دیدنی‌های اطراف شیراز ؛ طبیعت نابی که نباید از دست داد(خواندن 33 دقیقه)

دیدنی‌های اطراف شیراز
دیدنی‌های اطراف شیراز

دیدنی‌های اطراف شیراز در زیبایی و شکوه سرآمد تمام مناطق طبیعی هستند. دشت‌هایی با فرش‌هایی از سبزی گیاه و نقش و نگاری از گل‌های رنگارنگ و مدهوش‌کننده، به همراه اشک شوق ابر و عطر خاک باران‌خورده که همه در کنار هم قرار گرفته‌اند و تبدیل شده‌اند به قابی که شاید هرگز مثل و مانندش در هیچ یک از گالری‌های نقاشی به چشم دیده نشود. میزبون امروز می‌خواهد از شما، یاران همیشگی خود دعوت کند تا به تماشای جلوه‌ای بی‌نظیر از طبیعت بنشینید. مقصد سفر امروز میزبون، نام‌هایی آشنا هستند. اسامی نابی که بسیار شنیده‌ شده‌اند اما کمتر به عنوان مقصد سفر انتخاب شده‌اند و شایدکمتر دیده شده باشند. البته شیراز بزرگ به قدری جاذبه و جاهای دیدنی دارد که شاید کمتر فرصتی پیش بیاید که شیرازگردان عزیز و مشتاق راه خود را کج کنند و به سمت روستاهای چشم‌نواز راهی شوند. در واقع در سفر به شهر شیراز حتی اگر سفر چندین و چند روز متوالی ادامه داشته باشد، تمام این زمان در داخل شهر و برای دیدار از دیدنی‌های تاریخی این شهر رؤیایی خرج می‌شود و زمانی برای دیدار از مناطق اطراف شهر شیراز باقی نخواهد ماند. به این ترتیب میزبون از دیدنی‌های اطراف شیراز نیز می‌نویسد تا با آگاهی بیشتری برای سفر خود به این شهر دلربا برنامه‌ریزی کنید و امیدوارم دست کم یک روز از روزهای سفر خود را به مناطق اطراف شهر اختصاص دهید و از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید. در ادامۀ این مقاله به چند تا از جذاب‌ترین مناطق ییلاقی در حوالی شیراز دوست‌داشتنی اشاره شده است. با میزبون همراه باشید.

دیدار از روستاهای خوش آب و هوا در اطراف شهر شیراز همراه با میزبون

تنگ تیزاب در حوالی شهر شیراز

یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز که از طبیعت و شکوهی غیر قابل وصف برخوردار است با نام تنگ تیزاب شناخته می‌شود. این دیدنی جذاب و شگرف در قسمت شمال غربی سپیدان واقع شده است و از شهر شیراز به اندازۀ ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. در این تنگۀ باطراوت و دل‌نواز، رودخانه‌ای حیات‌بخش و فیروزه‌ای در جریان است. این رودخانه از رشته کوه‌های سر به آسمان سائیدۀ سپیدان از قلب زمین می‌جوشد و به سطح زمین را پیدا می‌کند و بعد آرام آرام و با طمأنینه راه خود را باز می‌کند و بدون هیچ ترس و هراس از میان تنگ تیزاب عبور می‌کند.

این رودخانه، رودی دائمی است و در تمام فصل‌های سال در تنگ تیزاب جریان دارد و در هر لحظه با هر جریان آرام خود زندگی و طراوت را به اطرافش می‌بخشد. در اطراف این رودخانه و در تنگ تیزاب درختان سبز و بلند بالایی از قبیل درخت بید، درخت بلوط و همچنین درخت بادام می‌رویند. افراد زیادی تنگ تیزاب را به عنوان مقاصد سفر یک روزۀ خود انتخاب می‌کنند. یکی از دلایل این انتخاب آب و هوای دل‌انگیز این منطقه است. به طوری که در فصل تابستان که شاید خیلی از مناطق با آب و هوایی گرم و طاقت‌فرسا پنجه نرم می‌کنند تنگ تیزاب با خنکای نسیم از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. البته به همین نسبت در فصل سرما نیز از آب و هوایی سرد بهره دارد و به همین دلیل می‌توان گفت که بهترین فصل برای سفر به تنگ تیزاب فصل بهار و بهترین ماه، ماه اردیبهشت است. همچنین در تنگ تیزاب امکان ماهیگیری نیز وجود دارد و رودخانۀ فیروزه‌ای جاری در آن سرشار است از ماهی‌های خوش‌طعم و خوشمزه. علاوه بر این امکان برپاکردن چادر مسافرتی هم وجود دارد.

دشت ارژن در حوالی شهر شیراز

دشت ارژن که در زیبایی و شکوه با بهشت رقابت می‌کند فقط و فقط با شهر شیراز به اندازۀ ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. این دشت در حاشیۀ جادۀ اصلی واقع شده است. جاده‌ای که از سمت شهر شیراز به سمت شهر بوشهر امتداد پیدا می‌کند. به عبارت دیگر این جاده شاه‌راهی است که مرکز ایران زمین را به جنوب آن ارتباط می‌دهد. این دشت پهناور و دلربا از گذشته‌های دور تا به امروز با چند نام از قبیل ارژن، ارجن یا ارزن خوانده شده است، اما معمول‌ترین نام برای این دشت همان ارژن است و بیشتر با همین نام خوانده می‌شود.

دشت جذاب و تماشایی ارژن در واقع منطقه‌ای حفاظت‌شده است که در آن انواع و اقسام گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری در کنار هم به حیات پربرکت خود ادامه می‌دهند. شاید باورش دشوار باشد اما جالب است بدانید که در سال‌های پیش، در این منطقه حتی شیر ایرانی نیز وجود داشته است و چه باشکوه است دیدن شیر ایرانی آن هم از نزدیک و در دل طبیعت. البته در حال حاضر امکان دیدار شیر ایرانی در این دشت وسیع وجود ندارد، اما هنوز گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند بسیاری در این دشت خانه دارند که تماشای آن‌ها بسیار جذاب و مهیج خواهد بود. بنابراین حق بزرگی به گردن همۀ ما ایجاد می‌شود؛ و آن حق، حفاظت از این منطقۀ پرشگفتی در دل طبیعت است.

در دشت ارژن در فصل بهار می‌شود دسته دسته شقایق‌های وحشی را دید و در فصل تابستان می‌شود در معرض نسیم ایستاد و خنکای آن را احساس کرد و آوای جریان آبشار معروفش را شنید و روی چمن‌های سبزش غلت زد. همچنین در فصل زمستان می‌شود تندیس یخی آبشاری که حالا آرام و باغرور به خواب خوش زمستانی فرو رفته است را نگاه کرد. به این ترتیب در هر فصلی که مهمان دشت ارژن باشید با بهترین نوع میزبانی روبه‌رو خواهید شد.

آبشاری که در این دشت دل‌نواز در جوش و خروش است با نام چرونیز شناخته می‌شود. همچنین تا زمانی که به آبشار برسید چندین و چند چشمه بر سر راه خود خواهید دید که اتفاقاً همه پر آب هستند. علاوه بر این همه از مظاهر طبیعی، امکان دیدار از بازار سنتی ارژن در کازرون نیز وجود دارد. بنابراین در دشت ارژن همه چیز برای گذراندن روزی منحصر به فرد و جذاب مهیا خواهد بود.

شاید بتوان ادعا کرد که بهترین زمان برای دیدار از دشت ارژن اردیبهشت ماه و فصل بهار است. در واقع نام اردیبهشت را می‌توانیم اشاره‌ای به بهشت بدانیم چون در این زمان از سال، دشت‌هایی که پیش از این خالی بودند و سرد؛ می‌شکفند و سبز می‌شوند و گل‌های سرخ شقایق از دل‌شان سر بیرون می‌زند و انگار که از آسمان رنگ‌ها بر زمین پاشیده می‌شود. درست مثل یک بوم نقاشی بزرگ که در ابتدا خالی است و هیچ شکوه و جذابیتی ندارد اما پس از اینکه نقاش چیره‌دست و هنرمند قلم به دست می‌گیرد و رنگ برمی‌دارد همان صفحۀ سفید بی‌روح تبدیل می‌شود به یک تابلوی چشم‌نواز و دلبرانه. دشت ارژن نیز همین ویژگی را دارد. این دشت وسیع در فصل بهار می‌شکفد و طراوت طبیعت و سَرَیانِ حیات را به زیباترین وجه ممکن به رخ بینندگان می‌کشد. شاید بتوان گفت که در دشت ارژن به واضح‌ترین شکل، امکان تماشای زندگی دوباره و حیات پس از ممات به نمایش در می‌آید. چون در سایر مناطق این اتفاق بسیار آهسته رخ خواهد داد. یا برای مثال در محدوده‌های شهری این رخداد بزرگ آفرینش در لابه‌لای اتفاقات و شلوغی‌های شهری پنهان شده است و آن طور که شایسته است به چشم نخواهد آمد اما در پهنۀ وسیع و فراخ دشت ارژن هر حرکت ظریف طبیعت خودنمایی می‌کند و درخشان و شگفت‌انگیز جلوه می‌کند. جلوه‌ای ناب که نه پنهان است و نه سعیی برای پنهان‌کردن خودش دارد؛ بلکه آشکار است و به وضوح قابل دیدار است. بنابراین اگر مشتاق هستید که شکوه هستی را از نزدیک ببینید و اگر به دنبال تماشای معجزات خالق بی‌همتا هستید و اگر مسائل غامضی در ذهن دارید که قادر به درک و حل آن‌ها نیستید به طبیعت پناه ببرید و طبیعت را با تمام طراوت و شکوهش ببینید. شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین مشکلات نسل ما دوری از طبیعت است. ما زیادی شهری شده‌ایم؛ در حالی که خیلی خیلی بیشتر به طبیعت و مظاهر نابش محتاجیم.

تنگ دم اسب در حوالی شهر شیراز

یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف شیراز که از جذابیت و شکوهی غیر قابل وصف برخوردار است با نام تنگ دم اسب شناخته می‌شود. این منطقۀ ییلاقی و پرطرفدار در ناحیۀ کوهمره سرخی واقع شده است. این منطقه فقط و فقط به اندازۀ ۵۰ کیلومتر از شهر شیراز فاصله دارد و در قسمت جنوبی شهر جای گرفته است.

تنگ دم اسب یکی از مناطق خوش آب و هوا در حوالی روستای کره بس نیز به شمار می‌رود. به صورتی که این تنگ در جهت شرقی روستای کره بس قرار گقته است. این روستا نیز از برکت جریان رودخانه بهره دارد و به همین دلیل یکی از روستاهای محبوب و جذاب در حوالی شهر شیراز به شمار می‌رود. اما برای رسیدن به روستای کره بس چاره‌ای نخواهید داشت جز اینکه از تنگ دم اسب عبور کنید. البته این مسیر بسیار دل‌نواز و جان‌فزا خواهد بود چون با هر قدمی که بردارید از میان انبوهی از درختان بلوط و کوه‌های مقتدر و بلند عبور خواهید کرد. این مسیر پیچ و خم زیادی دارد و در بعصی نقاط بسیار باریک می‌شود و در بعصی نقاط با شکاف‌هایی عمیق بر سر راه شما ظاهر خواهد شد اما به هر حال باید تا آخر این راه را پیش بروید. چون زیبایی مسیر شما را به ادامۀ راه ترغیب می‌کند و این احساس کنجکاوی را در وجود شما برانگیخته می‌کند که در ادامۀ راه چه مناظر منحصر به فرد دیگری را خواهید دید!

اگر رودخانۀ دم اسب را تعقیب کنید پس از عبور از تنگناها و پستی‌ها و بلندی‌های بسیار وارد روستای کره بس خواهید شد. میزبون پیشنهاد می‌کند این مسیر را همچنان ادامه دهید تا به دریاچه برسید. دریاچه در حدود ۲۰۰ متر طول دارد. خوشبختانه امکان عبور از دریاچه به وسیلۀ قایق فراهم شده است. بنابراین با قایق از دریاچه بگذرید تا بعد از آن به تماشای آبشار دم اسب بنشینید.

روستای قلات در حوالی شهر شیراز

یکی از ناب‌ترین دیدنی‌های اطراف شیراز که به جرأت می‌توان ادعا کرد یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین مناطق ییلاقی در ایران باشکوه به شمار می‌رود در حوالی شهر دلگشای شیراز جای گرفته است و با نام روستای قلات شناخته می‌شود. روستای قلات از شهر محبوب شیراز فقط به اندازۀ ۳۶ کیلومتر فاصله دارد. این روستای جذاب و تماشایی در جادۀ شیراز به سپیدان واقع شده است. شاید جالب باشد بدانید که این روستای دیدنی به قدر ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و به این ترتیب یادگاری برجسته از ایران باستان محسوب می‌شود.

روستای قلات سرشار است از باغ‌های سبز و دل‌نواز که انبوهی از درختان میوه را در خود جای داده‌اند. باغ‌هایی که سبب سبزی و طراوت این روستا شده‌اند به آن حیاتی غیر قابل وصف بخشیده‌اند و این روستای دیرینه را به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده‌اند. اما بدون شک این همه سبزی و طراوت بدون دلیل ایجاد نخواهد شد. بنابراین، حتماً عاملی حیات‌بخش وجود خواهد داشت و شکی نیست که این عامل حیات‌بخش رودی خروشان است که از میان روستای سرشار از شگفتی قلات عبور می‌کند و در هر وجبی که طی می‌کند از قدم خود یادگاری از شگرفی و طراوت و زندگی به جا می‌گذارد.

روستای قلات آبشارهایی سه گانه دارد که از فراز کوه‌های بلند و از شکاف‌های میان صخره‌های سخت به سمت زمین پر جوش و خروش فرو می‌ریزند و ثابت می‌کنند که برای زندگی و برای زنده‌بودن باید با شور و نشاط به طور مداوم در تکاپو و تقلا بود. این مداومت و این جوش و خروش باعث شده است اطراف رودخانه‌های روستای قلات که با نام‌های شب شتری و چشمه انجیری شناخته می‌شوند سرشار باشد از انواع و اقسام گیاهان دارویی مفید از قبیل گل ختمی، آویشن، پونه، و همچنین مرزه.

البته طراوت و نشاط و مداومت و شکوه آبشارهای سه گانه به همین‌جا ختم نمی‌شود. بلکه حیات‌بخشی آن‌قدر پیش رفته است که این روستا لبریز شده از درختان میوه‌ای از قبیل گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز. میوه‌هایی که نه تنها زیبا هستند و چشم‌اندازهایی منحصر به فرد ایجاد می‌کنند و نه تنها خوشمزه و وسوسه‌برانگیز هستند بلکه برای بدن بسیار مفید و ضروری به شمار می‌روند. علاوه بر باغ‌های میوه این روستا یکی از مراکز مهم و قابل توجه در امر تولید فرآورده‌های لبنی از جمله شیر، پنیر، کره و کشک محسوب می‌شود. همچنین افراد محلی خوش‌فکر و خوش سلیقه در این روستا نعمات بی‌کران الهی را سپاس‌گزارانه ارج می‌نهند و این نعمت‌های ارزنده را با توانایی‌های بشری در هم می‌آمیزند و فرآورده‌های ناب و مفیدی از قبیل شیره انگور، رب انار و آب غوره‌ درست می‌کنند. یا اینکه هنر را با چوب و نخ می‌آمیزند و از آن انواع و اقسام آثار برجسته و قابل توجه هنری از جمله گیوه، سبدها و سایر وسایل چوبی را می‌سازند. هر کدام از این شگفتی‌های ارزشمند می‌تواند به عنوان سوغات یا حتی یادگاری از روستای شگرف قلات در سبد خرید شما قرار بگیرد و همراه شما به شهر شما رهسپار شود.

پ.ن اول: علاوه بر خوراکی‌ها و میوه‌های خوشمزه‌ای که ذکر شد لازم است از غذاهای محلی و دلبرانۀ این روستا نیز یاد کنم. روستای قلات چند غذای سنتی دلبرانه دارد که در خوشمزگی زبان‌زد خاص و عام هستند و میزبون پیشنهاد می‌کند در سفر جذاب خود به روستای قلات حتماً از این غذاهای ناب نوش جان کنید. چند تا از خوشمزه‌ترین و مفیدترین غذاهای خوشمزۀ این روستا عبارتند از: کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته‌های مخصوص روستای قلات.

پ.ن دوم: علاوه بر تمام زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی در روستای قلات چند اثر تاریخی نیز وجود دارد. آثار تاریخی جذاب در این روستای دل‌نواز عبارتند از: کلیسای روستا، آسیاب‌های آبی، گورستان قلات، بازار قدیمی و سنگ فرش شده، قلعه قزل ارسلان.

آبشار مارگون در حوالی شهر شیراز

در غرب شهرستان سپیدان در همسایگی روستایی زیبا و تماشایی به نام مارگون آبشاری پرهیاهو جای گرفته است که با نام آبشار مارگون یا آبشار چشمه‌ای شهرت پیدا کرده است. این آبشار جذاب و تماشایی یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف شیراز به شمار می‌رود. آنچه سبب تفاوت و تمایز آبشار مارگون با سایر آبشارهای موجود شده است نشأت‌گرفته آب آبشار نه از رودخانه‌ای جاری بلکه از قلب زمین است. در واقع در حوالی این آبشار هیچ رودخانه‌ای وجود ندارد که آبشار حاصل سقوط آن از ارتفاع بسیار باشد. بلکه بر فراز آبشار چشمه‌ای را خواهید دید که از قلب زمین می‌جوشد، به سطح زمین می‌رسد، سرریز می‌شود و به سمت زمین فرو می‌ریزد. به همین دلیل هم این آبشار نام آبشار چشمه‌ای را به خود اختصاص داده است.

اگر بتوانید از آبشار مارگون بالا بروید و به مبدأ و منشأ آن برسید نه تنها یک چشمه بلکه صدها چشمۀ جوشان خواهید دید. وجود و حضور این صد چشمه سبب شده است نام این آبشار تماشایی به عنوان بزرگ‌ترین و بلندترین آبشار چشمه‌ای جهان به ثبت برسد.

بدون شک وجود و حضور آبشار بزرگ مارگون که حیات را از اعماق زمین به سطح آن منتقل می‌کند در سطح زمین آثار و نشانه‌هایی شگرف از حیات را آشکار خواهد کرد. این آثار و نشانه‌ها بر سطح رمین و در اطراف آبشار بزرگ و بلند مارگون به صورت باغ‌های پهناوری از درختان سیب، یا درختان باشکوه زالزالک و همچنین بوته‌های دلربایی از زرشک جلوه‌گر شده است. حضور تمام این عوامل ناب و چشم‌نواز در اطراف این آبشار سبب شده است دل‌نوازترین فضای ممکن ایجاد شود و جانی مضاعف سرشار از انرژی مثبت برای مهمانان خود به ارمغان بیاورد. به این ترتیب میزبون پیشنهاد می‌کند اگر به هر دلیلی به انرژی مثبت و شور و نشاطی مضاعف احساس نیاز می‌کنید حتماً و حتماً راهی آبشار مارگون شوید.

پ.ن اول: آبشار مارگون و حوالی آن جزء مناطق ییلاقی و سردسیر محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است در فصل‌های گرم سال مهمان آبشار مارگون باشید تا سردی هوا آرامش و لذت این سفر بی‌نظیر را تحت تأثیر قرار ندهد.

پ.ن دوم: برای رسیدن به آبشار مارگون لازم است در جادۀ شیراز به سپیدان به رانندگی بپردازید. این آبشار باشکوه ۱۳۰ کیلومتر از سپیدان دلربا فاصله دارد.

دریاچه مهارلو در حوالی شیراز

یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف شیراز که بسیار باشکوه است و حتی زیبایی و جاذبه‌اش پرندگان مهاجر را به آن جذب می‌کند با نام دریاچه مهارلو یا دریاچه صورتی شناخته می‌شود. این دریاچه از جملۀ دریاچه‌های نمکی به شمار می‌رود. در آب آن نمک مخصوصی به مقدار قابل توجهی وجود دارد. تا حدی که در فصل زمستان آب این دریاچه به رنگ سرخ یا صورتی تبدیل می‌شود. این دریاچۀ جذاب و دلربا در قسمت شرقی شهر شیراز واقع شده است و از این شهر دلگشا به اندازۀ ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. این دریاچه در روزگاران گذشته که از حجم آب بیشتری در مقایسه با امروز برخوردار بوده است به عنوان منبع آب‌ریز رودخانۀ شیراز به شمار می‌آمده است. رودخانه‌ای که در حال حاضر به کلی خشک شده است و حتی اثری از آن به یادگار باقی نمانده است. گفته می‌شود دریاچه مهارلو به اندازۀ ۱۲۰ کیلومتر مساحت دارد. البته میزان نمک موجود در آب آن در مقایسه با مساحت آن خیلی بیشتر است تا حدی که وفور نمک سبب شده است این دریاچه به رنگ صورتی جلوه‌گر شود. همچنین همین رنگ عجیب و جذاب عامل مهم و مؤثری در جذب گردشگران طبیعت‌دوست به شمار می‌رود. چون هر ساله در فصل زمستان زمانی که تغییر رنگ ظاهر می‌شود و پرندگان مهاجر این دریاچۀ جذاب را به عنوان محل زندگی زمستانۀ خود انتخاب می‌کنند گردشگران بسیاری نیز برای تماشایی رنگ ویژۀ آن و مخصوصاً دیدار از پرندگان مهاجر راهی دریاچۀ مهارلو می‌شوند.

پ.ن اول: در دریاچۀ مهارلو امکانات تفریحی و پذیرایی ایجاد شده است. یکی از امکانات تفریحی جذاب در این دریاچه قایق‌سواری در میان آب سرخ و چشم‌نواز دریاچه است. این دریاچه منظرۀ باشکوه پدید آورده است. چشم‌انداز چشم‌نوازی که با ورود پرندگان مهاجر و وحشی به آن کامل‌تر و صد البته زیباتر به نظر می‌رسد. حضور بر پهنۀ وسیع این دریاچۀ طبیعی و دیرینه نه تنها انرژی مثبت بی‌کرانی را با خود به ارمغان خواهد آورد بلکه ناب‌ترین مناظر برای برداشتن دلبرانه‌ترین تصاویر را ایجاد خواهد کرد. بنابراین شاید یکی از ضروری‌ترین وسایل برای سفر به دریاچۀ مهارلو به همراه داشتن یک دوربین عکاسی تمام و کمال باکیفیت باشد.

پ.ن دوم: اگر مشتاق هستید بیشتر در مورد دریاچه مهارلو بخوانید می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

دریاچه مهارلو در شیراز زیبا؛ شگفتی طبیعت

دریاچه‌های هفت برم در حوالی شیراز

از دیدنی‌ترین مناطقی که در اطراف شیراز وجود دارد، دریاچه‌های هفت برم است که در ۶۷ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد. این منطقه دارای زیبایی خاص و منحصر به فردی است و منظره‌های آن می‌تواند نگاه هر بیننده‌ای را به خود خیره کند. برم در لغت به معنای آبگیر و تالاب است که از آن جایی که در این محدوده هفت آبگیر وجود دارد به هفت برم معروف شده است. گفتنی است در بین این هفت آبگیر چهار آبگیر آن دائمی بوده و سه آبگیر دیگر فصلی است. خوب است بدانید که در اطراف این دریاچه‌های زیبا اقامتگاه‌های بوم گردی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای اقامت استفاده کنید. گفتنی است امکانات این اقامتگاه‌ها را در حد متوسط می‌توان در نظر گرفت. بازدید از دریاچه‌های هفت برم در هر زمان از سال تماشایی است ولی بهترین زمان را می‌توان فصل‌های بهار و تابستان در نظر گرفت. اگر علاقه به بازدید از این دریاچه‌های زیبا در فصل‌های پاییز و زمستان دارید، خود را برای دمای بسیار پایین منطقه در شب هنگام آماده کنید.

بند بهمن در حوالی شهر شیراز

یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف شیراز با نام بند بهمن شناخته می‌شود. این بند دیرینه یادگاری باستانی است. یادگاری که بر اساس شواهد و مدارک موجود می‌توان گفت از دورۀ سلطنت ساسانیان، یعنی دورۀ پیش از اسلام، به عصر و دورۀ ما رسیده است. این بند در ان دوران بر فراز رودخانۀ قره آقاج ساخته شده است. این رودخانه در میان دو کوه بلند قامت و قوی هیکل جای گرفته است. اگر مشتاق هستید بند باستانی بهمن را از نزدیک ببینید لازم است در جهت جنوبی شهر شیراز به اندازۀ ۵۰ کیلومتر پیش بروید و وارد بخش کوار شوید.

دیدنی‌های اطراف شیراز در محدودۀ شهر مرودشت

درست مثل داخل شهر شیراز در خارج از این شهر باشکوه نیز، دیدنی‌های بسیاری در انتظار گردشگران مشتاق و ماجراجو نشسته‌اند. از میان این دیدنی‌های بسیار و جذاب میزبون پیشنهاد می‌کند ابتدا وارد شهر مرودشت شوید و از جاذبه‌های بی‌نظیری که در حد و مرز این شهر باشکوه جای گرفته‌اند دیدن کنید. شهر تاریخی و تماشایی مرودشت از شیراز زیبا فقط و فقط به اندازۀ ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. شاید جالب باشد بدانید که واژۀ مرکب مرودشت که از دو واژۀ مرو و دشت تشکیل شده است به خوبی از سرگذشت این منطقۀ دلبرانه حکایت می‌کند. این واژه بیان می‌کند که در گذشته‌های خیلی دور این محل مملو از دشت‌ها و مرغزارهایی بوده است که در نخستین سند مکتوب، از قول ابن بلخی در کتاب ماندگارش فارس‌نامه با نام مرو و به عنوان یکی از محله‌های تخت طاووس یا شهر تاریخی استخر یاد شده است. به نظر می‌رسد در آن زمان شهر مرودشت، شهرِ مستقلی شمرده نمی‌شده است. پس از آن این محل نام بوستان تخت جمشید را به خود اختصاص می‌دهد. تمام این موارد مُهر تأییدی هستند به سبزبودن این منطقه. اتفاقاً واژۀ مرو نیز دقیقاً به معنای چمن است. بر این اساس به طور حتم پیش از اینکه در این منطقه تخت جمشید بنا شود سراسر آن مرغزار و علفزار بوده و تخت جمشید در میان دشتی سراسر سرشار از گل و چمن احداث شده است. در حال حاضر نیز شکوه و طراوت پیشین در این منطقه حکم‌فرما است. چون دو رود مهم کُر و سیوند از این منطقه عبور می‌کنند و سپس به دریاچۀ بختگان می‌ریزند. به همین دلیل امروزه گردشگران پرشور و مشتاق نه تنها به خاطر آثار باستانی بی‌نظیر در این منطقه، بلکه به خاطر وجود جاذبه‌های طبیعی نابی از قبیل بهشت گمشده و دریاچۀ سد درودزن نیز به مرودشت دیرینه و تماشایی سفر می‌کنند. برای بیشتر خواندن در مورد مرودشت جذاب و جاذبه‌های دلنوازش از شما یاران جان دعوت می‌کنم همچنان با میزبون همراه باشید.

پ.ن: بر این اساس که مهمترین بناهای تاریخ و تمدن ایرانی در محدودۀ فارس و شهر مرودشت در حوالی شهر شیراز وجود دارند شاید بتوان ادعا کرد که مهمترین منطقه در خاک ایران زمین همین حوالی بوده است. همسایگی این محدوده با فلات ایران نیز این فرض را تأیید می‌کند. البته محدودۀ شهر همدان نیز آثار و نشانه‌های بسیاری از ایران باستان در خود گرد آورده است. خوشبختانه آثار و نشانه‌های قابل توجهی از ایران باستان به امروز رسیده‌اند. این نشانه‌های باشکوه در استان‌های مختلفی در سراسر نقاط ایران زمین به طور پراکنده یافت می‌شوند. البته زمان دقیق ساخت و احداث این بناها به طور دقیق مشخص نیست.

تخت جمشید

یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین دیدنی‌های اطراف شیراز با نام تخت جمشید شناخته می‌شود. این اثر باستانی و شگرف به اندازۀ ۱۲۵۰۰۰ مترمربع وسعت دارد. بر اساس شواهد تاریخی اعلام شده است که این بنای شگفت‌انگیز در زمان سلطنت داریوش اول یعنی سال ۵۱۸ میلادی ساخته شده است. این بنا در جلگۀ مرودشت باطراوت و در دامنۀ کوه‌های رحمت برافراشته شده است. کاخ بزرگ تخت جمشید شامل بخش‌های مختلفی است که عبارتند از:

  • پلکان ورودی
  • دروازه ملل
  • کاخ آپادانا
  • کاخ مرکزی یا شورا
  • کاخ تچر
  • کاخ هدیش
  • کاخ اردشیر
  • کاخ صدستون
  • کاخ ملکه (حرمسرا)
  • کاخ خزانه
  • خیابان سپاهان
  • دروازه ناتمام
  • مقبره اردشیر دوم
  • مقبره اردشیر سوم

شاید جالب باشد بدانید که بنای عظیم و شگرف تخت جمشید برای چندین و چند قرن به طور تمام و کمال در زیر گل و خاک مدفون بوده است. برخی از صاحب‌نظران اتفاقاً مدفون‌بودن این بنا را دلیلی برای باقی‌ماندن آن از گزند زمان ذکر کرده‌اند. گفته می‌شود در سال ۱۹۳۰میلادی در جریان حفاری گسترده‌ای که در حال انجام بود این بنای باشکوه، از دل خاک سر بیرون آورد و شکوهش تمام عالم را فرا گرفت. اما در زمان خودش تخت جمشید حیرت‌برانگیز یکی از اصلی‌ترین نقاط شهری و تمدن بشری شمرده می‌شد و نمادی از شهر پارسه، شهر پارس‌ها یا بنا بر گفتۀ یونانی‌ها شهر پرسپولیس بود. تخت جمشید باشکوه در اثر حمله و غارت لشگر اسکندر مقدونی شکوه و جلای خود را از دست داد و بعد رفته رفته در زیر خاک و غبار زمان مدفون شد. اما در حال حاضر در هر سال میلیون‌ها گردشگر نه تنها از سراسر ایران زمین، بلکه از اقصا نقاط دنیا برای دیدن این اثر باستانی و تماشایی شهر شیراز را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. ‌

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد تخت جمشید باستانی و تماشایی بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

تخت جمشید ؛ نگین درخشان ایران زمین

نقش رستم

یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف شیراز که اثری باستانی به شمار می‌رود و از تخت جمشید فقط به اندازۀ ۳ کیلومتر فاصله دارد با نام نقش رستم شناخته می‌شود. این جاذبۀ جذاب و منحصر به فرد که قدرت جذب بسیار بالایی در ربودن قلب و هوش گردشگران مشتاق به ایران باستان دارد، از یک نقش برجستۀ ایلامی به همراه ۴ مقبره که متعلق هستند به ۴ نفر از پادشاهان سلسلۀ هخامنشی به اضافۀ مجموعه‌ای سنگی که با نام مکعب زرتشت شهرت دارد به علاوۀ هشت نقش برجسته مربوط به پادشاهان ساسانی تشکیل شده است. هشت نقش برجستۀ متعلق به پادشاهان ساسانی نگاره‌هایی هستند که مهمترین رویدادهای دورۀ سلطنت ساسانیان را به تصویر کشیده‌اند این رویدادها عبارتند از:

  • نقش تاجگذاری اردشیر اول
  • نقش بهرام و درباریان
  • نقش تاجگذاری مهر نرسی
  • نقش پیروزی شاپور
  • نقش چند جنگ­‌سوار ساسانی
  • دو آتشدان سنگی
  • چند کتیبه

مکعب یا کعبۀ زرتشت

یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف شیراز که در محوطۀ نقش رستم جای گرفته است با نام مکعب یا کعبۀ زرتشت شناخته می‌شود. این بنا که اتاقکی ساخته شده از جنس سنگ آهک سفید است و به اندازۀ ۱۲ متر ارتفاع دارد با نام کعبۀ زرتشت شهرت پیدا کرده است. تا کنون هنوز به طور قطع در مورد کاربرد این اتاقک سنگی سخنی به میان نیامده است. اما در این مورد چندین فرضیه ارائه شده است. به عنوان مثال برخی این بنا را آتشکده یا آتشگاه می‌دانند. این دسته از افراد بر این باور هستند که این بنا محل عبادت زرتشتیان بوده است و آتش مقدس را در آن روشن نگه می‌داشته‌اند. اما برخی دیگر از صاحب‌نظران شباهت این بنا و مقبرۀ کوروش کبیر و هچنین آرامگاه‌های لیکیه و کاریا را به میان می‌کشند و می‌گویند که احتمالاً این بنا باید آرامگاه یکی از شاهان بزرگ هخامنشی بوده باشد. همچنین در کنار این افراد صاحب‌نظران دیگری هستند که بیان می‌کنند این بنا می‌تواند محل مناسبی برای نگهداری اسناد وکتب مقدس زرتشتیان بوده باشد. البته نظر این دسته از کارشناسان با توجه به محدودبودن فضای داخلی بنا بسی بعید به نظر می‌رسد. البته در مورد این بنا و کاربری آن شک‌ها و تردیدهای بسیار دیگری نیز وجود دارد. از جمله اینکه گفته می‌شود احتمال دارد این بنا معبد آناهیتا بوده باشد یا اینکه ممکن است این اتاقک کوچک در گذشته تقویمی آفتابی بوده باشد.

نقش رجب

در فاصله‌ای ۳ کیلومتری از تخت جمشید تماشایی و باستان، یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف شیراز جای گرفته است. این اثر برجسته و ارزشمند که یادگاری گرانقدر از ایران باستان به شمار می‌رود با نام نقش رجب شناخته می‌شود. نقش رجب در جهت شمال تخت جمشید واقع شده است و در سمت راست جاده جای گرفته است. در واقع اگر همین مسیر را اندکی دیگر پیش بروید به نقش رستم خواهید رسید. نقش برجستۀ رجب در فضای خالی در دامنۀ کوه رحمت حک شده است. بر نقش رجب چند نقش برجسته که به دورۀ سلطنت ساسانیان تعلق دارند را خواهید دید این نقش‌های برجسته برخی از رویدادهای مهم در دورۀ حکومت ساسانیان را به تصویر کشیده است و به نوعی می‌توان گفت تاریخچه‌ای مصور به شمار می‌روند. این رویدادها عبارتند از:

  • نقش شاپور در کنار سایر درباریان
  • نقش تاجگذاری شاپور اول
  • نقش موبد موبدان (کرتیر)
  • نقش تاجگذاری اردشیر بابکان
  • دو کتیبۀ پهلوی

همچنین شاید جالب باشد بدانید که محلی که امروزه آن را با نام نقش رجب می‌شناسیم و از آن تنها یک کتیبۀ بزرگ به چشم می‌بینیم در گذشته غاری بزرگ و مهم بوده است و بدون شک درون این غار ساخته و پرداخته شده بوده است و به احتمال زیاد در دورۀ سلطنت ساسانیان محل مهمی به شمار می‌آمده است.

شهر باستانی استخر یا تخت طاووس

یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف شیراز با نام شهر باستانی استخر یا تخت طاووس شناخته می‌شود. این شهر دیرینه به دوران باشکوه هخامنشیان و ساسانیان باز می‌گردد. شاید جالب باشد بدانید که این شهر باستانی نیز همچون نقش رستم و نقش رجب در جهت شمال تخت جمشید قرار گرفته است و از این بنای نام‌آشنا تنها به اندازۀ ۷ کیلومتر فاصله دارد. شهر دیرینۀ تخت طاووس در میان دره رود سیوند جای گرفته است. به عبارتی دیگر شهر باستانی استخر یا تخت طاووس از طرف جنوب به کوه‌های رحمت، از طرف شمال به رودخانۀ خروشان سیوند و رشته کوه‌های حاجی‌آباد می‌رسد. همچنین در قسمت غربی این شهر دیرینه مرغزارها و مرتع‌های باشکوه و باطراوت مرودشت واقع شده‌اند. این شهر باستانی که بر اساس کاوش‌های صورت گرفته، گفته می‌شود ۹۰ هکتار وسعت دارد یکی از وسیع‌ترین و پهناورترین محوطه‌های باستانی ایرانی به شمار می‌رود. شهر باستانی و دیرینۀ استخر که در جهت شمال شرقی شهر مرودشت جای گرفته است به نوعی دروازۀ ورودی این شهر محسوب می‌شود. این شهر تماشایی در تمام دوران تاریخ مخصوصاً در دورۀ اوج شکوهش یعنی دورۀ هخامنشیان و پس از آن در دورۀ ساسانیان از نظر ارتباطی و نظامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. در حال حاضر نیز این محدوده مهمترین راه ارتباطی استان فارس با مناطق داخلی فلات ایران به شمار می‌رود. در تخت طاووس یا شهر باستانی استخر چندین و چند اثر تماشایی به یادگار باقی مانده است این آثار باشکوه عبارتند از: دروازه سنگی‌، ستون‌ها و دیواره‌های سنگی که به طور قطع متعلق به دوران هخامنشیان هستند. همچنین علاوه برآثار بازمانده از دورۀ هخامنشیان، آثار دیگری نیز در تخت طاووس کشف شده‌اند که به دوران مختلفی از تاریخ از قبیل دورۀ ساسانی، دورۀ اشکانی، و حتی دوران اسلامی تعلق دارند.

پ.ن اول: سفر به مرودشت در حوالی شهر شیراز و دیدار از آثار باستانی بی‌مثالی که در این محدوده از گذشته‌های بسیار دور بر جای باقی مانده‌اند امکان سفر به ایران باستان را فراهم می‌آورند. به عبارتی دیگر با برداشتن هر قدم در این قسمت از ایران باشکوه، گویی در حال قدم‌زدن در ایران باستان هستیم و می‌توانیم شکوه تمدن ایرانی را با تمام وجود احساس کنیم. تمدن و فرهنگی که هنوز، پس از گذشت هزاران سال زبان‌زد خاص و عام است و در تمام عالم پیچیده است.

پ.ن دوم: اگر مشتاق هستید در مورد تخت طاووس باستانی و تماشایی بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

شهر باستانی استخر یا تخت طاووس ، جاذبه‌ای ناب در حوالی شهر شیراز

پ.ن سوم: شهر شیراز مظهر عشق و زیبایی است. هر قدم از این خاک پربها جلوۀ باشکوهی از طبیعت، هنر، فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی است. شهر شیراز برای تمام سلایق با تمام عقاید جذاب و دلکش است. اگر به ایران باستان علاقه دارید شهر ناب شیراز را برای سفر انتخاب کنید. اگر دلباخته و دلدادۀ طبیعت سرسبز و رنگارنگ هستید شهر عاشقان، شهر شیراز زیبا را انتخاب کنید، اگر دل در گروی ادب پارسی و تاریخ ایران زمین دارید باز هم شهر بی‌نظیر شیراز را برای سفر انتخاب کنید. شیراز شهر شور و ذوق و هنر و تمدن است. این شهر ناب و اصیل سرشار است از دیدنی‌های باشکوه و چشم‌نواز. شهر شیراز مخصوصاً در قرون هفتم و هشتم هجری قمری یکی از مهمترین مراکز علم و ادب این سرزمین محسوب می‌شده و بزرگترین افراد تاریخ را در آغوش خود پرورش داده است. به همین دلیل اغراق نخواهد بود اگر گفته شود که سفر به این شهر دل‌نواز سفر به قلب تاریخ است. هر گوشۀ این شهر روایت‌کنندۀ عجیب‌ترین حکایت‌هایی است که تاریخ در طول تمام این قرن‌ها به خود دیده است. بنابراین میزبون پیشنهاد می‌کند عاشقانه‌ترین روزها را در شهر رؤیایی شیراز سپری کنید، دل به قصه‌ها و حکایت‌های شیرینش بسپارید، و روایات نغضش را با گوش جان بشنوید.

سفر به شهر شیراز و حوالی آن

دیدنی‌های اطراف شیراز مناطقی خوش آب و هوا و خوش منظره هستند. در واقع در سفر به شهر بی‌مثال شیراز، پس از گشت و گذار در داخل شهر، می‌توانید در حوالی شهر شیراز، گردش و تفریح را ادامه دهید. در حوالی شهر شیراز دشت‌ها و گل‌زارهای متنوعی وجود دارند. اگر به طبیعت علاقه‌مند باشید این روستاهای ناب و دلکش پیشنهاد ویژه‌ای به شمار می‌روند. اما اگر بپرسید: افرادی که ساکن شهر شیراز نیستند چطور می‌توانند به این مناطق بکر و منحصر به فرد سفر کنند و از مناظر جذاب و تماشایی آن لذت ببرند، میزبون در پاسخ خواهد گفت که شما می‌توانید خیلی راحت با اجاره سوئیت در شیراز زیبا و دوست‌داشتنی برای هر چند روز که مایل باشید اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای طلایی سفر خود راهی مناطق منحصر به فرد اطراف شهر شیراز شوید. البته به طور حتم دیدار از تمام این مناطق دلگشا در یک سفر امکان‌پذیر نخواهد بود و بدون شک افرادی که در شهر شیراز ساکن هستند خیلی راحت‌تر می‌توانند این مناطق جذاب و باشکوه را ببینند و در آن طبیعت سبز، زمان قابل توجهی را زندگی کنند. چون به نظر می‌رسد هر یک از روستاهای سبز و تماشایی در اطراف شهر شیراز دست کم به یک روز کامل زمان نیاز دارند. مخصوصاً اینکه دل‌کندن از آن همه زیبایی و دلبری آسان نخواهد بود. اما در هر صورت طبیعت‌گردان و گردشگران مشتاق خیلی خوب می‌دانند که زیباترین و تماشایی‌ترین مقاصد سفر اصولاً در دوردست‌ترین مناطق قرار دارند و اصلاً اینکه، جذابیت سفر دقیقاً دورشدن از محل سکونت دائمی است. بنابراین هرچه فاصله از شهر مبدأ بیشتر باشد سفر جذاب‌تر و دلپذیرتر خواهد بود. همچنین با یک برنامه‌ریزی دقیق و به دست آوردن اطلاعات کافی می‌توانید بر اساس علائق و شرایط خودتان و زمانی که برای سفر به شهر شیراز و اطراف آن اختصاص داده‌اید چندتا از جذاب‌ترین جاهای دیدنی در این شهر محبوب را انتخاب کنید و از زمان محدودی که برای سفر در نظر گرفته‌اید بیشترین استفاده را ببرید.

میزبون گذر شیرین‌ترین لحظات را در حوالی شهر شیراز برای شما یاران جان آرزو دارد …

سفر به شیراز دلگشا به سلامت …

اجاره سوئیت در اصفهان

اجاره سوئیت در کیش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید