سفر به جاذبه شگفت‌انگیز دلیجان، غار نخجیر(خواندن 4 دقیقه)

غار چال نخجیر - استان مرکزی
غار چال نخجیر - استان مرکزی

در سراسر ایران غارهای زیادی وجود دارند که برخی بر اثر عوامل طبیعی به وجود آمده‌اند و برخی دیگر حاصل دست بشر هستند. تعداد زیادی از این غارها کشف شده و مورد بررسی قرارگفته‌اند. اما هیچ‌کس نمی‌داند چه تعداد غار هنوز در دل کوه‌ها پنهان مانده است. غار نخجیر که در استان مرکزی واقع شده، یکی از این غارهای زیباست که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. همراه میزبون باشید تا یکی از خوش چهره‌ترین غارهای ایران را به شما معرفی کنیم.

چال نخجیر و غار مشهورش

رسوبات آهکی غار نخجیر
رسوبات آهکی غار نخجیر

بین دو شهرستان دلیجان و نراق منطقه‌ای وجود دارد که به آن چال نخجیر می‌گویند. این منطقه در گذشته محل مناسبی برای شکار صیادان بوده است. آن‌ها صید خود را به سمت چال نخجیر که مکانی گود است، فراری می‌دادند و در آن‌جا به راحتی شکارش می‌کردند. احتمالا به خاطر همین عمل بوده که نامش را چال نخجیر به معنی پایین‌تر از شکارگاه گذاشته‌اند. نام غاری که در این منطقه قرار گرفته در گذشته‌های دور «هوهو» بوده است اما به مرور زمان نام منطقه‌ای که در آن قرار دارد را به خود گرفته و به غار نخجیر شهرت یافته است. بیشتر گردشگرانی که برای بازدید از چال نخجیر به این منطقه می‌روند در اقامتگاه بومگردی نراق ساکن می‌شوند.

ورودی غار چال نخجیر
ورودی غار چال نخجیر

منطقه چال نخجیر در دامنه کوهی به نام تخت واقع شده است. این غار زیبا نیز از غارهای مربوط به همین کوه است. غار نخجیر جزء معدود غارهای زنده است که به طرز شگفت‌انگیزی خودش را ترمیم می‌کند. جنس غار از آهک بوده و دارای سه طبقه می‌باشد. به همین دلیل آن را در دسته غارهای طبقاتی قرار داده‌اند. انواع نهشته (مواد موجود در زمین که بر اثر فرایندهای طبیعی روی هم انباشته شده‌اند) در این غار شکلی خاص و منحصربه‌فرد دارند. بیشتر دیوارهای غار از رسوب‌های آهکی پوشیده شده‌اند و بخش بسیار کمی از آن‌ها نیز از جنس سنگ هستند. در حال حاضر ۱۲۰۰ متر از غار برای بازدید عمومی آماده‌سازی شده است. بر اساس گفته متخصصان در انتهای غار دریاچه‌ای وجود دارد که تا کنون فقط چهارصد متر مربع از مساحت آن کشف شده و شواهد مبنی بر آن است که وسعت دریاچه بسیار بیشتر از این مقدار می‌باشد. عمق دریاچه حدود ۷۰ متر است اما سطح آب همواره در حال تغییر بوده و به همین خاطر امکان بازدید و ورود به آن با قایق برای عموم امکان‌پذیر نمی‌باشد.

کشف غار

غار چال نخجیر در سال ۱۳۶۶ زمانی کشف شد که عده‌ای در حال مشخص کردن محل حفر چاه آب شرب شهرستان دلیجان بودند. پس از آن در سال ۱۳۶۷ اولین گروه وارد غار شدند تا ابعاد مختلف آن را بررسی نمایند. طی بررسی‌های متمادی در چند مرحله اعماق بیشتری از غار کشف شد. امروزه بخش مهمی از این کشفیات برای بازدید عموم آزاد می‌باشد.

موقعیت غار نخجیر

غار چال نخجیر - استان مرکزی
غار چال نخجیر – استان مرکزی

این غار شگفت‌انگیز با شهرستان دلیجان حدود هشت کیلومتر فاصله دارد. حیات وحش جاسب نیز با غار نخجیر همجوار است. کوه تخت که این غار را در دل خود جای داده ارتفاع خیلی کمی دارد و به روستاهای وشتگان و کروگان بسیار نزدیک است.

چال نخجیر از جمله غارهایی است که مرطوب می‌باشد. قدمت این غار را دوره سوم زمین‌شناسی تخمین زده‌اند. چیزی حدود هفتاد میلیون سال!

یک گسل معکوس در این منطقه وجود دارد که موجب تشکیل این غار آهکی طی میلیون‌ها سال شده است. در واقع این غار جزء غارهای لرزه‌ساختی می‌باشد. سنگ اصلی درون غار عمری بین ۳۴ تا ۱۶ میلیون سال دارد. البته سن خود غار کمتر از سن سنگ اصلی درون آن است. با فشارهایی که به سنگ‌ها و گسل‌ها وارد شده چین‌خوردگی‌ها ایجاد شده و کوه‌ها شکل گرفته‌اند. سپس بارش‌های باران که خاصیت اسیدی داشته‌اند در شکاف لای سنگ‌ها جای گرفته و کربنات کلسیم سنگ‌ها را در خود حل نموده‌اند. به مرور و با تکرار این روند شکاف‌ها وسیع‌تر شده و بعد از میلیون‌ها سال غار نخجیر تشکیل شده است.

نام این غار زیبا در سال ۱۳۸۴ به عنوان اثری ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید