلنگاه یکی دیگر از مناطق حیرت‌برانگیز و دلبرانه در استان سرشار از زیبایی و شگفتی گیلان است. این روستای سرسبز و چشم‌نواز یکی از توابع ماسال رؤیایی به شمار می‌رود و در غرب استان همیشه بهار گیلان واقع شده است. اولسبلنگاه که مظهر طراوت است و نمونه‌ای بی‌نظیر از طبیعت ناب محسوب می‌شود در میان دو کوه قرار دارد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت این روستای تحسین‌برانگیز در دل دره جای دارد. قرارگرفتن تمام این ویژگی‌های ناب در یک روستای جذاب و تماشایی باعث شد میزبون راهی دیار گیلان زیبا شود، شهرها و روستاها را پشت سر قرار دهد تا به روستای باشکوه و دل‌نواز اولسبلنگاه برسد، زیبایی‌ها و طراوتش را از نزدیک ببیند، شکوهش را احساس کند و برای همراهان مهربانش از شگفتی‌های بی‌مثالش بنویسد. برای بیشتر خواندن از اولسبلنگاه همیشه بهار فقط و فقط کافی است تا آخر این مقاله با میزبون همراه باشید.

گشت  و گذار در منطقۀ ییلاقی و باشکوه اولسبلنگاه همراه با میزبون

چرا منطقۀ ییلاقی و جذاب اولسبلنگاه زیبا، مظهر طراوت و شکوه نامیده می‌شود؟

منطقه ییلاقی اولسبلنگاه که یکی از ناب‌ترین توابع ماسال تماشایی به شمار می‌رود. از سطح دریا به اندازۀ ۱۴۸۹ متر ارتفاع دارد. این ییلاق باشکوه و دلبرانه در ارتفاعات سبز و دل‌نواز تالش واقع شده است. حالا بیایید همراه با هم با کمک بال‌های خیال، اولسبلنگاه رؤیایی را با چشم دل ببینیم. برای این تجربۀ باشکوه کافی است چشمان خود را ببندید و تصور کنید، ییلاقی سراسر سبز را که دشتی وسیع را در بر گرفته است و تا هر کجا که چشم توان دیدن داشته باشد ادامه پیدا می‌کند. در این دشت وسیع کلبه‌هایی ساخته شده از چوب‌های درختان راش و گردو خودنمایی می‌کنند. این زیبایی و شکوه را مدیون درایت و مدیریت سازمان منابع طبیعی هستیم که ساخت و سازهای غیرمتعارف را ممنوع اعلام کرده است. به این ترتیب حتی در حال حاضر نیز اگر قرار باشد کلبۀ تازه‌ای ساخته شود باز از جنس چوب خواهد بود و از سبک معماری بومی همان منطقه تبعیت خواهد کرد. به کار گیری این تدبیر سبب شده است از زیبایی و شکوه این منطقه کاسته نشود و جذابیت آن همان طور که تا امروز بوده است پس از این نیز باقی بماند. علاوه بر این، منطقۀ ییلاقی اولسبلنگاه یا اولسبلانگاه در عوض برق و تجهیزات اختلال آفرین آن، به پنل‌های خورشیدی که کاملاً طبیعی هستند مجهز شده است و آبی که در مسیر لوله‌کشی این منطقه جریان پیدا می‌کند آبی است که از چشمه‌های همین منطقه و از قلب زمین می‌جوشد. بنابراین می‌توان گفت یکی از مناطق کاملاً طبیعی که مظهر ناب طبیعت به شمار می‌رود و از طبیعت تغذیه می‌کند اولسبلنگاه دلبرانه است.

پ.ن: میزبون از مهمانان این منطقۀ باشکوه خواهش می‌کند در سفر خود به این منطقه مراقب لطافت و ظرافت منحصر به فرد و غیر قابل وصف آن باشند و اجازه ندهند حتی خدشه‌ای بر این شکوه و درخشش وارد شود.   

اولسبلنگاه به چه معنا است؟

نام اولسبلنگاه ریشه‌ای تالشی دارد. این نام از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول عبارت است از اولَس و بخش دوم عبارت است از بِلَنگاه. اما شاید جالب باشد بدانید که اولَس به معنای درخت مَمَرز است و بِلَنگاه به معنای جای  بلند. در نهایت از ترکیب دو بخش اولَس و بِلَنگاه واژۀ اولسبلنگاه به معنای جایگاه رویش درخت مَمَرز تشکیل شده است. درختان مَمَرز یا اگر با گویش تالشی بخواهیم بگوییم، درختان اولَس در استان گیلان و سایر مناطق شمال کشور با نام شَرَم نیز خوانده می‌شوند. این درختان سبز و تماشایی می‌توانند تا به بلندای ۱۵ یا حتی تا ۲۵ متر قد بکشند. این درختان باشکوه سراسر جنگل‌های هیرکانی را در بر گرفته‌اند. جنگل‌های سبزی و باطراوتی که نقش مهمی را در اکوسیستم سبز مناطق شمال ایران زمین و مخصوصاً منطقه ییلاقی اولسبلنگاه بر عهده دارند.

درختان مَمَرز در واقع درختان مهم و قابل توجهی هستند که علاوه بر جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور عزیزمان ایران زیبا در برخی از جنگل‌های اروپایی نیز می‌رویند. این درختان برای رویش و پرورش به زمینی قرار گرفته بر بلندایی بیش از ۶۰۰ متر محتاج هستند. هم‌خانه‌ها و هم‌جوارهای درختان مَمَرز درختان راش و بلوط هستند. این درختان زیبا و حیرت‌برانگیز درختانی همیشه سبز نیستند و با شروع فصل خزان رنگ برگ‌ها رو به زردی می‌گراید و زمستان که سر برسد تمام برگ‌هایش را از دست داده است و جا برای نشستن برف‌های سفید باز کرده است.

پ.ن: یکی دیگر از دیدنی‌های جذاب در حوالی روستای تماشایی اولسبلنگاه دریاچۀ ارواح است که در میان جنگل‌های درختان مَمَرز جای گرفته است. اگر مشتاق هستید در مورد این دریاچۀ اسرارآمیز بیشتر بخوانید کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

دریاچه ارواح ؛ جذاب، حیرت‌برانگیز و اسرارآمیز، در استان مازندران

فهرستی از زیباترین جاهای دیدنی اولسبلنگاه

اگر از هیاهوی زندگی شهری دلزده و خسته شده‌اید، اگر دل مهربان شما هوای طبیعت و شکوهش را دارد، اگر دوست دارید هوایی ناب و دلپذیر را به قلب خود هدیه کنید کافی است راهی دیار اولسبلنگاه تماشایی شوید. آنچه در این ییلاق تحسین‌برانگیز به انتظار شما نشسته است عبارتند از:

  1. فضایی سبز، سرشار از طراوت و شکوه، همراه با هوایی پاک
  2. کلبه‌هایی چوبی که شاید مثل و نمونه‌اش را فقط بتوانیم در رؤیا تصویر کنیم
  3. لحظه‌هایی که در کنار آتش گُرگرفته گرم می‌شوند
  4. آوای آواز پرندگانی که در قلب جنگل‌های هیرکانی سر از تخم بیرون آورده‌اند و در تمام دوران عمر خود تنها سبزی و شکوه طبیعت را دیده‌اند و به همین خاطر آوازی شاد و دلنشین و جان‌فزا دارند.
  5. حضور گاوها و گوسفندهایی که بی‌پروادر دل سبزه‌زارها، فارغ از هر نگرانی مشغول چرا هستند
  6. چشمه‌هایی که از قلب زمین سبز در این منطقه می‌جوشند و از اعماق زمین آبی گوارا به سطح زمین می‌رسانند
  7. ابرهایی که از آسمان برین آبی به سمت زمین سبز خاکی کشیده شده‌اند و حالا تمام منطقه را در مهی رؤیایی فرو برده‌اند

پ.ن: اما اگر قصد داشتید از سفر باشکوه خود به منطقه ییلاقی اولسبلنگاه برای عزیزترین عزیزان خود سوغات بیاورید می‌توانید شیر و سایر محصولات بر گرفته از آن از قبیل کره و پنیر و خامه و ماست محلی به همراه عسل طبیعی بر گرفته از شهد گل‌های سرشار از طراوت و زندگی که در این منطقۀ سبز رویش یافته‌اند و همچنین نان سنتی که بانوان پرتلاش با دستان خود می‌پزند، خریداری کنید و سوغات ببرید.

ارتفاعات آلاله زینتی چشم‌نواز در منطقۀ ییلاقی اولسبلنگاه

هر زمان مهمان منطقه ییلاقی اولسبلنگاه بودید به سمت بلندای این منطقه رهسپار شوید. برای رسیدن به این ارتفاعات هم می‌توانید قدم‌زنان به سمت بالا بروید و به ارتفاعات دلکش آن برسید و هم می‌توانید سوار بر نیسان‌های محلی شوید که وظیفۀ رساندن گردشگران عزیز به ارتفاعات آلاله را بر عهده گرفته‌اند. در هر صورت زمانی که به ارتفاعات آلاله رسیدید در اوج بلندی آن بایستید تا بتوانید تمام آن منطقه را زیر قدم‌های خود ببینید. بر این بلندی باشکوه نه تنها تمام اولسبلنگاه و اطراف آن بلکه حتی شهر باطراوت ماسال را نیز خواهید دید و میدان دید شما می‌تواند از ماسال نیز فراتر برود و به دریا برسد.

پ.ن اول: در منطقه ییلاقی اولسبلنگاه درختان آلو جنگلی و فندق می‌رویند. یکی از جاذبه‌های جذاب سفر به این منطقۀ بکر و ناب چشیدن طعم ترش آلوهای جنگلی و شکستن فندق‌های تازه و خوش‌طعم روییده در خاک غنی این منطقه است. اگر دوست دارید آلوهای جنگلی را نوش جان کنید لازم است اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه مهمان این منطقه باشید. اما اگر ترجیح می‌دهید از فندق‌های منحصر به فرد این منطقه امتحان کنید بهتر است از اوایل شهریور ماه تا اواخر مهر ماه به اولسبلنگاه باشکوه سفر کنید.

پ.ن دوم: به طور کل به دلیلی ییلاقی بودن این منطقه بهترین زمان برای سفر به اولسبلنگاه را می‌توان از اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان دانست. در ماه فروردین اگر به اولسبلنگاه سفر کنید، با هوای سرد و بارش باران و برف غافل‌گیرکننده رو به رو خواهید شد. از این رو بهتر است در این ماه از سال به این منطقه سفر نکنید. اهالی خود روستا در فصل تابستان برای ییلاق به روستای خود برمی‌گردند و به همین دلیل پر رونق‌ترین فصل سال در روستای اولسبلنگاه فصل تابستان است. به دلیل سردی هوا پاییز و زمستان این منطقه بازدیدکننده کمتری دارد. بیشتر اهالی اولسبلنگاه با سرد شدن هوا به ماسال نقل مکان می‌کنند از این رو در روزهای سرد سال افراد کمی در روستا ساکن هستند. ولی اگر تحمل سردی هوا را دارید برای دیدن جشن رنگ‌ها می‌توانید در فصل پاییز نیز به این روستای زیبا سفر کنید. همچنین از آن جایی که در زمستان جاده‌های منتهی به اولسبلنگاه برف‌گیر و لغزنده است و دمای هوای به زیر صفر می‌رسد، سفر به روستای اولسبلنگاه به هیچ عنوان توصیه نخواهد شد.

پ.ن سوم: یکی دیگر از جلوه‌های ناب طبیعت که به طرز شگفت‌انگیزی دلبری می‌کند و بسیار وسوسه‌برانگیز به نظر می‌رسد شکوه حضور اسب‌های رها در دل طبیعت است که آزادانه در میان سبزه‌های وحشی به گشت و گذار می‌پردازند. میزبون خواهشمند است از فاصله‌ای دور که این اسب‌های باشکوه مضطرب و پریشان نشوند به زیبایی و دلکشی آن‌ها چشم بدوزید و حتی زیباترین تصاویر را به یادگار بردارید اما به این اسب‌های زیبا خیلی نزدیک نشوید و سعی نکنید از آن‌ها سواری بگیرید. مخصوصاً اسب‌های وحشی علاقه‌ای به سواری‌دادن ندارند. اما بسیار زیبا و حیرت‌برانگیز هستند.

سفر به منطقۀ ییلاقی و باشکوه اولسبلنگاه

یکی از جذاب‌ترین و دلپذیرترین مناطق ییلاقی در شمال ایران زمین منطقه ییلاقی اولسبلنگاه است. این منطقه تکۀ نابی از طبیعت است که شکوه و جلای طبیعت سبز و بکر را در خود حفظ کرده است و به زندگی شهری و صنعتی خو نگرفته است. منطقه‌ای سبز و دلبرانه که جلا و درخشش بهشت برین را یادآور می‌شود. در واقع برای لمس بهشت رؤیایی و تنفس در هوایی که از طبیعت ناب سرچشمه گرفته است می‌توانید با فراغ خاطر با اجاره ویلا در ماسال اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای ناب و دلپذیر سفر خود راهی این منطقۀ ییلاقی بهشتی شوید. این مسیر رؤیایی را می‌توانید با خودروی شخصی خوتان طی کنید یا اگر مایل بودید می‌توانید از نیسان‌هایی که مسئولیت این کار را بر عهده گرفته‌اند استفاده کنید. البته بسیار بهتر است که به صورت دسته جمعی این سفر لذت‌بخش را تجربه کنید. سفر به صورت دسته جمعی روزهایی شادتر با خاطراتی زیباتر را خلق خواهد کرد. علاوه بر این، سفر به مناطق ییلاقی بکر به صورت دسته جمعی از امنیت بیشتری برخوردار است.

میزبون گذر زیباترین لحظات در منطقه ییلاقی اولسبلنگاه را برای شما یاران جان آرزو دارد …

سفر به این منطقۀ جذاب و تماشایی به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید