جاهای دیدنی فیروزکوه ؛ فیروزه‌ای درخشان در استان تهران(خواندن 10 دقیقه)

جاهای دیدنی فیروزکوه
جاهای دیدنی فیروزکوه

یکی از مقاصد ناب گردشگری که بسته به شهر مبدأ می‌تواند مقصد سفری یک روزه یا چند روزه به شمار رود شهر فیروزه‌ای فیروزکوه است. این شهر قشنگ تکه‌ای است از چهل تکۀ استان پهناور تهران. فیروزکوه دلربا فقط و فقط ۱۴۳ کیلومتر از تهران بزرگ فاصله دارد. این شهر بی‌مثال واسطه‌ای است میان استان تهران و استان مازندران. به این ترتیب زیبایی‌ها و شکوه استان بهشتی مازندران را با زیبایی‌ها و جذابیت‌های استان بی‌نظیر تهران در هم آمیخته است و به عنوان تلفیقی از این دو استان به یک جاذبۀ ناب گردشگری تبدیل شده است. اگر از اهالی شهر تهران یا سایر شهرهای استان تهران باشید می‌توانید به عنوان یک سفر یک روزه مهمان شهر فیروزه‌ای و درخشان فیروزکوه باشید. اما اگر از سایر شهرهای ایران زمین به فیروزکوه جذاب و تماشایی سفر می‌کنید بهتر است چندین و چند روز را برای سفر خود در نظر بگیرید. در ادامه با میزبون همراه باشید چون قرار است همراه هم به شهر حیرت‌برانگیز فیروز‌کوه سفر کنیم و از جاهای دیدنی فیروزکوه دیدن کنیم.

سفر به شهر فیروزکوه همراه با میزبون

موقعیت مکانی فیروزکوه

فیروزۀ درخشان تهران، فیروزکوه زیبا، فقط و فقط ۱۴۳ کیلومتر با پایتخت ایران زمین یعنی تهران بزرگ فاصله دارد. شهرستان فیروزکوه در حاشیۀ جادۀ تهران به قائم‌شهر واقع شده است. جادۀ فیروزکوه با سه نام شهرت دارد. این جاده علاوه بر نام جادۀ فیروزکوه به نام ۷۹ و همچنین به نام محور سوادکوه نیز شناخته می‌شود. به هر حال این جادۀ چشم‌نواز سومین جادۀ قدیمی و کهن تهران به شمار می‌رود. رتبۀ اول و دوم در قدمت بسیار جاده‌ها، متعلق است به جادۀ کندوان و جادۀ هراز.

جادۀ تهران به قائم‌شهر، از تهران آغاز می‌شود در مسیر خود به بومهن می‌رسد، از بومهن عبور می‌کند، فیروزکوه و پل سفید را پشت سر می‌گذارد، از زیرآب و شیرگاه می‌گذرد و سرانجام به قائم‌شهر ختم می‌شود.

مردم نازنین فیروزکوه

از آنجایی که فیروزکوه زیبا به عنوان مرزی میان استان مازندران و استان تهران محسوب می‌شود از استان سرسبز و بهشتی مازندران بسیار تأثیر پذیرفته است و این تأثیر شیرین و جذاب در زندگی مردمان مهربان این شهر خودنمایی می‌کند. یکی از این ویژگی‌های دلنشین، زبان مردم این شهر است. مردم نازنین و بی‌نظیر شهر فیروزکوه به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. این مردم مهمان‌نواز به مشاغلی از قبیل دامداری و باغ‌داری اشتغال دارند و عده‌ای هم به پرورش ماهی قزل‌آلا می‌پردازند. از جملۀ بهترین میوه‌هایی که در مزارع و کشت‌زارهای شهر فیروزه‌ای فیروزکوه به عمل می‌آیند عبارتند از: سیب، آلو، و زردآلو.

آب و هوا در شهر فیروزه‌ای فیروزکوه

اقلیم شهر فیروزکوه به طور کلی سرد و مرطوب است. به این صورت که در فصل زمستان شهر فیروزکوه زمستان‌هایی سرد و سخت را تجربه می‌کند و در فصل تابستان نیز آب و هوایی معتدل و رو به خنک دارد. به عبارتی دیگر باید بگویم در فصل زمستان شهر فیروزکوه سرمای هوا را تا منفی ده درجه نیز تجربه می‌کند و در فصل تابستان نیز دمای هوای این شهر از ۳۴ درجه بیشتر نخواهد شد. در واقع با این اوصاف وجه تسمیۀ فیروزکوه به خوبی جلوه‌گری می‌کند. شاید در گذشته این شهر به دلیل تجربۀ سرما و احتمالاً آب‌های یخ بستۀ فیروزه‌ای به رنگ فیروزه‌ای جلوه می‌کرده و می‌درخشیده است و نام فیروز یا فیروزه را بر خود گماشته است.

جاهای دیدنی فیروزکوه

شهر فیروزه‌ای فیروزکوه که می‌توانیم نام فیروزۀ درخشان تهران یا حتی فیروزۀ درخشان مازندران را بر آن قرار دهیم به دلیل آب و هوای معتدل و اقلیم خاصی که دارد سرشار است از جاهای دیدنی ناب. در ادامه با میزبون همراه باشید تا پس از این معرفی مختصر به طور مفصل از جاهای دیدنی فیروزکوه بخوانید.

تنگه‌واشی در حوالی شهر فیروزکوه

یکی از جذاب‌ترین، دلرباترین و دیدنی‌ترین جاهای دیدنی فیروزکوه با نام تنگه‌واشی شهرت دارد. تنگه‌واشی فقط و فقط ۱۵ کیلومتر از فیروزکوه فاصله دارد و در جهت شمال غربی فیروزکوه واقع شده است. تنگه‌واشی همان‌طور که از نامش پیداست تنگه‌ای است که از آب می‌نوشد. رودخانه‌ای در این تنگه در میان کوه‌هایی سنگی که در امتداد رودخانه کشیده شده‌اند در جریان است. در دیدار از تنگه‌واشی می‌توانید در میان رودخانه قدم بردارید. البته لازم است اضافه کنم که در تنگه‌واشی، کتیبه‌ای از عهد قاجار به یادگار باقی مانده است. گفته می‌شود این کتیبه یکی از سه کتیبۀ سه گانۀ مشهور دوران قاجار است.

چطور به تنگه‌واشی برسید!؟

برای سفر به تنگه‌واشی در جادۀ فیروزکوه به تهران حرکت کنید. دو کیلومتر از جاده را که طی کردید به جادۀ فرعی بپیچید. سپس ۹ کیلومتر دیگر نیز پیش بروید تا به روستای جلیزجند وارد شوید. علامت چشم‌گیر به منظور شناختن روستای جلیزجند، دشت‌هایی وسیع و سرسبز، به همراه مزارع طلایی رنگ گندم و کشت‌زارهای سیب‌زمینی و باغ‌هایی از میوه‌های مختلف است. وقتی به روستای خیره‌کنندۀ جلیزجند رسیدید کافی است ۴ کیلومتر دیگر در جاده‌ای محدود به دشت‌های سبز و جوی‌های آب روان در همان جهت پیشین پیش‌روی کنید. در همین حوالی به محدودۀ تنگه‌واشی وارد شده‌اید. از این مرحله به بعد چاره‌ای نخواهید داشت جز اینکه خودروی شخصی خود را در محلی مناسب پارک کنید و عازم یک پیاده‌روی جانانه شوید. این محدوده با نام تنگۀ ساوشی شناخته می‌شود. تنگۀ ساوشی اولین تنگه است و پس از آن یک دشت وسیع و پهناور خودنمایی خواهد کرد و پس از آن به تنگۀ دوم خواهید رسید. تنگۀ دوم با تنگۀ اول در حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد.

چشمه آب معدنی خمده در حوالی شهر فیروزکوه

یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروزکوه که بسیار مورد استقبال گردشگران عزیز قرار می‌گیرد با نام چشمه آب معدنی خمده شهرت دارد. این چشمۀ ناب در فاصلۀ ۵ کیلومتری از شهر فیروزکوه و در جادۀ چشم‌نواز فیروزکوه به زرین‌دشت واقع شده است. چشمه آب معدنی خمده را می‌توان به استخری تشبیه کرد. البته استخر بزرگی که در میان سنگ‌ها تعبیه شده است. این چشمه یا استخر وسیع به قدری پهناور است که میان آن دیواری از سنگ بنا شده است و به این ترتیب آقایان و بانوان می‌توانند به راحتی از آب زلال و شفاف آن بهره‌مند شوند. وسعت استخر امکان شنا را نیز فراهم آورده است. افراد محلی اعتقاد دارند که آب این چشمه به منظور درمان دردهای مفضلی و یا حتی بیماری‌های کلیوی و غالب بیماری‌های پوستی مفید و مؤثر خواهد بود.

چطور به چشمه آب معدنی خمده برسید!؟

از شهر تهران در جادۀ فیروزکوه به قائم‌شهر به سمت فیروزکوه حرکت کنید. شهرهای پردیس و بومهن و رودهن را پشت سر بگذارید. فقط و فقط کافی است ۱۰ کیلومتر از فیروزکوه فاصله بگیرید. در همین حوالی تابلویی جلوه‌گری خواهد کرد. روی این تابلو عبارت زرین‌دشت نوشته شده است در جهت تابلو به مسیر خود ادامه دهید و ۱۰ کیلومتر در جهت جنوب پیش بروید. در همین حدود به یک جادۀ فرعی خاکی خواهید رسید. ابتدای این جاده تابلویی خاک‌خورده و سن و سال گذشته خودنمایی می‌کند که روی آن عبارت روستای خمده نوشته شده است. اگر فقط ۵ کیلومتر دیگر در امتداد همین جاده به مسیر خود ادامه دهید و از پلی که بر فراز رودخانه قرار گرفته است عبور کنید، چشمه آب معدنی خمده را خواهید دید.

روستای لزور در حوالی شهر فیروزکوه

یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروزکوه که بخشی از طبیعت ناب این منطقه شمرده می‌شود با نام روستای لزور شهرت دارد. روستای لزور ۴۵ کیلومتر با شهر فیروزکوه فاصله دارد. این روستا در جهت شمال غربی فیروزکوه واقع شده است. جلوه‌های ناب طبیعت از جمله دشت‌های سبز پهناور و دریاچۀ آبی و رودخانۀ در جریان و مراتع خوش‌منظره به شکوه و طراوت این روستا بیش از پیش افزوده‌اند. قدم‌زدن در این حوالی با پرواز در آسمان و بر فراز ابرها بودن قابل مقایسه است. البته این تمام ماجرا نیست چون روستای لزور از وجود یک امامزاده بهره دارد و همچنین در کنار امامزاده آبشاری خروشان و حیات‌بخش را خواهید دید. در واقع می‌توان گفت طبیعت در این منطقه به اوج هنرآفرینی خود پرداخته است و از هر آنچه در طبیعت وجود دارد نمونه و مثالی در این روستا به منصۀ ظهور رسیده است.

دریاچه سد لزور

یکی از جاذبه‌های جذاب گردشگری در این حوالی با نام دریاچۀ سد لزور شناخته می‌شود. این دریاچه با نام سد سیاه رود نیز شهرت دارد و همان طور که از نامش پیداست در حوالی روستای لزور واقع شده است. این دریاچه به معنای واقعی کلمه مرز میان استان تهران و استان مازندران به شمار می‌رود. نام دیگر دریاچۀ سد لزور معجز چشمه است. این دریاچه ظاهری مثلثی شکل و عمقی ۱۵ متری دارد.

تنگه میشینه مرگ در حوالی شهر فیروزکوه

یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروزکوه که مقصدی ناب و جذاب به شمار می‌رود با عنوان تنگۀ میشینه مرگ شهرت دارد. همان طور که از نام این محل پیداست راه دستیابی به این جاذبۀ گردشکری بسیار دشوار، طاقت‌فرسا و حتی مرگ‌آفرین است. و البته لازم است اضافه کنم که زیبایی و جلوه‌گری این محل نیز به قدری جذاب است که این دشواری و خطر مانع از سفر گردشگران مشتاق و کنجکاو به این منطقه نمی‌شود. در ابتدای مسیر این تنگه با مجسمه‌هایی طبیعی از جنس سنگ‌های سخت صخره‌ای که به شکل میش برش خورده‌اند روبه‌رو خواهید شد و سپس در مجاورت قله به چشمه‌ای زهرآگین که باعث مرگ پرندگان می‌شود خواهید رسید. بنابراین نام این تنگه کاملاً برازندۀ ذات آن است. اما این جاذبۀ گردشگری بسیار جذاب و تماشایی است. اگر اهل راه و سفر هستید، اگر قهرمان هستید، اگر به دنبال راه‌های سخت و هیجان‌انگیز هستید، تعلل نکنید قدم در راه بگذارید و راهی شوید.

اجاره ویلا در فیروزکوه

پ.ن: پیشنهاد ویژۀ میزبون سفر به فیروزکوه درخشان و دیدار از جاذبه‌های گردشگری بی‌مثال این شهر رؤیایی است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید