آیا روستای وردیج خانه ارواح سنگی است؟(خواندن 6 دقیقه)

ارواح سنگی وردیج
ارواح سنگی وردیج

گاهی برای فاصله گرفتن از روزمرّگی‌ها باید دل به جاده زد و برای چند ساعت به گوشه‌ای پناه برد. بهترین مقصد برای این فرار کوتاه مدت جایی نزدیک به محل زندگی است. میزبون در این مطلب می‌خواهد روستایی شگفت‌انگیز را به مردم تهران و البرز معرفی کند. جایی خوش آب و هوا که در تابستان مقصد مناسبی برای دوری از گرما و در پاییز مکان دل‌انگیزی برای به تماشا نشستن است. روستایی به نام روستای وردیج که از قضا خانه ارواح سنگی هم هست.

روستای وردیج کجاست؟

خانه‌ای زیبا در روستای وردیج
خانه‌ای زیبا در روستای وردیج

روستای وردیج یکی از توابع کَن و سولَقان در منطقه ۲۲ تهران است. ارتفاع این روستا از سطح دریا حدود ۱۸۵۰ متر می‌باشد و در بخش غربی درّه کن قرار گرفته است. روستای وردیج بزرگ‌ترین روستای قسمت شمال غرب تهران است.

برترین جاذبه‌های روستای وردیج در اطراف روستا قرار دارد. بسیاری از اهالی روستا تمایلی به ورود افراد غریبه به روستای‌شان ندارند. از همین رو در ورودی روستا تابلوی «ورود افراد متفرقه ممنوع» نصب کرده‌اند. اما حقیقت این است که بیشتر گردشگران به سوی وردیج می‌روند تا راز ارواح سنگی این منطقه را کشف کنند. پاسخ این راز در روستا نیست! باید در اطراف روستا به دنبال پاسخ خود باشید.

راز ارواح سنگی روستای وردیج چیست؟

صورتک‌های سنگی وردیج
صورتک‌های سنگی وردیج

در گذشته‌های خیلی دور موجوداتی زنده در این منطقه ناگهان به سنگ تبدیل شده‌اند. علت این امر مشخص نیست و کسی نمی‌داند چرا این موجودات به چنین سرنوشتی دچار شده‌اند اما این افسانه‌ای است که در مورد روح‌های سنگی اطراف روستا روایت می‌شود. با اولین نگاه به این سنگ‌ها تشابه آن‌ها به جمجه انسان و فیزیک حیوانات را تشخیص خواهید داد. این شباهت‌ها آن‌قدر زیاد است که افسانه ارواح سنگی را در ذهن انسان به واقعیت نزدیک می‌کند. البته عده‌ای نیز می‌گویند که این اشکال سنگی باقی‌مانده قسمتی از یک قلعه هستند.

آن‌چه علم به ما می‌گوید این است که این سنگ‌ها طی سالیان طولانی بر اثر فرسایش و قرار گرفتن در برابر عوامل جوّی طبیعی اشکال مختلفی را به خود گرفته‌اند و اکنون مانند یک موزه سنگی در اطراف روستای وردیج در آمده‌اند. این موزه با نام «آدمک جیان» یا «دامنه ارواح سنگی» شهرت یافته است.

اما کسی نمی‌داند علم درست می‌گوید یا افسانه‌ها؟ آیا واقعا عوامل طبیعی چنین صاف و صیقلی و هنرمندانه سنگ‌ها را به شکل موجودات زنده تراشیده‌اند یا باید اثری از انسان و یا ارواح را در آن‌ها جست‌وجو کرد؟

گشت و گذار در اطراف روستای وردیج

آبشار لت‌مال در نزدیکی روستای وردیج
آبشار لت‌مال در نزدیکی روستای وردیج

با گذر از ارواح سنگی، پس از حدود ۱ ساعت پیاده‌روی به آبشار لت‌مال خواهید رسید. در این منطقه سه آبشار وجود دارد که هر سه با هم معروف به لت‌مال هستند. لت به معنای سنگ می‌باشد و لت‌مال یعنی سنگ مال، آبی که روی سنگ‌ها مالیده می‌شود. در کنار آبشار، رودخانه‌ای فصلی وجود دارد که در زمستان و بهار بسیار خروشان است. این جاده کوهستانی است و مناظر این منطقه روح و تن خسته از شهرهای صنعتی را خوش می‌نوازد.

بسیاری از کوهنوردها که به سوی قله‌های چشمه شاهی، لیچه و پهنه حصار می‌روند از روستای وردیج گذر می‌کنند. دوچرخه‌سواران حرفه‌ای که در کوهستان دوچرخه‌سواری می‌کنند هم مسیر خود را از این روستا به سوی قله واریش انتخاب می‌کنند.

بهترین زمان سفر به روستای وردیج

در فصل بهار باغ‌های وردیج پر از شکوفه‌های زیبای گیلاس و آلبالو می‌شود. رودخانه‌اش خروشان است و روح در کالبد زیبای روستا دمیده می‌شود. فصل تابستان می‌توان هوای خنک را در روستای وردیج جست‌وجو کرد و لحظات دل‌پذیری را در این منطقه گذراند. اما در فصول پاییز و زمستان هوای این منطقه سرد و خشک می‌باشد. با این وجود تعداد زیادی از طبیعت‌گردان پاییز را در این روستا به تماشا می‌نشینند و آدم‌برفی‌های خود را با برف‌های زمستانی این روستا می‌سازند.

چه وسایلی با خود ببریم؟

در اطراف روستای وردیج امکانات کافی جهت خرید اقلام خوراکی وجود ندارد. بهتر است آب، غذا و خوراکی‌های مهم را به میزان لازم برای خود بردارید. با توجه به این‌که گشت و گذار در این روستا و اطرافش بیشتر به صورت پیاده‌روی است، لازم است که کفش مناسب پیاده‌روی همراه داشته باشید.

نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به وردیج

در نزدیکی روستای وردیج جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد که هر کدام به نوبه خود دارای محبوبیت‌های فراوانی در بین طبیعت‌گردان هستند.

آبشار سنگان

آبشار یخی سنگان
آبشار یخی سنگان

آبشار سنگان در روستایی به همین نام قرار گرفته است. این روستا با روستای وردیج حدود چهل کیلومتر فاصله دارد و در قسمت شمال شرقی وردیج می‌باشد. ارتفاع روستای سنگان از سطح دریا حدود ۲۱۰۰ متر است و آبشارش در دل دامنه‌های قله پهنه حصار جای گرفته است. آبشار سنگان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران محسوب می‌شود که در زمستان به زیباترین چهره خود در می‌آید. آب این آبشار در زمستان همان‌گونه که در حال حرکت است منجمد می‌شود. گردشگران زیادی زمستان‌ها برای برف‌بازی به سوی این آبشار حرکت می‌کنند.

روستای واریش

پاییز زیبای روستای واریش
پاییز زیبای روستای واریش

فاصله واریش از وردیج تنها چهار کیلومتر است. روستای واریش حدود ۲۲۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از لحاظ دما نسبت به روستای وردیج بسیار سردتر است. در بهار و تابستان روستای واریش سرسبزتر و زیباتر از وردیج می‌باشد. در روستای واریش چشمه‌ای وجود دارد که آب گوارایش زبان‌زد خاص و عام است. محصولات باغات روستای واریش در مغازه میوه‌فروشی این روستا به فروش می‌رسد و گردشگران در تابستان میوه‌هایی چون شاتوت، زردآلو، گیلاس و آلوهای باغ‌های واریش را از این مغازه تهیه می‌کنند.

امام‌زاده بی‌بی‌زرین‌قمر

امام‌زاده بی‌بی‌زرین‌قمر از خواهران حضرت رضا (ع) بودند. ایشان در دشت پهنه‌حصار در نزدیکی روستای واریش مدفون شده‌اند. این امام‌زاده دو اتاق دارد که در یکی آرامگاه امام‌زاده قرار گرفته و دیگری محل استراحت کوهنوردانی است که برای فتح قله پهنه حصار آمده‌اند.

چگونه به وردیج برویم؟

برای رسیدن به روستای وردیج دو مسیر وجود دارد.

مسیر اول: در انتهای اتوبان همت پس از گذر از شهرک شهید باقری باید به بلوار پژوهش برسید. سپس با ورود به شهرک دانشگاه شریف، در خیابان شهید اردستانی و در ابتدای جاده‌ای کوهستانی تابلوی راهنما به سمت روستا را مشاهده می‌کنید. با طی مسیری به طول ده کیلومتر که دارای شیب تندی است، به روستای وردیج خواهید رسید.

مسیر دوم: با ورود به اتوبان تهران-کرج پس از گذر از ورودی پمپ بنزین وردآورد، به سوی خیابان شهید اردستانی بروید. در قسمت شمالی این خیابان تابلوی راهنما به سمت روستای وردیج را مشاهده خواهید کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید