دیدنی های محلات سفر به سرزمین گل ها در اردیبهشت(خواندن 8 دقیقه)

شهر محلات را می‌توان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و زیباترین شهرهای کشورمان ایران به شمار آورد. این شهر زیبا برای دوست‌داران گل‌ها مقصدی ناب است و به دلیل همین ویژگی محلات را مهد گل و گیاه ایران و یا هلند ایران می‌نامند. به جز این مورد محلات دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است که می‌تواند مقصدی مناسب برای سفر در فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت باشد. در این مقاله به معرفی دیدنی های محلات پرداخته‌ایم پس در ادامه با ما همراه باشید.

محلات کجاست؟

شهر محلات شهر کوچکی واقع در استان مرکزی است که در ۲۶۲ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار گرفته است. به دلیل آب و هوای مطبوعی که شهر محلات دارد، به یکی از مزارع بزرگ پرورش گل در ایران تبدیل شده است. شهر محلات همان طور که از نامش مشخص است، از مجموع چندین محله کوچک تشکیل شده که این محله‌ها روستاهای ریوکان، گوشه، پیل پایان و زنجیردان هستند. پیش از این که نام محلات را برای این منطقه برگزینند، به آن ورکان می‌گفتند که این اسم را می‌توان در کتیبه‌های هخامنشی مشاهده کرد.

چرا به محلات هلند ایران می‌گویند؟

کشور هلند به میزان بالای پرورش گل معروف است، به طوری که انواع گل‌های مختلف و زیبا در این کشور رشد می‌کنند و به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شوند. این کشور با این که وسعت کمی دارد ولی به دلیل استفاده از روش‌های نوین در پرورش گل و گیاه، در این زمینه در دنیا پرچم‌دار شده است. در ایران نیز محلات به پرورش گل معروف بوده و به همین دلیل به هلند ایران و مهد پرورش گل تبدیل شده است. شهر محلات در کشور ما رتبه اول تنوع در کاشت گل‌های زینتی را به دست آورده است به همین دلیل سوغاتی این شهر را می‌توان گل دانست. سال‌های بسیاری است که محلات گل‌های مختلف و متنوعی را به دیگر شهرهای ایران و همچنین به دیگر کشورهای دنیا صادر می‌کند.

به جز گل و گیاه شهر زیبای محلات دارای دیدنی‌های متعددی است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند دلیلی برای سفر شما در فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت به این شهر تلقی شود. در ادامه با دیدنی های محلات آشنا خواهید شد.

بوستان سرچشمه از معروف‌ترین دیدنی های محلات

از معروف‌ترین دیدنی های محلات بوستان سرچشمه است که بوستانی طبیعی با چشمه‌ای پر آب و زیبا بوده و در بلندترین نقطه شهر یعنی دامنه‌ی قله هفتاد قله واقع شده است. به دلیل آب و هوای مطبوع و همچنین رستوران‌های سنتی متعددی که در این بوستان قرار دارد، سرچشمه به پاتوق اهالی محلات و همچنین گردشگران در روزهای تعطیل سال و به خصوص در فصل بهار تبدیل شده است. اگر تا به حال به دربند شهر تهران رفته باشید، با اولین بازدید از سرچشمه به یاد دربند و حال و هوای آن خواهید افتاد. البته سرچشمه با دربند تفاوت‌هایی نیز دارد که مهم‌ترین آن آرامش جاری در این مکان و شلوغ نبودن آن است. خوب است بدانید که در سال ۱۳۸۹ در بین ۹۰ مرکز تفریحی در کشور سرچشمه‌ی زیبای محلات رتبه ۹ را به دست آورد. از این رو بیشتر می‌توانید با بی نظیر بودن این محیط زیبا و دوست‌داشتنی آشنا شوید.

قلعه جمشیدیه محلات

قلعه جمشیدیه برای دوست داران تاریخ و آثار باستانی بسیار مکان جالبی می‌باشد. جالب است بدانید که این قلعه با وجود حملات و شبیخون های مداوم دشمنان در زمان جنگ، از مقاومت و امنیت بالایی برخوردار بوده و به دلیل همین امنیت و مقاومت، جایگاه ممتازی را در میان آثار باستانی ایران از آن خود کرده است. برخی از مورخان گفته‌اند که در زمان‌های خیلی دور، در هنگام جنگ‌ها مردم برای تامین امنیت خود به این قلعه پناه می‌بردند. روی دروازه این قلعه تالاری ساخته شده است که در گذشته این امکان را برای سربازان فراهم می‌کرد که بتوانند در از ۲۰ جهت مختلف به سمت دشمن تیراندازی کنند. متاسفانه با وجود تمام مقاومت این قلعه در برابر تخریب، اکنون بخش‌هایی از آن در حال از بین رفتن است که برای حفظ این اثر تاریخی نیاز به پیگیری مسئولین می‌باشد.

مجموعه چشمه‌های آب گرم محلات

در ۱۵ کیلومتری شرق این شهر مجموعه‌ای از ۶ چشمه آب گرم قرار گرفته که از زمان‌های دور برای درمان بیماری‌های متعدد از جمله بیماری‌های کبدی، نقرس، بیماری سنگ صفرا، بیماری‌های مرتبط به گوارش و کلیه توسط اهالی محل و همچنین گردشگران استفاده می‌شده است. این ۶ چشمه آب گرم شامل سودا، سلمانیه، شفا، روماتیسم، دنبه و حکیم هستند و سالیان بسیاری است که به یکی از شاخص‌ترین دیدنی های محلات تبدیل شده‌اند. لازم به ذکر است که در بین این ۶ چشمه، چشمه حکیم دمای کمتری نسبت به باقی چشمه‌ها دارد. چشمه‌های آب گرم محلات در دسته چشمه‌های آب گرم با آب‌های گرم عمقی قرار می‌گیرند که از بخار خمیر سنگ‌های سوزانی که در پوسته زمین قرار دارند، تشکیل شده‌اند و به سطح زمین می‌جوشند.

در نزدیکی این مجموعه چشمه‌های معروف آب گرم، هتلی ساخته شده است که دارای استخر زنانه و مردانه به صورت جداگانه و وان‌های خصوصی برای استفاده از آب گرم چشمه‌ها است. هتل مذکور دارای ۳۲ اتاق و ۲۷ ویلا است و به همین دلیل می‌تواند مکانی مناسب برای اقامت در شهر محلات نیز تلقی شود.

چنار دو هزار ساله محلات

در گوشه‌ای از شهر محلات و در خیابان سرچشمه چناری تنومند وجود دارد که قدمت آن به دو هزار سال پیش می‌رسد. به دلیل قدمت بالای این چنار، امروزه به نماد شهر محلات تبدیل شده تا تاریخ هزار ساله این شهر را نشان دهد. البته در خیابان سرچشمه درختان چنار بسیاری وجود دارند که هر کدام دارای قدمت صد و یا دویست ساله هستند ولی این درخت تنومند متمایز از باقی درختان در این خیابان است.

سایت تاریخی خورهه محلات

سایت تاریخی خورهه از یک روستای کهن و یک بنای باستانی تشکیل شده و در بخش شمال شرقی شهر محلات واقع شده است. خورهه از قدیمی‌ترین خانه‌های بشر در گذشتهاست که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد. گفتنی است خورهه در لغت به معنای محل برآمدن خورشید است. تا چندی پیش تصور می‌شد که ستون‌های باقی مانده از خورهه تنها باقی‌مانده یک آتشکده قدیمی متعلق به دوره سلوکی است زیرا این ستون‌ها به سبک یونانی‌های باستان نیز ساخته شده‌اند. ولی در حال حاضر با شواهدی که باستان‌شناسان از این محل به دست آورده‌اند، متوجه شده‌اند که این مکان در گذشته خانه یک فرد مرفه بوده است که حدود یک قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شده و تا پایان دوره اشکانیان به حیات خود ادامه داده است. اگر علاقه به بازدید از سایت تاریخی خورهه در فصل بهار دارید، به دلیل قرارگیری این بنای تاریخی در فضای باز بهتر است از اوایل فصل بهار تا اوسط ماه اردیبهشت برای بازدید از این مکان بروید تا درگیر گرمای بالای منطقه در اواخر فصل بهار نشوید.

آتشکده آتشکوه محلات

آتشکده آتشکوه یکی از آثار باستانی و از دیدنی های محلات به شمار می‌‌رود. این آتشکده در ۵ کیلومتری جاده نیم‌‌ور و در روستایی به نام آتشکوه نیم‌‌ور واقع شده است. آتشکده آتشکوه بنای با عظمتی است که به دلیل همین عظمت به یکی از برترین آتشکده‌‌های زرتشتیان تبدیل شده اس. از آجرهای چهارگوش با نمای سنگ برای ساخت این بنا استفاده شده است. همچنین داخل دیوارهای آن از تیرچوبی برای افزایش استحکام استفاده شده است. از معماری بی نظیر این مکان تنها می‌‌توان به همین مورد بسنده کرد که ظرافت استفاده از سنگ‌‌های پاستون در ستون‌‌های آتشکده به قدری بالاست که هیچ دو بند سنگی بر روی هم قرار نگرفته‌‌اند.

سخن پایانی

شهر زیبای محلات به دلیل آب و هوای مطبوع و همچنین سرسبزی بی نظیری که دارد می‌‌تواند یکی از بهترین مقصدها برای سفر در ماه اردیبهشت و به طور کل فصل بهار تلقی شود. امید است این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با دیدنی های محلات مفید واقع شده باشد تا در زمان سفر به این شهر زیبا بتوانید از معروف‌‌ترین جاهای دیدنی آن بازدید کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید