جزیره سیری ، جزیره‌ای اسرارآمیز و خاص بر حریر آبی خلیج فارس(خواندن 11 دقیقه)

جزیره سیری بر پهنۀ نیلگون خلیج فارس
جزیره سیری بر پهنۀ نیلگون خلیج فارس

جزیره سیری یکی از جزایر مسکونی خلیج فارس است. جاذبۀ خاصی هم برای گردشگری ندارد. در واقع میزبون این بار از نقطه‌ای از ایران زمین می‌نویسد که سفر به آن امکان‌پذیر نخواهد بود. اما این جزیره وجود دارد، مسکونی است، و اتفاقاً از اهمیت ویژه‌ای در حوزۀ اقتصاد و شاید حتی سیاست برخوردار است. جزیرۀ سیری جزیرۀ مردان است و بانوان به هیچ عنوان اجازۀ ورود به این جزیره را نخواهند داشت. البته شرایط اقلیمی و آب و هوایی در این جزیره مانع ورود بانوان می‌شود. در ادامه با میزبون همراه باشید تا با سفر مجازی به این جزیرۀ اسرارآمیز پرده از راز پنهان آن برداریم و بیشتر درباره‌اش بدانیم.

آشنایی با جزایر خلیج فارس همراه با میزبون

جزیرۀ سیری کجاست؟

جزیرۀ سیری شبیه یک ذوزنقه است. این ذوزنقۀ به نسبت کوچک در قسمت شمال غربی جزیرۀ ابوموسی در پهنۀ نیلگون حریروش خلیج فارس جا خوش کرده است. جزیرۀ ذوزنقه شکل سیری از جنس مرجان است و تنها ساکنانش کارکنان صنعت نفت و یگان‌های نظامی هستند. این جزیرۀ اسرارآمیز حتی یک نفر ساکن بومی ندارد. همچنین جالب است بدانید که در سراسر این جزیره حتی یک خانواده به چشم نمی‌خورد. چون علی‌رغم امکانات بسیار که برای کارکنان صنعت نفت و یگان‌های نظامی ترتیب یافته است آب و هوای به شدت نامساعد این جزیره امکان حضور در این جزیره را برای بانوان، کودکان و حتی مردانی که طاقت گرما و رطوبت شدید هوا را نداشته باشند به غیر ممکن بدل کرده است.

اجاره ویلا در کیش

پ.ن: لازم است بدانید دمای هوا در جزیرۀ سیری به طور میانگین ۴۵ درجۀ ساتی گراد و رطوبت هوا در این جزیره به طور میانگین ۹۰ درصد است. علاوه بر این امکانات موجود در این جزیره صرفاً به امکاناتی درخور کارکنان و یگان‌های نظامی محدود می‌شود و از امکانات رفاهی و تفریحی هیچ خط و خبری نیست.

نبض حیات در جزیره سیری

اما از آنجایی که زندگی در همه حال و در همه جا جاری و ساری است در جزیرۀ سیری نیز نبض حیات به طپش خود ادامه می‌دهد. موجودات زنده از هر نوعی که باشند، خواه گیاه، خواه جانور به خاک رنگ و جلا می‌بخشند. شاید انسان‌ها تاب تحمل آب و هوای گرم و نامطلوب جزیرۀ سیری را نداشته باشند اما هستند جاندارانی که به این شرایط دشوار خو گرفته‌اند و در امنیت و فراغت به دور از دست صیادان در این جزیرۀ اسرارآمیز و ثروتمند به زندگی خود ادامه می‌دهند. فارغ از اینکه هم‌نوعان آن‌ها حالا در عصر تکنولوژی و علم در پارک‌های حفاظت‌شده زندگی می‌کنند و آرام آرام دارند فراموش می‌کنند زندگی بادیه‌نشینی و بیابان‌گردی را.

در جزیرۀ سیری، گله‌های آهو، چندین و چند لاک‌پشت دریایی کمیاب، برخی از انواع مرغان دریایی، زاغ‌های سیاه، مرغ‌های مینای وحشی و گربه‌هایی که با گربه‌هایی که ما در خیابان‌ها می‌بینیم متفاوتند و نژادشان ترکیبی از نژاد گربه ایرانی و گربه سیامی است، در حال بقا هستند. احتمالاً جانوران این منطقه که با شرایط اقلیمی خاص این منطقه سازگار شده‌اند با هم‌نوعان خود در سایر اقلیم‌ها بسیار متفاوت خواهند بود. احتمالاً در این ناحیه می‌توانیم شاهد ظهور گونه‌ای تازه از این جانوران باشیم. همین طور که در مورد گربه‌ها این اتفاق رخ داده است و نژاد تازه‌ای از گربه ظاهر شده است. و دیگر مرغ مینای وحشی در مقابل مرغ مینای خانگی.

به همین ترتیب گیاهانی که در جزیرۀ سیری رشد می‌کنند نیز متفاوت و متمایز از سایر هم‌نوعان خود خواهند بود. ضمن اینکه لازم است این گیاهان مقاوم باشند و تاب تحمل شرایط منحصر به فرد این جزیره را داشته باشند. یکی از ویژگی‌های لازم و ضروری به منظور رشد گیاهان در این جزیره داشتن قدرت ذخیرۀ اب به قدر کفایت است. شاید کاکتوس‌ها بتوانند این نیاز را برآورده کنند. نخل‌های خرما و سایر درختچه‌هایی که در جزیرۀ سیری می‌رویند از قبیل خرگ و هپله اهلی شده‌اند و برای پرورش به توجه مراقبین خود محتاج هستند. علاوه بر این جانورانی آبزی نیز در زیرۀ سیری زندگی می‌کنند. برخی از این جانوران آبزی ساکن جزیره هستند و از جمله بومیان این جزیره به شمار می‌روند اما برخی دیگر فقط به قصد عبور از کنار این جزیره رَد می‌شوند.

خلیج پایدار، سرافراز، ارزشمند، اسرارآمیز و همیشگی فارس

پ.ن: شرایط خاص اقلیمی باعث شده است نوع خاصی از آفتاب پرست ساکن این جزیره باشد که نمونه و مثالش در هیچ نقطۀ دیگری از کرۀ زمین به چشم دیده نشده است.

آب و هوا در جزیره سیری

دمای هوا در جزیرۀ سیری در تمام طول سال بالا خواهد بود و رطوبت بسیار در آن باعث شرجی‌بودن دائمی هوای جزیره شده است. زمستان‌های جزیرۀ سیری گرم است و از سرما و بارش برف خبری نخواهد بود. همچنین در حوالی ساحل در تمام طول سال رطوبتی بیش از ۵۰ درصد را شاهد خواهیم بود. تابستان‌های جزیرۀ سیری به طور دائم در تمام طول روز حالت شرجی پایدار است. تابستان‌های جزیرۀ سیری در تمام سه ماهۀ تابستان یا شاید حتی به اضافۀ سه ماهۀ فصل بهار دمای هوا به بیش از ۴۰ درجۀ سانتی گراد می‌رسد.

جزیره سیری و اهمیت ویژۀ آن در صنعت نفت ایران زمین

شاید جزیره سیری از آب و هوای مساعدی برخوردار نباشد. شاید بانوان، کودکان، افراد کم طاقت توان تحمل آب و هوای این جزیره را نداشته باشند. شاید گیاهان رنگارنگ و حیوانات شاداب نداشته باشد. شاید حتی یک اثر تاریخی یا یک جاذبۀ گردشگری در این جزیره وجود نداشته باشد. اما این جزیرۀ غریب و دورافتاده منبع عظیم و شگرفی در تأمین نفت به شمار می‌رود. جزیرۀ سیری مهم‌ترین و بزرگترین منبع درآمد کشور عزیزمان ایران سربلند محسوب می‌شود. به طوری که بر اساس آمار گزارش شده در سال ۱۳۹۲ در حدود ۲۳ بشکه نفت خام که ارزش آن بیش از ۲/۳ میلیارد دلار بوده است فقط از جزیرۀ سیری صادر شده است.

پ.ن: اولین بار در دهۀ ۵۰ خورشیدی بود که استخراج نفت از این منطقه آغاز شد. در حال حاضر این جزیره ۵ میدان نفتی فعال دارد.

۵ میدان نفتی فعال در جزیره سیری

همان طور که ذکر آن رفت در جزیرۀ اسرارآمیز سیری ۵ میدان نفتی فعال وجود دارد. از این ۵ میدان نفتی در هر روز بیش از یکصد هزار بشکه نفت استخراج می‌گردد. ۵ میدان نفتی فعال در جزیرۀ سیری عبارتند از: میدان نفتی الوند، میدان نفتی نصرت، میدان نفتی دنا، میدان نفتی سیوند و میدان نفتی ایلام.

  • میدان نفتی الوند در قسمت غربی جزیرۀ سیری جای گرفته است. این میدان نفتی دو سکو دارد. همچنین این میدان ۱۱ حلقه چاه افقی تولیدی دارد.
  • میدان نفتی نصرت نیز ۵ حلقه چاه تولیدی دارد. نفت استخراج‌شده از این میدان نفتی به واسطۀ یک خط لولۀ ۱۲ اینچی دریایی به سکوی نصر انتقال پیدا می‌کند.
  • میدان نفتی ایلام یا اسفند در قست جنوب شرقی جزیرۀ سیری واقع شده است. این میدان نفتی ۵ سکوی دریایی دارد. ۳ سکو از این ۵ سکو چاه است، از دو سکوی دیگر یکی سکوی بهره‌برداری و یکی سکوی مشعل است. میدان نفتی ایلام ۲۹ حلقه چاه تولیدی و تزریقی دارد. میزان استخراح نفت از میدان نفتی ایلام در هر روز در حال حاضر ۶۰ هزار بشکه است.
  • میدان نفتی سیوند در غرب جزیرۀ سیری قرار گرفته است. این میدان نفتی ۱۸ حلقه چاه دارد.
  • میدان نفتی دنا نیز در قسمت غربی جزیره قرار دارد. این میدان نفتی ۲۴ حلقه چاه دارد.

پ.ن: نفت استخراج‌شده از میدان‌های نفتی سیوند، دنا، نصرت و الوند در سکوی بهره‌برداری نصر جمع‌آوری می‌شود. سپس نفت جمع‌آوری شده مورد فرآورش اولیه قرار می‌گیرد. پس از آن این نفت به وسیلۀ خط لوله‌ای ۱۶ اینچی که ۳۳ متر طول دارد به جزیرۀ سیری منتقل می‌شود.

در اطراف سیری چه جزایری وجود دارد؟

در اطراف جزیره سیری دیگر جزایر خلیج فارس قرار دارد که هر کدام فاصله‌ای را با این جزیره دارند. از جزیره سیری تا جزیره فارور کوچک ۲۶ کیلومتر، از جزیره سیری تا جزیره ابوموسی ۲۷ کیلومتر، از جزیره سیری تا جزیره فارور بزرگ ۴۳ کیلومتر، از جزیره سیری تا جزیره کیش ۸۷ کیلومتر، از جزیره سیری تا جزیره لنگه ۸۹ کیلومتر و از جزیره سیری تا جزیره قشم ۲۰۱ کیلومتر فاصله وجود دارد. به دلیل نزدیک بودن این جزیره به برخی از جزایر مانند جزیره فارور کوچک و جزیره ابوموسی، در سفر به جزیره سیری می‌توانید از این دو جزیره زیبا نیز دیدن کنید. گفتنی است برای سفر به این جزایر از یک راهنمای محلی استفاده کنید تا به راحتی از مناطق زیبای خلیج فارس دیدن کرده و در کنار آن در زمان و هزینه‌های خود نیز در حین سفر به این جزایر زیبا صرفه‌جویی کنید.

جزیرۀ سیری معدنی ارزنده

جزیره سیری بر فراز مخزنی بزرگ و غنی از نفت قرار گرفته است. این جزیرۀ خشن و بداخلاق گنجینۀ ارزندۀ ایران زمین است. بنابراین حفظ این جزیره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته که امکان سفر به این جزیره وجود ندارد. اما در حاشیۀ خلیج فارس جزایر زیبا و دلگشای بسیاری وجود دارند که چشم انتظار گردشگران خوش‌ذوق باقی مانده‌اند. یکی از این جزایر دلکش جزیرۀ کیش است. اگر دل مهربان‌تان هوای حریر آبی خلیج فارس را کرده است با اجاره ویلا در کیش به این جزیرۀ مهربان و خوش‌خو، جذاب و تماشایی سفر کنید. اما اگر علاوه بر جزیرۀ کیش دوست دارید سایر جزایر خلیج فارس را نیز تجربه کنید و با شگفتی‌های شگرف بیشتری روبه‌رو شوید و از صنعت و تکنولوژی و جاذبه‌های مدرن گردشگری فاصله بگیرید و بیشتر با طبیعت ناب و خلوص واقعی زندگی در ارتباط باشید و جلوه‌هایی ویژه از طبیعت و زمین و سنگ را از نظر بگذرانید پیشنهاد می‌کنم به جزیرۀ قشم سفر کنید. جزیرۀ قشم سرشار است از زیبایی‌های طبیعی و زمین شناختی. برای اقامت چند روزه در قشم کافی است همین الان بر عبارت اجاره ویلا در قشم کلیک کنید. قشم خون‌گرم و مهمان‌دوست و مهمان‌نواز چشم انتظار شماست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید