معرفی جزیره کیش ؛ تمام آنچه برای سفر به این جزیره لازم است بدانید …(خواندن 12 دقیقه)

معرفی جزیره کیش
معرفی جزیره کیش

معرفی جزیره کیش یکی از مهمترین مسائلی است که برای سفر به این جزیرۀ بی‌همتا و تماشایی لازم است مورد توجه قرار بگیرد. بدون شک برای گردشگران پر شور و مشتاق به دانستن هرچه بیشتر در مورد سراسر نقاط ایران زمین، بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود که در مورد خصوصیات منحصر به فرد محبوب‌ترین جزیره، نه تنها در ایران زمین بلکه در سراسر خاورمیانه، بیشتر بدانند.

شاید تا به امروز بارها و بارها به این جزیرۀ دلربا سفر کرده باشید. اما به طور قطع پس از خواندن این مقاله، محبوبیت و درخشش جزیرۀ رنگارنگ کیش در نظر شما هزاران هزار برابر بیشتر جلوه خواهد کرد. چون میزبون در این مقاله قصد دارد از تمام ویژگی‌های این جزیرۀ باشکوه بنویسد. ویژگی‌های نابی که گذشته، حال و تمام ظرفیت‌های این جزیرۀ دلبرانه را در بر می‌گیرد. شکی نیست که دانستن این ویژگی‌ها سبب می‌شود که در سفر آتی خود به این جزیرۀ دلگشا بیشتر از روزهای سفر خود لذت ببرید و شاید حتی بتوانید تفریحات بیشتری را تجربه کنید. حافظ شیرازی در این مورد می‌گوید:

راه عشق ار چه کمین‌دار کمان‌داران است
هر که دانسته رود صرفه ز اعدا ببرد

بر اساس این بیت، دانستن هر چه بیشتر در مورد مقصد سفر به تجربۀ لحظات هر چه جذاب‌تر و شیرین‌تر کمک شایان توجهی خواهد کرد. میزبون امیدوار است زیباترین لحظه‌ها و شیرین‌ترین سفرها از آنِ شما باشد. به همین دلیل هم اطلاعات مختلف در مورد شهرهای مختلف ایران زمین را در اختیار شما یاران جان قرار می‌دهد تا آگاهانه مقصد سفر خود را انتخاب کنید و آگاهانه در مسیر سفر قدم بردارید و با دانش هر چه بیشتر در مورد مقصد سفر، از روزهای سفر خود لذت ببرید. میزبون به رسم ادب از شما یاران همیشگی دعوت می‌کند که اگر مقصد سفر آتی شما جزیرۀ کیش است تا انتهای این مقاله همراهش باشید.

سفری سرشار از شور و نشاط به جزیرۀ کیش همراه با میزبون

دلایل انتخاب جزیرۀ کیش به عنوان محبوب‌ترین مقصد سفر

معرفی جزیره کیش به عنوان محبوب‌ترین و بهترین مقصد سفر بدون شک دلایلی خواهد داشت. به عبارتی دیگر تا مُشک خود نبوید آوازه‌اش در سراسر جهان شهرۀ آفاق نخواهد شد. حالا میزبون از شما یاران مهربان می‌خواهد دل به راه سفر بسپارید، با نوای میزبون هم‌نوا شوید تا همراه و هم‌گام با هم در یک نگاه مختصر و اجمالی مهمترین دلایل محبوبیت این جزیرۀ دلکش را از نظر بگذرانیم. در واقه جزیرۀ کیش محبوب است چون:

  1. این جزیرۀ ناب توانسته است فضایی منحصر به فرد و سرشار از آرامش را برای مهمانان خود فراهم بیاورد و این امکان را ایجاد کند که گردشگران عزیز در روزهای سفر خود به این جزیرۀ جذاب و تماشایی از تمام دغدغه‌ها و نگرانی‌های زندگی روزمره رها شوند و روی خوش زندگی را با چشم ببینند و با تمام وجود احساس کنند.
  2. این جزیرۀ دلکش توانسته است بهترین امکانات اقامتی را برای گردشگران فراهم بیاورد و در این زمینه تنوعی قابل توجه را ایجاد کند که افراد مختلف با سلایق متفاوت بتوانند از میان انواع بسیار اقامتگاه، اقامتگاه باب طبع خودشان را انتخاب کنند و با این انتخاب بتوانند از روزهای سفر خود بی‌نهایت لذت ببرند.
  3. جزیرۀ دلبرانۀ کیش توانسته است با ارائۀ انواع و اقسام خودروها، چه به صورت خودروهای خدماتی از قبیل تاکسی‌ها و وسایل حمل و نقل درون شهری و چه به صورت خودروهای کرایه‌ای بهترین شرایط گشت و گذار در سراسر جزیره را برای مهمانان خود فراهم بیاورد.
  4. جزیرۀ بی‌همتای کیش توانسته است با داشتن انواع و اقسام رستوران‌‌های سنتی، فست فود و حتی رستوران‌هایی بین‌المللی پاسخگوی انواع و اقسام ذائقه‌های متنوع باشد.
  5. جزیرۀ منحصر به فرد کیش توانسته است انواع و اقسام تفریحات خلاقانه، مهیج و جذاب آبی و غیر آبی را فراهم بیاورد. به صورتی که هر یک از افراد می‌تواند تفریح مورد علاقه و باب طبع خودش را انتخاب کند و از تفریحی که به آن تمایلی ندارد صرف نظر کند.
  6. جزیرۀ محبوب کیش توانسته است پلاژها و کلوپ‌هایی مخصوص به خانم‌ها و پلاژها و کلوپ‌هایی مخصوص آقایان فراهم بیاورد. بر این اساس چه خانم‌ها و چه آقایان به صورت آزادانه می‌توانند از ساحل خلیج فارس و آفتاب دلنشین آن بهره‌مند شوند.
  7. جزیرۀ تماشایی کیش چندین و چند ساحل باشکوه و جذاب دارد. گردشگران عزیز با سفر به یک جزیره می‌توانند از چندین و چند ساحل زیبا که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند بهره ببرند و غروب خورشید را از سواحلی متفاوت نظاره‌گر باشند.
  8. جزیرۀ سرشار از شگفتی کیش در هر سال، در فصل‌های مختلف میزبان جشنواره‌های متنوع و متعددی است. مهمانان جزیرۀ کیش می‌توانند در هر کدام از این جشنواره‌ها شرکت داشته باشند و لحظات نابی را سپری کنند. همچنین این جزیرۀ بی‌همتای در هر فصل میزبان اجرای کنسرت‌ها و برنامه‌های زندۀ متنوع نیز خواهد بود.
  9. جزیرۀ رنگارنگ کیش معروف‌ترین و مرغوب‌ترین و بهترین مراکز خرید را دارا است. در هر کدام از این مراکز خرید مشهورترین برندها در معرض فروش قرار گرفته‌اند. بنابراین در این جزیرۀ ناب فرصت دلپذیرترین خریدها فراهم شده است.
  10. جزیرۀ پرطرفدار کیش با داشتن آب و هوایی معتدل و آرامشی دائمی توانسته است سفر را در تمام فصول مختلف سال امکان‌پذیر کند و به عنوان جزیره‌ای همیشه بهار در تمام جهان شناخته شود.

اطلاعات مورد نیاز در مورد جزیرۀ کیش

در معرفی جزیره کیش لازم است به برخی از اطلاعات مخصوص به این جزیره نیز اشاره شود. اطلاعاتی که بدون شک دانستن هر کدام از آن‌ها به تجربۀ سفری هرچه مهیج‌تر و در عین حال آسوده‌تر کمک شایان توجهی خواهد کرد. در ادامه با میزبون همراه باشید تا این اطلاعات مهم و ارزنده در اختیار شما قرار بگیرند.

جمیت ساکنان جزیرۀ کیش

بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته که تاریخ آن متعلق است به سال ۱۳۹۵، جمعیت ساکن در این جزیره ۳۹۸۵۳ نفر گزارش شده‌اند.

نژاد مردم بومی جزیرۀ کیش

شاید جالب باشد بدانید که مردم بومی که در جزیرۀ کیش ساکن هستند از نژاد دراویدی، نوردیک، سامی و سیاه‌پوست هستند. البته در حال حاضر تعداد قابل توجهی از ساکنان این جزیره را افرادی تشکیل می‌دهند که از سایر مناطق ایران زمین به این جزیره مهاجرت کرده‌اند.

زبان رایج در میان ساکنان جزیرۀ کیش

همان طور که اشاره شد ساکنان جزیرۀ کیش به دو دستۀ بومیان و مهاجران تقسیم می‌شوند. در میان این دو دسته زبان فارسی و زبان عربی رواج دارند. البته اگر مهاجران عرب‌زبان که از کشورهای عربی به جزیرۀ کیش مهاجرت کرده‌اند را در نظر نگیریم در میان بومیان جزیره صحبت‌کردن به زبان عربی رواج دارد و می‌تواند به عنوان زبان محلی و بومی این منطقه به شمار رود.

کد تلفن ثابت و تلفن همراه

شاید بتوان ادعا کرد که یکی از کلیدی‌ترین اطلاعات برای سفر به جزیرۀ کیش داشتن اطلاعات در مورد کد تلفن خواهد بود. کد تلفن ثابت در جزیرۀ کیش ۰۷۶ و همچنین کد تلفن همراه برای شبکۀ مستقل تلفن همراه کیش که با اختصار TKC شناخته می‌شود ۰۹۳۴ خواهد بود.

محور اصلی اقتصاد در جزیرۀ کیش

شاید جالب باشد بدانید که در جزیرۀ کیش محور اصلی اقتصاد بر پایۀ گردشگری می‌گردد. به عبارتی دیگر در این جزیرۀ بی‌همتا، به هیچ عنوان وابستگی اقتصادی به نفت یا سایر منابع طبیعی و معدنی دیده نمی‌شود در واقع در جزیرۀ کیش فعالیت و تلاش‌های انسانی نه تنها توانسته است خلاقانه‌ترین و مهیج‌ترین امکانات تفریحی و سیاحتی را فراهم بیاورد بلکه همین امکانات توانسته‌اند ظرفیت‌های اشتغال و کسب درآمد قابل توجهی را ایجاد کنند. این ظرفیت‌ها نه تنها اقتصاد بومیان جزیره را تأمین کرده است بلکه تعداد بسیار زیادی از افراد را از سایر شهرها به سوی این جزیره جذب کرده و فرصت‌های سودمندی را در زمینۀ اشتغال و کسب درآمد برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

اما اگر کنجکاو هستید در مورد منابع و فرصت‌های اقتصادی طبیعی در این جزیرۀ بی‌همتا بیشتر بدانید لازم است بگویم که صید مروارید، پرورش نخل خرما و همچنین پرورش پیاز و تنباکو در این جزیره بسیار رونق دارد. البته پیاز و تنباکو از جمله محصولاتی به شمار می‌روند که صادرات می‌شوند و ارز خارجی قابل توجهی را برای جزیره به ارمغان می‌آورند.

غذاهای محلی مردم کیش

غذا همواره بخش مهمی از سفر به یک جای ناآشنا است. جزیره کیش باتوجه به فرهنگ غنی و قدیمی که دارد، سفره رنگین و سنتی خود را نیز به خوبی حفظ کرده است. لگر کیش را به عنوان یکی از مقاصد سفر خود انتخاب کرده‌اید، می‌توانید روی غذاهای خوشمزه آن حساب کنید. بر سر سفره مردم جزیره بیشتر اوقات ماهی‌ها و غذاهای تند یافت می‌شود و چاشنی آن‌ها ادویه‌های رنگارنگی است که اگر کمی از آن‌ها را امتحان کنید، عاشقشان می‌شوید.

شاید دوست داشته باشید با نام برخی از غذاهای بومی کیش آشنا شوید.

_ سمک مشوی: نوعی غذا که از ماهی کباب شده یا سرخ شده با ادویه‌های مخصوص است.

_ کیش مرگوگ(مرقوق): این غذا ترکیب گوشت و ادویه‌های مخصوصی است که به همراه بادمجان، سبزی، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل سبز تند پخته می‌شود.

_ محمر (برنج شکری) کیش: برنج محلی کیش را که شیرین است، به همراه سبزیجات محلی و ادویه‌های مخصوص درست می‌کنند.

_ مجبوس لحم: پیاز، مرغ، برنج و گوجه فرنگی را در مخلوطی از ادویه‌های متنوعی مانند  زیره سبز، رازیانه، گیشنیز، دارچین و میخک درست می‌کنند.

از دیگر غذاهای آن نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هریسه
  • مضروبه
  • برنج مجبوس
  • قلیه ماهی

نکات کلیدی و قابل توجه در مورد جزیرۀ کیش

در ادامۀ معرفی جزیره کیش به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر، لازم است اضافه کنم که این جزیرۀ دلبرانه و باشکوه در که در محدودۀ استان هرمزگان جای دارد و قسمتی از شهرستان بندر لنگه به شمار می‌رود منطقۀ آزاد شمرده می‌شود. به همین دلیل انواع و اقسام خودروهای لوکس خارجی در این جزیره وجود دارند و هزینۀ گمرک نیز شامل حال این خودروها نمی‌شود. علاوه بر این جزیرۀ کیش به عنوان یکی از ۴ منطقه در سراسر دنیا شناخته شده است که درصد بسیار بالایی از اکسیژن را به خود اختصاص داده است. بنابراین اگر به دنبال هوایی پاک و سرشار از اکسیژن هستید نیز می‌توانید جزیرۀ کیش را به عنوان مقصد سفر یا حتی محلی برای زندگی دائمی خود انتخاب کنید. شاید جالب باشد بدانید که اکسیژن فراوان در هوای این جزیرۀ بی‌همتا سبب شده است که مردم این جزیره نسبت به مردم ساکن در سایر مناطق فعال‌تر باشند و کمتر دیو خستگی را در وجود خود احساس کنند. شاید هم مردم جزیرۀ کیش به همین دلیل نسبت به سایر افراد شادتر و پویاتر هستند. همچنین شاید جالب باشد بدانید که در این جزیره هیچ رودخانۀ جاری وجود ندارد و تمام آب مورد نیاز در آن از طریق منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود. علاوه بر این شایسته است اضافه کنم که در گذشته‌های خیلی دور، یعنی زمانی که هیچ کدام از جزایر خلیج فارس به آب شیرین دسترسی نداشتند جزیرۀ کیش قنات آب شیرین داشت و همین امر دلیل محبوبیت این جزیره حتی در روزگاران بسیار دور گذشته محسوب می‌شد. اما در سال ۱۳۴۹ برای اولین بار و به صورت رسمی این جزیرۀ دلربا به عنوان مرکز بین‌المللی توریستی و تجاری مورد توجه قرار گرفت و سپس به تمام جهانیان معرفی شد.

انتخاب جزیره کیش به عنوان مقصد سفر

معرفی جزیره کیش به عنوان محبوب‌ترین مقصد سفر در سراسر ایران زمین، تنها متعلق به سال‌های اخیر و دوران معاصر نخواهد بود. شاید جالب باشد بدانید که در تمام دوران مختلف تاریخی، در تمام عصرها، تمام مردم، با تمام شرایط متفاوت زیستی و اجتماعی که تجربه کرده‌اند، همیشه از جزیرۀ کیش به عنوان جزیره‌ای دلگشا و محبوب یاد کرده‌اند. همچنین شاید تحسین‌برانگیز باشد اگر بدانید که این جزیرۀ بی‌همتا همیشه در تمام دوران مختلفی تاریخی که بر ایران زمین گذشته است مهد تمدن و تجارت و زیبایی و شکوه بوده است و به هیچ صورت در معرض جنگ و خشونت و کشت و کشتار قرار نگرفته است. این جزیرۀ دلربا و محبوب همیشه مورد توجه تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی قرار گرفته است. همیشه مورد توجه حکام و فرمانروایان قرار گرفته و همیشه به عنوان محلی مناسب برای تفریح و گذراندن روزهای خوش فراغت انتخاب شده است. بر اساس این تاریخچۀ دلپذیر و سرشار از شور و نشاط می‌توان به راحتی ادعا کرد که جزیرۀ کیش، جزیره‌ای سرشار از خوشی و شادی و نشاط است و امکان ندارد گردشگری جزیرۀ ناب و تماشایی کیش را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کند و روزهای شادی را در طول مدتی که با اجاره سوئیت در کیش اقامت دارد سپری نکند. همچنین آب و هوای منحصر به فرد و شرایط زمین‌شناختی و طبیعی خاصی که این جزیرۀ پرطرفدار از آن برخوردار است سبب شده است که جزیرۀ محبوب و جذاب کیش در تمام اوقات هر سال بهترین، امن‌ترین و مطلوب‌ترین و مطبوع‌ترین مقصد سفر باشد. چون در جزیرۀ کیش به هیچ عنوان با سرمای بیش از حد هوا یا گرمای طاقت‌فرسا و طوفان و سیل و زلزله و از این قبیل اتفاقات روبه‌رو نخواهید شد. به این ترتیب میزبون پیشنهاد می‌کند که اگر به دنبال بهترین مقصد سفر هستید و اگر دوست دارید بهترین روزهای عمرتان را در بهترین محل ممکن سپری کنید بدون تأمل و درنگ همین حالا راهی جزیرۀ دلربای کیش شوید و از زندگی و زنده‌بودن لذت ببرید.

میزبون همیشه خواهان گذر بهترین روزها و شیرین‌ترین لحظه‌ها برای شما یاران جان خواهد بود …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید