جنگل دالخانی؛ دالان بهشت، در جنوب شرقی رامسر(خواندن 5 دقیقه)

جنگل دالخانی
جنگل دالخانی

جنگل دالخانی، جنگلی کوهستانی است که، در امتداد جنگل‌های انبوه رامسر، در مجاورت عروس شهرهای ایران یعنی رامسر زیبا واقع شده است. این جنگل به دالان بهشت شهرت دارد. دالان بهشت در روستای دالخانی یا دالیخانی قرار دارد. این روستا در جنوب شرقی رامسر قرار گرفته است و با این شهر فقط ۳ کیلومتر فاصله دارد. این جنگل ۸۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. میزبون گردشگران خوش ذوق را به جنگل سبز دالخانی دعوت می‌کند.

چرا دالان بهشت!!

هر گاه صحبت از بهشت می‌شود بی شک تصویری زیبا و سبز پر از آرامش همراه با آب روان و درختان سبز سر به فلک کشیده و شکوفه‌های رنگارنگ در ذهن‌مان نقش می‌بندد.

دالان بهشت
دالان بهشت

این تصویر بهشت در ذهن ما جای دارد و هر گاه در روی زمین زیبایی وصف‌ناپذیری از طبیعت می‌بینیم برای بیان زیبایی و شکوه آن از واژۀ بهشت یا بهشتی استفاده می‌کنیم. کاربرد این واژه پر بیراه نیست. چون، داریم بر روی زمین خاکی و حتی در خاک ایران زمین، تکه‌هایی از نقاشی خلقت را که در زیبایی و طراوت، بهشت برین را یادآور می‌شوند. یکی از آن مناطق بکر و زیبا جنگل دالخانی است.

دالان بهشت
دالان بهشت

این جنگل نه تنها خودش بسیار زیبا و دل نواز است که اگر به آن اعتماد کنید، از میان پوشش متراکم جنگلی و مه غلیظ آن بگذرید و با آن همراه شوید و از دل آن عبور کنید به ییلاق‌های بی نظیر و چشم نواز و جان فزای اکراسر،‌ گرسماسر و جنت رودبار می‌رسید.

جنگل دالخانی در فصل پاییز
جنگل دالخانی در فصل پاییز

شاید وقتی نام دالان بهشت را به این جنگل می‌گذاشته‌اند بر این باور بوده‌اند که بهشت اصلی را پس از طی این دالان بی نظیر خواهید یافت و بهشت مورد نظر همین مناطق ییلاقی بوده است.

در جنگل دالخانی

جنگل دالخانی و مه غلیظ سفید
جنگل دالخانی و مه غلیظ سفید

آب و هوای خوش مسیر

درختان سبز سر به فلک کشیده در دو طرف جاده و مه غلیظ سفید رنگ با آفتاب پنهان و نسیم خنکی که از هر طرف می‌وزد و همراه پیچ و تاب جاده پیش می‌رود تصویری یا بهتر است بگویم مسیری بهشتی است. مسیری که با نامش یکی شده است و قرار است شما را به بهشت زمینی در همسایگی رامسر هدایت کند.

جنگل دالخانی
جنگل دالخانی

برای اقامت در این بهشت بی نظیر اجاره خانه روستایی در رامسر را انتخاب کنید و هر چند روز که تمایل داشتید در این بهشت مقیم باشید.

جنگل‌نوردی و کوه‌نوردی

جنگل دالخانی
جنگل دالخانی

به حتم پیمودن این بهشت زیبا و دیدن اطراف آن از جذاب‌ترین تفریحاتی است که گردشگران را به این منطقه جذب می‌کند. هر ساله تورهای بسیاری برای جنگل نوردی و کوه نوردی در این منطقه برگزار می‌شود و افراد بسیاری به پیمایش این جنگل رهسپار می‌شوند.

جنگل دالخانی
جنگل دالخانی

البته هر گروه بسته به اولویت‌هایی که دارند مسیر متفاوتی را برمی‌گزینند. با میزبون همراه باشید تا با هم از راز یکی از این مسیرها پرده برداریم.

مسیر جنگل نوردی در دالان بهشت

جنگل دالخانی
جنگل دالخانی

در اولین قدم باید هرکجای ایران زیبا یا حتی جهان هستید خود را به رامسر برسانید. در جاده رامسر به تنکابن از محلی‌ها یا افراد راه بلد سراغ سه راهی جنت رودبار را بگیرید. وارد جاده شوید. تا روستای گالش محله بروید. از اینجا به بعد باید ماشین سواری را در یک مکان امن پارک کنید و بقیۀ مسیر را پیاده بروید.

جنگل دالخانی
جنگل دالخانی

کوله پشتی خود را که از قبل وسایل مهم و ضروری را در آن جای داده‌اید بردارید و راهی شوید. در روستای گالش محله در امتداد رودخانه‌ای کوچک جنگل نوردی خود را آغاز کنید. پس از طی چند کیلومتر به جنگل می‌رسید.

به طرف غرب مسیر را ادامه دهید. در امتداد مسیر خود یک جویبار کوچک می‌بینید. ارتفاع بگیرید تا به سرِ یال برسید. (به محل برخورد دو دامنه شیب دارِ کوه در بالاترین نقطه یال می گویند) یال را ادامه دهید تا به جاده جنت رودبار برسید. حالا جنگل نوردی اصلی شروع شده است. شما دقیقاً در دل جنگل‌های زیبا و بکر و سبز قرار دارید. حتی ممکن است انبوه قارچ‌های خودرو و جنگلی را ببینید.

توصیۀ میزبونی: همیشه مراقب و محتاط باشید. از مسیر اصلی خارج نشوید. بهتر است این مسیر بهشتی را با یک گروه حرفه‌ای طی کنید. هرگز اجازه ندهید بی احتیاطی زیبایی‌های سفر را محو کند.

در طول مسیر جنگل‌ دالخانی خوراکی‌های خوشمزه‌ای نیز وجود دارد که در حین جنگل‌نوردی می‌توانید از این خوراکی‌ها نیز میل کنید. از این خوراکی‌ها می‌توان به بلال، میوه‌های طبیعی مانند ازگیل، فندق، گوجه جنگلی، زالزالک و … و عسل طبیعی اشاره کرد. همچنین در بین مسیر و در اطراف جاده دکه‌هایی برای فروش آش و چای محلی نیز وجود دارد. اگر به دنبال خوردن غذا در حین جنگل‌نوردی در مسیر جنگل دالخانی هستید، می‌توانید از رستوران‌هایی که در بین مسیر وجود دارد استفاده کنید. گفتنی است در این رستوران‌ها انواع غذاهای محلی از جمله ماهی کبابی سرو می‌شود. این رستوران‌ها دارای فضای بی‌نظیر و منظره‌ای شگفت‌انگیز هستند و تجربه صرف غذایی عالی را برای شما به همراه می‌آورند.

خوب است بدانید که در این جنگل‌ حیوان‌های خطرناکی مانند شغال و خرس و حشرات خطرناک نیز دیده شده‌اند، از این رو در صورتی که علاقه به کمپ زدن در جنگل دارید، به این قضیه توجه کافی داشته باشید.

اگر به توصیه‌های میزبون توجه کنید. اگر اجازه ندهید خستگی و بی احتیاطی سفر شما را دستخوش تغییر کند می‌توانید در ادامۀ همین راه ییلاق‌های انتهای مسیر جنگل دالخانی مانند ییلاق گرسماسر و جنت رودبار نیز بازدید کنید و از صفای روستا و طبیعت راه لذت ببرید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید