روستای درخت سپیدار کجاست؟(خواندن 3 دقیقه)

روستای درخت سپیدار-مشهد
روستای درخت سپیدار-مشهد

در سال‌های اخیر پناه جستن به روستاها در ایام فراغت و تعطیل یکی از مهم‌ترین تفریحاتی است که مردم شهرنشین برای فرار از زندگی پر هیاهوی شهری انتخاب می‌کنند. دنیای زندگی روستایی برای انسان‌هایی که هر کجا چشم می‌گردانند، برج‌ها و ساختمان‌های سنگی می‌بینند و هوای خاکستری نفس می‌کشند، بسیار جذاب است. در دل طبیعت بکر پناه گرفتن و جان به آرامش روستا سپردن روح آدمی را جلا بخشیده و انرژی را به جسم و جان انسان باز می‌گرداند.

در این مطلب همراه میزبون باشید تا به روستای درخت سپیدار یکی از همین روستاهای دل‌انگیز سری بزنیم.

روستای درخت سپیدار

این روستای زیبا در پنجاه کیلومتری جاده مشهد به نیشابور قرار گرفته است. جمعیت آن در قالب ۱۰۰خانوار شکل گرفته و با قسمت جنوب غرب شهر مشهد حدود ۵۵ کیلومتر فاصله دارد. شغل مردم روستای درخت سپیدار کشاورزی و دامداری است.

ارتفاع روستا از سطح دریا حدود ۱۴۵۰ متر است و جاذبه‌هایی مانند: غار آغل گرگ، کاروانسرای قدیمی، قلعه تاریخی تلخون، قنات تلخاب و اقامتگاه بومگردی جاده ابریشم گردشگران را ترغیب می‌کند تا به این روستا سفر کنند. همچنین هوای دل‌انگیز و مطبوع روستا به همراه آب گوارایی که از قنات به دست می‌آید، تنها گوشه کوچکی از تجربه زندگی دلچسب روستایی را به گردشگران هدیه می‌کند.

تاکستان روستای درخت سپیدار
تاکستان روستای درخت سپیدار

قدمت روستا حدود ۱۶۰۰ سال است و طبق شواهد به دست آمده از تاریخ حضرت امام رضا(ع) هنگام سفر از مدینه به مرو، در این روستا زمانی را برای استراحت و ادای نماز سپری کرده‌اند. می‌گویند از آثار باقی‌مانده از حضور حضرت در روستای درخت سپیدار یکی وجود چشمه‌ای در روستا است که به چشمه امام رضا(ع) معروف می‌باشد و دیگری سنگی که رد دست راست روی آن حک شده و منصوب به حضرت ثامن‌الحجج می‌باشد. روستای درخت سپیدار در حاشیه جاده تاریخی ابریشم قرار گرفته است و قبرستان گبرها، تخت پادشاه، دیوارهای صخره‌نوردی، باغ‌های میوه و آلو بخارا زیبایی‌های روستا را صدچندان کرده است.

غار آغل گرگ

آغل گرگ که به معنی خانه گرگ می‌باشد نام غاری بسیار کوچک است که در روستای درخت سپیدار قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه‌های این روستا محسوب می‌شود.

قلعه تاریخی تلخون

قلعه تاریخی تلخون متعلق به دوران تاریخی بعد از ورود اسلام است. این قلعه زیبا را در مهر ماه سال ۱۳۸۱ به عنوان اثری ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسانده‌اند.

گورستان گبری

قبرهایی که مربوط به مردم باستان غیر مسلمان است را قبرهای گبری می‌گویند. در داخل این قبرها اشیا قدیمی زیادی یافت می‌شود که بنا به موقعیت اجتماعی آن فرد در قبرش قرار می‌دادند. در سراسر ایران و در شهرهای مختلف از گورستان‌ها به وفور یافت شده است که یکی از این قبرستان‌های گبری در روستای درخت سپیدار قرار گرفته است.

اقامتگاه بومگردی جاده ابریشم

اقامتگاه بومگردی جاده ابریشم در روستای درخت سپیدار
اقامتگاه بومگردی جاده ابریشم در روستای درخت سپیدار

ساختمان این اقامتگاه بیش از صد سال قدمت دارد. در سال ۱۳۹۴ توسط یک خانواده بازسازی شد و به عنوان اقامتگاه بومگردی شروع به فعالیت نمود. این خانه حدود ۵۰۰ متر مساحت دارد و از هفت اتاق برای اجاره به مسافران تشکیل شده است. با راه‌اندازی این اقامتگاه و ارايه خدمات بر اساس فرهنگ بومی روستا، گردشگران بیشتری جذب این روستا شده و آمار سفر به درخت سپیدار افزایش یاقته است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید