جنت رودبار رامسر ؛ فضایی دلنشین و روح‌نواز(خواندن 15 دقیقه)

جنت رودبار رامسر
جنت رودبار رامسر

جنت رودبار رامسر جواهری ارزشمند و درخشان است که در فاصلۀ ۶۰ کیلومتری از عروس شهرهای ایران زمین یعنی رامسر رؤیایی قرار گرفته است. این جواهر ارزنده علاوه بر طراوت جان‌بخش و طبیعت منحصر به فرد، سرایی سرشار از گل‌های گاوزبان است. همۀ ما در سخت‌ترین و تلخ‌ترین شرایط ممکن، اندکی از گل‌های خوش‌رنگ و خوش‌عطر گاوزبان را در یک قوری چینی دم می‌کنیم و می‌نوشیم و به این ترتیب باری دیگر آرامش و فراغ خاطر را به ذهن و قلب خودمان هدیه می‌کنیم. چقدر هیجان‌برانگیز است و دلبرانه که این گل‌های آرامش‌بخش و روح‌نواز در خاکی می‌رویند که سراسر سرشار است از آرامش و زیبایی و شکوه. حالا در نظر بگیرید که سفر به این روستای دل‌انگیز چقدر و چطور می‌تواند روح و جان مهمانانش را جلا ببخشد. به این ترتیب میزبون از شما یاران همیشگی دعوت می‌کند در سفر به شهر رامسر و دیدار از روستای جان‌بخش جنت رودبار همراهش باشید تا بیشتر در مورد این روستای تماشایی و محبوب بخوانید. میزبون یقین دارد که این روستای باطراوت می‌تواند ناب‌ترین مقصد برای سفر آتی شما یاران جان باشد. در ادامه در مورد طبیعت بی‌نظیر روستای جنت رودبار بیشتر خواهید خواند.

سفر به شهر تماشایی رامسر و دیدار از جنت رودبار همراه با میزبون

جغرافیای تاریخی و طبیعی روستای جنت رودبار

جنت رودبار رامسر در روزگاران گذشته بخشی از گرجیان تاریخی به شمار می‌رفته است. به عبارتی دیگر منطقۀ جنت رودبار منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی است که پیش از این جزئی از بخش بزرگتری بوده که با نام گرجیان خوانده می‌شده است. پس از اینکه نام گرجیان از صفحۀ ضمیر و از روی نقشه پاک می‌شود قسمت ییلاقی آن دست به مانند بخش جلگه‌ای منطقه به گلیجان ضمیمه می‌شود. پس از آن در اثر گذر زمان از منطقۀ گلیجان نیز جدا شد و به عنوان یک دهستان مستقل به شهر رامسر پیوست. این استقلال و جدایی از منطقۀ گلیجان برای دهستان جنت رودبار در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی رخ داد. پیش از آن رامسر نیز بخشی از تنکابن به شمار می‌رفت. در حال حاضر جنت رودبار بخش و دهستان جنوبی شهر رامسر را تشکیل می‌دهد و پهنۀ وسیعی از خاک این منطقه را به خود اختصاص داده است. در واقع دهستان جنت رودبار در مقایسه با سایر دهستان‌های استان مازندران و حوالی شهر رامسر بیشترین مساحت را دارا می‌باشد. این دهستان بزرگ مرکزی دارد که مقصد سفر امروز میزبون است و با نام روستای جنت رودبار شناخته می‌شود. همچنین شاید جالب باشد بدانید که روستای جنت رودبار در مقایسه با سایر روستاهای حاضر در دهستان جنت رودبار از جمعیت بیشتری برخوردار است.

پ.ن: هر برگ از طبیعت منحصر به فرد و جان‌بخش ایران زمین گویای اسراری ناب از قلب زمین و پیشانی آسمان است. باور دارید یا نه! که عشق میان آسمان و زمین در این خطۀ اعلا به بالاترین حد خود رسیده است و همین عشق سبب شده تا چشم‌نوازترین تصویر عالم در این خاک ارزشمند شکل بگیرد. روستای دل‌انگیز جنت رودبار سرشار است از سبزی درختان تنومند و بلند قامت که با برگ‌های سبز خود، رنگ حیات و طراوت را بر تمام این پهنۀ تماشایی پاشیده‌اند. درختانی که زیر پای خود جریان عبور رودی خروشان و آبی را در هر لحظه احساس می‌کنند و بدون شک به این جریان زلال دلگرم هستند. شاید به دلیل همین پشت‌گرمی باشد که اینچنین قد برافراشته‌اند و حوس بوسیدن روی آسمان را در دل می‌پرورند. سبزی و طراوت و شکوه، این منطقه را به بهترین و امن‌ترین و محبوب‌ترین خانه و کاشانه برای انواع و اقسام چهارپایانی از قبیل گاو و گوسفند و اسب‌های پرتکاپو تبدیل کرده است. جنت رودبار چشم‌نواز و دلبرانه جنگل نیست و حیوانات وحشی را در دامان خود نمی‌پروراند اما زیستگاه اصلی حیوانات اهلی به شمار می‌رود. شاید بتوان گفت لطافت و طراوت این هوای ناب و این آب آرام آرامش خیالی برای ساکنان این منطقه همراه خود به ارمغان می‌آورد که هرگونه خشونت و کج‌خلقی را به کل از بین می‌برد. چون جنت رودبار زیبا و حیرت‌برانگیز بر پایۀ عشق آسمان به زمین و به همان نسبت عشق زمین به آسمان بنا شده است. این روستای ناب محمل عشق است و عشق با تندخویی و خشونت و ناآرامی میانه‌ای ندارد. این روستای دل‌نواز خانۀ آرامش و آسایش و فراغ خاطر است. بنابراین میزبون پیشنهاد می‌کند هر زمان هوس گذران آرام‌ترین و زیباترین روزهای جهان را داشتید روستای روح‌نواز جنت رودبار را به عنوان مقصد سفر ناب خود انتخاب کنید.

محصولات طبیعی در روستای جنت رودبار، سوغاتی فرداعلاء

جنت رودبار رامسر روستایی است که از طبیعتی منحصر به فرد برخوردار است و بدون شک این طبیعت خاص و سرشار از طراوت تأثیر به سزایی در اقلیم، حاصلخیزی خاک و پرباری درختان و در نتیجه محصولات ناب و مرغوب کشاورزی و دامداری خواهد داشت. شاید جالب باشد بدانید که این منطقه علاوه بر گل گاوزبان مرغوب و درجۀ یک سرشار است از درختان فندق و گردو که در نوع خود بی‌نظیر هستند و خوشمزه‌ترین و خوش‌طعم‌ترین مغزها را درون پوسته‌های نازک و شکنندۀ خود پنهان کرده‌اند. هر زمان مهمان این منطقه بودید حتماً از این گردوها و فندق‌های ناب خریداری کنید و بلافاصله با مغر گردوهای تازه خورش فسنجان بپزید و نوش جان کنید. البته از یاد نبرید که حتماً از این مغزهای گردو و فندق تازه و مرغوب برای عزیزترین عزیزان خود خریداری کنید و همراه خود به شهر و دیار خودتان ببرید و به عنوان سوغاتی دلبرانه به عزیزترین عزیزان خود هدیه کنید. این طوری رشته‌های محبت و الفت بین شما روز به روز قوی‌تر خواهند شد و عزیزان شما درخواهند یافت که حتی در خوش‌ترین روزهای سفر نیز آن‌ها را از یاد نبرده‌اید و همیشه به یاد آن‌ها بوده‌اید. همچنین علاوه بر فندق و گردو می‌توانید از محصولات دامی باکیفیتی که در این منطقه تولید می‌شود نیز تهیه کنید. به یاد داشته باشید که در این منطقه دام‌ها از علوفۀ تازه تغذیه می‌شوند بنابراین محصولات دامی نیز از کیفیتی متفاوت و منحصر به فرد برخوردار خواهند بود.

پ.ن: به نظر می‌رسد اگر مهمان روستای جنت رودبار باشید و در سبد سوغاتی که آماده می‌کنید گل گاوزبان به چشم نخورد بسیار ناپسند خواهد بود. چون روستای جنت رودبار مهد کاشت و پرورش گل گاوزبان به شمار می‌رود و مرغوب‌ترین تولیدات گل گاوزبان از این منطقه به سایر نقاط کشور منتقل می‌شود.

آب و هوای خوش و ییلاقی در روستای جنت رودبار

جنت رودبار رامسر از آب و هوایی کوهستانی برخوردار است. همان طور که از آب و هوای کوهستانی انتظار می‌رود، آب و هوا در این منطقه سرد است بارش برف و باران بیش از سایر مناطق به چشم می‌خورد. البته این سرما و سردی کوهستانی در فصل سرد زمستان به اوج خود می‌رسد و در عوض در طول فصل گرم تابستان سبب می‌شود این منطقه از هوایی دلپذیر و لذت‌بخش برخوردار باشد و نسیمی خوش به استقبال مهمانان روستا بشتابد. اگر در فصل تابستان به این روستای دلبرانه سفر کنید روزهایی گرم و آفتابی را تجربه خواهید کرد و به محض تاریک‌شدن هوا و غروب خورشید دمای هوا به صورت محسوسی پایین خواهد آمد. بنابراین هر زمان مهمان روستای جنت رودبار بودید حتماً همراه خود لباس گرم و مناسب داشته باشید. به عبارتی دیگر لازم است دو نوع لباس، یعنی هم لباس گرم و هم لباس سبک همراه خود داشته باشید تا هم‌نوا با تغییر دمای هوا بتوانید از لباس مناسب استفاده کنید و در هر دو صورت از حضور در این روستای دلبرانه لذت ببرید.

پ.ن: شب هنگام که احساس کردید نسیم خوش و خنک کوهستانی سر از خواب برداشته است و شبگردی می‌کند به دم‌نوش محبوب و مرغوب روستای جنت رودبار یعنی گل گاوزبان مشهور و نام‌آور پناه ببرید. برای نوشیدن این دم‌نوش اعلا که هم گرما می‌بخشد و هم آرامش فقط کافی است اندکی از گل‌های خشک و معطر گاوزبان را درون قوری بریزید و سپس اندکی آب جوش به آن اضافه کنید.

برگزاری هر سالۀ جشنوارۀ گل گاوزبان در روستای جنت رودبار

جنت رودبار رامسر یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین مناطق ییلاقی در سراسر ایران زمین است. این جذابیت و شکوه منحصر به فرد در این منطقه شاید به دلیل وجود مزارع بسیار از گل‌های گاوزبان باشد. گل‌هایی که مظهر آرامش و شکوه هستند. گل‌هایی که هم زیبا هستند و دل‌نواز و هم به قلب و روح و ذهن جلا و آرامش می‌بخشند. میزبون پیشنهاد می‌کند هر زمان مهمان روستای جنت رودبار در حوالی شهر رامسر بودید حتماً سری هم به مزارع چشم‌نواز و خوش‌عطر گل گاوزبان بزنید. همچنین شاید جالب باشد بدانید که در هر سال در این روستای دلبرانه جشنواره‌ای مخصوص به گل گاوزبان برگزار می‌شود. زمان برگزاری این جشنواره مصادف است با زمان برداشت محصول. در هر سال در خرداد ماه، زمانی که محصول سال برداشت می‌شود این جشنوارۀ بی‌نظیر برگزار می‌شود. شما هم اگر مایل باشید می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که در اویل خرداد ماه مهمان این روستای محبوب و تماشایی باشید و بتوانید در جشنواره شرکت کنید. بدون شک با شرکت در این جشنوارۀ دل‌انگیز می‌توانید شاهد مرغوب‌ترین دستاوردهای توانمندترین کشاورزان این منطقه باشید.

معجزۀ طبیعت

جشنوارۀ گل‌های گاوزبان درست مثل خیلی دیگر از جشنواره‌هایی که برای ارمغان‌های طبیعت برگزار می‌کنیم جذاب، زیبا و تماشایی است. صد البته برپایی این جشنواره‌ها و برگزاری اینچنین جشن‌ها بسیار لازم و ارزنده است. مگر نه اینکه معجزۀ خارق‌العاده‌ای رخ داده است! مگر نه اینکه از دل خاک سیاه و تیره و نژند برکتی خوش‌عطر و خوش‌رنگ و پرخاصیت سر بیرون آورده است! آیا همین اتفاق به ظاهر ساده خیلی خیلی عجیب نیست؟ آیا جوانه‌زدن یک گل نازک و کوچک ارغوانی از خاکی خالی شگفت‌انگیز، شگرف و حیرت‌برانگیز نیست؟ آیا با وجود چنین عجایب نابی باز هم به معجزه نیاز هست؟ آیا این اتفاق ساده و کوچک خودش به تنهایی بزرگ‌ترین معجزۀ عالم نیست؟ طبیعت شگفت‌انگیز است. مخصوصاً وقتی فرصت داشته باشیم که از نزدیک لمسش کنیم. با چشمان خودمان، نه از پشت شیشه‌های تلویزیون ببینیمش. گرچه که از پشت قاب‌های چوبی و شیشه‌ها تلویزیون باز هم زیبا است و باز هم شگرف است. تفریحات طبیعت‌محور، یا همان طبیعت‌گردی و سبزنوردی خودمان فرصت ناب و منحصر به فردی را در اختیار ما، افراد عاشق طبیعت، اما گرفتار صنعت و تکنولوژی می‌گذارد که بتوانیم حتی اگر شده ذره‌ای از زمان خودمان را، از همین روزهایی که خیلی ساده مثل باد می‌گذرند و تنها ردّ و نشانی از خودشان باقی می‌گذارند، صرف طبیعت و نگریستن به آن کنیم. البته نمی‌خواهم بگویم طبیعت‌گردی مختص به فصل سرسبز و رنگین و سرشار از شکوفایی بهار زیبا است. نه، باور کنید طبیعت در ۴ فصلش زیبا است و در هر ۴ فصل جلوه‌های جذاب و حیرت‌برانگیزی برای نمایش دارد. حتی برف و خار و خسک هم زیبا هستند و تماشایی. اصلاً به این فکر کنید که با توجه به طبیعت خیلی راحت می‌توانیم تمام سلسله مراتب تولد تا مرگ و رستاخیز را به چشم ببینیم. برای دیدن این سریال زیبا و جذاب و صد البته شگفت، کافی است در برگ‌ریزان خزان، در سرمای زمستان، در شکوفایی بهار، در بلوغ عطر گل، یعنی تابستان رنگارنگ، مهمان طبیعت باشید. از همین کوچۀ مشرف به خانۀ خودتان شروع کنید. وقتی از در خانه بیرون می‌روید به تک تک نهال‌های کاشته شده در باغچه‌های کوچک همین کوچۀ باریک نگاه کنید. از اواسط زمستان آرام آرام شروع می‌کنند به جوانه‌زدن. شاخه‌های باریک و نحیف‌شان را به دست بگیرید و تولد یک برگ کوچک را بدون هیچ وسیلۀ خاصی با چشم دل ببینید. بسیار زیبا است. بسیار حیرت‌برانگیز است و از آن مهمتر بسیار بسیار زیاد به زندگی، حیات و هر نفسی که می‌کشیم معنا می‌بخشد. آن وقت خواهید دید که عشق چقدر به قلب‌های ما نزدیک است و چقدر عاشق هستیم. عشقی که در لا به لای سختی‌های روزگار و مشکلات زندگی پنهان شده است و به هیچ قیمتی رغبت نمی‌کند که سر بیرون بیاورد و خودی نشان دهد. قلب‌های ما هنوز لطافت بهار را دارند؛ هنوز پیر و شکسته نشده‌اند؛ فقط گرفته‌اند. شاید چون از طبیعت، از خانۀ پدری‌شان به دور مانده‌اند. نگاه ما، یعنی نوع نگاه ما، به طبیعت، به دور و بر، به اطراف، مهم است.

تأثیر مؤثر گل گاوزبان

هر زمان صحبت از گل گاوزبان می‌شود بدون شک آرامش در ذهن تداعی می‌شود. بنابراین حضور در مزرعه‌ای وسیع و دلگشا که مملو است از گل‌های ارغوانی و خوش‌رنگ گاوزبان و عطر خوش این گیاه دارویی وشفابخش که هر گونه رنج ذهنی را از خاطر محو می‌کند، تأثیری چشمگیر بر آرامش ذهن و روح هر بیننده‌ای خواهد گذاشت. کشاورزان هر ساله در خرداد ماه پس از چیدن این گل‌های معطر و خوش‌رنگ آن‌ها را با شیوه‌هایی مخصوص خشک می‌کنند. سپس، بعد از اینکه گل‌های ارغوانی تازه خشک شدند و به رنگ بنفش در آمدند برای دم‌کردن و نوشیدن آماده خواهند بود.

شیوۀ استفاده از گل گاوزبان

از هر گیاهی به شیوه‌ای استفاده می‌شود. برای مثال از گل‌های گلاب با جوشاندن و تقطیر و کلی فعالیت‌های ویژه و به وسیلۀ کلی وسیلۀ مخصوص گلاب گرفته می‌شود و عطرش تمام شهر و حتی شهرهای اطراف را برمی‌دارد. اما در مورد گل گاوزبان فقط نیاز است که خشک شود. خشک‌شدن گل‌ها شاید باعث شود طراوت و تازگی گل‌های ارغوانی از بین برود. همچنین شاید باعث شود رنگ شاد ارغوانی آن به رنگ کبود و بنفش تبدیل شود اما اتفاقاً باعث می‌شود که عطر گل بیشتر شود و خاصیتش به طور تمام و کمال در درون گل باقی بماند تا زمانی که در قوری چینی جای بگیرد و با آب جوش رفاقت کند و تمام خاصیتش را به رنگی سرخ و درخشان درست همان طور که پیش از خشک شدن بود به آب جوش ببخشد و سپس، وقتی تمام این تغییر و تبدیل‌ها به قاعدۀ خودش صورت گرفت حالا نوبت به آن رسیده است که این آب سرخ و ارغوانی عطرآگین شود مایۀ حیات و آرامش و هر گونه درد و غمی را نه فقط از خاطر که از قلب بزداید و در عوض به جای آن مهر بنشاند. مهری که گشایندۀ هر سختی و ناملایمتی است که جهان تا به امروز به خود دیده است و پس از این نیز بسیار بارها و بارها خواهد دید.

سفر به شهر رامسر و لذت حضور در روستای جنت رودبار

جنت رودبار رامسر به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی رامسر شهرۀ آفاق است. امکان ندارد گردشگران عزیز و خوش‌ذوق مهمان شهر بی‌نظیر و محبوب رامسر باشند و به سمت روستای تماشایی جنت رودبار رهسپار نشوند. اما اگر تا به امروز در سفرهای خود به شهر رامسر یا کمربند سبز و منحصر به فرد شمال ایران زمین به طرف روستای جنت روباد راهی نشده‌اید میزبون پیشنهاد می‌کند که با اجاره ویلا در رامسر زیبا و دل‌انگیز اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای سفر به فاصلۀ ۶۰ کیلومتری از شهر رهسپار شوید و مهمان شکوه و طراوت گلزارهای سراسر معطر روستای جنت رودبار باشید. البته تا پیش از رسیدن به روستای جنت رودبار چندین و چند جای دیدنی دل‌نواز و چشم‌نواز دیگر را نیز خواهید دید. به عبارت دیگر ۶۰ کیلومتری که میان عروس شهرهای ایران زمین تا روستای باطراوت جنت رودبار فاصله است مسیری سبز و دلنشین است که سراسرش با جنگل‌های سبز و آبشارهای خروشان و چشم‌اندازهایی منحصر به فرد پر شده است. به این ترتیب در تمام طول این مسیر از میان دالانی سبز عبور خواهید کرد. اگر از میزبون می‌شنوید پنجره‌های خودروی شخصی خودتان را باز کنید و اجازه دهید طراوت نسیم و خاک باران‌خورده به همراه اکسیژن خالص بدون هیچ مانعی وارد شود. عمیق نفس بکشید و اجازه دهید ریه‌های شما به یاد بیاورند سرزندگی و شکوه هوای سالم و طبیعت سبز و دلپذیر را. از لحظه لحظۀ حضور در این راه باشکوه لذت ببرید و با سرعتی متعادل و نه چندان سریع به رانندگی بپردازید تا شکوه و طراوت راه را با تمام وجود احساس کنید. اگر چه که ممکن است زیبایی و حیاتی که در این راه وجود دارد شما را نمک‌گیر کند و باعث شود که به سختی از راه دل بکَنید. مراقب باشید مقصد را از یاد نبرید.

میزبون گذر ناب‌ترین و بهترین لحظه‌ها را برای شما یاران جان خواهان است …

  • سفر به عروس شهرهای ایران زمین
    • دیدار از تمام مسیر رؤیایی و دل‌انگیز بهشت ۶۰ کیلومتری
      • حضور در روستای باطراوت و دلبرانۀ جنت رودبار

به سلامت …

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد سایر جاهای دیدنی رامسر نیز بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید:

جاهای دیدنی رامسرجاهای دیدنی رامسر ؛ مقصدی رؤیایی مخصوص گردشگران پرنشاط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید