سفر به باداب سورت یا چشمه‌های هفت رنگ(خواندن 10 دقیقه)

چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت
چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت

آیا مایل هستید به تماشای جلوه‌ای شگرف از طبیعت بنشینید! آیا مشتاق هستید رنگ‌آمیزی هنرمندانۀ طبیعت را با چشم سر ببینید! اگر بشنوید یا بخوانید که در پهنۀ بی‌کران ایران زمین نقطه‌ای هست که از هفت رنگ درخشان تشکیل یافته است و همچون تاجی مرصع بر سر ایران زیبا نشسته است و با درخشش خیره‌کننده و حیرت‌برانگیزش پیر و جوان، کوچک و بزرگ، مرد و زن، ایرانی و غیر ایرانی را به خود فرا می‌خواند به سمتش نمی‌شتابید! امروز میزبون بنا دارد همراهان همیشگی خود را به نقطه‌ای شگرف از ایران زمین راهنمایی کند. مقصد سفر امروز میزبون چشمه‌های هفت رنگی است که با نام باداب سورت شهرت دارند و در استان بهشتی و تماشایی مازندران، در جبهۀ جنوبی شهرستان ساری، در بخش چهاردانگه، در دهستان پشت کوه، در روستای سورت، در میان روستای اروست و روستای مال‌خواست واقع شده است. چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت در سمت شمالی خود به ارتفاعات و تپه‌هایی سرشار از درختانی با برگ‌های سوزنی محدود شده‌اند. در سمت جنوب این چشمه‌های درخشان دره‌های پایین‌دشت خودنمایی می‌کنند. در جهت شرقی با بلندی‌هایی که سراسر پوشیده از گیاهانِ کوتاه قدِ بوته‌ای و درختچه‌ای هستند برخورد خواهید کرد و در سمت غربی این چشمه‌ها روستای اروست را خواهید دید.

دیدار از چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت همراه با میزبون

آیا می‌دانید!

  • آیا می‌دانید چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر ملی و طبیعی ایران زمین شناخته شد و به ثبت ملی رسید!
  • آیا می‌دانید باداب به معنای آب گازدار است!
  • آیا می‌دانید سورت به معنای شدت اثر می‌باشد!
  • آیا می‌دانید چشمه‌های باداب سورت خواهرخواندۀ چشمه‌های پاموکاله در کشور ترکیه هستند!
  • آیا می‌دانید چشمه‌های باداب سورت پس از چشمه‌های پاموکاله در کشور ترکیه دومین چشمۀ آب شور جهان شناخته شده‌اند!
  • آیا می‌دانید قرار بر این است که در آینده‌ای بسیار نزدیک چشمه‌های باداب سورت به ثبت جهانی برسند!

پ.ن: در سال ۱۳۸۷ سه اثر بی‌نظیر و شگفت ایران زمین که هر سه از شگفتی‌های شگرف در استان مازندران به شمار می‌روند به ثبت ملی رسیدند این سه شگفتی ناب و حیرت‌برانگیز عبارتند از:

  • دماوند کوه سرافراز
  • چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت
  • سرو آزاد ابرکوه

شاخصه‌های منحصر به فرد در چشمه‌های رنگارنگ باداب سورت

چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت از دو چشمۀ مجزا از هم تشکیل یافته‌اند. شاید جالب باشد اگر بدانید که این دو چشمه چقدر با هم تفاوت دارند. این دو چشمه از نظر رنگ، بو، مزه و حتی حجم آب کاملاً با هم متفاوت هستند. چشمه‌ای که از حجم آب بیشتری برخوردار است از آبی با درجۀ شوری بسیار بهره دارد و قطر استخر آن که آب بسیار را در خود جای داده است به ۱۵ متر می‌رسد و عمقش به قدری است که در فصل گرما می‌تواند گردشگران عزیز و مشتاق را در آغوش خود بگیرد و حتی دردهایی از قبیل درد در ناحیۀ کمر و پا، بیماری‌های پوستی و روماتیسم و حتی سردردهای میگرنی را التیام بخشد. نکتۀ جالب دیگر در مورد این چشمۀ بزرگ‌تر این است که شوربودن آب آن سبب می‌شود که آب این چشمه در فصل سرد منجمد نشود و یخ نزند.

اما چشمۀ دوم در بالادست و در سمت شمال غربی چشمۀ بزرگ‌تر قرار گرفته است. چشمۀ کوچکتر درست برخلاف چشمۀ بزرگ‌تر از آبی ترش‌مزه برخوردار است. شاید موجب شگفتی و حیرت شما شود اگر بدانید که رنگ آب در این چشمه آبی، قرمز و نارنجی است. در اطراف این چشمۀ کوچکتر رسوبات آهن به وضوح به چشم می‌خورند.

دو چشمۀ متفاوت در بالادست قرار دارند و آب‌های منحصر به فرد آن‌ها برای سال‌های سال در حوالی این کوهستان در جریان بوده است. این آب‌های رنگارنگ با ویژگی‌های منحصر به فرد از بالادست کوهستان به سمت پایین آن، راه کشیده‌اند و در شیب پایین دست کوهستانی خود چندین و چند حوضچۀ بزرگ و کوچک پدید آورده‌اند که سرشارند از رنگ‌های متضاد و مختلف و در صدها طبقه و ده‌ها حوضچه به جلوه‌گری می‌پردازند. زیبایی و شکوه این حوضچه‌های طبقه طبقه تحسین‌برانگیز و مدهوش‌کننده هستند.

ویژگی زمین‌شناختی چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت در اروست، نوعی ژئوپارک به شمار می‌روند. این ژئوپارک طبیعی هم‌زمان با آخرین چین‌خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن یعنی در دورۀ چهارم زمین‌شناسی ایجاد شده‌اند.

بهترین زمان برای سفر به باداب سورت چه موقع است؟

بهترین زمانی که می‌توانید در این قاب خیال‌انگیز قرار بگیرید و جزئی از این تابلوی بی‌نظیر طبیعت به شمار روید اردیبهشت، ماه بهشت، ماه سرسبزی و طراوت است.

پ.ن: چشمه‌های رنگارنگ و تحسین‌برانگیز باداب سورت ۱۸۴۰ متر از سطح زمین بالاتر هستند و در ایران زمین مثل و مانندی ندارند. اگر مشتاق هستید مشابهانی با این چشمه‌های رنگارنگِ هفت رنگ پیدا کنید چاره‌ای نخواهید داشت جز اینکه در کشورهایی نظیر ترکیه، آمریکا و نیوزلند به دنبال آن‌ها بگردید.

از چه راهی می‌توانید به چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت برسید؟؟؟

به منظور سفر به چشمه‌های رنگارنگ باداب سورت دو مسیر متفاوت پیش روی خود خواهید داشت و بسته به مکان مبدأ اختیار با شماست که کدام یک از این دو مسیر را انتخاب کنید. اگر شهر مبدأ را تهران بزرگ در نظر بگیریم از طریق دو جاده می‌توانید به این مکان تماشایی سفر کنید. آدم‌ها متفاوت هستند. برخی از گردشگران ترجیم می‌دهند راه‌های کوتاه یا به عبارتی دیگر میان‌بُر را انتخاب کنند. اما برخی دیگر از گردشگران ترجیح می‌دهند از راهی طولانی‌تر اما زیباتر به مقصد برسند تا در حین حرکت در جهت مقصدی ناب و دلگشا از زیبایی‌های مسیر نیز لذت ببرند. اگر جزء دستۀ اول هستید و ترجیح می‌دهید هرچه سریع‌تر به چشمه‌های رنگارنگ باداب سورت برسید بهتر است جادۀ سمنان را انتخاب کنید. اما اگر از گردشگران دستۀ دوم هستید پیشنها می‌کنم جادۀ مازندران را انتخاب کنید. 

  • جادۀ سمنان مخصوص گردشگران گروه اول: تهران، سمنان، مهدی‌شهر، شه‌میرزاد، فولادمحله، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت
  • جادۀ تهران مخصوص گردشگران گروه دوم: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

پ.ن:

زمانی که به تلمادره برسید یک پاسگاه پلیس خواهید دید. روبه‌روی همین پاسگاه پلیس جاده‌ای دیده می‌شود. باید به سمت راست این جاده پیش بروید. این جاده در انتها به اروست خواهد رسید. در این مسیر سه روستای پشرت، کوات و قلعه‌سر را پشت سر خواهید گذاشت. پس از گذر از این سه روستا به یک سه راهی خواهید رسید. این سه راهی به نام سه خط شناخته می‌شوند. هرکدام از این سه راه در واقع به یکی از سه مقصد اروست، روستای مال‌خواست و باداب سورت منتهی می‌شوند. مسیر سمت چپ در نهایت به روستای اروست خواهد رسید. مسیر دست راست نیز به روستای مال‌خواست ختم خواهد شد و مسیر میانی به باداب سورت می‌رسد. اما نکتۀ جالب توجه این است که مسیر سمت راست و همین طور مسیر سمت چپ هر دو آسفالته هستند و تنها مسیر باداب سورت که در میان آن دو راه واقع شده است خاکی و ناهموار است. این ماجرا درست به افسانه‌های پریان شباهت دارد. در افسانه‌های پریان همیشه راه‌های سخت و ناهموار به مقصد اصلی ختم می‌شوند و راه‌های راحت و هموار گمراه‌کننده خواهند بود و به بیراهه خواهند رسید. البته اروست و مال‌خواست بسیار زیبا هستند اما باداب سورت مقصد این سفر میزبون قرار گرفته است. بنابراین یک پیشنهاد ویژه برای پیش‌گیری از سرگشتگی احتمالی در انتخاب راه در میان سه راه پیش رو این است که راه خاکی را انتخاب کنید و از راه‌های آسفالته که در طرفین شما خودنمایی می‌کنند چشم بپوشید و در راه مستقیم پیش بروید.

سفر به چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت

سفر به باداب سورت یک سفر سرشار از شگفتی و حیرت به شمار می‌رود. تماشای رنگ‌هایی جذاب و درخشان در کنار هم آن هم در قلب طبیعت سراسر شکوه و جلا و زیبایی است. این شگفتی شگرف که زادۀ طبیعت است و می‌درخشد و به دلبری می‌پردازد در حوالی شهر ساری واقع شده است. اهالی شهر بی‌مثال و پرطراوت ساری می‌توانند در کمال آسایش و راحتی حتی به عنوان سفری یک روزه راهی باداب سورت شوند و از تماشای این همه شکوه و دلبری لذت ببرند اما ساکنان سایر شهرهای ایران زمین یا حتی دیگر گردشگرانی که در خارج از ایران زیبا ساکن هستند اما عاشقانه به طبیعت و ایران‌گردی مهر می‌ورزند و مشتاقِ بودن در چنین تصویر چشم‌نوازی از طبیعت هستند نیز می‌توانند با اجاره ویلا در ساری هر چند روز که مایل بودند اقامت داشته باشند و سپس در یکی از روزهای زیبا و طلایی سفر خود به باداب سورت رهسپار شوند و از بودن در این طبیعت ناب و منحصر به فرد لذت ببرند.

میزبون سفری سرشار از خاطرات شیرین را برای شما آرزو دارد …

سفر به چشمه‌های هفت رنگ باداب سورت به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید