روستای کنگ ، جذاب و تماشایی در حوالی شهر مشهد(خواندن 10 دقیقه)

روستای کنگ در حوالی شهر مشهد
روستای کنگ در حوالی شهر مشهد

روستای کنگ یکی از روستاهای خوش آب و هوا و خوش‌منظره در حوالی شهر مشهد است. این روستای باستانی، که به قدر ۳۰۰۰ سال قدمت دارد، با شهر بزرگ مشهد فقط و فقط به اندازۀ ۱۹ کیلومتر مربع فاصله دارد. میزبون که همیشه مشتاق یافتن مقاصد ناب سفر است و دوست دارد از زیبایی‌های منحصر به فرد ایران زمین، تمام اهالی این سرزمین لذت ببرند؛ این بار از کنگ این روستای جذاب و تماشایی می‌نویسد و از شما یاران همیشگی دعوت می‌کند با میزبون همراه باشید تا بیشتر در مورد این روستای محبوب و دیدنی بخوانید. روستای بی‌نظیر و سرشار از شگفتی کنگ مقصد نابی برای گردشی کوتاه و فرح‌بخش در اطراف شهر مشهد به شمار خواهد رفت.

گشت و گذار در روستای محبوب و منحصر به فرد کنگ همراه با میزبون

روستای کنگ کجاست؟

این روستای باستانی و تماشایی که گنجینه‌ای شاخص و قابل تقدیر در حفظ فرهنگ و تمدن ایران زمین و منحصر به فرد در پوشش گیاهی به شمار می‌رود در دامنۀ رشته کوه‌های بینالود جا خوش کرده است. این روستای ناب و دیدنی به اندازۀ ۱۸۴ کیلومتر مربع وسعت دارد و به قدر ۱۷۰۰ کیلومتر از سطح دریا ارتفاع. پناهنده‌شدن این روستای پرشگفتی به دامنۀ کوه‌های بینالود و ارتفاع بسیار آن از سطح دریا سبب شده است کنگ زیبا لقب ماسولۀ خراسان را به خود اختصاص دهد. این روستا یکی از مناطق ییلاقی محسوب می‌شود چون دمای هوا در آن، در تمام فصل‌های مختلف سال، کمتر از ۴ تا ۵ درجۀ سانتی‌گراد است. به این ترتیب شاید یکی از راه‌های رهایی از گرمای طاقت‌فرسای تابستان رهسپارشدن به سوی کنگ ییلاقی باشد. همچنین این روستا، روستایی پلکانی است. به همین دلیل یکی از جذابیت‌های آن، نوع معماری به کار گرفته شده برای ساخت خانه‌ها به شیوۀ پلکانی خواهد بود و البته همین شیوۀ معماری سبب شده است قدم‌زدن در کوچه‌های متفاوت و منحصر به فرد این روستا نیز از لذتی ناب و فراموش‌نشدنی برخوردار باشد.

چرا کنگ؟

نام کنگ دو معنا دارد. شاید بتوان گفت هر دو معنا برازندۀ این روستای چشم‌نواز هستند. کنگ از طرفی به معنای پرنده‌ای است که پنجه‌هایی قوی دارد و در دل کوهستان خانه می‌سازد. همچنین معنای دوم این واژه دژ مستحکم است. پرنده‌های کوهستانی با پنجه‌های قوی بدون شک در دژهایی مستحکم برای خود آشیانه خواهند ساخت. در گذشته‌های خیلی دور، مردم برای زندگی محل‌هایی مستحکم و ایمن را انتخاب می‌کرده‌اند و شاید بتوان گفت در مقابل رخ‌دادهای غیرمنتظرۀ طبیعی یا انسانی به طبیعت پناه می‌برده‌اند.

دیدنی‌هایی از شگفتی‌های طبیعت در روستای بی‌نظیر کنگ

روستای کنگ منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا است. این روستا رودخانه‌ای خروشان دارد و بدون شک حضور همین رودخانۀ جاری رنگ درخشانی از حیات و زندگی را به گوشه گوشۀ آن خواهد بخشید. در ادامه میزبون از شگفتی‌های ناب طبیعت در روستای جذاب و تماشایی کنگ خواهد نوشت. با میزبون همراه باشید.

رودخانۀ کنگ

یکی از مظاهر ناب طبیعت، که نه تنها زندگی و طراوت و شادابی و نشاط می‌بخشد بلکه روح زندگی به شمار می‌رود و اگر روزی نباشد؛ نه تنها سبزی و طراوت و شکوه را به سیاهی و پژمردگی و نیستی می‌کشاند بلکه زندگی را از جریان خارج می‌سازد، رودخانه‌های جاری و فیروزه‌ای هستند. به شکر حق روستای کنگ از نعمت این جریان آبی فیروزه‌ای و خروشان برخوردار است و بدون شک حضور در کنار این رود و گوش سپردن به آوای پر صلابتش شور زندگی را در قلب تک تک ما بیدار خواهد ساخت.

آبشار کنگ

همیشه این آبشارهای پر جوش و خروش هستند که عصبانیت و سرعت و شدت را کنار می‌گذارند و به رودهایی متین و موقر بدل می‌شوند. رودخانۀ کنگ نیز حاصل متانت و وقار آبشاری است به نام کنگ. این آبشار جذاب و تماشایی که پر غرور و خروشان از بلندای کوه‌های بینالود خودش را به سمت زمین سبز پرتاب می‌کند و کسی چه می‌داند شاید در هر لحظه و در هر پرتاب از اجزای وجود خود در حال قربانی کردن بخشی از خودش است تا بتواند سبزی و طراوت را به خاک ببخشد، در سمت جنوب روستای کنگ قرار گرفته است و از این روستا به اندازۀ ۵ کیلومتر فاصله دارد.

باغ‌های کنگ

حضور آب یعنی حضور زندگی. وقتی آب هست، زیبایی، شکوه، و رنگ‌ها نیز حضور دارند. آبی فیروزه‌ای جاری در خاک خاکی می‌آمیزد و اول سبزی برگ‌ها بعد صورتی شکوفه‌های بهاری و در نهایت زیباترین رنگ‌های چشم‌نواز را می‌آفریند. در هر قدم که در روستای کنگ بردارید، جلوه‌ای از رنگ‌های باشکوه و حیرت‌برانگیز را به چشم خواهید دید. رنگ‌هایی شاد و درخشان بر سر شاخه‌هایی سبز و باطراوت. این روستای ییلاقی سرشار است از باغ‌های پر میوه که از رودخانۀ کنگ آب نوشیده‌اند.

رشته کوه بینالود

رشته کوه‌های بینالود در شمال شرقی ایران زمین، در استان خراسان رضوی، در حوالی شهر مشهد و در مسیر رسیدن به روستای کنگ قرار گرفته‌اند. تعداد بسیار زیادی از گردشگران رشته کوه‌های بینالود را به عنوان محیط مناسبی برای کوهنوردی انتخاب می‌کنند. شما هم اگر به کوهنوردی علاقه دارید می‌توانید مهمان این رشته کوه‌ها شوید. در مسیر رسیدن به روستای کنگ رشته کوه‌های بینالود را خواهید دید.

دیدنی‌هایی از شگفتی‌های تاریخ و تمدن در روستای دیرینۀ کنگ

روستای کنگ قدمتی ۳ هزار ساله دارد. به عبارتی دیگر این روستا نه تنها تاریخی بلکه روستایی باستانی به شمار می‌رود و حتی نام این روستا در متن شاهنامه که قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین کتاب ایرانی محسوب می‌شود، ذکر شده است. در ادامه میزبون از آثار به جا مانده از روزگاران گذشته در این روستا بیشتر خواهد نوشت. بنابراین از شما یاران جان دعوت می‌کنم همچنان با میزبون همراه باشید.

قلعۀ تیغ‌میان

یکی دیگر از آثار تاریخی باشکوه که در روستای کنگ واقع شده است با نام قلعۀ تیغ‌میان شناخته می‌شود. این قلعه در میان دو رود بزرگ و کوچک جای گرفته است و شاید به همین دلیل تیغ‌میان خوانده می‌شود. این قلعه در زمان‌های خیلی دور به منظور دیدبانی ساخته شده است. از فراز این قلعه تمام بخش‌های روستا قابل مشاهده خواهند بود.

قلعه حصار

بر اساس شواهد و مدارک گفته شده است که این قلعۀ حصین به دورۀ حکومت دهمین پادشاه ساسانی تعلق دارد. در آن دوره این قلعه به منظور حفاظت از جان مردم در مقابل حملات دشمن بنا شده است. نامی که به این قلعه نسبت داده شده است دقیقاً گویای کاربری آن خواهد بود.

مزار شیخ عبدالله

شیخ عبدالله در سال ۱۲۶۶ ه‍.ق در روستای کنگ متولد شد. این عارف نامی در طول زندگی پر فراز و نشیب خود به سایر شهرها و حتی کشورها برای کسب علم سفر کرد و در نهایت پس از سفرهای پرماجرایی که داشت به محل تولد خودش بازگشت و در زادگاه خود دار فانی را وداع گفت. در حال حاضر مقبرۀ این مرد عارف و بزرگ به محلی برای زیارت تبدیل شده است.

قبرستان کنگ

قبرستان روستای کنگ قبرستانی تاریخی به شمار می‌رود و از این حیث یکی از آثار تاریخی مهم در این روستا محسوب می‌شود. این قبرستان بر دامنۀ رشته کوه‌های بینالود واقع شده است. اگر به بازدید از این قبرستان رهسپار شدید تاریخ روی سنگ‌ها را بخوانید. برخی از این سنگ‌ها قدمتی به دیرینگی چند قرن دارند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که تاریخ‌های حک‌شده بر روی این سنگ‌ها ممکن است به هجری قمری باشد.

رباط شاه عباسی

در گذشته‌های خیلی دور، شاید در دورۀ شاه عباس صفوی که از نام بنا پیداست این بنا به آن دوره تعلق دارد، در حوالی شهرها یا آبادی‌ها خانه‌هایی ساخته می‌شد که امکان اسکان مسافران را ایجاد می‌کرد. در آن دوران به این خانه‌ها رباط یا کاروانسرا گفته می‌شد. رباط‌ها در دوره‌های گذشته درست مثل دوره و عصر ما از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار بودند. در حال حاضر نیز درصد قابل توجهی از آثار تاریخی که از گذشته به یادگار باقی مانده‌اند را همین رباط‌های بین راهی تشکیل می‌دهند. رباط شاه عباسی در حوالی روستای کنگ در حدفاصل میان شهر مشهد و شهر نیشابور واقع شده است.

سوغات کنگ 

معمولا هنگامی که به سفر می‌رویم دست خالی برنمی‌گردیم و حداقل یکی دو مورد از سوغات آن منطقه را با خود به خانه می‌بریم. منطقه کنگ نیز سوغات خاص خود را دارد و شما برای خرید این سوغات باید تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها را بشناسید. از مهم‌ترین سوغات روستای کنگ می‌توان به زرشک، نبات، زعفران و انواع میوه‌های تازه و خوش طعم آن اشاره کرد. علاوه بر این، در پختن آش‌های این منطقه از سبزی کوهی استفاده می‌شود که به آن طعم و عطر بی‌نظیری بخشیده است. شاید نتوان از آش تحت عنوان سوغات یاد کرد؛ اما اگر به منطقه کنگ سفر کردید توصیه می‌کنیم هرگز از خوردن این غذای مقوی و خوش طعم غافل نشوید. جالب است بدانید که در منطقه کنگ گیاهان دارویی زیادی رشد می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به خاکشیر و گل گاو زبان اشاره کرد.

سفر به روستای محبوب و منحصر به فرد کنگ در حوالی شهر مشهد

روستای کنگ سرشار از شگفتی و زیبایی است. این روستای ناب و ییلاقی یادگاری است که از ایران باستان برای عصر و روزگار ما باقی مانده است. بنابراین دیدار از این روستای شگرف، سفری است در عرض مکان و در طول زمان، سفری است به دیرینگی تمام تاریخ، سفری است سرشار از شگفتی و بدون شک سرشار از آگاهی بخشی. آیا هرگز آرزو داشته‌اید که در یک ماشین زمان بنشینید و به قدر قرن‌ها در زمان جابه‌جا شوید! شاید یکی از راه‌های سفر در زمان همین باشد که سوار خودروی شخصی خودتان شوید و در حوالی شهر مشهد به رانندگی بپردازید و وقتی در جهت غربی این شهر بزرگ به اندازۀ ۱۹ کیلومتر پیش رفتید وارد روستای پرخاطرۀ کنگ شوید. اگر ساکن شهر مشهد هستید پیشنهاد میزبون را قبول کنید و جمعۀ همین هفته را به گشت و گذار در کنگ جذاب و تماشایی اختصاص دهید. اما اگر ساکن سایر استان‌ها یا شهرها هستید فقط و فقط کافی است با اجاره سوئیت در مشهد اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای شیرین سفر خود راهی دیار کنگ شوید.

میزبون آرزو دارد شیرین‌ترین لحظات را در روستای بی‌نظیر کنگ سپری کنید و ناب‌ترین خاطرات را همراه خود سوغات بیاورید …

سفر به روستای سرشار از شگفتی کنگ به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید