جاهای دیدنی قزوین به همراه عکس و توضیحات کامل(خواندن 41 دقیقه)

جاهای دیدنی قزوین
جاهای دیدنی قزوین

جاهای دیدنی قزوین طیف وسیع و گسترده‌ای را شامل می‌شوند. در واقع چندین و چند موزه و چند کلیسا و چندین بازار تاریخی و تعداد بسیار زیادی از بناها و آثار تاریخی در این استان جذاب و تماشایی وجود دارند که شوق دیدارشان قلب گردشگران مشتاق را به تپش می‌اندازد و صبر و آرام را به اشتیاق و شور و نشاط سفر بدل می‌کند. شاید باورش دشوار باشد اما لازم است بگویم که قزوین از حیث تعداد جاذبه‌های گردشگری که اتفاقاً بیشتر آن‌ها آثار و بناهای تاریخی هستند مقام اول را در ایران زمین از آنِ خود کرده است. همین امر، یعنی همین تعداد بسیار زیاد جاهای دیدنی سبب شده است که این استان و مخصوصاً شهر قزوین القابی از قبیل دروازۀ بهشت یا باغ شهر یا حتی دارالسلطنه را به خود اختصاص دهد. تمام این عوامل و خصایص به دلیلی معقول برای بستن بار سفر و عزیمت به سمت قزوین جذاب و تماشایی بدل شدند. مجلۀ گردشگری میزبون موشکافانه از جذابیت‌ها و دیدنی‌های قزوین زیبا و تاریخی می‌نویسد تا بتواند نقشه‌ای آماده و مهیا تقدیم یاران همیشگی خود کند. توصیۀ اکید میزبون این است که ابتدا از جذابیت‌های قزوین باخبر شوید و سپس در اولین فرصت راهی دیار قزوین شوید و از دیدن این همه زیبایی و شکوه، کمال استفاده را ببرید. در ادامه بیشتر در مورد دیدنی‌های جذاب قزوین خواهید خواند …

گشت و گذار در دیار تماشایی قزوین همراه با میزبون

دیرینگی و قدمت قزوین

در استان قزوین شاهد تپه‌هایی هستیم که به نظر می‌رسد در حول و حوش ۱۰ هزار سال قدمت دارند. این تپه‌های باستانی و تماشایی دلیلی متقن برای قدمت ۱۰ هزارسالۀ یک‌جانشینی و وجود تمدن در این منطقه به شمار می‌روند. اما در پاسخ به این پرسش که این محدوده در چه زمانی به شهر بدل شده است باید بر اساس پژوهش‌های انجام شده توسط باستان‌شناسان و مورخان بگویم که شاپور بزرگ، که دهمین پادشاه سلسلۀ حاکمان ساسانی بوده است در حدوداً ۱۷۰۰ سال پیش از امروز برای اولین بار این شهر را برقرار کرده و نام این منطقه را کِشوین خوانده است.

پس از آن، در طول تاریخ نیز شهر قزوین همیشه شهری محبوب و پرجمعیت بوده و حتی در دوره‌هایی از تاریخ به عنوان پایتخت ایران زمین انتخاب شده است. همین محبوبیت و جمعیت قابل توجه، سبب شده که شهر قزوین شهری پر رونق و سرشار از آثار و ابنیۀ ارزشمند باشد. در واقع لازم است اشاره کنیم که همیشه مردم باعث آبادانی شهرها بوده‌اند. شهرهایی که در گذشته‌های بسیار دور، رونق و شکوه بسیاری داشته‌اند اما بعد در دوره‌ای از تاریخ جمعیت‌شان را از دست داده باشند، به مرور فراموش شده‌اند. مثل خیلی از شهرهای باستانی از جمله شهر سوخته، یا تخت سلیمان، یا تخت جمشید؛ که روزگاری شهرهایی پرجمعیت و پر جنب و جوش بوده‌اند اما دورانی که جمعیت از آن شهرها پراکنده شده، متروک شده‌اند و به مرور زمان به باد فراموشی سپرده شده‌اند. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که شهر قزوین در تمام ادوار تاریخی از شکوه و رونق برخوردار بوده است و به همین دلیل در عصر امروز یادگارهای بسیاری از دوران مختلف تاریخی را حفظ کرده است.

اهمیت ارتباطی و اقتصادی قزوین

از همان ابتدای امر، یعنی از همان زمان‌های خیلی دور که منطقۀ قزوین مورد شناسایی قرار گرفت و به عنوان محلی امن برای زندگی و اقامت انتخاب شد از اهمیت به سزایی در ایجاد ارتباط برخوردار بود. همین اهمیت و موقعیت جغرافیایی ناب سبب شد که بعدها در همین محدوده جادۀ ابریشم احداث شود. و همان طور که خیلی خوب می‌دانید و تا به حال بارها و بارها در کتاب‌های مختلف تاریخی دیده‌اید جادۀ ابریشم یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی و مواصلاتی محسوب می‌شده است و نقش بسیار مؤثری در تجارت و داد و ستر و ارتباطات انسانی بازی کرده است. تا حدی که حتی امروز در عصر و روزگار ما نیز استان قزوین نقطۀ اشتراک و ارتباط میان استان‌های شمالی و غربی ایران زمین به شمار می‌رود و همچنان مسئولیت خطیر ایجاد پیوند و ارتباط در میان استان‌های کشور را به عهده دارد.

پایتخت‌بودنِ قزوین و آثار تاریخی آن

شهر قزوین در دورۀ حکومت صفویان به عنوان پایتخت ایران زمین انتخاب شد. همیشه شهرهایی که به عنوان پایتخت انتخاب می‌شوند و در واقع به مرکز اصلی حکومت تبدیل می‌شوند از توجه خاص و ویژۀ حاکمان بهره می‌برند و همین توجه سبب می‌شود دلکش‌ترین و چشم‌نوازترین بناها در پایتخت ساخته شوند. این اتفاق خجسته برای شهر قزوین در دورۀ حکومت صفویان رخ داد. قزوین به عنوان پایتخت و شهر برگزیدۀ حکومت انتخاب شد و تعداد بسیار زیادی از بناهای باشکوه در آن ساخته شد. دوران خوش پایتختی شهر قزوین به اندازۀ سال به طول انجامید.

مردم شهر قزوین: جمعیت و زبان

در سال ۱۳۹۵ سرشماری صورت گرفت. بر اساس این سرشماری اعلام شد که شهر قزوین در حدود ۵۲۰ نفر جمعیت دارد. این مردم عزیز و اصیل در اصل به زبان فارسی با لهجۀ مخصوص و منحصر به فرد قزوینی صحبت می‌کنند. البته علاوه بر زبان فارسی در شهر قزوین شاهد زبان‌هایی از قبیل ترکی، تاتی و گیلکی نیز خواهید بود. این قاعده در تمام استان قزوین جاری و ساری است. برای مثال ممکن است در یکی از روستاها یا یکی از شهرهای این استان یکی از این زبان‌ها یا گویش‌های متفاوتی از زبان گیلکی اشاعه داشته باشد.

پ.ن: مردم عزیز شهر زیبای قزوین، از مهربان‌ترین و خونگرم‌ترین و صدالبته مهمان‌نوازترین مردم ایران زمین هستند. در مهمانی شهر اصیل و دیرینۀ قزوین علاوه بر دیدار از بناهای تاریخی و تماشایی از مهر این مردم باصفا نیز بهره‌مند خواهید شد.

جاهای دیدنی قزوین

شهر قزوین سرشار است از زیبایی و جاذبه و اماکن تاریخیِ ناب. اگر قرار باشد اماکن تاریخی شهر قزوین را به صورت یک فهرست مرتب کنیم آن فهرست اینچنین خواهد بود:

  1. مجموعه‌ باغ صفوی
  2. خیابان تاریخی سپه
  3. بازار تاریخی قزوین
  4. امامزاده حسین
  5. آب انبارهای تاریخی
  6. خانه های تاریخی
  7. مسجدهای دیدنی
  8. کلیساهای تماشایی
  9. دروازه‌های تاریخی
  10. حمام‌های تاریخی
  11. پارک سنتی ملاخلیلا
  12. پارک جنگلی باراجین
  13. قلعۀ الموت
  14. کاروانسراهای تاریخی
  15. دریاچه اوان
  16. چنار خون‌بار زرآباد
  17. دره گرماگلو
  18. بقعۀ حمدالله مستوفی
  19. باغستان سنتی قزوین
  20. آبشار ورچر
  21. موزه قزوین
  22. سرای حاج رضا
  23. چشمۀ الله بلاغی
  24. قلۀ سیالان
  25. ایوان سنگی نیاق
  26. مجتمع تجاری تفریحی آفتاب قزوین
  27. غار سفید آب
  28. قلعه لمبسر
  29. سرای خوش نویسان قزوین
  30. سرای ضراب خانه قزوین
  31. بقعه چهار انبیاء

نگاهی اجمالی به این فهرست به وضوح نشان می‌دهد که برای دیدار از تمام جاهای دیدنی قزوین به چندین و چند روز زمان نیاز است. اما همیشه برنامه‌ریزی برای سفر در استفادۀ بهتر از زمان مؤثر بوده است. در واقع با آشنابودن با شهر قزوین به برنامه‌ریزی دقیق‌تر کمک شایان توجهی خواهد کرد.

در ادامه این فهرست بلند و بالا و جذاب در قالب توضیح مختصری در مورد هر یک از مجموعه‌ها ارائه خواهد شد. بنابراین از شما دعوت می‌کنم همچنان با میزبون همراه باشید.

مجموعۀ باغ صفوی

باغ صفوی مجموعه‌ای است از چندین و چند بنای تاریخی که در عهد صفویان بنا شده‌اند. این مجموعه با نام دولت‌خانۀ صفوی نیز شناخته می‌شود. در واقع این مجموعه از بخش‌هایی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • سردر عالی قاپو
  • عمارت نادری
  • عمارت پهلوی
  • عمارت قاجاری
  • گراندهتل
  • کاخ چهلستون
  • و چندین و چند جاذبۀ تاریخی و فرهنگی دیگر.

علاوه بر این بناهای تاریخی در این مجموعه در تمام روزهای سال نمایشگاه‌هایی بر قرار است.

مجموعۀ باغ صفوی در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسیده است. این مجموعه در نوع خود بی‌نظیر و منحصر به فرد است چون در واقع این امکان را ایجاد می‌کند که تعداد قابل توجهی از آثار و ابنیه‌ای که در سه دورۀ متوالی صفویه، قاجار و چهلوی ساخته شده‌اند را در قالب یک مجموعه و در یک فضای دل‌انگیز به نظاره بنشینید. به عبارت دیگر می‌توانم بگویم در این مجموعه گردشگران عزیز شاهد ۵۰۰ سال از تاریخ ایران زمین خواهند بود.

این مجموعۀ جذاب و تماشایی در میان خیابان پیغمبریۀ شهر قزوین و خیابان هلال احمر در این شهر واقع شده است. ورودی اصلی این مجموعۀ تاریخی دل‌انگیز در خیابان تاریخی سپه قرار دارد. میزبون توصیه می‌کند از همین دروازه وارد مجموعه شوید چون در این صورت می‌توانید از سردر عالی قاپو وارد مجموعه شوید و ابنیۀ تاریخی و جذابیت‌های دیرینۀ آن را یک به یک از نظر بگذرانید و در نهایت در آخرین ایستگاه گردش جذاب خود به کاخ چهل ستون برسید و از شکوه و فروغش لذت ببرید.

این مجموعه به قدری تماشایی و حیرت‌برانگیز است و البته به قدری کامل و جامع است که مثل اینجا به جاب همه جا در موردش صدق می‌کند. در واقع اگر در شرایط خاصی قرار داشتید که امکان و فرصت دیدار از تمام جاهای دیدنی قزوین وجود نداشت می‌توانید تنها به مجموعۀ صفوی وارد شوید و بخش اعظمی از زیبایی‌های شهر و تاریخ قزوین را در یک مجموعه ببینید.

خیابان تاریخی سپه در شهر قزوین

شاید جالب و حیرت‌برانگیز باشد دانستن این موضوع که خیابان سپه در شهر قزوین اولین خیابان ایجاد شده در ایران زمین است. بنابراین بی‌راه نخواهد بود اگر اضافه کنم که یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین و البته مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین خیابان سپه است.

در دورۀ حکومت صفویان و در زمان پادشاهی شاه طهماسب، از سوی پادشاه وقت دستوری مبنی بر ساخت خیابانی متفاوت و منحصر به فرد با طرح و نقشۀ پیشین که در شهر رایج بود، صادر شد. این خیابان پایدار باقی ماند و به دوره‌های بعد از خودش رسید. به طور قطع در دوره‌های بعد این خیابان دچار تغییر و تبدیل شده است و از هر دوره‌ای از تاریخ یادگاری در این خیابان به جا مانده است. این سیر که گاه کاهشی بوده است و گاه افزایشی به طور متوالی ادامه یافه است تا خیابان تاریخی سپه به شکل امروزی خود در آمده است. اگرچه در حال حاضر بیان این گزاره که این خیابان همان خیابانی است که در عهد صفوی ایجاد شده است شایسته و دقیق نخواهد بود. اما با پذیرش تغییرها و تبدیل‌ها باز هم می‌توان مدعی شد که این خیابان تاریخی از اصالت و جذابیت منحصر به فرد بهره دارد و احساسی متفاوت و خاص در رهروان خود ایجاد می‌کند. گذر از این خیابان و دیدار از گوشه و کنارش باشکوه و لذت‌بخش است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران زمین، نام خیابان سپه به خیابان شهدا تغییر کرد. اما اگر از اهالی شهر قزوین در مورد این خیابان بپرسید خواهید دید که هنوز، همچنان از این خیابان با عنوان خیابان سپه یاد می‌کنند. این خیابان جذاب و تماشایی و دیرینه از یک طرف به سردر عالی قاپو می‌رسد و از سویی دیگر به چهارراه سپه. همان طور که پیش از این نیز ذکر شد، سردر عالی قاپو ورودی اصلی مجموعۀ صفوی یا دولت‌خانۀ صفوی است. اما چهارراه سپه نیز که باز اگر از ساکنان شهر قزوین بپرسید خواهند گفت میدان سپه نیز چه در گذشته و چه در حال حاضر یکی از بخش‌های مهم و حیاتی شهر قزوین به شمار می‌رود. البته لازم است به این نکته نیز اشاره کنم که امروزه از میدان سپه خبری نیست؛ چون این میدان از جا برداشته شده است و به چهارراه تبدیل یافته است.

علاوه بر این لازم است اضافه کنم که مسجد جامع قزوین و همین طور بازار میوه و تره بار این شهر نیز در همین خیابان جای دارند. بنابراین با قدم‌زدن در قدیمی‌ترین خیابانِ نه تنها در شهر تماشایی قزوین بلکه در ایران زیبا، در کنار تجربۀ شکوه و جلای این خیابان، امکان دیدار از مسجد جامع قزوین و همچنین بازار میوه و تره بار قزوین را نیز خواهید داشت.

آرامگاه حمدالله مستوفی در شهر قزوین

یکی دیگر از جاهای دیدنی قزوین که در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر قزوین واقع شده است با نام آرامگاه حمدالله مستوفی شناخته می‌شود. این بنای تاریخی یادگاری از دورۀ ایلخانان مغول است که همچنان در محلۀ پنبه ریسه و در قسمت شرقی میدانگاه در میان دو زیارتگاه مشهور شهر قزوین که با نام‌های امامزاده علی و زیارتگاه آمنه خاتون شناخته می‌شوند باقی مانده است. این بنای دیرینه به خوبی ویژگی‌های سبک معماری ایلخانی را به تصویر کشیده است. بر خلاف بسیاری از بزرگان زبان و ادب پارسی، برای حمدالله مستوفی که فردی تاریخ‌نویس و درباری بوده است و در سال‌های پایانی قرن هفتم هجری قمری و همچنین سال‌های ابتدای قرن هشتم هجری قمری زندگی می‌کرده است بلافاصله پس از وفات آرامگاه ساخته شده است. این در حالی است که برای عدۀ قابل توجهی از اساتید سخن پارسی گاهی سال‌های بعد و گاهی قرن‌های بعد آرامگاه ساخته شده است. این امر به خوبی بیان‌گر محبوبیت حمدالله مستوفی در دربار ایلخانان مغول است. گنبد این آرامگاه بر خلاف سایر گنبدهای ساخته شده در بناهای کهنسال ایرانی، نوک تیز و منشورمانند است و کروی و مدور ساخته نشده است. سایر بخش‌های نمای بنا نیز به صورت نوک‌تیز و زاویه‌دار طراحی شده‌اند. تصویری که این بنا در ذهن ایجاد می‌کند بسیار شبیه کلاه‌هایی است که در دورۀ ایلخانان مغول رواج داشتند. همچنین شاید بتوان گفت زاویه‌های بارز شکل‌گرفته بر بنا یادآور خشونت و تندمزاجی سپاهیان ایلخانی است. حمدالله مستوفی تاریخ‌نویس برجستۀ ایران زمین در کتاب‌های نزهةالقلوب و ظفرنامه به طور مشروح به بیان سرگذشت ایلخانان مغول پرداخته است. این بنای تاریخی چند کتیبه دارد که به طور دقیق نام سازندۀ بنا و سال احداث آن را به علاوۀ توضیحات جامعی در مورد حمدالله مستوفی و خانواده‌اش بر آن نگاشته شده است. در بخش‌های مختلف این بنای تاریخی انواع و اقسام هنرهای اصیل ایرانی از جمله کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری و منبت‌کاری و سایر زیورها و زینت‌ها به چشم می‌خورد. آرامگاه حمدالله مستوفی در تاریخ بیستم بهمن ماهِ سالِ ۱۳۱۸ با شمارهٔ ثبت ۳۳۲ به ثبت رسیده است.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد آرامگاه حمدالله مستوفی در شهر قزوین بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

آرامگاه حمدالله مستوفی در شهر قزوین ؛ تماشایی و تحسین‌برانگیز

بازار سنتی در شهر قزوین

یکی دیگر از جاهای دیدنی قزوین که از دل‌نوازی و محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است با نام بازار سنتی قزوین شناخته می‌شود. شاید بسیار حیرت‌برانگیز به نظر برسد اما این بازار سنتی و سرپوشیده در حدود هزار سال قدمت دارد. این بازار دیرینه چه در دورۀ حکومت صفوین و چه بعد از آن در دورۀ قاجار مدام مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و به بیانی دیگر همیشه مورد مراقبت و توجه بوده است. در طول تاریخ بخش‌های بسیاری به این بازار دیرینه اضافه شده‌اند و در حال حاضر یکی از قطب‌های جذاب و محبوب گردشگری به شمار می‌رود. این بازار سنتی به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران عزیز را به خود جذب می‌کند.

هر زمان وارد بازار سنتی قزوین شدید از این سراها دیدن کنید:

  • سرای سعد السلطنه
  • سرای حاج‌رضا
  • سرای رضوی
  • سرای وزیر

این سراها که نام آن‌ها در بالا فهرست شده است به همراه مسجدالنبی از مشهورترین و پرطرفدارترین بخش‌های بازار به شمار می‌روند. البته زیبایی‌ها و دلکشی‌های بازار به همین جا ختم نمی‌شود بلکه علاوه بر این بخش‌ها چندین تیمچه و راستۀ دیگر نیز به خودنمایی و جلوه‌ری و دلربایی مشغول هستند که قدم‌زدن در دالان‌های آن‌ها هوش از سر می‌برد و دل را شیفته و شیدا می‌کند.

برای مثال در یکی از راسته‌های این بازار با سلسله‌ای از حجره‌های معتبر و اصیل فروش فرش مواجه خواهید شد و فرش‌هایی اصیل و مرغوب را خواهید دید که از دیوارهای حجره‌ها آویخته شده‌اند. یا در راسته‌ای دیگر از بازار شاهد انواع و اقسام ظروف مسی خواهید بود که با طرح‌ها و قالب‌های گوناگون در کنار هم قرار گرفته‌اند. و سپس در راسته‌ای دیگر چشمان شما مسحور رنگ‌های گرم و جذاب میوه‌های رنگارنگ و سبزی‌های خیلی سبز و تازه خواهد شد.

همان طور که گفته شد بازار بزرگ و سنتی قزوین در دوران مختلف تاریخی بارها و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. اما برخی از بخش‌های این بازار در همین چند سالۀ اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و به همین دلیل از شکوه و جلای خاصی بهره دارد. یکی از بخش‌های این بازار جذاب و دلربا که در عصر و روزگار ما مورد بازسازی و مرمت واقع شده است سرای سعدالسلطنه است. سرایی که به حق عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیدۀ ایران را از آنِ خود کرده است. این کاروانسرای حیرت‌برانگیز و دلربا پیش از انقلاب اسلامی ایران در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسیده است. همچنین لازم است اضافه کنم که سرای سعد السلطنه در قلب خود فضاها و بناها و حجره‌های دلبرانۀ بسیاری را پنهان کرده است که برای دیدار آن‌ها کافی است قدم پیش بگذارید و وارد سرا شوید.

اهالی مهمان‌نواز شهر قزوین با علم به زیبایی و شکوه بی حد و حصر سرای سعدالسلطنه در گوشه گوشۀ این فضای تماشایی انواع و اقسام کافه‌ها به اضافۀ رستوران‌های مرغوب و باکیفیت را ایجاد کرده‌اند چون خیلی خوب می‌دانسته‌اند که دیدن این همه زیبایی و شکوه زمانی طولانی می‌طلبد و بدون شک انرژی بسیاری را مصرف خواهد کرد. به همین دلیل میزبون نیز پیشنهاد می‌کند برای دیدار از بازار سنتی قزوین در برنامۀ سفر خود به قدر کافی وقت در نظر بگیرید.

اما به عنوان نکتۀ آخر باید بگویم که این بازار سنتی و دلربا چندین و چند ورودی دارد. در واقع این بازار بزرگ متناسب با وسعت و همچنین قدمتش به ورودی‌های متعدد مسلح است. اگر سبزه میدان یا میدان مرکزی شهر مبدأ شما باشد این امکان را خواهید داشت که خیابان امام خمینی را به سمت پایین درنوردید و سپس از چندین و چند ورودی که در طرف چپ خیابان واقع شده‌اند به بازار قدم بگذارید و وارد یکی از راسته‌های بازار سنتی قزوین شوید. ولی اگر میل یا شرایط قدم‌زدن را ندارید و لازم است با خودروی شخصی خود به بازار بروید می‌توانید در خیابان کوروش یا خیابان شهید انصاری خودروی شخصی خود را در یک پارکینگ امن پارک کنید و سپس وارد بازار شوید.

امام‌زاده حسین در شهر قزوین

یکی دیگر از جاهای دیدنی قزوین که بسیار مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرد با نام امام‌زاده حسین شناخته می‌شود. اتفاقاً امام‌زاده حسین در حوالی بازار سنتی قزوین واقع شده است. به این ترتیب شما می‌توانید پس از سیر و سیاحت در بازار به امام‌زاده حسین یا همان طور که اهالی شهر قزوین می‌گویند شاهزاده حسین وارد شوید. گفته می‌شود امام‌زاده حسین یکی از فرزندان امام رضا (ع)هستند. این زیارتگاه نیز از قدمتی دیرینه برخوردار است و در حال حاضر قرن‌ها و قرن‌ها از مهمان‌نوازی‌ ایشان می‌گذرد. در واقع امام‌زاده حسین از قرن سوم هجری تا به امروز پذیرای گردشگران و زائران و مهمانان ویژۀ خود بوده‌اند. به علاوه در طول تاریخ افراد بزرگ و مهم روزگار نیز از قبیل دانشمندان و افراد ارزشمند ایران زمین نیز در این مکان ارزنده به خاک سپرده شده‌اند و به این ترتیب می‌توان گفت این مکان یکی از اماکن متبرک و محترم در شهر قزوین به شمار می‌رود و از ارزش معنوی بسیاری برخوردار است.

همان طور که اشاره شد این بنا نیز از قدمتی دیرینه بهره دارد و اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم لازم است اضافه کنم که بنای اولیۀ این آرامگاه در دورۀ ایلخانیان گذاشته شده است و سپس در طی دوران حکومت صفویان و پس از آن در دوران قاجار نیز آن پایۀ اولیه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و صدالبته بخش‌هایی به آن اضافه شده‌اند.

ضریح متبرک امام‌زاده حسین از جنس چوب ساخته شده است و در سطح این ضریح جذاب و تماشایی شاهد شاهکارهای بی‌نظیر و چشم‌نواز منبت‌کاری و گره‌چینی خواهید بود. این ضریح هنرمندانه و نوع معماری به کارگرفته شده در این بنا سبب شده است این مقبرۀ تاریخی و متبرک نه تنها به قصد زیارت بلکه به منظور سیاحت نیز توسط گردشگران عزیز انتخاب شود و از محبوبیتی مضاعف برخوردار گردد.

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد در این مقبره که در ابتدا به امام‌زاده حسین فرزند امام رضا (ع) تعلق داشت رفته رفته بزرگان ایران زمین نیز به خاک سپرده شدند و سپس در عصر و روزگار ما در ضلع جنوبی این آرامگاه فضایی برای شهدا در نظر گرفته شد. در حال حاضر پیکر شهدای عزیزی هم‌چون سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی نیز در این گلزار متبرک آرمیده است.

پیشنهاد می‌کنم در سفر خود به شهر قزوین حتماً از این آرامگاه ارزنده دیدن کنید و در این قبره هم به زیارت بپردازید و هم به سیاحت. برای رسیدن به امام‌زاده حسین می‌توانید پس از قدم‌زدن در خیابان سپه در حالی که از مجموعۀ صفویه دیدن کرده‌اید چند دقیقۀ دیگر به پیاده‌روی دلنشین خود ادامه دهید تا به راحتی قدم‌زدن به امام‌زاده حسین برسید. یا اینکه سوار بر خودروی شخصی خود به سمت خیابان مولوی رانندگی کنید و در انتهای همین خیابان وارد پارکینگ عمومی شوید، ماشین خود را پارک کنید و به امام‌زاده حسین وارد شوید. همچنین برای رسیدن به امام‌زاده حسین از طرف بلوار جمهوری اسلامی نیز راه خواهید داشت. راه بلوار جمهوری اسلامی نیز ماشین‌رو است.

پارک سنتی ملاخلیلا در شهر قزوین

شاید جالب باشد بدانید که در شهر قزوین پارک مدرنی با طراحی و دکوراسیون سنتی وجود دارد. این پارک جذاب و تماشایی در سال ۱۳۹۴ ساخته شده است. پارک سنتی ملاخلیلا در حدود ۶ هکتار مساحت دارد. البته اشاره به این نکته نیز جالب است که باغستان بزرگی که این پارک سنتی در آن ساخته شده است بیش از صد سال قدمت دارد. فضای داخلی این پارک مطابق با معماری رایج در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ هجری شمسی طراحی شده است. به این ترتیب پارک سنتی ملاخلیلا توانسته است سبک معماری چند دهۀ پیش را زنده کند و آن را به نسل‌های بعد نیز منتقل کند. این پارک سنتی و تماشایی در قسمت جنوبی شهر قزوین قرار دارد و امکانات مدرن را با معماری دیرینه و سنتی تلفیق کرده است. در پارک سنتی ملاخلیلا علاوه بر امکانات تفریحی مهیج و جذاب، امکان اقامت به همراه انواع و اقسام امکانات فرهنگی و تجاری نیز مهیا شده است. به عبارتی دیگر در این پارک دلگشا، مدرنیته با سنت‌های رایج در چند دهۀ پیش با طبیعت صد سال گذشته در کنار هم قرار گرفته‌اند و فضایی ناب و دلبرانه را به وجود آورده‌اند. قدم‌زدن در این پارک قدرت تحسین‌برانگیز و شگفت‌آور در خلق ایجاد زیباترین و شادترین لحظه‌های زندگی دارد. پارک سنتی ملاخلیلا در قسمت ورودی شهر از جهت ورودی همدان به قزوین قرار گرفته است. این بوستان دل‌انگیز در بلوار جمهوری اسلامی در شهر قزوین درست در مقابل میدان میوه و تره‌بار شهر جای دارد. پارک سنتی ملاخلیلا توانسته است محبوبیتی قابل توجه چه در میان مردم شهر و چه در میان گردشگران کسب کند تا بتواند به عنوان یکی از تماشایی‌ترین و دلرباترین جاهای دیدنی قزوین معرفی شود.

پ.ن: با اینکه در عصری مدرن زندگی می‌کنیم و صدالبته به استفاده از تکنولوژی و امکانات روز علاقه داریم، اما باز هم، همۀ ما در اعماق قلب خود عشقی غریب و غیر قابل بیان به سنت‌ها احساس می‌کنیم. سنت‌ها و آثار سنتی و اماکن سنتی، آرامشی وصف‌ناپذیر را به قلب ما هدیه می‌کنند. آرامشی که به قلب و روح ما جلا می‌بخشد و باعث می‌شود از میان انواع و اقسام انتخاب‌هایی که می‌توانیم داشته باشیم جاذبه‌ای سنتی را انتخاب کنیم. به همین دلیل در عصر ما نیز، همچنان جاذبه‌هایی برگرفته از سنت‌ها طراحی و ساخته می‌شوند و مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرند. پارک سنتی ملاخلیلا یکی از همین جاذبه‌های گردشگری مدرن اما سنتی است. در کنار این پارک زیبا و تحسین‌برانگیز تعداد بسیار زیادی رستوران، کافه، و حتی اقامتگاه سنتی طراحی و ایجاد شده‌اند.

پارک جنگلی باراجین در شهر قزوین

هر زمان به شهر جذاب و تماشایی قزوین سفر کردید از قسمت آخرین ساختمان‌های واقع در شهر قزوین به اندازۀ ۲ کیلومتر پیش بروید در همین حوالی پارکی بزرگ خواهید دید. این پارک که به اندازۀ ۱۵۰۰ هکتار مساحت دارد و یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی کشور عزیزمان ایران زیبا به شمار می‌رود با نام پارک جنگلی باراجین یا فدک شناخته می‌شود. پارک جنگلی باراجین یا فدک از پوشش گیاهی غنی و متنوعی برخوردار است. همین پوشش گیاهی غنی که سبب شده است درختان پر شاخ و برگ و بلندی در فضای پارک وجود داشته باشند باعث ایجاد هوایی پاک و دل‌انگیز در میان پارک نیز شده است. به همین دلیل عدۀ بسیار زیادی از افراد به منظور انجام ورزش‌های هوازی و کوه‌نوردی و تپه‌نوردی و دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی این پارک جنگلی خوش‌منظره و خوش آب و هوا را انتخاب می‌کنند. اما اگر طرفدار تفریحاتی از قبیل تماشای انواع فیلم‌های جذاب در سینمای تابستانه هستید یا اگر علاقه به موتورسواری حرفه‌ای در پیست مخصوص دارید یا اگر ترجیح می‌دهید زمان فراغت خود را در فضای مهیج شهربازی و به تجربۀ انواع و اقسام تفریحات جذاب سپری کنید می‌توانید باز هم پارک جنگلی باراجین یا فدک را انتخاب کنید. چون تمام این تفریحات در فضای پارک ایجاد شده‌اند. علاوه بر مواردی که ذکر شد، شاید جالب باشد بدانید که در این پارک بزرگ فضایی نیز به پارک رباتیک اختصاص یافته است که تعداد قابل توجهی از مهمانان پارک به آن جذب می‌شوند. پارک جنگلی باراجین یا فدک در شمالی‌ترین قسمت شهر قزوین در بلوار نخبگان واقع شده است. همچنین اگر از قسمت آزادراه قزوین به زنجان به سمت شهر بروید می‌توانید قبل از ورود به شهر، ابتدا در این پارک دلگشا قدم بگذارید. این پارک جنگلی باشکوه به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قزوین در میان تمامی گردشگران و ساکنان شهر شناخته شده است. ویژگی بارز و تحسین‌برانگیز پارک جنگلی باراجین یا فدک تلفیق امکانات تفریحی و گردشگری با طبیعت سبز و منحصر به فرد جنگلی است. این تلفیق زیبا و مدهوش‌کننده توانسته است طراوت و جذابیت را برای بزرگترین پارک جنگلی کشور به ارمغان بیاورد.

آب‌انبارهای تاریخی در شهر قزوین

بخش دیگری از جاهای دیدنی قزوین را آب‌انبارهای تاریخی این شهر تشکیل می‌دهند. تعداد آب‌انبارهای موجود در این شهر تا اندازه‌ای است که این شهر توانسته است لقب شهر آب‌انبارها را از آنِ خود کند. در گذشته‌های خیلی دور، شهر دل‌نواز قزوین، شهری کم‌ آب بوده است و اتفاقاً همین ویژگی شهر سبب شده است که تعداد زیادی آب‌انبار در آن ساخته شود تا مردم شهر بتوانند آب را به طرزی شایسته ذخیره کنند و در موارد لازم از آن بهره ببرند و با فقدان آب مواجه نشوند.

پ.ن: این آینده‌نگری که گذشتگان داشته‌اند در حال حاضر نیز بسیار شایسته و ضروری به نظر می‌رسد و شاید بد نباشد اگر امروزه نیز که با خطر کمبود و حتی نبود آب مواجه هستیم از اندیشۀ گذشتگان بهره بگیریم و این طرح و ایده را به کار ببندیم.

در آن دوران مردم ثروتمند و خیّر شهر دست به دست هم دادند و این آب‌انبارهای ارزشمند را بنا کردند. از آن روز تا به امروز و حتی پس از این همان آب‌انبارها نام نیک خیرین را زنده نگه داشته‌اند و خواهند داشت.

یکی از این آب‌انبارها که با نام آب‌انبار سردار بزرگ شناخته می‌شود تنها یک گنبد دارد و به همین دلیل به آن لقب آب‌انبار تک‌گنبدی را نسبت داده‌اند. این آب‌انبار بزرگ‌ترین آب‌انبار تک‌گنبدی در سراسر ایران زمین است. در مقابل آن، آب‌انبار دیگری با نام آب‌انبار سردار کوچک نیز ساخته شده است. علاوه بر آن آب‌انبارهای دیگری با نام‌های آب‌انبار آقا، آب‌انبار زنانۀ بازار، آب‌انبار مسجد جامع و همچنین آب‌انبار حاج کاظم و آب‌انبار حکیم و آب‌انبار حاج ابراهیم و آب‌انبار ملاوردیخانی نیز از جملۀ سرشناس‌ترین و معروف‌ترین آب‌انبارها در شهر تاریخی قزوین به شمار می‌روند.

تعداد قابل توجهی از این آب‌انبارها در محدودۀ مرکزی شهر و در حوالی خیابان‌های مهم از قبیل خیابان سپه قرار گرفته‌اند. به این ترتیب اگر دیو خستگی بر شما غلبه نکند می‌توانید در ادامۀ سیر و سیاحت خود در مرکز شهر قزوین از این آب‌انبارهای تاریخی نیز دیدن کنید. البته اگر موفق به اجاره سوئیت در قزوین در مرکز شهر یا برای مثال در خیابان سپه بشوید، می‌توانید در کمال آسایش و آرامش به گشت و گذار در شهر بپردازید و سپس به محل اقامت خود بروید و اندکی استراحت کنید و باز مجدد به خیابان‌های دل‌نواز شهر قزوین برگردید و به گردش ادامه دهید.

آب‌انبار سردار بزرگ در شهر قزوین

یکی از مهمترین اماکن در روزگاران گذشته و همچنین یکی از مهمترین و ارزشمندترین بناهای ساخته شده در روزگاران پیش آب‌انبارها هستند. آب‌انبار سردار بزرگ در شهر قزوین یکی از مهمترین آب‌انبارهای ساخته شده و همچنین به یادگار باقی مانده در شهر قزوین است. این آب‌انبار تماشایی گنبدی دارد از جنس آجر که سر به آسمان کشیده است و بر فراز گنبد خود مخروطی از جنس کاشی‌های فیروزه‌ای دارد. بیشترین ارتفاعی که در این بنا به چشم می‌خورد به اندازۀ ۲۸٫۵ متر بلندا دارد. در این بنای کهنسال و دیرینه یک بادگیر مرتفع بلند به همراه چهار دریچۀ شبکه‌ای دیده می‌شود. بادگیر در قسمت مرکزی آب‌انبار قرار گرفته است و چهار دریچه نیز در چهارگوشه قرار گرفته‌اند و در امر تهویۀ هوای داخل آ‌ب‌انبار و همچنین خنک نگه‌داشتن آب انبارشده در داخل آب‌انبار نقش مهمی را ایفا می‌کنند. اگر بخواهید به آب انبارشده در آب‌انبار برسید لازم است به اندازۀ ۱۲٫۵ متر از سطح زمین پایین بروید. اما پیش از آن لازم است از قسمت سر در ورودی بنا که در دو سوی آن سکوهایی از جنس سنگ به بازدیدکنندگان خوش‌آمد می‌گویند بگذرید و سپس از راه‌پله‌ای که ۵۰ پله دارد عبور کنید. این راه‌پلۀ ۱۲٫۵ متری در نهایت به کانالی به نام راه شیری ختم می‌شود. کانال راه شیری را سقفی قوس‌دار احاطه کرده است. این آب‌انبار دیرینه و تاریخی توان ذخیرۀ بیش از ۳ هزار متر مکعب آب را دارد. در ساخت این بنای مستحکم و چشم‌نواز از مصالحی از قبیل شفتۀ آهک به همراه پوششی از ساروج استفاده شده است. این آب‌انبار بر خلاف سایر آب‌انبارهایی که در شهرهای دیگر از روزگاران گذشته به یادگار باقی مانده‌اند با هنرهایی اصیل از قبیل آجرکاری و کاشی‌کاری تزیین شده است. همچنین آب‌انبار سردار بزرگ به عنوان بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی نه تنها در ایران زمین بلکه در سراسر جهان شناخته شده است. بنابراین به جرأت می‌توان ادعا کرد که یکی از تماشایی‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی قزوین آب‌انبار سردار بزرگ است.

خانه‌های تاریخی در شهر قزوین

بخش دیگری از جاهای دیدنی قزوین را خانه‌های تاریخی تشکیل می‌دهند. شهر قزوین درست به مثال شهر کاشان یا شهر اصفهان یا شهر یزد یا شیراز دلگشا یا کرمان دل‌نواز سرشار است از خانه‌های تاریخی چشم‌نواز.

خانه‌های تاریخی در شهر عزیز و دوست‌داشتنی قزوین علاوه بر اینکه داستان ساکنان گذشتۀ خودشان را روایت می‌کنند تاریخ دوره‌های گذشته را نیز در بر دارند. سبک و شیوۀ معماری در این دیار همانند معماری سایر شهرهای ایران زمین هوشمندانه است و کاملاً مطابق با شرایط اقلیمی شهر طراحی شده است. در واقع در معماری اصیل و سنتی ایران زمین طبیعت است که طرح اولیۀ بنا را ترسیم می‌کند و معماران هنرمند با درنظرگرفتن آسمان و زمین و حال و هوای شهر بنا را بنا می‌کنند. طراحی مبتکرانه‌ای که این روزها در کشورهای اروپایی برای ساخت خانه‌ها به کار گرفته می‌شود تا بدین ترتیب کمترین مصرف انرژی اتفاق بیفتد و بیشترین مصرفه بهینه صورت بگیرد. ای کاش سنت‌های معماری را زنده می‌کردیم در آن صورت بدون شک در کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی موفق‌تر می‌بودیم.

برخی از خانه‌های تاریخی در شهر تماشایی قزوین عبارتند از:

  • خانۀ تاریخی بهروزی
  • خانۀ تاریخی یزدی
  • خانۀ تاریخی امام جمعه شهیدی
  • خانۀ تاریخی رئوفی
  • خانۀ تاریخی خطیبی
  • خانۀ تاریخی بهشتی
  • خانۀ تاریخی اسدی
  • خانۀ تاریخی مرتضوی
  • خانۀ تاریخی داعی
  • خانۀ تاریخی فرهنگ امیرکبیر
  • عمارت شهرداری
  • عمارت باغ سپه‌دار
  • حسینیۀ امینی‌ها

شاید جالب باشد بدانید که در شهر قزوین بیش از ۱۰۰ خانۀ تاریخی وجود دارد. بیشتر این خانه‌ها متعلق به دورۀ قاجار هستند. اما در خلال خانه‌های بسیاری که از دوران قاجار به یادگار باقی مانده است چندین خانه نیز از دورۀ صفوی و دورۀ پهلوی نیز به چشم می‌خورند. خوشبختانه در حال حاضر امکان بازدید از تعداد زیادی از این خانه‌های تاریخی فراهم شده است. برخی از این خانه‌ها به ادارات دولتی اختصاص یافته‌اند و جالب‌تر اینکه برخی از این خانه‌ها هنوز در دست صاحبان‌شان هستند و قابل بازدید نیستند.

مسجدها در شهر قزوین

بخش دیگری از جاهای دیدنی قزوین را مسجدهای تاریخی و مزیّن در این شهر تشکیل می‌دهند. یکی از مساجد متبرک در شهر قزوین آرامگاه امام‌زاده حسین (ع) است. اما علاوه بر این امام‌زاده بقعۀ چهار انبیاء و چندین و چند امام‌زادۀ دیگر نیز وجود دارند. حضور تمام این اماکن متبرک و مقدس و گردآمدن تمام این اماکن در شهر محبوب قزوین سبب شده است که این شهر را به عنوان چهارمین حرم اهل بیت (ع) شناخته شود. این شهر مذهبی و متبرک علاوه بر امام‌زاده‌ها و بقعه‌های متبرک بسیار، تعداد بسیار زیادی مسجد نیز دارد. کهن‌ترین و مهم‌ترین مسجد شهر قزوین، مسجد جامع این شهر است. مسجد جامع در خیابان سپه واقع شده است. شاید جالب باشد بدانید که این مسجد بر فراز آتشکده‌ای متعلق به دورۀ ساسانی بنا شده است. علاوه بر مسجد جامع، مسجدالنبی در محدودۀ بازار سنتی قزوین قرار گرفته است. این مسجد در دورۀ حکومت سلجوقیان بنا شده است. همچنین مسجد و مدرسۀ سردار و مدرسۀ صالحیه نمونه‌هایی دیگر از مساجد شهر قزوین هستند. مساجدی که به عنوان مدرسه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. خوشبختانه مساجد نیز همچون سایر اماکن دیدنی در شهر قزوین در حول و حوش مرکز شهر قرار گرفته‌اند. به این ترتیب گردشگران عزیز با گشت و گذار در محله‌های مرکز شهر در طی یک پیاده‌روی سیاحتی می‌توانند از تمام این مساجد و ابنیۀ تاریخی ارزشمند بازدید کنند.

مسجد النبی در شهر قزوین

مسجد النبی در شهر قزوین که در پانزدهم دی ماه در سال ۱۳۱۰ به شماره‌ی ۱۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یکی دیگر از ناب‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌رود. آن طور که در منابع تاریخی ذکر شده است، مسجدالنبی یکی از ساخته‌هایِ به یادگار باقی مانده، از عصر و دورۀ قجر است که بنا بر فرمان فتحعلی شاه قاجار در موضعی که با نام چال وزیر یا محوطۀ وزیر شناخته می‌شده احداث شده است. گفته می‌شود محل چال وزیر یا محوطۀ وزیر قسمتی از موقوفات آقا جمال وزیر بوده است. این مسجد تایخی و خوش‌ساخت در راستۀ بازار سنتی قزوین و در قسمت جنوبی خیابان امام خمینی (ره) قرار گرفته است. این مسجد تماشایی و تاریخی سه ورودی دارد که در قسمت شمالی بنا و قسمت‌های شرقی و غربی آن واقع شده‌اند. اما سر در اصلی مسجد در قسمت شمالی آن قرار گرفته است. این سر در به طور کامل در سراسر آن با کاشی‌هایی مینایی با به کارگیری شیوه‌های هنرمندانۀ معماری سنتی ایران زمین به همراه کتیبه‌هایی که با خط نستعلیق اطلاعات مفیدی از ساختمان را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند زینت یافته است. اما از ویژگی‌های بارزی که در ساخت این بنا به کار گرفته شده و بقای آن را تضمین کرده است می‌توان به استواری تحسین‌برانگیز بنا، اختصاص فضایی دلباز و وسیع به صحن مسجد و شبستان آن که به سبک و سیاقی هنرمندانه طراحی و ساخته شده است، اشاره کرد. مسجد النبی در شهر قزوین پس از مسجد جامع در این شهر؛ بزرگ‌ترین، دلنوازترین و چشم‌نوازترین بنای تاریخی و مذهبی شهر به شمار می‌رود. بنابراین پر بیراه نخواهد بود، این توصیۀ ناب، که حضور مسجدالنبی در فهرست جاهای دیدنی در شهر دلگشای قزوین از ضروریات این سفر دلنشین محسوب می‌شود.

کلیساها در شهر قزوین

بخش دیگری از جاهای دیدنی قزوین را کلیساها تشکیل می‌دهند. این شهر بزرگ هم‌جوار مساجد بسیار، چندین و چند کلیسای تاریخی نیز دارد که در حال حاضر همچون دوران گذشته به منظور عبادت ارامنه فعال هستند. چند کلیسای مشهور در شهر قزوین عبارتند از:

  • کلیسای کانتور
  • کلیسای رفیع
  • کلیسای هریپسیمۀ مقدس

در میان این ۳ کلیسای معروف در شهر قزوین کلیسای کانتور یادگاری از دورۀ سکونت افراد روس در شهر قزوین است. اهالی کشور روسیه در دورۀ جنگ جهانی دوم در شهر قزوین سکونت داشتند. این کلیسا عنوان کوچک‌ترین کلیسای جهان را به خود اختصاص داده است. این کلیسای کوچک و تاریخی در حیاط کوچکش مقبره‌ای دارد که به کشته‌شدگان افراد روس در طول دوران جنگ جهانی دوم اختصاص یافته است. خوشبختانه امکان دیدار از این کلیسای تاریخی وجود دارد. هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران که شهر قزوین را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند بخشی از زمان سفر را به بازدید از کلیساهای شهر قزوین به ویژه کلیسای کانتور اختصاص می‌دهند.

کلیسای رفیع یکی دیگر از کلیساهای معروف شهر قزوین است که در خیابان طالقانی واقع شده و از بناهای تاریخی این شهر محسوب می‌شود. قدمت این کلیسای مشهور به دوره پهلوی اول برمی‌گردد. کلیسای رفیع در حیاط مدرسه‌ای با همین نام ساخته شده است و از گذشته مکانی برای آموزش‌ها و عبادت‌های ارمنی‌های شهر قزوین بوده است. معماری این کلیسا به صورت مستطیلی است و از چهار ستون تشکیل شده است. بنای آن نیز به صورت اجری بوده و طرح اصلی آن بر اساس محورهای چلیپایی مبتنی شده است. از ویژگی‌های جذاب کلیسای رفیع که در داخل ساختمان کلیسا و در بخش شرقی آن قرار دارد، محراب کلیساست که در دو طرف آن دو اتاق کوچک وجود دارد. بخش غربی کلیسا نیز دیگر ویژگی این بنا محسوب می‌شود. در این بخش فضایی هشت گوش قرار دارد که افراد را به سمت ناقوس کلیسا راهنمایی می‌کند. امروزه در این بنای تاریخی و زیبا مراسمات عمومی و جشن‌های سالانه مختلفی برگزار می‌شود.

دروازه‌های تاریخی در شهر قزوین

بخش دیگری از جاهای دیدنی قزوین را دروازه‌های تاریخی تشکیل می‌دهند. در این شهر بزرگ و تاریخی در گذشته‌های دور ۹ دروازه وجود داشته است. در حال حاضر از آن ۹ دروازه تنها ۲ دروازه باقی مانده است. یکی از آن دو دروازۀ تاریخی با نام دروازۀ تهران قدیم شناخته می‌شود و دیگری با نام دروازۀ درب کوشک. این دو دروازه هر دو در دورۀ قاجار بنا شده‌اند و اتفاقاً هر دو دروازه در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسیده‌اند. دروازه قدیم تهران در حوالی ترمینال شهر قزوین جای دارد و دروازۀ درب کوشک نیز در انتهای خیابان نادری شمالی واقع شده است. امروزه این دو دروازه از جملۀ اماکن دیدنی شهر تاریخی قزوین به شمار می‌روند و یادگارهایی ارزنده از تاریخ محسوب می‌شوند.

پ.ن: در روزگاران خیلی دور، زمانی که هنوز شهرها به قدر امروز وسیع نشده بودند شهرهای بزرگ به نحوی و شهرهای کوچکتر نیز به نحوی دیگر دروازه داشتند. یعنی اینکه دور تا دور شهر را دیواری بلند و قطور احاطه کرده بود و هیچ فردی بدون اجازۀ نگهبانان شهر حق ورود به شهر را نداشت. البته بماند که دشمن اگر قصد ورود به شهر را داشت برج و بارو را از بین می‌برد و نگهبانان را می‌کشت و به شهر حمله می‌کرد. اما خب چنین حملاتی بیشتر در دوران حملۀ قوم مغول به ایران اتفاق افتاد. در آن زمان هم مردم شهر پشت دروازه‌ها تا پای جان از شهر و دیار خود محافظت می‌کردند و بعد از جنگ و جدال بسیار که گاه مدتی طولانی زمان می‌برد متجاوزان از برج و باروی شهر عبور می‌کردند و به شهر وارد می‌شدند. به این ترتیب می‌توان گفت بار قابل توجهی از مسئولیت محافظت از شهر بر دوش دروازه‌ها بوده است. در واقع در دوران قدیم که تجهیزات و تسلیحات دفاعی و نظامی محدود بودند و جنگاوران مجبور به جنگ تن به تن می‌شدند دروازه‌ها و دیوارهای اطراف شهر حکم سنگرهایی دفاعی را داشتند که درست مثل یک حصار محکم شهر را از تجاوز بیگانگان در امان می‌داشتند. بدون شک تعداد دروازه‌ها برای شهرهای بزرگ در مقایسه با شهرهای کوچک بیشتر بوده است. در حوالی شهر قزوین در همان دوران رواج دروازه‌ها ۹ دروازه وجود داشته است. این تعداد از دروازه‌ها نشان می‌دهند که شهر قزوین در آن دوران نیز شهری بزرگ، باشکو، پرطرفدار و بدون شک پرجمعیت بوده است. البته سایر آثار تاریخی موجود در این شهر نیز بیانگر چنین امری هستند. به همین دلیل شهر تماشایی قزوین یکی از مقاصد جذاب و محبوب گردشگری به شمار می‌رود. هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی شهر تاریخی قزوین را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

حمام‌های تاریخی در شهر قزوین

بخش دیگری از جاهای دیدنی قزوین را حمام‌های تاریخی تشکیل می‌دهند. حمام‌های تاریخی در شهر قزوین از یادگارهای دوران صفوی به شمار می‌روند. از میان حمام‌های بسیاری که در این شهر وجود داشته است در حال حاضر ۳ حمام در سطح شهر باقی مانده است. این ۳ حمام تاریخی و تماشایی عبارتند از: حمام قجر، حمام بلور و حمام صفا.

در میان این ۳ حمام معروف حمام قجر در حال حاضر به عنوان یک موزۀ مردم‌شناسی فعال است. موزه‌ای که نه تنها حکایت از معماری ویژۀ دورۀ صفوی دارد بلکه فرهنگ اقوام مختلف ساکن در شهر قزوین را نیز در بر دارد. اگر مشتاق هستید حمام قجر یا موزۀ مردم‌شناسی قجر را از نزدیک در شهر قزوین ببینید لازم است به خیابان عبید زاکانی در شهر قزوین بروید. این حمام در انتهای همین کوچه واقع شده است.

پ.ن: در ایران زمین حمام‌های تاریخی بسیاری به یادگار باقی مانده‌اند. این حمام‌ها که در شهرهای مختلف و از دوره‌های تاریخی متفاوتی به جای مانده‌اند از معماری قابل توجهی برخوردار هستند. در حال حاضر این حمام‌ها به صورتی که در گذشته کاربرد داشته‌اند فعال نیستند اما ارزش و اهمیت این بناهای تاریخی چه از لحاظ معماری و چه از لحاظ مردم‌شناسی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در حال حاضر بیشتر حمام‌های تاریخی به موزه‌های مردم‌شناسی تبدیل شده‌اند. شهر قزوین همچون بسیاری دیگر از شهرهای ایران زیبا چندین و چند حمام داشته است. از میان تعداد بسیار حمام‌ها مهمترین آن‌ها یعنی حمام قجر به میزبانی از مهمانان شهر قزوین می‌پردازد. میزبون پیشنهاد می‌کند در سفر به شهر قزوین زمانی را به دیدار از حمام قجر یا موزۀ مردم‌شناسی قجر اختصاص دهید. بدون شک لحظات خاطره‌انگیزی را در این موزه تجربه خواهید کرد.

سفر به استان و شهر قزوین

جاهای دیدنی قزوین و جذابیت‌های بی‌شماری که در این دیار وجود دارند بسیار وسوسه‌برانگیز به نظر می‌رسند. به طوری که گردشگران مشتاق و کنجکاو برای سفر به این منطقه بی‌قرار می‌شوند و برای دیدار از این همه جاذبه لحظه‌شماری می‌کنند. و واقعاً جذاب‌تر و شیرین‌تر و دلچسب‌تر از سفر از چه تفریح دیگری می‌توان نام برد؟؟؟ در واقع می‌توان مدعی شد که تمام تفریحات دیگر نیز در زیر مجموعۀ سفر قرار می‌گیرند و تا سفر وارد برنامه‌های زندگی نشود، تفریح و لذت‌بردن از زندگی نیز در حاشیه قرار خواهد داشت. البته سفر سختی‌های خاص خودش را هم دارد. یکی از این عوامل که شیرینی لذت‌بردن از سفر را تهدید می‌کند، محل مناسب و راحت برای اقامت است. به این ترتیب، اجاره سوئیت در قزوین راه‌کار مناسبی خواهد بود برای زدودن این تهدید تلخ. با این تمهید به نظر می‌رسد سفر در فهرست رقم‌زنندگان خاطرات خوش و شیرین، مقام اول را از آنِ خود می‌کند و در صف اول تفریحات می‌ایستد؛ به ویژه سفر به دیار قزوین که سرشار است از جاذبه و زیبایی و شکوهِ دوران مختلف تاریخی. هر زمان به قزوین سفر کردید، در کنار دیدار از اماکن و بناهای تاریخی جذاب و تماشایی آن، در مورد تاریخ صفویان نیز بخوانید. چون بسیاری از این بناها در زمان صفویان یعنی در دورۀ پایتخت‌بودنِ شهر قزوین ساخته شده‌اند. اطلاع‌داشتن از تاریخ و شرایط آن زمان در درک بهتر آثار و ابنیۀ تاریخی و لذت بیشتر از دیدار این ابنیه بسیار مؤثر خواهد بود.

میزبون گذراندن شیرین‌ترین لحظات و رقم‌خوردن زیباترین خاطرات را برای شما یاران جان در دیار قزوین آرزو دارد …

سفر به قزوین به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید