بهترین منطقه چمستان کجاست؟ از لاویج و الیمالات تا بهدشت چمستان(خواندن 7 دقیقه)

بهترین منطقه چمستان

یکی از خاص‌ترین شهرهای شمالی ایران منطقه چمستان است که به دلیل طبیعت بکر و زیبایی که دارد، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. چمستان سرسبز در استان مازندران واقع شده و یکی از بخش‌های شهرستان نور به حساب می‌آید. شهرستان نور شهری ساحلی است ولی از آن جایی که چمستان در نوار ساحلی و در جنوب آن قرار گرفته است، می‌توان آن را شهر کوهستانی به حساب آورد. پوشش گیاهی این منطقه موجب شده چمستان به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شود. در این مقاله به معرفی بهترین منطقه چمستان و به بیان دیگر جاهای دیدنی چمستان و اطراف آن پرداخته‌ایم، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چشمه آب گرم لاویج

یکی از روستاهای اطراف شهر چمستان روستای لاویج است که در دل کوه‌های البرز قرار دارد. در این روستا چشمه آب گرمی وجود دارد که بسیاری برای استفاده از آب درمانی آن به روستای لاویج سفر می‌کنند و این چشمه آب گرم را بهترین منطقه چمستان می‌دانند. این چشمه آب گرم برای بیماری‌هایی چون بیماری‌های پوستی، استخوان‌ها و درد مفاصل بسیار مناسب است و افراد بسیاری برای درمان این بیماری‌ها به روستا سفر می‌کنند. گفتنی است چشمه آب گرم لاویج در شرق روستا واقع شده است. برای رسیدن به لاویج در مسیر چمستان ۵ کیلومتر بروید و سپس در جاده‌ای فرعی به سمت چپ بپیچید تا به روستای لاویج برسید.

روستای لاویج به جز آب گرم دارای مناظر طبیعی فوق‌العاده زیبایی است که گذراندن روز در بین این طبیعت زیبا می‌تواند تجربه‌ای دلنشین را برای شما رقم بزند. در این روستا یک قطعه سنگ بزرگ وجود دارد که در اثر متغیرهای جوی به شکل یک فیل نشسته بر زمین به نظر می‌رسد و بسیاری پس از استفاده از آب گرم لاویج به سمت بازدید از این فیل سنگی می‌روند. گفتنی است اهالی روستا عسل‌های با کیفیتی را تولید می‌کنند که این مورد می‌تواند به عنوان یک سوغاتی خوب از طرف شما برای دوستان و آشنایانتان تلقی شود.

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات از دریاچه‌های طبیعی جنگل‌های هیرکانی است که به دلیل زیبایی مناظر گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. دریاچه الیمالات در وسط جنگل واقع شده و برای رسیدن به آن باید از ۹ کیلومتری جاده اصلی نور به چمستان خارج شوید و پس از گذشت ۳ کیلومتر خود را به این دریاچه برسانید. گفتنی است به دلیل سرسبزی محیط مسیر رفتن به دریاچه نیز صفای خاص خود را دارد. در کنار دریاچه الیمالات امکانات رفاهی متعددی وجود دارد تا مسافران بتوانند تجربه گذراندن یک روز خوش را در کنار این دریاچه سپری کنند. این امکانات رفاهی به دست ساکنان محلی فراهم شده و به صورت دائمی در کنار دریاچه پابرجاست. از تفریحات موجود در این منطقه ماهیگیری و قایقرانی است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به جهت کمپ زدن به این منطقه سفر می‌کنید، حواستان به هوای سرد منطقه در شب‌ها و همچنین حشرات مزاحم باشد. از این رو بهتر است با تجهیزات کامل برای کمپ زدن به این مکان سفر کنید.

جنگل واز

جنگل واز یکی از مناطق بسیار قدیمی از جنگل‌های هیرکانی است و به نوبه خود از مناطق دیدنی چمستان محسوب می‌شود. در این جنگل درختانی چون راش، افرا، بلوط و … وجود دارد و از آن جایی که راه دسترسی به آن آسان نیست، از مناطق دست نخورده در ایران به حساب می‌آید. از آن جایی که این جنگل شناخته شده نیست، بهتر است گردشگران به همراه یک راهنما به سمت جنگل واز رهسپار شوند.

روستای گزناسرا

روستای گزناسرا یکی از روستاهای زیبای اطراف چمستان است که به دلیل ییلاقی بودن در تابستان سکنه بیشتری نسبت به زمستان دارد. نام این روستا از دو کلمه گزنا و سرا تشکیل شده است. لغت گزنا به معنی گزنه و یا همان گیاه وحشی بوده که بر روی آن خارهای ریز بسیاری دیده می‌شود و در صورت برخورد با پوست بدن سوزش شدیدی را به وجود می‌آورد. سرا نیز به معنای خانه و یا منزل است. از آن جایی که در این روستا گیاه گزنه رشد می‌کند، نام آن به سرای گزنه و یا گزناسرا تبدیل شده است. گفتنی است مناطق طبیعی و دست نخورده این روستا می‌تواند برای گردشگران بسیاری جذاب باشد.

پارک جنگلی کشپل

در بین راه چمستان و روستای لاویج پارکی وجود دارد که به دلیل جذابیت‌های بسیار نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است و بسیاری آن را بهترین منطقه چمستان می‌دانند. پارک جنگلی کشپل قابلیت ثبت خاطره‌ای خوش برای گردشگران عزیز را دارد. در این پارک جنگلی تعداد بسیاری چشمه وجود دارد و در اطراف آن‌ها آلاچیق‌ها و امکانات رفاهی متعددی واقع شده تا گردشگران به راحتی بتوانند به پربایی پیک نیک در پارک و لذت بردن از فضای زیبا و آب و هوای خوب بپردازند.

روستای جوربند

از دیگر روستاهای زیبای چمستان روستای جوربند است که به دلیل زیبایی طبیعی محشری که دارد، نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. در این روستا چشمه‌هایی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای املاح معدنی بوده و از این رو خوردن آب این چشمه‌ها به عنوان آب آشامیدنی برای سلامتی مفید خواهد بود.

بهدشت

یکی دیگر از روستاهای معروف چمستان روستای بهدشت است که روستایی جنگلی بوده و در ۱۵ کیلومتری مرکز چمستان واقع شده است. این روستا در مسیر آمل به چمستان قرار دارد و برای رسیدن به آن ابتدا باید از آهو دشت عبور کنید و سپس به بهدشت برسید. در مناطق بالایی بهدشت به دلیل قرارگیری در کنار جنگل و همچنین امکانات رفاهی بیشتر ساخت‌و‌ساز ویلاهای مختلف دیده می‌شود. بهدشت چمستان از بهترین مناطق در اطراف این شهر است که به دلیل برخورداری از طبیعت بکر و زیبا سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

بهترین زمان برای سفر به چمستان

بهترین زمان برای سفر به شهر چمستان فصل‌های بهار و تابستان است. البته افراد بسیاری و به خصوص پایتخت‌نشین‌ها به دلیل نزدیکی به این شهر در فصل‌های دیگر نیز به چمستان سفر می‌کنند ولی اگر علاقه به سفر به چمستان در فصل‌های پاییز و زمستان دارید، بهتر است در روزهایی که هوا مساعد است اقدام به سفر کنید.

پارک کشپل

پارک جنگلی کشپل مازندران یکی از مکان های تفریحی خانوادگی شهرستان نور است. این پارک جنگلی از شش گونه پوشش گیاهی و جنگلی مانند درختان و گیاهان توسکا،لرک و توسکا،توسکا و بلوط،افرا و بلوط،ممرز،انجیلی و ممز انجیل پوشانده است. این جنگل علاوه بر پوشش گیاهی زیبا ، رودخانه و چشمه های زیبایی دارد.

 

سخن پایانی

چمستان از شهرهای زیبای استان مازندارن است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری عالی و جاهای دیدنی فوق‌العاده زیبا گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. منابع طبیعی و چشم‌اندازهای بی‌نظیر این شهر موجب شده چمستان به یکی از قطب‌های گردشگری استان مازندران و به طور کل شمال ایران تبدیل شود. جاذبه‌های گردشگری این محیط به قدری متنوع است که نمی‌توان تنها یک مورد را به عنوان بهترین منطقه چمستان در نظر گرفت، از این رو در حین سفر به این شهر زیبا خوب است که از تمامی جاهای دیدنی آن دیدن کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید