کاشان؛ شهری در مرکز ایران با اقلیمی دوگانه(خواندن 4 دقیقه)

کاشان شهر تاریخی و پر جاذبۀ ایران است. این شهر مرکز شهرستان کاشان است و در حوزۀ استان اصفهان قرار دارد. کاشان زیبا مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران است و به دارالمؤمنین شهرت دارد. قدمت شهر نشینی در این شهر بیش از ۷٬۵۰۰ سال است.

مورخین کاشان را با اصالت‌ترین و اولین شهر ایران و جهان می‌دانند. شاید جالب باشد بدانید کاشان اولین سکونت گاه جمع نشینی و شهر نشینی بشر روی کره خاکی بوده است. تمدن سیلک، اولین تمدن آریایی در این شهر ساکن بوده‌اند. همچنین اولین گویش و لهجه و زبان آریایی و فارسی کنونی از این تمدن و از این شهر بوده‌ است.

این شهر اصیل مشاهیر علمی و ادبی بسیاری به ایران بخشیده است و حالا پس از گذشت سال‌ها به صنعت گردشگری ایران رنگ و جلایی دیگر هبه کرده است.

اقلیم کاشان

اقلیم این شهر زیبا و تاریخی هم کوهستانی است و هم کویری. کویر مرنجاب و دریاچۀ نمک متعلق به آران و بیدگل است. اقلیم دوگانه، این شهر منحصر به فرد را به یکی از مهم‌ترین سکونت‌ گاه‌ های ایران بدل کرده است.

بر اساس سیستم کوپن در تقسیم‌بندی اقلیمی، اقلیم این شهر از نوع BWhsa است. یعنی این شهر آب و هوای گرم و بیابانی دارد. در این فرمول B خشک بودن را نشان می‌دهد، W نشان دهنده شدت خشکی است که در آن مقدار باران سالانه (۱۳٫۵) کمتر از میزان متوسط دمای سالانه به سانتی گراد (۱۹٫۷) است. h نشان نشان دهنده این است که متوسط دمای سالانه بیش از ۱۸ درجه سانتیگراد است، s علامت بارش باران در فصول سرد سال یا زمستان است و a می‌گوید که دمای گرم‌ترین ماه سال از ۲۲ درجه سانتیگراد بیشتر است. بر پایه روش تقسیم‌بندی اقلیمی دومارتون که بر پایه ضریب خشکی است و دو عامل مهم دما و باران را مد نظر دارد، ضریب خشکی کاشان ۴٫۵ است. بر اساس ضریب دومارتن، کاشان دارای آب و هوای بسیار بسیار گرم و خشک است به گونه ای که گردشگران فقط در بهمن به کاشان می آیند. در بهمن ماه می‌توانید به این شهر دلکش سفر کنید. با اجاره ویلا در کاشان سرمای زمستان را به گرمی کاشان بدل کنید.

آداب و رسوم در کاشان

گلاب‌گیری و قالی‌شویان دو رسم سنتی و مهم است که هر ساله در این شهر با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌گردند. مراسم گلاب‌گیری معمولاً از اوایل اردیبهشت ماه شروع می‌شود و مراسم قالی‌شویان در مهرماه هر سال. پیشنهاد میزبون را جدی بگیرید و حتماً در این مراسم خاص شرکت کنید. تجربۀ بی‌نظیری است. در اردیبهشت ماه و مهر ماه به این شهر یاقوتی سفر کنید. با اجاره سوئیت در کاشان مراسم سنتی این شهر تاریخی را تجربه کنید.

گل‌های محمدی، مراسم گلاب گیری در کاشان
گل‌های محمدی، مراسم گلاب گیری در کاشان
مراسم قالی شویان
مراسم قالی شویان

موقعیت جغرافیایی کاشان زیبا

این یگانه شهر زیبا در شمال استان اصفهان و در میان کوه‌های کرکس نطنز و کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. این محدوده از لحاظ پوشش گیاهی فقیر محسوب می‌شود. در این بخش از ایران شاهد کویر هستیم و بوته‌ها و درختچه‌ها کم و بیش سر از خاک بیرون می‌آورند اما سر سبز و پر طراوت نیستند. بلکه خاک این دیار طلایی رنگ است و در تلألؤ خورشید می‌درخشد. البته که هر کدام زیبایی و دل‌انگیزی خاص خود را دارند و قرار گرفتن همین رنگ‌های زیبا در کنار هم سبب شده ایران زمین، ۴ فصل را در یک زمان در دل خود داشته باشد. تنوع آب و هوایی نعمتی پر برکت است. 

رشته کوه های کرکس
رشته کوه های کرکس

همسایۀ این شهر یعنی رشته کوه‌های کرکس، دو قلۀ رفیع دارد. قلهٔ گرگش در جنوب غرب این شهر زیبا در مجاورت شهر کامو و چوگان قرار گرفته است. این قلۀ رفیع توسط کارشناسان بین‌المللی، به عنوان مکان رصدخانه ملیاین ایران برگزیده شد. رصدخانۀ میلیان خانهٔ یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های بزرگ خاورمیانه با نوین‌ترین فناوری است. قلهٔ اردهال یا دومیر دومین قلۀ رفیع رشته‌کوه کرکس در غرب کاشان قرار دارد. این قله که بلندترین نقطه از ارتفاعات کاشان محسوب می‌شود ادامهٔ رشته کوه‌های مرکزی است. این قلۀ رفیع در مجاورت نیاسر و روستاهای نشلج و مزوش قرار دارد و همچنین به عناوین دماوند کاشان یا بام کاشان شناخته می‌شود. میزبون به شما عزیزان جان پیشنهاد می‌کند دماوند کاشان را تجربه کنید.

سفر به کاشان

تمام شهرهای ایران زیبا هستند و با قدمتی که خاک ایران دارد پر خاطره و قدیم اند. امکان ندارد به شهری از ایران پا بگذارید و از گذشته چیزی نیابید یا زیبایی‌های بی‌نظیر طبیعی را نبینید. این شهر نیز یکی از شهرهای مهم ایران زمین است. این شهر تاریخ را با ایران تجربه کرده است و فراز و فرودها را به چشم دیده است. مراسم سنتی خاص خودش را زنده نگه داشته و دو اقلیم متفاوت را در دل خود حفظ کرده است. کاشان شهر زیبایی است که می‌تواند مقصد گردشگران ماجراجوی بسیاری باشد. در سفر به این شهر زیبا، میزبون میزبان شما خواهد بود. با اجاره خانه در کاشان زیبایی سفر خود را صد چندان کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید