روستای گرسماسر رامسر ، نگینی درخشان بر عروس شهرهای ایران(خواندن 10 دقیقه)

گرسماسر
گرسماسر

روستای گرسماسر رامسر در مجاورت رامسر زیبا، که از سر زیبایی و شکوه بی‌مثالش به عروس شهرهای ایران شهرت دارد، قرار گرفته است. در واقع برای رسیدن به گرسماسر لازم است عروس شهرهای ایران را ببینید و سپس از دالان بهشت عبور کنید تا به گرسماسر این عقیق سبز جنگل‌های شمالی ایران زمین برسید. آب و هوای خوش و بی‌نظیرش، چشم‌انداز سبز و با طراوتش، تنوع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش همه و همه در کنار هم سبب شده‌اند این روستای سبز کهن سال تبدیل شود به شاهکار خلقت. با میزبون همراه باشید تا این عقیق سبز را بهتر بشناسید.

چشم انداز بی نظیر روستای گرسماسر

روستای گرسماسر دشت‌هایی سر سبز و زیبا دارد. همچنین این عقیق سبز درخشان با کوه‌های بلند و چشمه‌های خنک زینت یافته است. تزیینات بی‌نظیر و فراوان این جنگل سبز وجه تمایز این ییلاق با سایر مناطق است.

در ضمن کوهی به نام دزکول در این ییلاق واقع شده است، این کوه بسیار بلند است و از دیگر جذابیت‌های این مکان منحصر به فرد محسوب می‌گردد. به گونه‌ای که اگر از این کوه بالا بروید و به قلۀ کوه برسید از روی این کوه به تمام نقاط رامسر و تنکابن مشرف خواهید بود. به علاوه مسیر سهل الوصول و مناسب گرسماسر برای صعود به کوه سماموس نیز مورد توجه کوهنوردان قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی گرسماسر

از جاهای دیدنی گرسماسر می‌توان به رستم سر، تله بن، راه کنار، مسجد آبجی، دزکول، فولاد چشمه و… اشاره کرد. هر کدام از این جاهای دیدنی، جاذبه‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. برای سفر به روستای گرسماسر رامسر، لازم است از جاده تنکابن به رامسر، وارد جاده هریس شوید و حدود یک ساعت و نیم  به طرف کوه‌های بلندی که در پیش روی شما خودنمایی می‌کنند پیش روید.

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی این روستا چشمه‌های امیرخانی است. این چشمه‌های آب معدنی سرد در اطراف روستا واقع شده و بسیاری در سفر به این روستا از این چشمه‌های آب معدنی به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای گرسماسر نیز دیدن می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی

روستای گرسماسر رامسر از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر محسوب می‌شود. این روستا در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی رامسر واقع شده است و مختصات جغرافیایی آن عبارتند از: ۵۰ درجه و ۳۵ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۹ دقیقه عرض شمالی.

روستای گرسماسر از شرق به روستای بزشی محله و از غرب به روستای رستم سر، از شمال و جنوب هم به رشته کوه البرز محدود می‌شود. همچنین این روستای سبز جنگلی از سطح دریا ۲ هزار متر ارتفاع دارد. میانگین بارندگی سالانۀ این روستا ۹۸۳ میلی‌متر است. این عقیق سبز با آب وهوای کوهستانی، زمستان‌هایی نسبتاً سرد و تابستان‌هایی معتدل دارد.

توصیۀ میزبونی: اگر بیش از این طاقت گرمای تابستان را ندارید همین امروز راهی گرسماسر شوید. باور کنید لذت زندگی در خانه چوبی در دل روستا با هیچ لذتی در دنیا قابل قیاس نخواهد بود.

چرا گرسماسر؟!

نام این روستای زیبا و سبز، از قلعۀ گرزمان برگرفته شده است. قلعۀ گرزمان به معنای مکانی در بالای بهشت است. این نام از موقعیت طبیعی محل استقرار این قلعه برداشته ‌شده است. البته لازم است اضافه کنم که قلعه‌ای به همین نام یعنی گرزمان (مکانی در بالای بهشت) در روستای گرسماسر وجود دارد. بقایای این قلعه همچنان در اطراف روستا باقی مانده است.

در واقع نام روستا در ابتدا گرزمان‌سر بوده است. با گذشت زمان گرزمان‌سر، به گرسماسر تغییر یافته است. احتمال می‌رود که قلعۀ گرزمان از آثار به جا مانده از دوران حسن صباح باشد. روستای گرسماسر قدمتی هزار ساله دارد. درست مثل بسیاری از نقاط ایران زمین که شناسنامه‌ای دیرینه دارند.

مردم مهربان روستای گرسماسر

این روستای سبز و زیبای جنگلی اگرچه که منطقه‌ای ییلاقی محسوب می‌گردد با این وجود، جمعیت آن حدوداً  ۲ هزار نفر گزارش شده است. درآمد اکثر مردم روستای گرسماسر هم چون بسیاری از روستاهای دیگر ایران زمین از بخش فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری و صنایع دستی تأمین می‌شود. البته قابل توجه است که همین فعالیت‌ها سبب زیبایی و شکوه هرچه بیشتر روستا خواهند بود. چون این فعالیت‌ها نشان جریان زندگی در دل روستا به شمار می‌روند و اگر برقرار نباشند قلب تپندۀ روستا از حرکت باز خواهد ماند.

محصولات زراعی روستای گرسماسر

اکثر محصولات زراعی این روستا شامل گندم، جو، سیب زمینی و سبزیجات است. همچنین محصولات باغی آن از جمله گردو، سیب و فندق است. گیاه دارویی گل گاوزبان که دمنوشش بسیار مشهور است و مایۀ آرامش روح و روان و ذهن خواهد بود، در مراتع این روستا بسیار یافت می شود که به حتم آن هم در تأمین بخشی از منابع درآمد اهالی این روستا تأثیرگذار خواهد گذاشت.

دام و طیور

دامداری به ویژه پرورش گوسفند در روستای گرسماسر رامسر نیز با توجه به وجود مراتع غنی که دارد بسیار رواج دارد. علاوه بر این، پرورش طیور خانگی و زنبور عسل در این روستا از رونق ویژه‌ای برخوردار است.

غذاهای محلی

در این روستای زیبا غذاهای محلی متنوعی توسط زنان روستایی طبخ می‌شود. از آن جایی که این روستا در نزدیکی استان گیلان واقع شده است، غذاهای محلی آن تاثیر بسیاری از فرهنگ غذایی گیلان گرفته است. از برخی از غذاهای معروفی که در این روستا طبخ می‌شود می‌توان به شیرین تره، ترشی تره، سرواویج، بورانی، میرزا قاسمی، پلاسرتره، کماج، بادمجان قلیه، هلو آبی، ماهی ملاقه و یا همان ماهی تنوری و قطاب مخصوص اشاره کرد. پیشنهاد ما به شما این است که اگر به این روستا سفر کردید خوردن غذاهای محلی آن جا را از دست ندهید.

صنایع دستی روستای گرسماسر

بانوان خلاق و پر تلاش در این روستا هم چون سایر روستاها و شهرها و مناطق دیگر ایرانِ زیبا هم‌دوش مردان در فعالیت‌های اقتصادی نقش دارند. در ضمن بانوان توانمند و هنرمند، علاوه بر امور کشاورزی به تولید صنایع دستی بسیار متنوعی از قبیل چادرشب، نمد، جاجیم، سبدهای چوبی، چوخا، شولا، کوشیر، سفره، زنبیل، ظروف چوبی مثل لاک و کوزه‌گری مشغول هستند. بانوان میهنم افتخار کشورم سرتان سلامت.

خانه‌های روستایی در گرسماسر

روستای گرسماسر کوچه‌هایی مارپیچ طور دارد. این کوچه‌های دلنشین همراه با وفور درختان سبز و عطر دل انگیز گیاه شیب ملایمی دارند که هنگام گذر کوچه باغ‌های بهشت را یادآور می‌شوند.

خانه‌های قدیمی این روستا با سقف‌های شیروانی و دیوارهای گلی و معماری سنتی منحصر به فرد، مشخص و متمایز هستند. مصالح به کاررفته در ساختمان‌های قدیمی در اغلب موارد گل، سنگ، خشت و چوب است. البته برای ساخت خانه‌های جدید از آجر، سیمان، سنگ، گچ و آهن استفاده می‌شود.

از معماری و مصالح خانه‌ها هم که بگذریم از چشم‌انداز بی‌نظیری که می‌بخشند سخت می‌شود گذشت. چون جنگل‌های انبوه هیرکانی که با گونه‌های شاه بلوط، شمشاد، اقاقیا و راش همراه است چشم‌اندازی بی‌همتا و بی‌مثال به تصویر کشیده است. شاعر هم که نباشید در چنین فضایی شاعر خواهید شد.

چطور به روستای گرسماسر رامسر برسید؟!

کتالم شهری آشنا در مجاورت رامسر است، حتما این شهر را می‌شناسید، وقتی بخواهید از این شهر عبور کنید، جاده جنگلی آسفالته و زیبایی را می‌بینید همین جاده شما را به بهشتی به نام روستای گرسماسر هدایت می‌کند که قدمتی تاریخی دارد و یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین ییلاق‌های همسایۀ رامسر محسوب می‌شود.

این روستا در مسیر آن دسته از گردشگرانی واقع شده است که به منظور کوهنوردی استفاده از مناظر طبیعی و زیبای لپاسر، راهی این قله ۳۶۰۰ متری و پُر برف سماموس می‌شوند. در مجاورت این روستای ییلاقی نیز قلعه تاریخی گرسماسر با قدمتی بیش از ده قرن قرار دارد که دلیلی بر قدمت این منطقه است. دیدار از این قلعۀ تاریخی را به تعویق نیندازید.

در چه فصلی به گرسماسر سفر کنید؟!

روستای گرسماسر به مانند بسیاری از جاذبه‌های طبیعی در مازندران دارای چشم‌اندازها و جلوه‌های طبیعی بسیار زیبا به ویژه در فصول بهار، تابستان و پاییز است. بسیاری از گردشگران و دوست‌داران طبیعت در فصل بهار و پاییز و زمستان در ارتفاعات پوشیده از برف این منطقه به گردش و کوهنوردی می‌پردازند و از زیبایی‌های روح نواز طبیعت این منطقۀ ییلاقی بهره می‌برند. شما هم با این جمع همراه باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید