طرقبه منطقه‌ای ییلاقی ؛ یک جاذبۀ گردشگری(خواندن 5 دقیقه)

طرقبه
طرقبه

طرقبه از جمله آبادی‌های بزرگ طوس قدیم بوده است. این آبادی سبز و زیبا که یک منطقۀ ییلاقی به شمار می‌رود در میان دره‌های سر سبز و پر طراوت رشته کوه‌های بینالود قرار گرفته است. طرقبه در گذشته‌های دور، در قرون ابتدایی اسلامی، یکی از مناطق دشت توس بود که به نام ترغبذ شناخته می‌شد. این منطقه بر سر راه کوهستانی و مال رو مشهد به نیشابور قرار داشت. همین امر سبب شد این منطقه گذرگاه و به تبع آن تفرج گاه مردم شود. رفت و آمدها سبب آبادانی هرچه بیشتر این ناحیه گردید.

میزبون شما را به طرقبه دعوت می‌کند، چون این منطقۀ ییلاقی خوش آب و هوا در اثر ادامۀ جریان رفت و آمد مردم، امروزه به یک تفرج گاه عالی بدل شده است.

شهر طرقبه

طبیعت زیبا و بهاری طرقبه
طبیعت زیبا و بهاری طرقبه

میدان صاحب الزمان

طرقبه شهر کوچکی است. اما بسیار دیدنی و فرح بخش است. زیرا سر تا سر آن سرشار است از جاذبه‌های گردشگری. در طرقبه قدم به قدم بستنی فروشی و فروشگاه‌های صنایع دستی را می‌بینید. بستنی‌های طرقبه با تمام بستنی‌های دنیا متفاوت هستند. انواع و اقسام بستنی از سنتی و میوه‌ای و فالوده در این بستنی فروشی ها مهیاست.

بستنی مخصوص طرقبه
بستنی مخصوص طرقبه

همان طور که ذکر شد در کنار بستنی فروشی های فراوان و درجه یک فروشگاه های صنایع دستی هم فراوان هستند. در این فروشگاه ها انواع و اقسام صنایع دستی از خاتم کاری و حصیر بافی و میناکاری و انواع و اقسام زیبایی ها و ظرایف و لطایف دستی را خواهید دید.

خاتم کاری
خاتم کاری

در کنار صنایع دستی خوشمزه فروشی های دیگری هم وجود دارند. در این خوشمزه فروشی ها انواع و اقسام قره قروت و تمبر هندی و خشکه‌های میوه‌ای و زعفران و انواع دمنوش و ادویه و آجیل خودنمایی می‌کنند. لازم است اضافه کنم که این محصولات همگی به دست هنرمند بانوان این منطقه تهیه می‌شوند. به عبارتی دیگر تمام این محصولات ارگانیک و محلی هستند و مثال آن‌ها را در هیچ کجای دیگر نخواهید یافت.

لواشک‌های ترش و خوشمزۀ طرقبه
لواشک‌های ترش و خوشمزۀ طرقبه

اهالی مشهد عموماً در روزهای آخر هفته یا در تعطیلات با اجاره ویلا در طرقبه این منطقۀ ییلاقی خوش آب و هوا را برای استراحت و تفریح انتخاب می‌کنند. سایر گردشگران نیز در سفر به مشهد از طرقبه غافل نمی‌شوند. طرقبه با مشهد فقط و فقط ۱۸ کیلومتر فاصله دارد.

طبیعت پاییزی طرقبه
طبیعت پاییزی طرقبه
ییلاقات طرقبه
ییلاقات طرقبه

بازار بعثت

بازار بعثت طرقبه
بازار بعثت طرقبه
بازار بعثت طرقبه
بازار بعثت طرقبه

علاوه بر میدان اصلی در شهر طرقبه که میدان صاحب الزمان نام دارد و در بند پیش به توضیح آن پرداخته شد در طرقبه یک بازار بزرگ نیز وجود دارد. در این بازار انواع و اقسام صنایع دستی و خوراکی‌جات و پوشاک به فروش می‌رسد. البته امکانات این بازار به همین جا ختم نمی‌شود بلکه امکانات تفریحی و رفاهی مانند مونوریل، سینما چند بعدی، رستوران، تریا و یک شهر بازی کوچک هم دارد. این بازار به تنهایی خود یک تفرج گاه کامل است.

بازار بعثت طرقبه
بازار بعثت طرقبه

رستوران‌های طرقبه

اما یکی از دلایل اصلی محبوبیت طرقبه و از جاذبه‌های مهم این منطقۀ ییلاقی رستوران‌های ممتاز و درجه یک این ناحیه است. این رستوران‌ها هم از نظر کمیت در بالاترین درجه قرار دارند و هم از نظر کیفیت. به تعداد بستنی فروشی‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی در این منطقه رستوران وجود دارد. این رستوران‌ها به علت کیفیت در مهمان‌داری و قرار گرفتن در منطقۀ ییلاقی خوش آب و هوا مایۀ شهرتِ کشوریِ طرقبه هستند.

از رستوران‌های طرقبه
از رستوران‌های طرقبه

از غذاهای محلی و معروف این رستوران‌ها می‌توان به شیشلیک، قورمه، فسنجان، دیزی‌های مخصوص اشاره کرد. در ضمن آش رشتۀ آتشی را نیز فقط می‌شود در رستوران‌های طرقبه نوش جان کرد. البته لازم به ذکر است که برخی از این رستوران‌ها کاملاً سنتی هستند و برخی دیگر مدرن. برخی هم تلفیقی از رستوران‌های مدرن و سنتی هستند. همچنین برخی دیگر از رستوران‌ها مجهز به سالن‌های مجزای VIP هستند. در مجموع اینکه این رستوران‌ها پاسخگوی انواع سلایق هستند.

از رستوران‌های طرقبه
از رستوران‌های طرقبه

نکتۀ دیگر در مورد این رستوران‌ها فضای داخلی آن‌ها است. این رستوران‌ها عموماً در فضایی باغ مانند تعبیه شده‌اند. برخی هم بر روی بلندی کوه قرار دارند. در واقع با رفتن به این رستوران‌ها شما با یک تیر چند نشان زده‌اید.

از رستوران‌های طرقبه
از رستوران‌های طرقبه

رستوران‌های سنتی (اغلب رستوران‌های این منطقه فضای سنتی را دارند) تخت‌هایی در دو طرف چیده شده است و با فرش و پشتی تزئین شده‌اند. جوی آب روان نیز از مختصاتی است که در این رستوران‌ها رعایت شده و زمانی که به صرف غذا مشغول می‌شوید از شنیدن صدای آرام جریان آب در جوی محظوظ می‌شوید. به علاوه اینکه حضور آب به صفای محیط نیرو می‌بخشد. آب و هوای خوش منطقه با حضور این جوی روان بیش از پیش خوش می‌شود. از بهترین رستوران‌های طرقبه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

رستوران مجلل سران مشهد : 

این رستوران یکی از معروف‌ترین رستوران‌های طرقبه می‌باشد که بسیاری از مشهدی‌ها حداقل یک بار برای صرف غذا به این رستوران مراجعه کرده‌اند. از بهترین غذاهای این رستوران می‌توان به چلو شیشلیک، جوجه کباب و ماهیچه آن اشاره کرد.

آدرس : ابتدای جاده طرقبه، بین امام رضا ۳ و ۱

رستوران شب‌های رویایی :

رستوران شب‌های رویایی تقریبا در نزدیکی رستوران سران قرار دارد. می‌توان این رستوران را یکی از بهداشتی‌ترین رستوران‌های طرقبه دانست. در این رستوران بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و تمامی پرسنل از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند. علاوه بر پاکیزه بودن فضا، این رستوران به واسطه کیفیت خوب خدمات خود یکی از بهترین‌ رستوران‌های طرقبه است.

آدرس : مشهد، جاده طرقبه، نبش امام رضا ۹

مشهد؛ کلان شهر مقدس، پایتخت معنوی ایران

باغ پونه در طرقبه

باغ پونۀ طرقبه یک پارک عمومی است که در گرما و سرما میزبان مهمانان عزیز است. اگر دوست دارید در میان درخت‌های سر به فلک کشیده قدم بزنید، به این باغ بروید. این باغ به محوطۀ بازی کودکان مجهز است و درختان بسیارش خنکای نسیم را قوت می‌بخشد.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید