بندر کنگان در استان بوشهر ؛ مقصدی متفاوت و تماشایی(خواندن 22 دقیقه)

بندر کنگان در استان بوشهر
بندر کنگان در استان بوشهر

در سراسر ایران زیبا و تماشایی جاهای دیدنی بسیاری وجود دارند. هر یک از این دیدنی‌های ناب از نیروی جاذبۀ پر قدرتی برخوردار هستند. همین نیروی جاذبۀ پر قدرت، گردشگرانی از سراسر دنیا را به سمت ایران زمین می‌کشاند. به صورتی که در هر سال تعداد قابل توجهی از گردشگران، مهمان این مرز و بوم می‌شوند و از دیدنی‌های جذاب و منحصر به فرد آن لذت می‌برند. اما هنوز در این مرز پهناور جاذبه‌های ناب و ناشناختۀ بسیاری وجود دارند که شاید با وجود قدمت و اصالتی که دارند تا به امروز کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته باشند. یکی از این اماکن تماشایی با نام بندر کنگان شناخته می‌شود. بندر کنگان در استان بوشهر و در حاشیۀ خلیج فارس واقع شده است. میزبون از شما یاران همیشگی دعوت می‌کند تا آخر این مقاله همراهش باشید چون قرار است در کنار هم در گوشه و کنار بندر کنگان به سیر و سیاحت بپردازیم تا بیشتر این بندر مهم و تماشایی را بشناسیم.

سیر و سیاحت در بندر کنگان همراه با میزبون

چطور به بندر کنگان سفر کنید!

  • سفر با خودروی شخصی: بندر کنگان در استان بوشهر و در حوالی شهر بوشهر قرار گرفته است. برای رسیدن به این بندر تماشایی لازم است ابتدا از شهر محل سکونت خود به شهر بوشهر برسید. خوشبختانه برای رسیدن به شهر بوشهر چند راه وجود دارد. اگر دوست دارید به وسیلۀ خودروی شخصی به شهر بوشهر برسید و اگر شهر مبدأ را تهران بزرگ در نظر بگیریم بیش از ۱۴ ساعت در راه خواهید بود. اما مسیری که در این راه و در طی این ۱۴ ساعت سپری خواهید کرد عبارت است از اتوبان قم، کمربندی‌های شهرهای کاشان، نجف‌آباد، یاسوج و کازرون. پس از کازرون به شهر بوشهر خواهید رسید. همچنین از شهر بوشهر تا بندر کنگان به اندازۀ دو ساعت و نیم دیگر در راه خواهید بود. در این مسیر دو ساعت و نیمه از اهرم، کاکی و ابدن خواهید گذشت. پس از عبور از این اماکن به بندر کنگان وارد خواهید شد.
  • سفر با قطار: اما اگر ترجیح می‌دهید رانندگی در جاده را کنار بگذارید و با قطار سفر کنید لازم است ابتدا از شهر محل سکونت خود با قطار به شهر شیراز سفر کنید. پس از آن می‌توانید بقیۀ مسیر را با تاکسی‌های مخصوصی که مقصد آن‌ها شهر بوشهر است طی کنید.
  • سفر با هواپیما: البته برای رسیدن به شهر بوشهر می‌توانید از شهر محل سکونت خود با هواپیما به شهر بوشهر یا شهر عسلویه سفر کنید و سپس با ماشین‌های سواری به صورت زمینی بقیۀ راه را تا رسیدن به بندر کنگان پشت سر بگذارید.

مردم عزیز و اصیل بندر کنگان

در بندر کنگان در استان بوشهر شاهد تلاقی صنعت، حرفه و پیشۀ دیرینۀ ماهیگیری و همچنین کشاورزی خواهیم بود. در این بندر تماشایی مردم باهمت و پرتلاش این منطقه در زمین‌های حاصلخیز آن گندم و جو می‌کارند. همچنین همسایگی این بندر پرنعمت با آب‌های نیلگون خلیج فارس سبب شده است ماهیگیری به پررونق‌ترین شغل در این ناحیه تبدیل شود. اما شاید جالب باشد بدانید که صنعت و مخصوصاً کارخانه‌های تولید سیمان در این منطقه با تلاشی روزافزون در حال فعالیت هستند. این کارخانه‌ها علاوه بر رونق صنعت و تأثیر بسیار قابل توجه در امر اشتغال نیاز ایران زمین به محصولات وابسته به سیمان را نیز پاسخگو خواهند بود.

چرا نام کنگان برای این بندر انتخاب شده است!

گفته می‌شود که بندر کنگان در استان بوشهر در میان چندین خور واقع شده است. خور به معنای شاخی از دریا در لغت‌نامۀ دهخدا ثبت شده است. به عبارتی دیگر کنگان فرورفتگی خشکی در آب است. بندر کنگان قدمتی دیرینه دارد اما آن طور که از شواهد پیدا است این بندر در گذشته‌های خیلی دور از توابع سیراف به شمار می‌آمده است و سپس در قرن‌های بعد و مخصوصاً پس از دوران حملۀ مغول و پس از روی کار آمدن حکومت صفویان این بندر رونق بیشتری یافته است و روز به روز بر رونق و شکوفایی آن افزوده شده است. در حال حاضر بندر کنگان از جهت شمال به بخش مرکزی و قیر و کارزین شهرستان فیروزآباد، از جهت شرق به بخش بستک شهرستان لار و از جهت غرب به بخش خورموج و از طرف جنوب به خلیج فارس و بخش گاوبندی از شهرستان لار منتهی می‌شود. همچنین بندر کنگان از ۹ دهستان به نام‌های ثلاث، مالکی، تمیمی، وراوی، آل حرم، جم، گله‌دار، علامرودشت و تراکمه تشکیل یافته است. بندر کنگان از سطح دریا به اندازۀ ۶ متر ارتفاع دارد.

جذابیت بندر کنگان

خوشبختانه در ایران تماشایی چه در قسمت شمالی و چه در کرانۀ جنوبی شاهد دریاهایی عمیق و وسیع هستیم. این دریاهای بی‌مثال سواحلی بی‌نظیر و تماشایی نیز به ارمغان آورده‌اند. بنابراین شهرهای بسیاری در ایران زمین وجود دارند که فرصت استراحت کنار آب‌های مواج دریا و قدم‌زدن در ساحل را فراهم می‌آورند. شاید بپرسید از میان این همه شهر چرا میزبون بندر کنگان را به همراهان همیشگی خود معرفی می‌کند! بدون شک میزبون سعی دارد از بهترین و ناب‌ترین مقاصد سفر بنویسد. بندر کنگان ویژگی‌هایی دارد که شاید در سایر شهرها وجود نداشته باشند. اول از همه اینکه بندرها به دلیل رفت و آمدهای بسیار، همیشه از رونق و شکوه و هیاهوی زندگی برخوردار هستند، بندر کنگان نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود؛ در کنار این هیاهوی داد و ستد و رفت و آمد، در این بندر تماشایی آرامش و سکوت ساحل را نیز در خواهید یافت. مخصوصاً وقتی که پرندگان مهاجر بندر کنگان در استان بوشهر را برای استراحت و زندگی انتخاب می‌کنند. علاوه بر این بندر کنگان به دلیل رونق تجاری قابل توجهی که دارد مرکز بسیار جالب توجهی در امر خرید به شمار می‌رود. به همین دلیل می‌توان گفت بازارهای بندر کنگان بسیار تماشایی هستند و از رونق قابل توجهی بهره دارند. اما در کنار تمام این مزیت‌ها و زیبایی‌ها، مهمترین دلیلی که باعث می‌شود میزبون از بندر کنگان بنویسد امکان تجربۀ تازه‌ای است که این بندر دیرینه می‌تواند به گردشگران عزیز پیشکش کند. تجربۀ سفری متفاوت و منحصر به فرد که امکان ملاقات با مردم مهربان و خونگرم ساکن در این بندر را فراهم می‌آورد. میزبون مشتاق شناخت بیشتر ایران زمین و معرفی هرچه بهتر بخش‌های مختلف این مرز و بوم است.

طعم غذاهای سنتی و خوشمزه در بندر کنگان

در بندر کنگان در استان بوشهر غذاها بیشتر بر پایۀ ماهی خواهند بود. به عبارتی دیگر در بندر کنگان که ماهیگیری پیشۀ اصلی مردم به شمار می‌رود گوشت قرمز و مرغ به حاشیه رانده شده‌اند و ماهی به عنوان اصلی‌ترین جزء سفره در پخت غذا به کار می‌رود. برخی از غذاهای محلی که در این بندر از شهرت و محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند عبارتند از مجبوس، ودام، سور یا طریح، به همراه ماهی برشنده و قلیه ماهی. قلیه ماهی غذایی اصیل و سنتی است که در سایر شهرهای ایران زمین نیز پخته می‌شود و شاید بتوان گفت غذایی دیرینه اما شناخته شده به شمار می‌رود. اما در مورد سایر غذاها که شاید کمتر نام آن‌ها را شنیده باشید لازم است بگویم که مجبوس از برنج و ماهی تشکیل می‌شود. همچنین ودام از ماهی آبپز درست می‌شود. طریح را نیز با ماهی ساردین می‌پزند.

سوغات مخصوص بندر کنگان

همان طور که اشاره شد در بندر کنگان در استان بوشهر انواع و اقسام کالاهای با کیفیت و مرغوب را در مراکز خرید متنوع پیدا خواهید کرد. اما اگر ترجیح می‌دهید سوغاتی برگرفته از اصل و ریشۀ این بندر باشکوه تهیه کنید و برای عزیزان خود به عنوان هدیه ببرید میزبون پیشنهاد می‌کند از ماهی‌های متنوع و خوشمزه‌ و میگوهای فرداعلا و تازه‌ای که در بازار ماهی‌فروشان بندر عرضه می‌شود خریداری کنید. بخشی از این این خرید منحصر به فرد را در سوئیت در بوشهر بپزید و نوش جان کنید و بخشی دیگر از آن را همراه خود به شهر خودتان برای عزیزان‌تان ببرید. شاید بتوان گقت یکی از متفاوت‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در بندر کنگان در انتظار شماست قدم‌زدن در بازار ماهی‌فروشان بندر، خرید تازه‌ترین و خوش‌طعم‌ترین و خوش‌پخت‌ترین ماهی‌های تازه و میگو و چشیدن طعم بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی این غذاهای خوشمزه است.

پ.ن: یکی از جاذبه‌های سفر به شهرهای مختلف، چشیدن طعم غذاهای منحصر به فرد آن شهر است. در واقع با چشیدن طعم غذاهای محلی در مقصد سفر امکان آشنایی با ذائقۀ مردم ساکن در آن شهر نیز به وجود خواهد آمد. به عبارتی دیگر چشیدن طعم غذای شهر مقصد فرصت مناسبی برای بازشدن باب آشنایی و ایجاد فرصتی برای مراوده با مردم آن شهر به شمار خواهد رفت. از این فرصت معرکه غافل نباشید و با این بهانه با مردم خونگرم و مهربان ساکن در شهر وارد مراوده شوید.

در بندر کنگان و حوالی آن از چه جاذبه‌هایی دیدن کنید!

بندر کنگان در استان بوشهر و در حاشیۀ خلیج فارس جا خوش کرده است. بدون شک این همسایگی ناب با خلیج فارس باعث می‌شود که این بندر زیبا و تماشایی از هوایی فرح‌بخش و ساحلی لذت‌بخش و فضایی روح‌نواز برخوردار باشد. اما در کنار این لطافت و شکوه، زمان و گذر آن نیز بر این پهنۀ وسیع تأثیرات قابل توجهی به جا گذاشته است. این تأثیرات قابل توجه در قالب آثار و ابنیه‌ای تاریخی بروز و ظهور پیدا کرده‌اند. بنابراین میزبون صمیمانه پیشنهاد می‌کند هر زمان بار سفر را بستید و راهی دیار بکر و دلگشای بندر کنگان شُدید علاوه بر قدم‌زدن در ساحل دلنواز این بندر تماشایی و پررونق، و قدم‌زدن در بازار پر جنب و جوش آن و خرید سوغاتی و سپری‌کردن سایر اتفاقات خوش و فرح‌انگیز، دیدار از این آثار و ابنیۀ تاریخی را نیز در فهرست برنامه‌های گشت و گذار خود در بندر کنگان قرار دهید. در ادامه میزبون در مورد این جاهای دیدنی و ابنیۀ تاریخی بیشتر خواهد نوشت. پس باز هم میزبون را همراهی کنید تا این بار از دیدنی‌های این بندر باشکوه بیشتر بخوانید.

پ.ن: در بیشتر موارد و البته مواقع، وقتی اسمی از سفر برده می‌شود تمام هوش و حواس‌ به برخی از شهرهای مشهور سفری معطوف می‌شود. فارغ از اینکه نقاط بسیار تماشایی و جذابی در سراسر ایران زیبا وجود دارند که شاید کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته باشند اما از جذابیت‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی برخوردار هستند. البته گردشگران ماجراجو ترجیح می‌دهند که در هر سفر به کشف مکان تازه‌ای بپردازند و از عجایب و غرایب پنهان رمزگشایی کنند. شاید بتوان گفت بندر کنگان یکی از همین قسم مقاصد سفر است. گردش‌گاه مهیج و باشکوهی که سهم مهم و قابل توجهی در تاریخ ایران زمین دارد. همچنین از طبیعت ناب و منحصر به فردی نیز بهره برده است. به بیانی دیگر سفر به بندر کنگان سفری است در طول تاریخ و عرض جغرافیا. سفری که نه تنها قلب را بلکه ذهن را نیز جلا می‌بخشد. سفری که مهمترین سوغاتش مخصوص به خود گردشگر است و فقط وقتی از آنِ دیگری می‌شود که بر پهنۀ سفید کاغذ درج شود. این سوغات عزیز خاطره است، فرصت تماشای عجایب و غرایب است. به این ترتیب هر زمان مهمان بندر کنگان زیبا و چشم‌نواز بودید حتماً دست به قلم شوید. چون فقط در همین حالت است که می‌توانید ارزشمندترین سوغات را برای عزیزان خود به ارمغان بیاورید.

قلعۀ نصوری در حوالی بندر کنگان در بندر طاهری

قلعۀ نصوری در شهری پررونق و تماشایی و البته تاریخی، به نام بندر طاهری در حوالی بندر کنگان در استان بوشهر واقع شده است. این بندر زیبا که سال‌های بسیار زیادی از تاریخ ایران زمین را به چشم دیده است در حال حاضر به عنوان یک بندر تاریخی شناخته می‌شود چون در سراسر این شهر دل‌نواز انواع و اقسام ابنیۀ تاریخی وجود دارند و هر کدام به نوبۀ خود در حال روایت حکایتی شیرین یا گاهی هم تلخ در مورد دوران گذشتۀ این شهر و مردمان ساکن در آن یا مهمانان و مسافران شهر هستند. قلعۀ نصوری در قسمت شرقی استان بوشهر جای دارد. این قلعۀ تاریخی با نام قلعۀ شیخ نیز شناخته می‌شود. قلعۀ نصوری یا قلعۀ شیخ در اوایل دورۀحکومت قاجار ساخته شده است. در واقع شیخ جبار نصوری در حدود ۱۸۰ یا ۲۰۰ سال پیش فرمان ساخت و احداث این قلعۀ حصین را صادر کرد. پس از صدور فرمان معماری به نام علی اصغر شیرازی مسئولیت ساخت این قلعه را به عهده گرفت.

شاید جالب باشد بدانید که این قلعۀ عظیم و مستحکم از سنگ‌هایی بزرگ به همراه ملاط گِل و گچ ساخته شده است. در واقع در آن دوران که بیشتر ساختمان‌ها با آجر و کاه‌گِل ساخته می‌شدند قلعه‌ها از جنس سنگ بنا می‌شدند. چون قلعه‌ها مراکزی نظامی به شمار می‌آمده‌اند و قرار بوده است به عنوان سنگری مستحکم و امن از ساکنان قلعه محافظت کنند.

قلعۀ نصوری یا قلعۀ شیخ یک ورودی اصلی دارد که در سمت جنوبی قلعه واقع شده است و رو به ساحل خلیج فارس باز می‌شود. وقتی از ورودی اصلی که مزین و سرشار از کنده‌کاری‌های ظریف و تماشایی است، بگذرید و وارد قلعه شوید به یک هشتی بزرگ خواهید رسید. این هشتی بزرگ و قابل توجه هشت طاقچه نیز دارد. پس از عبور از هشتی به حیاط بیرونی خواهید رسید. در قسمت شمالی حیاط قلعه، راه‌پله‌ای را خواهید دید. از راه‌پله بالا بروید و از در چوبی ساده‌ای که درست در انتهای آن قرار گرفته است وارد شوید. حالا شما در طبقۀ دوم قلعه هستید. در سمت غربی خیاط قلعه نیز راه‌پلۀ دیگری به چشم می‌خورد. این راه‌پله نیز به طبقۀ دوم راه پیدا می‌کند. اگر از راه‌پله‌ای که در قسمت غربی حیاط قلعه وجود دارد وارد طبقۀ دوم شوید ایوانی خواهید دید که ستون‌هایی از جنس سنگ دارد و با گچبری‌های قابل توجهی زینت یافته است. درست در همین ایوان دری چوبی را خواهید دید. این در چوبی شما را به اتاقی مزین به یتون‌ها و گچبری‌هایی جالب توجه می‌رساند. این اتاق مزین و تماشایی در واقع همان اتاقی است که بادگیر مشهور و ساحلی بر فراز آن ساخته شده است.

پ.ن: ایوان ستون‌دار، یکی از مشخصه‌های بارز سبک معماری در دورۀ حکومت قاجار است. همچنین تزئینات گچ‌بری و کنده‌کاری‌هایی که روی چوب‌ها انجام شده‌اند شباهت بسیار زیادی به تزئینات به کار گرفته شده در بازار وکیل در شهر شیراز دارند. بر سطح این ستون‌ها به وضوح نقش گل و بته‌ها به همراه فرشتگان بال‌دار و پرندگان در حال پرواز قابل تماشا خواهد بود.

بندر سیراف و زیبایی‌های دلبرانه‌اش

در حد فاصل میان بندر عسلویه و بندر کنگان در استان بوشهر بندری دیگر سرشار از ویژگی‌های خاص و جذابیت‌های تماشایی جای گرفته است. در واقع می‌توان گفت بندر سیراف حائز معماری ویژه و منحصر به فردی است که می‌تواند به راحتی توجه گردشگران خوش‌ذوق و خوش‌قریحه را به خود جلب کند. شاید جالب باد بدانید که این بندر دلبرانه در میان کوه و دریا جای گرفته است و سراسر آن فقط و فقط یک خیابان است. همچنین امر جالب‌تر اینکه در برخی از نقاط، فاصلۀ کوه تا دریا کاهش پیدا می‌کند و حتی گاهی به کمتر از ۳۰ متر هم می‌رسد. امام این موارد سبب شده‌اند که در بعضی از نواحی این بندر دلبرانۀ خیابانی، خانه‌ها در سراشیبی کوه ساخته شوند. اما حیرت‌برانگیز خواهد بود اگر بدانید که قلعۀ نصوری مشهور و مستحکم دقیقاً در همین منطقه، یا در همین بندر، یا در همین خیابان و بر فراز همین کوه‌ها بنا شده است. البته در بندر سیراف، علاوه بر قلعۀ نصوری، مسجد جامع شهر به همراه بازار باستانی و سیراف که شهرۀ آفاق است و گور دخمه‌هایی مربوط به دوران ایران باستان وجود دارند. اما مسألۀ دیگری که برای گردشگران کنجکاو و ماجراجو بسیار جذاب و جالب توجه خواهد بود و بدون شک آن‌ها را راهی سفر به سمت این بندر بی‌نظیر خواهد کرد دانستن این امر است که این بندر تماشایی و دلبرانه در واقع یکی از مهمترین بنادر به جا مانده از دوران سلطنت ساسانیان در ایران زمین است. شاید جالب باشد بدانید که مسجد جامع این شهر بر فراز بنایی باستانی که از دوران حکومت ساسانیان به یادگار باقی مانده بود ساخته شده است. همچنین وسوسه‌برانگیز خواهد بود اگر بدانید که سیستم آبرسانی مورد استفاده در دورۀ حکومت ساسانی در این بندر هنوز به قرار قبل باقی است و قابل بازدید است. این سیستم آبرسانی، جاذبۀ نابی است که شاید در هیچ شهر و دیار دیگری امکان بازدید از آن وجود نداشته باشد. بندر سیراف تنها مقصدی است که از این امانت ویژه به خوبی مراقبت کرده و آن را به مردم عصر امروز رسانده است.

گورستان صخره‌ای دره لیر در بندر سیراف در حوالی بندر کنگان

در بندر منحصر به فرد و تماشایی سیراف که در حوالی گورستان صخره‌ای دره لیر در بندر سیراف در حوالی بندر کنگان بندر کنگان در استان بوشهر قرار گرفته است گورستانی وجود دارد که یادگاری است از تمام روزهای تاریخ که در قرن‌های پیش سپری شده‌اند. میزبون پیشنهاد می‌کند هر زمان که مهمان بندر کنگان بودید و به سمت بندر سیراف رهسپار شُدید حتماً و حتماً به بازدید از گورستان باستانی و تاریخی آن نیز بروید. بر اساس شواهد تاریخی و اسناد و مدارک مستند گفته شده است که این گورستان به زمانی تعلق دارد که تجارت و بازرگانی در این بندر بسیار رونق داشته است. البته همیشه در طول تاریخ بندر کنگان و به تبعیت از آن بندر سیراف در امر بازرگانی و تجارت شهرۀ خاص و عام بوده‌اند. پس این امر نمی‌تواند به وضوح زمان خاصی را برای این گورستان بیان کند. در هر صورت رفت و آمد بسیار تجار به این بندر و امر ناگزیر مرگ که به هر صورت و در هر زمان و در هر شرایطی و در هر مکانی می‌تواند گریبان‌گیر فرزند آدم شود سبب شده است که این گورستان منحصر به فرد که با نام گورستان دره لیر شناخته می‌شود افراد بسیار زیادی با دین‌های متفاوت را در آغوش بگیرد. بر این اساس در گورستان صخره‌ای دره لیر خواهیم دید که هفتاد و دو ملت با ادیان مختلف، با افکار متفاوت، با اعتقادات و آداب و رسوم رنگارنگ همه و همه در کنار هم به خواب رفته‌اند. همچنین از لحاظ زمانی نیز دوره‌های مختلف تاریخی را در این گورستان تماشایی خواهید دید. اما قدیمی‌ترین قبری که در این گورستان منحصر به فرد وجود دارد به سال ۹۷۵ میلادی تعلق دارد. بر فراز سنگ‌نبشته‌های قبرهای تابوتی‌شکل کلماتی را خواهید دید که به خط کوفی نوشته شده‌اند.

پ.ن: همیشه و در تمام گورستان‌ها در سراسر جهان، یکی از منابع بسیار مهم برای بررسی تاریخی در حوزۀ چگونگی زندگی و دریافت مفهوم فرهنگ و تمدن افراد آن منطقه و پی‌بردن به آداب و رسوم خاص افراد گورستان‌ها خواهند بود. بنابراین اگر مشتاق هستید که بیشتر در مورد مردم گذشته بدانید لازم است در برنامۀ سفرهای ماجراجویانۀ خود بازدید از گورستان‌های تاریخی را بگنجانید. از میان تمام گورستان‌های تاریخی یکی از مهمترین آن‌ها گورستان صخره‌ای دره لیر در بندر سیراف است که حتی تماشای سنگ‌نبشته‌هایی که بر فراز هر قبر قرار گرفته‌اند اطلاعات قابل توجهی را بیان خواهد کرد.

خلیج نایبند، منظره‌ای تماشایی در حوالی بندر کنگان

بدون شک وسوسه‌برانگیز خواهد بود اگر بدانید که در حوالی بندر کنگان در استان بوشهر خلیجی ناب و حیرت‌برانگیز وجود دارد که سرشار است از آبی زلال و شفاف با رنگی منحصر به فرد و دلبرانه که نه تنها برای تفریح و گردش و لذت‌بردن ما آدم‌ها از زندگی و طبیعت فضایی باشکوه و جذاب به نظر می‌رسد بلکه برای سایر موجودات زنده نیز محیطی ناب و فرح‌بخش به شمار می‌رود. این خلیج تماشایی و جذاب که با نام خلیج نایبند شناخته می‌شود خانه و کاشانه گونه‌های بسیاری از گیاهان و جانوران مختلف است. گونه‌های نادر و کمیابی که در هر شرایط و اقلیمی قادر به زندگی نخواهند بود بلکه فقط در شرایط خاصی قادر به رشد و ادامۀ حیات هستند. یکی از گونه‌های نایاب یا کمیاب گیاهی که بیشتر ما فقط توقع داریم در جزیرۀ قشم شاهد آن باشیم اما در خلیج نایبند نیز حضور دارند و به زیبایی و شکوه این خلیج تماشایی بسیار افزوده‌اند جنگل‌های حرا هستند. درختان تنومند جنگل‌های حرا درختانی هستند که ریشه در آب‌های خلیج دارند. این درختان با جزر و پایین آمدن آب خلیج سر از آب بیرون می‌آورند و دیده می‌شوند و حتی می‌توانند چندین و چند گونه از پرندگان و آبزیان را در میان شاخ و برگ‌ها و تنه‌های تنومند خود جای دهند. جنگل‌های حرا که خود درختانی خاص و منحصر به فرد به شمار می‌روند، به عنوان زیستگاه گونه‌های خاصی از جانوران نیز شناخته می‌شوند. حتی برخی از پرندگان نادر مهاجر هر ساله با فرارسیدن فصل سرما مسافت‌هایی بسیار طولانی را پشت سر می‌گذارند تا بتوانند فصل سرما را در جنگل‌های حرا سپری کنند. خلیج نایبند به عنوان اولین پارک ملی دریایی در ایران زمین معرفی شده است. این پارک دریایی بی‌نظیر منطقه‌ای حفاظت‌شده است. البته متأسفانه پیش‌روی ساخت و سازهای شهری و صنعتی تا قلمرو این پارک دریایی ارزشمند نیز کشیده شده است. این پیش‌روی می‌تواند تهدیدکنندۀ سلامت و امنیت و پاکی پارک ملی دریایی خلیج نایبند محسوب شود. خلیجی که به کمترین نسبت ممکن به ما انسان‌ها تعلق دارد و اتفاقاً بیشتر از آنِ پرندگان، گیاهان و سایر موجودات آبزی و غیرآبزی ساکن در آن خلیج است. همچنین پرندگان مهاجری که هر سال به شوق حضور در میان شاخ و برگ‌های درختان حرا به این ناحیه پرواز می‌کنند بدون شک مشتاق دیدار ساختمان‌های شهری و صنعتی نخواهند بود.

چشمه آب گرم میانلو از جاذبه‌های طبیعی بندر کنگان

در استان بوشهر چشمه‌های آب گرم متعددی وجود دارد که هر کدام از آب‌های معدنی غنی هستند. یکی از معروف‌ترین این چشمه‌های آب گرم یعنی چشمه آب گرم میانلو در بندر کنگان قرار دارد و سالانه افراد بسیاری برای درمان بیماری‌های خود به این بخش از بندر کنگان سفر می‌کنند. این چشمه آب گرم در بخش جنوب شرقی استان و در نوار ساحلی خلیج فارس واقع شده است. چشمه آب گرم میانلو با دیگر چشمه‌های آب گرم در ایران متفاوت است و این تفاوت به جوشیدن آب این چشمه از شکاف سنگ‌های آهک مارنی برمی‌گردد. آب چشمه آب گرم میانلو از نوع آب‌های سلفات کلسیم است و در آن ترکیباتی چون منیزیم و کلروسدیم نیز دیده می‌شود. بیمارانی که به رماتسیم مزمن، دردهای مفصلی و بیماری‌های مرتبط به دستگاه گوارش دچار هستند، می‌توانند برای درمان بیماری‌های خود از آب این چشمه آب گرم استفاده کنند.

پ.ن اول: در حوالی بندر کنگان در استان بوشهر جاهای دیدنی دیگری نیز وجود دارد از جملۀ این جاهای دیدنی می‌توانیم از عسلویه و اسکلۀ بی‌نظیر آن یاد کنیم. همچنین در بندر کنگان چندین و چند پارک ساحلی وجود دارد که امکانات تفریحی جذابی را برای گردشگران عزیز فراهم آورده است.

پ.ن دوم: یکی از زیبایی‌های سفر دیدار از شگفتی‌های طبیعت و عجایب تاریخ است. در واقع گردشگران جهان‌دیدگانی هستند که به دیدار از بخش‌های مختلف جهان نائل می‌آیند. گردشگران ماجراجو هستند و بدون شک در طول زندگی خود دورۀ عمیق و ژرفی را سپری خواهند کرد. شاعر در این مورد می‌گوید:

جهان‌ دیدگان را و نا دیدگان 
نکردند یکسان پسندیدگان

سفر به بندر کنگان و دیدار از زیبایی‌های بی‌مثالش

یکی از محبوب‌ترین نقاط در ایران زمین سواحل خلیج فارس هستند. خوشبختانه سواحل دلبرانۀ خلیج فارس کرانۀ جنوبی کشور عزیزمان ایران باشکوه را در بر گرفته است. به این ترتیب شهرها و بندرهای بسیاری در این حوزه قرار می‌گیرند. تعداد قابل توجهی از این شهرهای ساحلی و بندرهای تماشایی شناخته‌شده هستند اما در این میان برخی از نقاط، از جمله بندر کنگان کمتر در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. یکی از تجربه‌های جذاب در زندگی، دیدار از اماکن تازه و بدیع است. اگر شما هم مشتاق هستید تجربه‌ای تازه و مهیج را پشت سر بگذارید؛ اگر ترجیح می‌دهید به جای تکرار به کشف و ماجراجویی بپردازید، بهتر است همین حالا با اجاره سوئیت در بوشهر برنامۀ سفری لذت‌بخش و ماجراجویانه را قطعی کنید تا این بار در سفر، شهری تازه با جاذبه‌های متفاوت و منحصر به فرد میزبان شما باشد.

میزبون مهیج‌ترین لحظه‌های خوش سفر را برای شما یاران همیشگی آرزو دارد …

سفر به بندر کنگان به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید