الیگودرز ؛ شهر آبشارها و لاله‌های واژگون در استان لرستان(خواندن 5 دقیقه)

دریاچه گهر
دریاچه گهر

الیگودرز شهری است از شهرهای استان زیبا، بزرگ و سر سبز لرستان. این شهر مرکز شهرستان الیگودرز است. ۹۰۷۹۹ نفر جمعیت دارد. از نظر جمعیت  و به تبع آن وسعت بعد از خرم آباد، بروجرد، دورود و کوهدشت قرار می‌گیرد و مقام پنجمین شهر استان لرستان را به خود اختصاص می‌دهد.

این شهر دلکش در دامنۀ کوهستانی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است. در زمستان سرد است و بهار و تابستان معتدل و دل نواز. این شهر زیبا و بی همتا از شهرهای مرتفع و سردسیر ایران زمین محسوب می‌شود.

قدمت شهر الیگودرز

قدمت این شهر به ۷۰۰ سال پیش می‌رسد. یعنی چیزی حدود قرون ۷ و ۸ هجری قمری. این شهر خوش آب و هوا در گذشته چهار محلۀ ورزندان، مجیان، ده تیرانی و ده محمدرضا را داشت. اما امروزه این شهر توسعه یافته است و این مرزبندی تقریباً از میان رفته است. گفتنی است که این شهر آبی رنگ از سال ۱۳۳۹ در مجلس شورای اسلامی نماینده دارد.

جاذبه‌های گردشگری و جهان‌گردی الیگودرز

دریاچه گهر، الیگودرز، دورود
دریاچه گهر، الیگودرز، دورود

جاذبه‌های طبیعی

این شهر آبی رنگ، اماکن تفریحی و دیدنی بسیاری را در دل خود گنجانده است. یکی از مراکز تفریحی که در این شهر وجود دارد و ممکن است در برخی دیگر از شهرهای کشورم ایران وجود داشته باشد، اما نه در تمام شهرها، پیست اسکی است. اگر مشتاق اسکی هستید با اجاره سوئیت در الیگودرز به این شهر دُردانه سفر کنید و به پیست اسکی تمندر بروید. در این شهر کوهستانی لذت بی نظیر اسکی را تجربه کنید. یکی دیگر از شهرهای ایران زمین که پیست اسکی دارد زنجان است.

آبشار آب سفید
آبشار آب سفید

از جمله دیگر اماکن تفریحی این شهر عبارتند از: دهکده گردشگری سد حوضیان، آبشار آب‌ سفید، هفت چشمه روستای گشان، باغات و مناظر بکر گیلان، چشمه عسلی، مزراع بید. دشت لاله‌های واژگون زرد گشان، شکارگاه دره جری، دریاچه شط تمی، دریاچه سد خان آباد، چشمه آسار و سراب شاهمکان در منطقه شول‌آباد، رود و دریاچه سد حوضیان، رودخانه ماهیچال، طبیعت قالی کوه، رودخانه مور زری در بخش زلقی، غار تمندر، جنگلهای بلوط و گردو و سرچشمه دورک، گایکان، دره دورک، دشت لاله‌های واژگون در روستایدالانی، دره دایی، دره حیدر، کیگوران؛ روستای چقاگرگ که از قدیمی‌ترین روستاهای بربرود است و تپه خلیل خان آسترکی در آن قرار دارد.

از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی الیگودرز دشت دالانی است که در بین طبیعت‌ دوستان به هلند ایران نیز معروف است. دشت دالانی در دامنه‌های زاگرس قرار گرفته و در فصل بهار پر از لاله‌های زرد و قرمز واژگون زیبایی می‌شود که در کنار هم جلوه‌ای خیره‌کننده را به وجود می‌آورند. گفتنی است ارتفاعی برخی از لاله‌های زرد واژگون این دشت تا به ۱۲۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد. همچنین دو نوع نادر از گل لاله به نام سوسن چلچراغ و اشک مریم نیز در دشت دالانی رشد می‌کند. بین گل‌های لاله ۱۲ نوع گل تزیینی وجود دارد که در این بین گل لاله واژگون، گل بومی سرزمین ما ایران محسوب می‌شود و در گذشته و در قرن شانزدهم میلادی برای پرورش به اروپا برده شده است. در دشت دالانی در کنار لاله‌های واژگون، برحی گیاهان مرتعی مانند موسیر، گون و … نیز در فصل بهار رشد می‌کنند. دشت دالانی از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع شده و تا بالای دامنه‌های زاگرس ادامه دارد.

آبشار برنجه در روستای پیر امام در شول آباد از توابع الیگودرز
آبشار برنجه در روستای پیر امام در شول آباد از توابع الیگودرز

با یک نگاه اجمالی به اسامی ذکر شده به حتم تأیید خواهید کرد که لقب شهر آبی رنگ برای این شهر بسیار شایسته است. مگر داریم شهری دیگر جز الیگودرز که این همه چشمه و رود و رودخانه و دریاچه داشته باشد!

جاذبه‌های تاریخی

این شهر زیبا و طبیعت بی نظیرش هر گردشگری را مفتون و شیفتۀ خود می‌کند. اما تمام جاذبۀ این شهر به همین جا ختم نمی‌شود. آنچه قلب طپنده را بیش از پیش به طپش وامی‌دارد وجود بقایای قلعۀ مندیش در شمال این شهر است. قلعه یا قلعت مندیش از مهم‌ترین بناهای دورۀ غزنویان است که در تاریخ بیهقی به کرات نام آن ذکر شده است. امیر مسعود غزنوی پس از نشستن بر تخت پادشاهی برادرش امیر محمد را در قلعت مندیش زندانی می‌کند. آن زمان قلعت مندیش در ناحیۀ غور بوده است. احتمالاً از پس تاریخ ناحیۀ غور دچار تقسیم و تغییر شده است.

البته تاریخ تنها در شمال این شهر خودنمایی نمی‌کند بلکه در جنوب شرقی و غربی آن نیز تپه‌های تاریخی قدمت خود را به رخ می‌کشند.

شهرت شهر الیگودرز

دشت لاله‌های واژگون در الیگودرز
دشت لاله‌های واژگون در الیگودرز

در کل، این شهر آبی به شهر آبشارها و لاله‌های واژگون شهرت دارد. میزبون همراهان همیشگی خود را به الیگودرز که در جاذبه‌های گردشگری و توریسم از بهترین شهرهای ایران زمین است دعوت می‌کند.

دشت لاله‌های واژگون در الیگودرز
دشت لاله‌های واژگون در الیگودرز

دارندگی‌ و برازندگی

صنایع دستی

صنایع دستی این شهر آبی و زیبا در کنار طبیعت جان فزایش تکمیل کنندۀ ثروت بی حد و حصر این خاک با شکوه است. از جمله هنرهای دستی این شهر عبارتند از: هنرهای دستی سرامیکی، قالی بافی، منبت کاری، سیم بافی، معرق‌کاری، گلیم بافی و جاجیم بافی.

گلیم دست باف
گلیم دست باف سوغات الیگودرز

معادن

این شهر در کنار طبیعت بی نظیر و هنرهای دستی بی مانند؛ دارای معادن سنگ مرمر، کبالت، منیزیم، گرانیت، چینی، کریستال، سرامیک و روی است.

محصولات محلی و سوغات

عسل و کشکِ محلی از محصولات عمده این شهرستان است. از این فراورده‌ها به عنوان سوغات الیگودرز یاد می‌شود. در این سفر مهیج سوغات را فراموش نکنید.

سفر به شهر الیگودرز

در سفر به این شهر آبی زیبا چند نکته را فراموش نکنید. اول اینکه حتماً پیش از سفر اقامتگاه مناسب خود را رزرو کنید. برای این امر میزبون همراه شما عزیزان جان خواهد بود. شما می‌توانید اجاره ویلا در الیگودرز را انتخاب کنید. دیگر اینکه حتماً چند لباس راحت با خود به همراه داشته باشید. البته از برداشتن لباس گرم مناسب و راحت هم غفلت نکنید ممکن است سرمای شبانه عیش ربیع سفر را به طیش خریف مبدل کند. از همۀ این موارد مهم‌تر اینکه تمام دغدغه‌های زندگی را در شهر و دیار خود رها کنید و با خیال آسوده به الیگودرز زیبا سفر کنید و تا می‌توانید از این طبیعت بی همتا لذت ببرید.

سفر خوش.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید