روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد ؛ روستایی ییلاقی و تاریخی(خواندن 21 دقیقه)

روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد
روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد

روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد واقع شده است. این روستای سرسبز و خوش‌منظره نه تنها منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا به شمار می‌رود بلکه پیشینه‌ای دیرینه دارد. در حال حاضر این روستای محبوب بیشتر به خاطر آبشارهای چندگانه‌اش شهرت دارد. اگر از اهالی شهر مشهد باشید، یا اگر از اهالی شهر مشهد بپرسید، بدون شک و البته بدون درنگ اخلمد زیبا و تماشایی را به عنوان یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین مناطق ییلاقی در اطراف شهر مشهد معرفی خواهند کرد. از آنجایی که منطقۀ ییلاقی و تاریخی اخلمد در مقایسه با شهر مشهد از دمای هوای کمتری برخوردار است در گرمای طاقت‌فرسای فصل تابستان مشتاقان گردش و عاشقان طبیعت روزهای تعطیل آخر هفته را به گردش در این بهشت خوش آب و هوا اختصاص می‌دهند. همچنین گردشگران ماجراجو و پرشور و نشاط که به تمام وجوه طبیعت عشق می‌ورزند و سفیدی و درخشندگی برف و قندیل‌های شیشه‌ای آن باعث می‌شود سرمای زمستان را نسیمی آرام و دلنشین احساس کنند در فصل زمستان نیز راهی روستای دلبرانۀ اخلمد می‌شوند و به تماشای شکوه و درخشش فصل زمستان می‌شتابند. میزبون که طبیعت را با تمام وجوهش دوست دارد و باور دارد که حتی زمستان نباید از گردش و تفریح و حضور در طبیعت دور بود با کوله‌باری از عشقِ به طبیعت، راهی روستای دلنواز اخلمد شد تا از آن بنویسد، تا همراهان همیشگی میزبون از آن بیشتر بخوانند و بیشتر بدانند و در اولین فرصت مهمان شکوه وصف‌ناپذیر این طبیعت بی‌همتا باشند.

لذت حضور در طبیعت در روستای اخلمد همراه با میزبون

روستای ییلاقی و تاریخی اخلمد کجا است؟

روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد در شمال شرقی ایران زمین، در محدودۀ شهرستان چناران، در فاصلۀ ۸۵ کیلومتری از شهر مشهد و در جهت غربی این شهر بزرگ واقع شده است. روستای دل‌نواز اخلمد از شهر چناران به اندازۀ ۲۴ کیلومتر فاصله دارد. این روستای خوش‌منظره و خوش آب و هوا در میان رشته کوه‌های بینالود قرار گرفته است. به عبارتی دیگر منطقۀ ییلاقی اخلمد در دل دره‌ای عمیق جای دارد و شاید همین موقعیت مکانی سبب شده است که آب و هوایی کاملاً متفاوت با شهرها و روستاهای اطراف خود داشته باشد. همین آب و هوای متفاوت و دلکش سبب شده است که اخلمد تماشایی سرشار باشد از باغ‌های پُر میوه و درختانی سر به فلک کشیده که شاخه‌های بلند و پر از برگ‌شان شده‌اند سایه‌بانی برافراشته بر زمین سبز و پر برکت این منطقه. این سایه‌بان وسیع که تمام مسیر رسیدن به آبشارهای چندگانۀ اخلمد را در بر گرفته است، حتی اگر درست در وسط تابستان که خورشید با بیشترین توان خود می‌تابد و سوزان‌ترین پرتوهای خودش را به سوی زمین سرازیر می‌کند اجازه نمی‌دهد حتی ذره‌ای از آن تلألؤ سوزان به سطح زمین یا بر سر و روی مهمانان اخلمد بنشیند. علاوه بر این مهمان‌نوازی ناب، در طول راه، وقتی به اولین آبشار برسید، یا حتی قبل‌تر از آن و حتی در تمام طول مسیر، آبی خوش و خنک و گوارا با آوایی دلنشین و روح‌افزا شمار ا به عنوان مهمانان باغ را همراهی خواهد کرد. بنابراین هر وقت احساس کردید نیاز به اندکی استراحت دارید کنار این آب روان بنشینید تا با آرامش و رهایی از شما پذیرایی کند و دیو خستگی را کیلومترها از شما دور کند.

چرا نام اخلمد برای این درۀ دلگشا انتخاب شده است؟

اگر از افراد محلی ساکن در روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد بپرسید که چرا نام اخلمد به این روستا نسبت داده شده است؟ خواهند گفت که در روزگاران بسیار پیش از امروز، زمانی که اقوام عرب به ایران زمین و دیار خراسان بزرگ لشگر کشیده بودند. مردم خراسان به دل این درۀ امن پناه آورده بودند تا از تاخت و تاز دشمن در امان باشند و تا جایی که امکان دارد از این دعوا و نبرد و جنگ و خون و خون‌ریزی کمتر آسیب ببینند. بر اساس روایات افراد محلی، گویی سرداری که در این ناحیه به تاخت و تاز می‌پرداخته است خالد نام داشته است. هر زمان که خالدِ سردار به همراه سپاهیانش به سمت مردم هجوم می‌آورده است مردم بیش از پیش به رُعب و وحشت می‌افتاده‌اند و برای اینکه دیگران را از هجوم نا به هنگام خالدِ سردار و سپاهیانش باخبر کنند فریاد می‌کشیده‌اند که خالد آمد، خالد آمد. از آنجایی که بازی‌های زبانی همیشه و در همه حال در جریان هستند دو واژۀ خالد و آمد با هم ترکیب شده‌اند و اندک اندک به یک واژۀ تازه تبدیل شده‌اند. این واژۀ تازه ساخته شده واژۀ اخلمد بوده است که از آن روزگاران تا به امروز بر این دره باقی مانده است و نام خالدِ سردار و سپاهیانش و یاد ترس‌ها و بی‌قراری‌های مردم خراسان را زنده نگه داشته است.

پ.ن: اما در عصر و روزگار ما، هر وقت در هر شهر و دیاری خورشید فروزان بیش از پیش به تاخت و تاز پرداخت و پرتو سوزانش تاب تحمل را ربود می‌توانید به اخلمد زیبا و دلنواز پناه ببرید. خنکای نسیم در راه باریک آن، بر سطح جویبار آرام و متینش، در لابه‌لای شاخ و برگ درختان بلند قامتش می‌پیچد و شادابی و طراوت را به ارمغان می‌آورد. اما اگر در فصل زمستان دل مهربان شما هوای برف داشت، باز به سمت اخلمد رهسپار شوید و از نبود برف باز به اخلمد زیبا پناهنده شوید. در زمستانِ سردِ سپید اخلمد زیبا بسیار تماشایی است.

دیدار از منطقۀ ییلاقی اخلمد در فصل زمستان

روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد قرار دارد. این منطقۀ ییلاقی باشکوه در مقایسه با شهر مشهد از دمای هوای پایین‌تری برخوردار است. بیشتر افراد فکر می‌کنند بهترین زمان برای سیر و سیاحت در این منطقۀ ییلاقی و خوش‌منظره فصل تابستان است. غافل از اینکه در فصل سرد و سفید زمستان که آب از جریان می‌ایستد و رنگ و لعاب بهاری و تابستانی فرو می‌نشیند و سفیدی سراسر طبیعت را در بر می‌گیرد؛ همراه با تمام اجزا و عناصر دیگر، آبشار جاری و خروشان اخلمد نیز از حرکت و جریان بازمی‌ایستد و بلورهای یخ سراسر آن را فرا می‌گیرند. تصویر قندیل‌های بلورین اخلمد درست مثل قصر یخی افسانه‌های دیرینه‌ای است که در انیمیشن‌های والت دیسنی بارها و بارها دیده‌ایم و از صمیم قلب آرزو کرده‌ایم که ای کاش روزی در چنین قصری امکان قدم‌زدن می‌داشتیم. اگر انیمیشن Frozen را دیده باشید بدون شک یاد دست‌های جادویی اِلسا خواهید افتاد که ناخواسته و بدون کنترل فعال شده‌اند و به سمتی اشاره کرده‌اند و این کوه یخی را شکل داده‌اند.

شکل‌گرفتن قندیل‌ها یا به عبارتی دیگر انجماد آبشار بلندِ تابستانی در فصل زمستان سبب شده است که روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد تبدیل شود به یکی از محبوب‌ترین مناطقی که افراد علاقه‌مند به یخ‌نوردی به آن جذب می‌شوند. یخ‌نوردی ورزشی بسیار پرهیجان و لذت‌بخش است که بسیار به ورزش صخره‌نوردی شباهت دارد. با این تفاوت که در ورزش منحصر به فرد و زمستانی یخ‌نوردی به جای سنگ‌ها و صخره‌های سخت، افراد از یخ بالا می‌روند و قلاب طناب را روی یخ‌ها ثابت می‌کنند. این ورزش جذاب و مهیج بسیار لذت‌بخش است. البته به طور قطع تجربۀ این ورزش حرفه‌ای و تفریح وسوسه‌برانگیز به آموزش کافی و دقیق و مخصوصاً به وسایل و تجهیزات مخصوص نیاز دارد.

پ.ن: شاید بهتر باشد حتی افراد ورزشکار و زُبده در رشتۀ یخ‌نوردی به صورت دسته‌جمعی و همراه با تیم یخ‌نوردان به این تجربۀ ناب بپردازند.

آبشار و چشم‌انداز ناب بهاری در ییلاق بی‌نظیر اخلمد

روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد را می‌توان به بهشت برین تشبیه کرد. مخصوصاً اگر در اوج زیبایی و شکوه طبیعت یعنی بهار زندگی و فصل بهار مهمان این درۀ ییلاقی بی‌نظیر باشید. همان طور که اشاره شد اخلمد و ییلاق بی‌مثال آن یک دره است و این یعنی اینکه بهشت برینی که در حال خواندن از آن هستید در قلب یک دره واقع شده است و دور تا دور آن را دیوارهایی از جنس سنگ و کوه فرا گرفته است. دیوارهایی طبیعی یا کوه‌هایی بلند که در بعضی از مواضع ارتفاع آن‌ها از حد ۱۰۰ متر فراتر می‌رود و اگر بخواهید پایان این بلندی باشکوه را ببینید باید به صورت کامل سر خود را به سمت بالا منعطف کنید.

البته شایسته است این امر را نیز اضافه کنم که تمام این ارتفاعات متغیر، اما به هر صورت مرتفع، در این منطقه سراسر سبز هستند و با پوشش گیاهی خاص این منطقه که از تنوع قابل توجهی نیز برخوردار است پوشیده شده‌اند.

همچنین علاوه بر پوشش گیاهی اقلیمی و طبیعی که به صورت خودروو از سطح زمین سر بر می‌آورد، در دو سوی رودخانۀ جاری اخلمد؛ باغات میوه با انبوهی از درختان تنومند و بلندقامت که اتفاقاً به زیور شکوفه‌های دلبرانه در فصل بهار و میوه‌های رنگین در فصل تابستان آراسته شده‌اند نیز به زیبایی و درخشش این منطقۀ تماشایی بیش از پیش افزوده‌اند. ناب‌ترین میوه‌هایی که در این باغات میوۀ باصفا کشت می‌شوند گیلاس‌های سرخ و شیرین و وسوسه‌برانگیز هستند و مرغوب‌ترین سیب‌هایی که در تمام بازارهای سطح شهر مشهد و روستاهای اطراف و حتی شاید سایر شهرهایی که پذیرای این میوه‌های آبدار هستند یافت می‌شود.

روستای اخلمد از آبشار آن به اندازۀ ۲ کیلومتر فاصله دارد. بنابراین در یک سفر می‌توانید هم از روستا دیدن کنید و هم از آبشار. میزبون توصیه می‌کند هر زمان که قصد دیدار از آبشار باطراوت و پرخروش اخلمد را داشتید حتماً طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید از روستای اخلمد نیز دیدن کنید. این روستا که بر دامنۀ کوه‌های اطراف آن جای گرفته است روستایی پلکانی است. به این ترتیب در روستای اخلمد خانه‌های باصفا و دلپذیری را خواهید دید که در سراشیبی کوه ساخته شده‌اند. بدون شک تجربۀ حضور در این خانه‌های جذاب یا حتی قدم‌زدن در این کوچه‌باغ‌های دلبرانه بسیار دلنشین خواهد بود و به طور قطع تمام این لحظه‌ها در ذهن مهمانان باغ به رنگ سبز همراه با عطری بهاری و طراوتی اهورایی به ثبت خواهد رسید.

رودخانۀ جاری در دل روستا و چشمه‌های جوشان بر سطح زمین

شاید جالب باشد بدانید که رودخانۀ جاری در روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد از مناطقی با نام‌های پیش باغ و شیر مرغ منشأ می‌گیرد و پس از عبور از پیچ‌وخم‌ها و قله‌ها و دره‌های کوه بلند منیجه به روستای اخلمد و درۀ سبز آن وارد می‌شود و سپس تمام طول این روستای تماشایی را زیر پا می‌گذارد. این رودخانه یک رودخانۀ فصلی به شمار می‌رود و میزان آب موجود در آن به میزان بارندگی سالیانه وابسته است و بر این اساس در فصول سرد سال که احتمال بارش برف و باران بیشتر خواهد بود حجم آب جاری در رودخانه نیز به میزان قابل توجهی بیشتر از فصول گرم سال خواهد بود. اما خوشبختانه این رودخانه همچنان جاری است و به غلبۀ دیو خشکسالی گرفتار نشده است. امیدوارم که این رودخانۀ حیات‌بخش و فیروزه‌ای همیشه جاری باشد و همیشه حیات ببخشد و همیشه سبزی و طراوت را برای محیط اطرافش به ارمغان بیاورد.

همچنین شاید جالب و حیرت‌برانگیز باشد بدانید که در این منطقه تعداد قابل توجهی چشمۀ آب وجود دارد که از قلب زمین می‌جوشند و خودشان را به سطح زمین می‌رسانند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت سبزی و طراوت درۀ اخلمد بیش از اینکه به طور مستقیم به بارش سالیانه وابسته باشد به منابع آب زیرزمینی و چشمه‌های جوشان وابسته است. بنابراین حتی اگر در فصل گرم و در سال‌های کم‌باران به این منطقه سفر کنید باز هم شاهد زیبایی و شکوه و طراوت طبیعت خواهید بود. برخی از مهمترین چشمه‌های آب در این درۀ ییلاقی و سبز عبارتند از:

  • چشمه دیزبار
  • چشمه دراجی
  • چشمه خواهش
  • چشمه سربرج
  • چشمه غسل خانه
  • چشمه پونه‌زار
  • چشمه حاتم
  • چشمه حصار
  • چشمه سلیمه
  • چشمه دنبه
  • چشمه بلبل
  • و…

پ.ن: جریان آب همچون نواری درخشان از فیروزۀ اعلی بر سطح زمین می‌درخشد. اگر با یک دوربین روستای اخلمد را از فراز آسمان ببینید خواهید دید که پهنه‌ای سبز و درخشان تمام سطح زمین را پوشانده است و با نواری زیبا و چشم‌نواز به رنگ فیروزه بیش از پیش زینت یافته است. چشمه‌های جوشان در این منطقه نیز درست به مثال نگین‌هایی از جنس فیروزه هستند که در جای جای این پهنۀ سبز خودنمایی می‌کنند.

کوه‌های مرتفع در ییلاقات اخلمد

کوهسار یا کوه‌های مرتفعی که اطراف درۀ سبز باطراوت در روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد را در بر گرفته‌اند در واقع از سه کوه پیوسته به یکدیگر تشکیل شده است. این سه کوه بلند و پرقدرت در میان افرادمحلی که در این منطقه ساکن هستند با نام کوه میزان و کوه منیجه و کوه پرو شناخته می‌شوند. کوه پرو به معنای کوه پر آب است. این نوع تلفظ بر اساس لهجۀ محلی رایج در این منطقه رواج یافته است.

کوه میزان در قسمت شرقی درۀ اخلمد جای گرفته است. در این قسمت از دره، یعنی بر فراز کوه میزان سکونت شکل نگرفته است و خانه یا باغی به چشم نمی‌خورد. به عبارتی دیگر این منطقه طبیعتی بکر است که با مراتعی سرسبز و فراوان پوشیده شده است. اما کوه منیجه را می‌توان به صورت کوهی دو قسمتی در نظر گرفت. بخشی از این کوه بزرگ در قسمت شرقی درۀ اخلمد واقع شده است و بخشی دیگر در قسمت جنوبی آن. کوه منیجه، کوهی است سبز و باطراوت با چندین و چند چشمه. این چشمه‌ها نام‌های متفاوتی دارند. دو تا از مهمترین و پرآب‌ترین این چشمه‌ها با نام‌های چشمۀ شیر مرغ و چشمۀ پیش باغ که با نام بهشت باغ نیز شهرت دارد، شناخته می‌شوند. اتفاقاً همان طور که پیش از این نیز اشاره شد رودخانۀ اخلمد از همین کوه بلند و از همین دو چشمۀ مهم و مشهور سرچشمه می‌گیرد.

کوه منیجه و حوالی منطقۀ پیش باغ یا همان بهشت باغ به قدری سبز و خرم و پررونق است که در دامداران محلی دام‌های خود را برای چَرا به این قسمت می‌آورند. علاوه بر مراتع فراوان و آب و هوای خوش در این منطقه چندین و چند چشمۀ کوچک و بزرگ دیگر نیز وجود دارد که به زیبایی و شکوه و طراوت منطقه بیش از پیش اضافه می‌کند. مخصوصاً اینکه در این منطقه بیشتر قسمت‌ها از دره تشکیل شده‌اند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دره‌ها این است که در میان کوه‌ها قرار دارند و همین شاخصۀ اصلی سبب می‌شود آب باران از تمام بخش‌های مرتفع به دورن دره‌ها سرازیر شود و در آن باقی بماند، ضمن اینکه تابش نور خورشید به خاطر حضور کوه‌های بلند به حداقل میزان ممکن می‌رسد و بنابراین میزان تبخیر آب از سطح زمین نیز به حداقل میزان ممکن می‌رسد. بر این اساس تمام این موارد باعث می‌شود که این مناطق نسبت به سایر مناطق اطراف از طراوت و شکوه بیشتری برخوردار باشند.

اما کوه پرو یا پر آب یا فاراب در قسمت شمال غربی درۀ اخلمد جای گرفته است. این کوه که از نظر ابعاد و وسعت کوهی بزرگ و قابل توجه به شمار می‌رود کوهی است صاف و هموار که امکان کشت و کار و کشاورزی را فراهم آورده است و یکی از مهمترین محل‌های کشت زراعت دیم به شمار می‌رود. شاید جالب باشد بدانید که دامداران ساکن در این حوالی در فصل تابستان این منطقه را برای اقامت انتخاب می‌کنند.

معادن ارزشمند در منطقۀ اخلمد

روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد از معادن آهک و سرب برخوردار است. کوه‌های سه‌گانه‌ای که اطراف درۀ اخلمد جای گرفته‌اند یا به عبارتی دیگر درۀ اخلمد را به وجود آورده‌اند به طور تمام و کمال از سنگ‌های آهکی تشکیل شده‌اند. به این ترتیب تمام این کوه‌ها و تمام این منطقۀ وسیع یک معدن وسیع و قابل توجه از سنگ آهک به شمار می‌رود. همین امر سبب شده است که در روستای اخلمد یک کورۀ آهک‌پزی بزرگ با ظرفیت بسیار مشغول به فعالیت باشد. همچنین علاوه بر سنگ آهک و استفاده‌های بسیاری که از آن می‌شود سنگ سرب نیز در این منطقه به وفور یافت می‌شود. معادن سنگ سرب در روستای اخلمد تا سال ۱۳۴۳ فعال بودند و میزان قابل توجهی سنگ سرب از این معادن استخراج می‌شد. اما از سال ۱۳۴۳ این روند از جریان بازایستاد.

پوشش گیاهی در دره و روستای اخلمد

پوشش گیاهی در دره و روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد نه تنها زیبا هستند و طراوت می‌بخشند و حیات را به ارمغان می‌آورند بلکه گیاهانی مغذی و حتی دارویی نیز به شمار می‌روند. به عبارتی دیگر در این درۀ سبز و خرم فقط زیبایی و شکوه طبیعت را نخواهید دید بلکه منبعی عظیم از گیاهانی را خواهید دید که در سفره‌های هر روزۀ ما نقش پررنگی بازی می‌کنند. برخی از این گیاهان خوشمزه و البته مفید که در درۀ اخلمد به صورت خودروو رویش پیدا می‌کنند عبارتند از: قارچ، زیره، پونه، بیوک، کاکاتو، و سکنگور. از میان این موارد قارچ و زیره محصولاتی هستند که به دست اهالی ساکن در این منطقه به فروش می‌رسند. بنابراین در سیر و سیاحت خود به این درۀ شگرف می‌توانید از این قارچ‌ها و زیره‌های مرغوب به راحتی خریداری کنید اما اگر دوست داشتید از سایر این محصولات نیز بهره‌مند شوید لازم است آستین‌ها را بالا بزنید و خودتان سرگرم چیدن برگ‌های لطیف آن‌ها شوید. علاوه بر گیاهانی که در سفره‌های غذا می‌نشینند و طعم و رنگ و مزۀ دلبرانه‌ای به غذاهای نگارنگ ایرانی می‌بخشند برخی از گیاهان روییده در این منطقه از منظر دارویی و حتی برای استفاده در صنایع مهم شمرده می‌شوند و ارزشمند هستند برخی از این گیاهان مفید از جنبۀ دارویی و صنعتی عبارتند از: پرسیاوشان، گلپر، گل بابونه، کاسنی، زرشک کوهی، تمشک، شاه تره، پونه کبود، خاکشیر، بابیرم، کنوچه، دمگاوی، بیرم نخودی، هواچوبه، چوبک، سریش، کتیرا، و باریجه یا قسنی.

پ.ن: شاید جالب باشد بدانید که در این منطقه گنجی عظیم و شگرف وجود دارد که عدۀ قابل ملاحظه‌ای از افراد توانسته‌اند به آن دست پیدا کنند و از این راه به ثروت کلانی دست یابند. این گنج عظیم و شگرف کتیرا و باریجه هستند. در واقع کتیرا و باریجه دو نوع از گیاهان زنجی هستند. کتیرا از گیاه گون و باریجه از گیاه بزگورک گرفته می‌شود. هر دو این شیره‌ها در بازار از قیمتی قابل توجه برخوردار هستند. اگر زمانی تمایل داشتید به دنبال گنج به این منطقه سفر کنید بهتر است فصل تابستان را برای این امر انتخاب کنید چون این گیاهان در فصل تابستان به اوج رشد خود می‌رسند و برای چیدن آماده هستند.

روستا و درۀ اخلمد بهشت نعمات بی‌پایان خداوندی

روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد انواع و اقسام نعمات الهی را در خود جای داده است. بخشی از این محصولات حتی به صورت خود رو، در دامنۀ کوه و از دل زمین بدون دخالت انسان سر بیرون می‌آورند و نه تنها آذین‌بخش سفره‌های مردم محلی ساکن در روستای اخلمد هستند بلکه به سایر روستاهای اطراف و حتی شهر بزرگ مشهد نیز صادر می‌شوند. این محصولات ناب و ارزشمند شامل باریجه یا کاسنی، کتیرا، قارچ، زیره سیاه کوهی، سرش، خاکشیر و چوبک و حتی سنگ آهک می‌شوند. بخشی دیگر از این محصولات به دستان توانمند و پربرکت مردم ساکن در روستای اخلمد در باغات شخصی آن‌ها کشت می‌شوند و در قلب زمین حاصلخیز این منطقه پرورش پیدا می‌کنند و با آب نابی که از دل زمین می‌جوشد و بر سطح آن روان می‌شود یا از عرش برین مهمان خاک زمین می‌شود رشد پیدا می‌کنند. این محصولات ناب نیز علاوه بر این که زینت‌بخش خانه‌های مردم ساکن در روستای اخلمد هستند به خانه‌های تمام روستاهای اطراف و حتی شهر بزرگ مشهد نیز طراوت و شکوه و حیات را هدیه می‌کنند. این محصولات مرغوب و فرداعلا عبارتند از: سیب، گردو، گلابی، گیلاس و زردآلو. اما گیاهان مفید و میوه‌های شیرین تنها ارمغان روستا و درۀ چشم‌نواز اخلمد نیستند. این درۀ شگرف و این روستای پربرکت یکی از مهمترین مراکز دامداری در سراسر استان خراسان رضوی به شمار می‌رود. هر ساله در این منطقۀ ییلاقی خوش آب و هوا تعداد قابل توجهی دام و گوسفند پرورش پیدا می‌کنند. این گوسفندها و دام‌ها علاوه بر گوشت محصولات ارزشمند و مفید بسیاری را به مردم ساکن در روستای اخلمد و سایر روستاهای اطراف و حتی شهر بزرگ مشهد می‌بخشند. این محصولات ارزندۀ ناب عبارتند از: روغن، کره، پشم، کرک، مو، شیر و سایر فراورده‌های شیری.

پ.ن اول: یکی از زیباترین مظاهر ناب طبیعت روستای دلبرانۀ اخلمد است. مخصوصاً برای افرادی که ساکن استان خراسان رضوی، شهر مشهد یا سایر شهرهای اطراف از قبیل شهر گلبهار یا قوچان هستند سفر به روستای اخلمد بسیار لذت‌بخش خواهد بود. چون این روستای ییلاقی آب و هوایی ناب و دلپذیر دارد. شاید بتوان گفت سفر به این روستا لذت سفر به شهرهای شمال ایران زمین را تداعی می‌کند. شاید هم منصفانه باشد گفته شود که این روستای چشم‌نوازی در میانۀ تابستان هوایی بهاری دارد. به عبارتی دیگر این روستای باصفا آب و هوایی همواره دلپذیر دارد. به ویژه اینکه درختان بلندقامت و سر به فلک کشیده که با شاخ و برگ انبوه سایه‌بانی سبز بر پهنۀ درۀ اخلمد گسترده‌اند، جنگلی ناب و دلبرانه را به وجود آورده است. بنابراین اگر هوای قدم‌زدن در جنگل را همراه با صعود از کوه‌های بلند و دیدار از آبشارهای خروشان دارید فقط و فقط روستای ییلاقی و بی‌نظیر اخلمد را به عنوان مقصد سفر و گشت و گذار خود انتخاب کنید.

پ.ن دوم: اگر ترجیح می‌دهید سفری یک روزه داشته باشید و در مدت زمانی کوتاه صفای بهشتی جنگل و کوه و دره و آبشار را تجربه کنید روستای اخلمد بهترین انتخاب است. مخصوصاً اگر ساکن شهر مشهد یا سایر شهرهای اطراف آن باشید. البته در روستای چشم‌نواز و تماشایی اخلمد امکان اسکان شبانه نیز وجود دارد.

زیبا ترین جاذبه های گردشگری اخلمد

روستای زیبای اخلمد به عنوان یک قطب تفریحی گردشگری، جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد. از این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- دیواره‌های صخره‌ای :

دره اخلمد دارای دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر می‌باشد که یکی از بهترین مکان‌ها برای صخره نوردان است. این صخره‌ها دارای پوشش گیاهی متراکم می‌باشند که رودخانه‌ای در میان آن‌ها جریان دارد.

۲- بندر اخلمد و غار اخلمد :

بندر اخلمد و غار اخلمد از جاذبه‌های گردشگری کم نظیر این روستا می‌باشد که هر ساله گردشگران زیادی برای بهره بردن از زیبایی‌های طبیعی این مکان‌ها به اخلمد می‌آیند.

۳- دره اجنه :

بد نیست که در کنار لذت بردن از مناظر زیبا و آرامش بخش کمی دل و جرئت خود را امتحان کنید. دره اجنه یک مکان تنگ و تاریک است که در دل اخلمد قرار گرفته است که به علت تاریک و باریک بودن مسیر آن به این نام معروف است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به اخلمد رفتید حتما از این مکان نیز دیدن کنید.

سفر به شهر مشهد و تفریح در اخلمد تماشایی

روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد یکی از ناب‌ترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود. به این ترتیب شاید یکی از بهترین برنامه‌ها برای سفری دل‌انگیز و سرشار از شادی و نشاط این باشد که با اجاره سوئیت در مشهد پرجاذبه اقامت داشته باشید و در طلوعِ صبحی روح‌نواز، به سمت اخلمد راهی شوید. در مسیر دل‌نواز آن که از درختان بلند و تنومند و پر شاخ و برگ پوشیده شده است و رود خروشانی در تمام مسیر به همراهی و همنوایی می‌پردازد قدم بزنید. گوش به آواز پرندگان رها و آوای رود در جریان بسپارید و چشمان و نگاه‌تان را بسپارید به آبی آسمان و ابرهای پراکندۀ سفید و شاخ و برگ سبز درخت‌های صدها ساله. شاید اگر روی نقشه مسیر پیاده‌روی تا رسیدن به اولین آبشار اخلمد را پیدا کنید یا از افراد محلی متراژ راه را با رقم بپرسید به نظر راهی طولانی و طاقت‌فرسا برسد اما وقتی در راه قدم بگذارید شکوه و درخشش طبیعت چنان شما را مسحور و شیفتۀ خود خواهد کرد که پاک متراژ و مسافت و مقیاس و نقشه را از یاد خواهید برد. البته پُر واضح است که گاهی از یاد بُردن اعداد و ارقام بهترین انتخاب خواهد بود. بنابراین میزبون پیشنهاد می‌کند درست از لحظه‌ای که قدم در مرزهای اخلمدِ سرشار از طراوت و زیبایی گذاشتید تمام اعداد و ارقام را از یاد ببرید. دیتای تلفن همراه خودتان را خاموش کنید. تمام فکرهای اضطراب‌آور را دور بریزید و با تمام وجود مهمان طبیعت ناب باشید.

میزبون گذر شیرین‌ترین لحظه‌های ممکن را برای شما یاران مهربان آرزو دارد …

  • سفر به مشهد دوست‌داشتنی و تماشایی
    • دیدار از اخلمد تاریخی و ییلاقی و تماشایی
      • به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید