بهترین اقامتگاه های بوم گردی یزد کدام اند؟(خواندن 10 دقیقه)

اقامتگاه های بوم گردی یزد

یزد به عنوان اولین شهر خشتی در دنیا علاقمندان بسیاری از داخل و خارج کشور را همه ساله به خود جذب می‌کند. در این شهر اقامتگاه‌های بوم گردی منحصر به فردی وجود دارد که برای اقامت در این شهر تاریخی بهترین گزینه هستند زیرا حال و هوای زندگی در یزد را برای مسافران زنده می‌کنند. در این مقاله به معرفی بهترین اقامتگاه های بوم گردی یزد پرداخته‌ایم پس در ادامه با ما همراه باشید.

اقامتگاه بوم گردی ترنج

یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی یزد که در بافت تاریخی شهر نیز قرار دارد، اقامتگاه بوم گردی ترنج است. قدمت خانه این اقامتگاه به دوران قاجار برمی‌گردد که پس از بازسازی ظاهر آن به صورت سنتی حفظ شده و امکانات مدرنی به آن افزوده شده است. ساختمان این اقامتگاه یک طبقه بوده و اتاق‌های آن در طبقه همکف و اول قرار دارند. در این اقامتگاه خبری از آسانسور برای حفظ سنتی بودن آن نیست از این رو افراد مسن و یا افرادی که در حرکت محدودیت دارند به این نکته توجه داشته باشند.

مهمانان در اقامتگاه ترنج می‌توانند وعده‌های غذایی خود را در رستوران زیبای این اقامتگاه صرف کنند. در این رستوران انواع غذاهای سنتی یزد از جمله آش گندم یزدی، آش آلو یزدی، آش کدو، آش شولی یزد، کوفته لپه یزدی، قیمه نخود یزدی، خورشت به آلو و قلیه کدو یزدی طبخ می‌شود. در این اقامتگاه کافی شاپی نیز وجود دارد که انواع نوشیدنی‌های سنتی و گیاهی در آن سرو می‌شود. اقامتگاه ترنج در نزدیکی بسیاری از جاذبه‌های گردشگری یزد از جمله بقعه دوازده امام، باغ دولت‌ آباد، میدان امیر چخماق، آتشکده ورهرام، موزه آب یزد، بازار خان، خانه تهرانی ها، میدان ساعت مارکار (نقطه وسط ایران)، عمارت بوستان ناجی و عمارت قصر آینه قرار دارد.

آدرس اقامتگاه بوم گردی ترنج: یزد، خیابان امام، کوچه حسینیان، خانه امام حسین، کوچه سلامی، پلاک ۳.

اقامتگاه بوم گردی سرای کهن یزد

اقامتگاه سرای کهن یزد مربوط به دوره قاجار می‌باشد و در سال ۱۳۸۹ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این اقامتگاه دارای سبکی سنتی بوده و با دارا بودن ۹ باب اتاق با امکانات مناسب، پذیرای مهمانان عزیز می‌باشد. در این اقامتگاه حال و هوای خاصی ناشی از معماری سنتی حاکم است. در میانه حیاط این اقامتگاه، حوضچه آبی رنگ کوچکی قرار دارد که اطراف آن را درختانی سبز با شاخ و برگ‌های در هم تنیده فرا گرفته‌اند. پله‌های این اقامتگاه سراسر با گلدان‌های سفالی که درون آن‌ها گل‌های رنگارنگ رشد کرده‌اند تزئین شده‌اند و به فضای این اقامتگاه شور و رنگ خاصی بخشیده‌اند. تمامی اتاق‌های اقامتگاه سرای کهن دارای نورگیر خوبی هستند و به دلیل جهت مناسبی که دارند، اغلب در تابستان‌ها نسبت به فضای بیرون خنک‌تر می‌باشند. این اقامتگاه در گذشته « خانه قیصری‌ها » نام داشته و از بارزترین مزایای آن می‌توان به دسترسی آسان آن به مکان‌های گردشگری مانند زندان اسکندر و بقعه امام اشاره کرد.

آدرس اقامتگاه بوم گردی سرای کهن:  یزد – خیابان امام خمینی – بین چهارراه مسجد جامع و سه راه فهادان

اقامتگاه بوم گردی هومان

اقامتگاه بوم گردی هومان دارای قدمتی ۱۵۰ ساله است و پس از بازسازی و مرمت از سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرده است. در این اقامتگاه اتاق‌های سنتی، سرداب و قنات وجود داشته و اقامت در آن به منزله اقامت در یکی از خانه‌های سنتی یزد است و می‌تواند مسافران را به گذشته ببرد. در این اقامتگاه ۲۲ اتاق وجود دارد که از این ۲۲ اتاق ۱۵ اتاق دو تخته، ۲ اتاق سه تخته، ۱ اتاق چهار تخته، ۱ سوئیت دو تخته وی آی پی، ۱ سوئیت دو تخته ماه عسل و ۲ سوئیت چهار تخته وی آی پی وجود دارد. هیچ کدام از اتاق‌های این اقامتگاه ظرفیت نفرات اضافه به صورت کف خواب ندارند و در کل ۵۲ نفر ظرفیت دارند. در این اقامتگاه رستوران و کافه بامی وجود دارد که انواع غذاهای سنتی و نوشیدنی‌های سنتی یزد در این دو مکان سرو می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی هومان به جاذبه‌های گردشگری مختلفی چون خانه ملک التجار، موزه آب، بازار و حمام خان، مجموعه امیر چخماق و … نزدیک است از این رو مهمانان اقامتگاه می‌توانند به راحتی برای دیدن از این بخش‌های زیبای یزد از آن‌ها دیدن کنند. همچنین با طی کردن مسیری تا حداکثر ۵ کیلومتر گردشگران می‌توانند از آب انبار شش بادگیری، خانه لاری‌ها، موزه آینه و باغ دولت آباد نیز دیدن کنند.

آدرس اقامتگاه بوم گردی هومان: یزد ، خیابان قیام، کوچه لب خندق، کوچه ریسمانیان.

اقامتگاه بوم گردی نقره

در بین اقامتگاه های بوم گردی یزد که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم، اقامتگاه بوم گردی نقره نوسازتر بوده و قدمتی ۵۰ ساله دارد. این اقامتگاه از سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرده و با دارا بودن ۸ اتاق پذیرانی مهمانان است. از ویژگی‌های این اقامتگاه تزییت آن به صورت سنتی است جوری که با اقامت در این مکان حسی نوستالژیک را به دست خواهید آورد. در این اقامتگاه به مانند تمام اقامتگاه های بوم گردی یزد امکانات مدرن از جمله پارکینگ، اینترنت رایگان، خشکشویی و تهویه هوای مطبوع وجود دارد. گفتنی است سرویس بهداشتی در این اقامتگاه به صورت مشاع در محوطه وجود دارد.

آدرس اقامتگاه بوم گردی نقره: یزد، خیابان امام، محله فهادان، محوطه زندان اسکندر به سمت زورخانه پهلوان یزدی.

اقامتگاه بوم گردی شعرباف

قدمت خانه اقامتگاه بوم گردی شعرباف به دوران قاجار برمی‌گردد و نام آن در آثار ملی ایران و یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این اقامتگاه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی بوده و به مانند تمامی خانه‌های سنتی دارای حوض زیبا و بزرگی است. ایوانی نیز در این اقامتگاه قرار دارد که مسافران می‌توانند بر روی تخت‌های موجود بر روی ایوان نشسته و وعده‌های غذایی خود را صرف کنند. گفتنی است مهمانان می‌توانند انواع غذاهای یزدی را در اقامتگاه شعرباف نوش جان کنند.

مهم‌ترین ویژگی اقامتگاه شعرباف پشت بام آن است که محیطی برای نشستن مهمانان در آن جا فراهم شده و آن‌ها می‌توانند برای گذراندن شبی کویری و لذت بردن از آسمان در کویر از آن استفاده کنند. اتاق‌های این اقامتگاه به صورت پنج دری و سه دری بوده و لذت اقامت در خانه‌ای سنتی را برای مهمانان اقامتگاه به ارمغان می‌آورد. دستگاه شعربافی‌ای در این اقامتگاه وجود دارد که قدمتی ۲۰۰ ساله داشته، در نتیجه در صورت اقامت در این مکان بازدید از آن را فراموش نکنید.

آدرس اقامتگاه بوم گردی شعرباف: یزد، خیابان امام، خیابان فهادان، ابتدای کوچه خانه لاری ها.

اقامتگاه بوم گردی سه نیک

از زیباترین اقامتگاه های بوم گردی اقامتگاه سه نیک است. خانه سه نیک متعلق به خانواده‌ای زرتشتی بوده و نام آن الهام گرفته از اعتقاد زرتشتیان به گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک است. قدمت خانه سه نیک به ۲۰۰ سال پیش و دوران قاجار برمی‌گردد. این خانه در سال ۱۳۸۰ توسط فردی به نام کسری وفاداری خریداری شده و پس از سه بازسازی شد. متاسفانه عمر ایشان کفاف تبدیل کردن این خانه سنتی به اقامتگاه را نداد از این رو خانواده وی راهش را ادامه دادند و یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی یزد را به وجود آورند. خانه این اقامتگاه مساحتی برابر با ۱۰۰۰ متر دارد و در کل دارای ۱۳ اتاق است و هر کدام از اتاق‌های این اقامتگاه یکی از نام‌های اصیل چون آناهیتا، کوروش، اسفندیار، داریوش و … را با خود اختصاص داده‌اند. در بازسازی این اقامتگاه المان‌های سنتی آن حفظ شد و در کنار آن امکانات مدرنی نیز به اقامتگاه اضافه شد تا مسافران اقامتی خوش را در این مکان به سر ببرند.

اقامتگاه سه نیک در نزدیکی برخی از جاذبه‌های گردشگری یزد از جمله آتشکده یزد، زندان اسکندر، آب انبار شش بادگیری، مجموعه امیر چقماق، موزه آب یزد، خانه دیدنی ملک التجار، موزه آینه و روشنایی و بازار و حمام خان قرار دارد. در صورت اقامت در این اقامتگاه خوب است که به مجتمع تجاری تفریحی ستاره یزد که در نزدیکی آن قرار دارد نیز سر بزنید و از امکانات درون این مجتمع نیز بهره ببرید.

آدرس اقامتگاه بوم گردی سه نیک: یزد، خیابان کاشانی، کوچه شمس (جنب آتشکده)، خانه سه نیک.

اقامتگاه بوم گردی دوستانه

یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی یزد اقامتگاه دوستانه است. این اقامتگاه دارای حیاطی با صفا و زیباست و در آن حوضی به شکل ستاره وجود دارد که در کنار گلدان‌ها و تخت‌های سنتی در دور تا دور حیاط جلوه‌ای زیبا را به حیاط بخشیده‌اند. اقامتگاه دوستانه در کل دارای ۱۰ باب اتاق است و ۳۰ الی ۳۵ نفر ظرفیت دارد. اتاق‌های این اقامتگاه هم دارای سرویس تخت‌خواب و هم کف خواب است. اقامتگاه دوستانه دارای آشپزخانه‌ای برای پخت غذا نیست و مسافران برای صرف وعده‌های غذایی نیاز به سفارش از رستوران‌های بیرون از اقامتگاه دارند.

از بهترین ویژگی‌های اقامتگاه بوم گردی دوستانه نزدیکی به باغ دولت آباد است. این باغ یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی است که قدمت آن به دوران زندیه برمی‌گردد. در این باغ بلندترین بادگیر در جهان وجود دارد و به دلیل همین مورد نام باغ دولت آباد در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است. اقامتگاه دوستانه به آتشکده یزد که یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد است نیز نزدیک بوده و با صرف ۱۰ دقیقه گردشگران می‌توانند خود را به این مکان برسانند.

آدرس اقامتگاه بوم گردی دوستانه: یزد ، خیابان مسجد جامع حسینیه وقت الساعت.

اقامتگاه بومگردی ماه بی بی اردکان

شهر یزد به دلیل ساختار زیبا و همچنین ظاهر سنتی که دارد بسیار محبوب است. اگر دوست دارید در یک خانه قدیمی یزدی اقامت داشته باشید، می‌توانید به اقامتگاه بومگردی ماه بی بی اردکان بزنید. این خانه تاریخی در زمینی به مساحت ۶۰۰ متر و زیربنای ۵۰۰ متر درست شده و دارای قدمتی حدود ۳۰۰ سال است. تاریخ ساخت این بنا به دوره صفویه بازمی‌گردد. بنابراین می‌توانید ردپای معماری آن سال‌ها در این خانه مشاهده کنید. اقامتگاه به سبک خانه‌های یزدی بنا شده و یک حیاط مرکزی دارد. حوض وسط حیاط، بادگیر سنتی سقف ایوان و قنات اختصاصی خانه شما را جذب خواهد کرد. این خانه دارای ۱۰ اتاق خشتی است و پذیرای ۴۰ گردشگر خواهد بود.

آدرس اقامتگاه بوم گردی ماه بی بی اردکان: “اردکان، خیابان طالقانی، خیابان آیت الله داماد، ابتدای بافت تاریخی.”

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید