راهنمای سفر به کویر مصر ، روستایی کویری در استان اصفهان(خواندن 11 دقیقه)

کویر مصر: روستایی کویری در استان اصفهان
کویر مصر: روستایی کویری در استان اصفهان

در این مقاله قرار است همراه و هم‌گام با هم به روستایی کویری سفر کنیم. روستایی که در استان اصفهان و در همسایگی شهری به نام جندق جا خوش کرده است. بله، درست حدس زدید مقصدِ امروزِ میزبون روستای کویری مصر است که البته بیشتر با نام کویر مصر شهرت پیدا کرده است و شاید شایع‌شدن نام کویر مصر، روستابودن این منطقه را به حاشیه رانده باشد. کویر مصر یا به عبارتی دیگر این روستای کویری در استان پهناور اصفهان، فقط و فقط ۴۵ کیلومتر از شهر جندق، در جهت شرق شهرستان جندق فاصله دارد. همچنین این روستا به اندازۀ ۳۰ کیلومتر در جهت شمال شهرستان خور که هر دو از توابع استان اصفهان به شمار می‌روند قرار گرفته است. کویر مصر طبق آخرین اعلام ۱۲۰ نفر جمعیت دارد. خانه‌های این روستا از دیوارهایی کاه‌گلی با سقف‌هایی گنبدی و درهایی چوبی تشکیل شده‌اند. به حتم تا به امروز بارها و بارها وصف کویر مصر را شنیده‌اید یا بیلبوردهای بزرگی که حکایت از راهی‌شدن به سمت کویر مصر داشته‌اند را دیده‌اید، اما چقدر در مورد روستای کویری مصر اطلاعات دارید! آیا تا به امروز قصد سفر به کویر مصر را داشته‌اید؟ میزبون از شما دعوت می‌کند به واسطۀ این مقاله از کویر مصر بیشتر بخوانید، بدون شک پس از بیشتردانستن در مورد کویر مصر، روستایی کویری در استان اصفهان، راهی این دیار جذاب و تماشایی خواهید شد.

سفر به کویر مصر همراه با میزبون

چرا کویر مصر!

آیا می‌دانید چرا به این روستای کویری در استان اصفهان کویر مصر گفته می‌شود؟ این ماجرا یک داستان شنیدنی دارد. بر اساس این داستان قدیمی، یکی از اهالی روستا به واسطۀ انجام عملی قهرمانانه روستای خودش را از خشکی و کم‌آبی نجات می‌دهد. و حالا بگویم از داستان…

پ.ن: البته چندین و چند داستان در مورد نام‌گزاری کویر مصر ذکر شده است. در این مقاله معروفترین داستان را برای شما نقل خواهم کرد.

بشنوید ای دوستان این داستان:

بر اساس معروف‌ترین داستان نقل شده، روایت شده است که در روزگاران گذشته، روزهایی خیلی خیلی دور از عصر و دوران ما، مرد جوانی که اتفاقاً نام او یوسف بوده است وقتی می‌بیند روستا و محل زندگی‌اش به خاطر کمبود آب رو به نابودی است و در معرض خطری جدی قرار گرفته است به فکر یافتن راهی برای نجات می‌افتد. او روزها و روزها به تفکر و پی‌جویی می‌پردازد تا اینکه بالاخره مکان مناسبی را پیدا می‌کند و مشغول حفر چاه می‌شود. خوشبختانه تلاش‌های یوسف ثمر می‌دهد و او در اعماق آن چاه به آب دست می‌یابد. پس از این پیروزی جشن و سروری در روستا برپا می‌شود و یوسف در همان جشن از بزرگان روستا خواهش می‌کند که به احترام حضرت یوسف و اتفاقی که برای ایشان در مصر رخ داده است نام این روستا را به کویر مصر تغییر دهند. بزرگان روستا نیز نظر یوسف را می‌پذیرند و از همان روز این روستای کویری با نام کویر مصر خوانده می‌شود.

در کویر مصر از چه بخش‌هایی لازم است دیدن کنید!

کویر مصر به تبعیت از سایر مناطق کویری، سرشار است از زیبایی و جذابیت. اما در پاسخ به این پرسش که در این روستای کویری در استان اصفهان لازم است چه بخش‌های جذابی را ببینید، باید عرض کنم که جاذبه‌های جذاب کویر مصر در یک نگاه کلی عبارتند از:

  • تپه‌های ماسه‌ای زرد رنگ
  • تپه‌هایی از جنس رمل به رنگ زردِ خورشید نشان
  • شن‌های گرم و روان
  • آسمان شب و ستاره‌های فروزان

تجربۀ کویر مصر در حضور خورشید فروزان

در کویر مصر شما با تپه‌هایی طلایی رنگ مواجه خواهید بود که برخی ممکن است از جنس ماسه باشند، برخی از جنس رمل، و برخی دیگر از جنس شن. به هر روی کویر تپه تپۀ مصر به شما این فرصت را می‌بخشد که پرتو طلایی و سوزان خورشید فروزان را نه در آسمان بلکه بر سطح زمین ببینید، گرما و فروغش را با دستان خود لمس کنید و از خاصیت شفابخش آن بهره‌مند شوید. هیچ می‌دانستید این شن‌ها، این رمل‌ها، این تابش درخشان خورشید فروزان بر سطح تپه‌ها می‌توانند درمانگر خیلی از دردهای ما آدم‌ها باشند!

پ.ن: پیشنهاد می‌کنم در کویر مصر بدون کفش راه بروید. فراموش نکنید ما هم بخشی از طبیعت هستیم. طبیعت نیز بخشی از ماست. بین ما آدم‌ها و طبیعت فاصله افتاده است. اما در کویر مصر این فرصت نصیب ما خواهد شد که هر چند زمانی اندک دوباره به آغوش گرم و مهربان طبیعت برگردیم.

تجربۀ کویر مصر در حضور ماه و ستارگان بی‌شمار

شاید در این دنیای صنعتی، که مدام رو به پیشرفت دارد و تمام سعی‌اش را به کار گرفته است که آخرین حلقه‌های اتصال به آسمان را نیز قطع کند، یکی از بزرگترین خواسته‌ها یا آرزوها دیدن ستاره‌های درخشان در قلب آسمان باشد. تصویر نابی که پیش از این به راحتی قابل دسترسی بود اما در حال حاضر به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. خب، خوشبختانه در روستایی کویری در استان اصفهان، یعنی در کویر مصر هنوز فرصت تماشای ستارگان در قلب آسمان، در دل سیاهی شب امکان‌پذیر است. و چه اتفاقی شیرین‌تر از این که بتوانید تمام شب را خیره به آسمان بنشینید و ستاره‌های درخشان را نگاه کنید.

پ.ن: اگر تاریکی شب را مهمان کویر مصر بودید تمام طول شب را به بیداری سپری کنید. چون چنین شبی زمانی برای بیداری و تماشا است. البته می‌توانید در آرامش کامل روی ماسه‌های طلایی کویر به پشت دراز بکشید و چشم بدوزید به ستاره‌هایی که درست بالای سر شما در حرکاتی ظریف و لطیف مشغول رقص آسمانی هستند. قوۀ تخیل خودتان را به کار بیندازید و ببینید آیا می‌توانید صورت‌های مختلف فلکی را در ذهن تجسم کنید! آیا در این کویر بی‌نظیر و آسمان صافش می‌توانید ستاره‌ها را با چشم غیرمسلح ببینید! این شگفتی زیباترین بخش طبیعت است و جاذبه‌ای است که از آنِ آسمان است و هرگز در هیچ موزه و نمایشگاهی قابل بازدید نخواهد بود.

راه رسیدن به کویر مصر …

همان طور که پیش از این در بندهای پیشین اشاره کردم کویر مصر روستایی کویری در استان اصفهان است. بنابراین برای رسیدن به کویر مصر ابتدا لازم است وارد استان اصفهان شوید. بعد که وارد استان اصفهان شدید باید به سمت شهر جندق حرکت کنید. زمانی که به شهر جندق برسید دیگر فاصلۀ زیادی با کویر مصر نخواهید داشت چون پس از آن فقط و فقط کافی است ۴۵ کیلومتر دیگر به رانندگی ادامه دهید تا به کویر مصر برسید.

از چه نوع سفری برای تجربۀ کویر مصر استفاده کنیم!

انواع و اقسام سفر وجود دارند. اما هر کدام از انواع سفر برای مقصدی خاص مفید هستند. برای مثال برای سفر به روستایی کویری در استان اصفهان به نام کویر مصر شاید بهتر باشد دست کم برای اولین بار، تنهایی راهی سفر نشوید و یکی از انواع سفرهای دسته جمعی را انتخاب کنید. به حتم سفرهای دسته جمعی نیز انواع و اقسامی دارند. به عنوان نمونه، سفر با تور یکی از انواع سفرهای دسته جمعی به شمار می‌رود، یا مثلاً سفر گروهی چه با دوستان و چه با همراهی اعضای خانواده می‌تواند نوع دیگری از سفرهای دسته جمعی به شمار رود. اگر به هر دلیلی سفر با تور برای شما امکان‌پذیر نیست می‌توانید از میان دوستان و آشنایان یا اعضای خانوادۀ خودگروهی بین ۵ تا ۷ نفر تشکیل دهید. سپس این تیم ۵ تا ۷ نفره که ترجیحاً بهتر است اعضای این تیم هم سن و سال باشند و از علائق و سلائق مشابهی برخوردار باشند راهی کویر مصر شوید.

بهترین زمان سفر به کویر مصر

برای خیلی از مقاصد سفر، اردیبهشت ماه یا تابستان یا مخصوصاً فصل بهار توصیه می‌شود اما برای سفر به کویر مصر، روستایی کویری در استان اصفهان، اتفاقاً بهترین زمان سفر از آبان ماه تا اردیبهشت ماه است. به این ترتیب اگر در این بازۀ زمانی دل مهربان شما هوس سفر داشت بهتر است به سمت کویر مصر بروید تا این کویر بی‌مثال را در بهترین زمان به چشم ببینید.

چند توصیۀ دوستانه برای سفر به کویر مصر

  • در سفر به کویر مصر، روستایی کویری در استان اصفهان، لازم است وسایلی از قبیل: کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه آفتابی، کفش مناسب پیاده‌روی، دمپایی، لوازم نظافت شخصی، لباس گرم، زیرانداز، فلاسک چای، بطری آب و… را به همراه داشته باشید.
  • یکی از راه‌های اقامت در کویر مصر کمپینگ یا چادرزدن است. اما اگر قصد دارید شب کویری را در چادر بگذرانید لازم است حتما ملحفه و پتوی مسافرتی و کیسه خواب با خود همراه داشته باشید.
  • یکی از مهمترین وسایل برای سفر جعبه کمک‌های اولیه است. برای هر سفری لازم است جعبۀ کمک‌های اولیه را با خود همراه داشته باشید. در سفر به کویر مصر نیز این وسیلۀ ضروری را فراموش نکنید.

پ.ن: همان طور که در طول مقاله اشاره شد، ما انسان‌ها بخشی از طبیعت هستیم. در واقع ما آدم‌ها به طبیعت محتاجیم. ما نیاز داریم که هر از چند گاهی مهمان طبیعت باشیم. همان طور که پس از ازدواج و مستقل‌شدن نیاز داریم که زمانی را به خانۀ پدری اختصاص دهیم. طبیعت اصلی‌ترین خانۀ پدری تمام ما آدم‌ها است. وقتی در طبیعت نفس بکشیم، آرامش را به قلب خودمان هدیه کرده‌ایم. تمام غم‌ها و غصه‌ها و دل‌نگرانی‌ها و اضطراب‌ها از قلب ما زدوده خواهند شد. به عبارتی دیگر ذهن ما فرصتی برای نفس‌کشیدن خواهد یافت. بنابراین حتماً زمانی را برای گشت و گذار در طبیعت در نظر بگیرید. زمانی که مهمان طبیعت بودید نگرانی‌ها را از خود دور کنید. کفش‌ها را کنار بگذارید و بدون کفش روی ماسه‌های داغ راه بروید. تا می‌توانید سعی کنید از تکنولوژی و مسائل روزمره فاصله بگیرید. چون اینجا طبیعت است خانۀ امن شما و حالا زمانی برای استراحت است. پس با دست و دل بازی تمام به قلب و روح خودتان استراحت بدهید. فراموش نکنید که قلب شما به حمایت نیاز دارد و تنها فردی که مسئولیت حمایت از قلب‌تان را دارد فقط و فقط خودتان هستید. پس با قلب خودتان مهربان باشید.

سفر به کویر مصر

یکی از جاذبه‌های جذاب سفر، دیدار از مناطق و اماکنی است که از شرایط عادی زندگی متفاوت هستند. این مناطق ناب و منحصر به فرد که اتفاقاً در بیشتر موارد از قلب طبیعت نشأت گرفته‌اند، این قدرت جادویی را دارند که گردشگران عزیز را از زندگی عادی و روزمره جدا کنند و آرامشی وصف ناپذیر را به ارمغان بیاورند. اتفاقاً به همین دلیل هم هست که گردشگران عزیز برای رهاشدن از خستگی‌های همیشگی به قلب طبیعت پناهنده می‌شوند. شما هم اگر به دلیل مشغله‌های زندگی احساس خستگی می‌کنید و حس می‌کنید دیگر رمقی برای ادامۀ ماجرای تکراری کارهای روزمره ندارید کافی است هر چند روز که امکانش وجود دارد از زندگی روزمره مرخصی بگیرید و راهی کویر مصر شوید. شاید حالا بپرسید در کویر مصر چطور می‌توانید شب را اقامت داشته باشید! یکی از راه‌های اقامت در کویر مصر اجاره خانه محلی روستایی است. به این ترتیب شما می‌توانید مهمان اهالی روستایی کویری در استان اصفهان یعنی روستای کویر مصر باشید و به این ترتیب نه تنها از زیبایی‌های سرشار شب کویر بلکه از مهمان‌نوازی و مهربانی این مردم خونگرم نیز لذت ببرید.

میزبون رقم‌خوردن شیرین‌ترین و دلچسب‌ترین خاطرات و همچنین گذراندن دلپذیرترین لحظات را در کویر مصر برای شما یاران جان آرزومند است …

سفر به کویر مصر، روستایی کویری در استان اصفهان، به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید