روستای باغو در جزیره کیش ؛ مظهر شکوه طبیعت و تاریخ(خواندن 9 دقیقه)

روستای باغو در جزیره کیش
روستای باغو در جزیره کیش

روستای باغو در جزیره کیش یکی از دیدنی‌های بسیار آن است که از شهرت قابل توجهی برخوردار است و نماد تاریخ، تمدن و اصالت این جزیرۀ دلکش به شمار می‌رود. جزیرۀ کیش سرشار است از جاهای دیدنی و تفریحات مهیج و جاذبه‌های جذاب گردشگری. شاید گاهی وقت‌ها جذابیت بی‌نظیر و امکانات مدرن آن باعث شود شکوه تاریخی و اصالت بومی جزیره به حاشیه رانده شود و کمتر مورد توجه قرار بگیرد. شاید جالب باشد بدانید که مدرن‌ترین جزیرۀ ایران زمین یکی از کهن‌ترین بخش‌های کشور است. این جزیرۀ تماشایی اتفاقاً در تمام دوران عمرش که سال‌های آن به راحتی از هزار سال عبور کرده است همیشه در مرکز توجه قرار داشته است و همیشه از رونق و شکوه و رفت و آمد بسیار تجار و مسافران آکنده بوده است. شاید نشانه‌های این عمر طولانی در بخش‌های مدرن جزیره به وضوح دیده نشود. به عبارتی دیگر شاید طراحی‌های مدرن و منحصر به فردی که در جای جای این جزیره نقش زده شده‌اند تصور عمر طولانی آن را تعلیق به محال کنند. اما هنوز در گوشه و کنار جزیرۀ کیش مناطقی وجود دارند که با داشتن طبیعتی جذاب و باشکوه وجود پیشینه‌ای هزاران ساله را به آسانی اثبات می‌کنند. میزبون به واسطۀ این مقاله قصد دارد از روستای باغو که یکی از مناطق تاریخی و طبیعی این جزیرۀ ناب شمرده می‌شود بنویسد. میزبون از شما یاران همیشگی دعوت می‌کند تا آخر این مقاله همراهش باشید تا بیشتر از این روستای تاریخی و تماشایی بخوانید و در برنامۀ سفر آتی خود به جزیرۀ دلکش کیش زمانی را به دیدار از روستای دیرینه و دل‌نواز باغو اختصاص دهید.

سیر و سیاحت در روستای باغو در جزیرۀ دل‌نواز کیش همراه با میزبون

چطور به روستای باغو در جزیرۀ کیش برسید!

هر زمان مهمان جزیرۀ بی‌همتا و دل‌نواز کیش بودید، هر زمان خستگی راه از شما فاصله گرفت، هر زمان برای سیر و سیاحت و گشت و گذار در جزیره آماده بودید، هر زمان احساس کردید دوست دارید طبیعتی ناب و منحصر به فرد را با درختانی که شاید هرگز در هیچ کجای عالم مثل و مانندش به چشم نخورد را ببینید به سمت جنوب غربی جزیرۀ کیش رهسپار شوید. در قسمت جنوب غربی جزیرۀ کیش، کشتی بزرگ یونانی را خواهید دید. زمانی را به کشتی اختصاص بدهید اما مراقب باشید شکوه و جذابیت کشتی یونانی مانع حرکت شما به سمت مقصد رؤیایی و چشم‌نوازی که در انتظار شما نشسته است نشود. پس از عبور از کشتی یونانی مشهور و دلبرانه لازم است به سمت میدان غروب کیش به راه خود ادامه دهید و سپس از میدان به طرف جادۀ باغو پیش بروید. البته برای رسیدن به روستای باغو در جزیره کیش مسیر دیگری نیز وجود دارد. اگر دوست دارید مسیر دوم را انتخاب کنید لازم است حرکت در بزرگراه خلیج فارس را انتخاب کنید.

چرا نام باغو برای این روستای دل‌نواز انتخاب شده است؟

شاید تا به امروز بارها و بارها با این امر برخورد کرده باشید که اسم مکانی خاص بر روی افراد گذاشته شود. حتی در گذشته و شاید حتی همین حالا بسیار دیده‌ایم که افراد با سفر به منطقه‌ای خاص عنوانی تازه خواهند یافت. عناوینی مثل مشهدی یا کربلایی و از این قبیل عنوان‌ها. همچنین تا به امروز بارها و بارها دیده‌ایم که نام افراد بر مناطقی خاص قرار گرفته است و اهمیت فرد برای آن منطقه سبب شده است که آن محله یا منطقه برای همیشه نام فرد را زنده نگه دارد. روستای باغو در جزیره کیش نیز داستانی مشابه همین ماجرا دارد. این بار نام یک فرد، نام یک بانوی ایرانی که در زمان اشغال این مناطق به دست نیروهای پرتغالی در این روستا زندگی می‌کرده است بر روستا نهاده شده است. البته با این تفاوت که در آن زمان به طور رسمی تابلویی بر دروازۀ روستا نصب نمی‌شد و نامی بر آن نگاشته نمی‌شد و تکرار یک نام برای یک منطقه سبب می‌شد که آن نام برای آن روستا تا ابد جاودان شود. بر این اساس می‌توان گفت بانوی باغو نام که در این روستا در آن زمان ساکن بوده است از محبوبیت خاصی بین اهالی روستا برخوردار بوده و این نام برای این منطقه آنقدر تکرار شده که توانسته است برای چند قرن بر دروازۀ روستا قرار بگیرد. روستایی دل‌انگیز و تماشایی که سرشار است از زیبایی و شکوهی غیر قابل وصف؛ و نامی که یادآور باغ‌های بی‌مثال بهشتی در سراسر آن است.

روستای باغو در جزیره کیش از سه جهت مورد توجه گردشگران ماجراجو و کنجکاو قرار می‌گیرد. اولین جاذبۀ نابی که به محض ورود به روستا به خودنمایی و جلوه‌گری می‌پرداز خانه‌های کهنسال مسکونی هستند که آرامش و صفایی بیان نشدنی را درست مثل یک احساس لطیف در قلب بازدیدکنندگان بیدار می‌کند. اما پس از خانه‌های تاریخی و دیرینه‌ای که به دست انسان بنا شده‌اند شاید بسیار جالب باشد به سمت درختی برویم که دیرینگی آن نه تنها صدها سال بلکه هزاران سال است. این درخت دیرینه و کهنسال با نام درخت لور شناخته می‌شود. درختی که شاید بتوان گفت تمام تاریخ پر فراز و نشیب ایران زمین را با چشم دیده است و همیشه و در همه حال در جای خود باقی بوده است و خدا می‌داند چه وقت‌ها و بر چه ماجراها لبخند زده است و چه وقت‌ها بر چه ماجراها افسوس خورده است. هر زمان درخت هزاران سالۀ لور را دیدید و آمادۀ حرکت شدید خوب است به سمت مسجد تاریخی روستا رهسپار شوید. مسجدی که حکایت از تاریخ این روستا خواهد داشت و همیشه در روزهای سخت و سرد یا در روزهای گرم و شیرین پناهگاه مردم روستای باغو بوده است.

مسجد تاریخی در روستای باغو در جزیرۀ کیش

مسجد تاریخی در روستای باغو در جزیره کیش با نام مسجد النبی (ص) شناخته می‌شود. این مسجد که سرشار است از نور معنویت و آرامش در سال ۹۸۱ هجری قمری بنا شده است و حالا بیش از ۵۰۰ سال از تولد آن می‌گذرد. این مسجد از مساحتی اندک اما از روحی وسیع و بی‌انتها برخوردار است. روحی لطیف و معنوی که می‌تواند آرامش‌بخش تمام مهمانان جزیرۀ کیش باشد. مسجد تاریخی در روستای باغو در جزیرۀ بی‌همتای کیش چاهی عمیق از آب شیرین و گوارا دارد و مناره‌ای طاق بر فراز آن به خودنمایی می‌پردازد و شاید صدایش را بشنوید که می‌گوید اینجا مسجد است، خانه‌ای مخصوص خدا، که درهای آن همیشه برای تمام مهمانان مهربان این خاک باز است. اگر خسته هستید اگر به همدلی و محبت و لطف احتیاج دارید اینجا بیایید. اینجا در این مسجد با آبی گوارا و لطف از شما پذیرایی خواهد شد.

درخت لور در روستای باغو در جزیرۀ کیش

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد در روستای باغو در جزیره کیش درختی کهنسال و دنیادیده وجود دارد که هزاران سال عمر دارد. درخت لور به خانوادۀ درخت انجیر تعلق دارد. با این تفاوت که برگ‌های این درخت اصیل به صورت بیضی است. همچنین درخت لور میوه‌هایی کوچک به اندازۀ فندق دارد که به رنگ قرمز هستند. اقلیم موجود در جنوب ایران زمین و سواحل خلیج فارس مسبب رویش و رشد این گونۀ خاص گیاهی در این منطقه شده است. در سایر مناطق استان هرمزگان و استان بوشهر نیز این درخت می‌روید اما یکی از نمونه‌های منحصر به فرد این درخت بی‌همتا درخت لوری است که در روستای باغو خانه دارد. علاوه بر این اقلیم منحصر به فرد این منطقه و شاید آسایش و ارامشی که سراسر آن را فراگرفته است سبب شده که آهوها بیشتر به این منطقه روی بیاورند و در آرامش و صفای روستای باغو به زندگی و بقا ادامه دهند. در حال حاضر در روستای باغو زمینه‌های ایجاد پارک تفریحی و گردشگری چیده شده است. این پارک با نام دلیران در زمینی به وسعت ۶۰ هزار مترمربع ایجاد شده است و با آغوش باز از گردشگران عزیز استقبال خواهد کرد.

مردم مهربان روستای باغو و حرفۀ دیرینۀ آن‌ها

در روستای باغو در جزیره کیش، حرفه و پیشۀ اصلی مردم کشاورزی و دامداری است. شاید جالب باشد بدانید که یکی از مرغوب‌ترین و حاصلخیزترین انواع خاک در ایران زمین در محدودۀ روستای باغو منزل دارد و همین امر سبب شده است که پیشه‌هایی اصیل و دیرینه که اتفاقاً تمام زندگی مدرن به رونق و شکوفایی آن‌ها وابسته است یعنی کشاورزی و دامداری باشد. محصولات تولیدشده در روستای باغو به جزیرۀ کیش و حتی سایر شهرهای اطراف منتقل می‌شوند و به این ترتیب شکوه زندگی را تأمین و تثبیت می‌کنند. خوشبختانه در سال‌های اخیر حرفۀ زنبورداری و تولید عسل مرغوب نیز در این روستا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از رشد و رونق قابل توجهی برخوردار است.

گشت و گذار در روستای باغو در جزیرۀ تماشایی کیش

یکی از ناب‌ترین مقاصد سفرهای داخلی در ایران باشکوه، جزیرۀ دل‌نواز و سرشار از زیبایی کیش است. این جزیرۀ کهنسال توانسته است به عنوان ارائه‌دهندۀ مدرن‌ترین و جذاب‌ترین و همچنین متنوع‌ترین امکانات گردشگری گوی سبقت را از سایر مقاصد گردشگری برباید. بر تمام ویژگی‌ها و برجستگی‌های جزیرۀ کیش در امر گردشگری وجود و حضور روستایی تاریخی با داشتن درختانی منحصر به فرد که طبیعتی خاص را به این منطقه بخشیده‌اند نیز اضافه کنید. بر این اساس اغراق نخواهد بود اگر ادعا کنم که سفر به این جزیرۀ بی‌همتا و اقامتی کوتاه و چند روزه با اجاره سوئیت در کیش این قدرت و انرژی را دارد که زیباترین روزهای خدا را برای شما که علاقه‌مند به سفر هستید به ارمغان بیاورد. بدون شک می‌توان گفت سفر به جزیرۀ کیش می‌تواند بهترین اتفاق‌ها را رقم بزند و بعد به صورت بهترین خاطرات برای همیشه تا جاودان در ذهن و خاطر شما به حیات خود ادامه دهد. می‌خواهم بگویم همیشه گذشته‌ها که با عنوان خاطرات آن‌ها را می‌شناسیم را خودمان می‌سازیم. پس چرا امروز را زیبا رقم نزنیم که بعدها در آینده از امروز با عنوان روزی شیرین و دلچسب یاد کنیم! شاید بتوان گفت سفر به روستای باغو در جزیره کیش طراحی امروزی زیبا و دل‌انگیز برای داشتن خاطراتی شیرین و دلنشین در آینده است.

میزبون امیدوار است همیشه در امروز به سر ببرید و همیشه در حال طراحی و ساخت امروزی شیرین برای داشتن خاطراتی دلنشین و لذت‌بخش برای فردا باشید …

سفر به جزیرۀ دلکش کیش و دیدار از روستای باغو به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید