جاهای دیدنی گرگان ؛ سفر به شمال ایران، استان گلستان(خواندن 12 دقیقه)

گرگان در استان گلستان زیبای جهان
گرگان در استان گلستان زیبای جهان

یکی از شهرهای جذاب و تماشایی در شمال ایران زمین گرگان است. این شهر سبز مرکز استان گلستان است. استانی که بیش از دو دهه از استقلالش نمی‌گذرد. استان سبز و چشم‌نواز گلستان در سال ۱۳۷۶ از استان بهشتی مازندران جدا شد، روی پای خودش ایستاد و در حال حاضر یکی از مقاصد گردشگری محبوب و پرطرفدار به شمار می‌رود. در این مقاله میزبون قصد دارد به شهر مرکزی سرشار از زیبایی و طراوت و نشاط در استان گلستان یعنی گرگان چشم‌نواز سفر کند. شما هم با میزبون همراه باشید چون میزبون قصد دارد از تک تک جاهای دیدنی گرگان در این مقاله بنویسد. بدون شک در سفر به گرگان سبز و دل‌نواز این مقاله راهگشای خوبی خواهد بود.

آشنایی با جاهای دیدنی گرگان همراه با میزبون

گرگان، جرجان، اَستَرآباد، اِستاراباد

در گذشته‌های خیلی دور یعنی تا قبل از سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی شهری که ما در حال حاضر با عنوان گرگان می‌شناسیم با نام اَستَرآباد، یا اِستاراباد شناخته می‌شده است. در کتب تاریخی از جمله تاریخ بیهقی به کرات نام اَستَرآباد ذکر شده است. اما در سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی اَستَرآباد، یا اِستاراباد به جرجان تغییر نام داد. پس از آن با ایجاد ابدال در حرف ج اندک اندک جرجان به گرگان تغییر پیدا کرد.

موقعیت جغرافیایی گرگان

شهر گرگان همان طور که از موقعیت جغرافیایی آن در شمال ایران زمین می‌توان حدس زد آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. البته لازم به ذکر است که تابستان‌ها آب و هوای گرگان اندکی سر ناسازگاری بر می‌دارد و به آب و هوای گرم و شرجی تغییر حالت می‌دهد. گرگان زیبا سرشار از زیبایی و نعمات الهی است و به جرأت می‌توان گفت که تمام آثار صنع الهی در این شهر سبز به منصۀ ظهور رسیده است. شاید جالب باشد بدانید که شهر سبز گرگان انواع و اقسام اقالیم عالم را از قبیل کوه، جنگل، چمنزار، جلگه و دشت، بیابان و شوره‌زار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین کشاورزی، همه و همه را در قلب خود گرد آورده است و از اجتماع این همه زیبایی و دل‌نوازی زیباترین تصویر خلقت را ترسیم کرده است. بنابراین سفر به گرگان از شکوهی غیر قابل وصف برخوردار خواهد بود. به همین دلیل میزبون همراهان همیشگی خود را به شهر سبز گرگان دعوت می‌کند.

اجاره ویلا در گرگان

جاهای دیدنی گرگان

اما از هرچه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است. پس از سفر به شهر سبز گرگان و استراحت کافی در ویلا در این شهر دلگشا اولین موضوعی که ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد جستجو در مورد جاهای دیدنی گرگان خواهد بود. بنابراین همچنان با میزبون همراه باشید تا در مورد مهم‌ترین و جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی گرگان بخوانید.

نهارخوران در حوالی شهر گرگان

یکی از زیباترین، محبوب‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی گرگان با نام نهارخوران شناخته می‌شود. جنگل سبز و دل‌نواز نهارخوران از سال‌های دور تا به امروز از شهرت و محبوبیت ویژه برخوردار بوده است و خواهد بود. این جنگل بزرگ و جذاب به دلیل توجه بسیار گردشگران از تمام امکانات رفاهی بهره‌مند شده است. به علاوه اینکه تمام مسیر رسیدن به جنگل نهارخوران سرشار است از بهترین رستوران‌های شمالی ویژه که با ناب‌ترین غذاهای محلی پذیرای گردشگران عزیز خواهند بود.

پ.ن: جنگل نهارخوران فقط و فقط ۴ کیلومتر با شهر گرگان فاصله دارد و اگر پس از دیدار از جنگل نهارخوران همان مسیر را تا ۷ کیلومتر دیگر ادامه دهید به یکی از زیباترین روستاهای ایران زمین با نام روستای زیارت خواهید رسید.

پارک جنگلی النگدره در حوالی شهر گرگان

لازم است بدانید که یک تکه از بهشت در مسیر رسیدن به جنگل نهارخوران واقع شده است. این تکه از بهشت با نام پارک جنگلی النگدره شناخته می‌شود. این پارک جنگلی طبیعی و جذاب در حوالی شهر گرگان قرار دارد و در سبزی و جلوه‌های ناب طبیعی نظیر و همتا ندارد. بنابراین بیهوده نیست که گرگان را شهر سبز بنامیم. در روزهای گرم تابستان یا هرگاه که گرمای هوا مانع لذت‌بردن از طبیعت شود پارک جنگلی النگدره بهترین انتخاب خواهد بود. چون پارک جنگلی النگدره در تمام اوقات ۱۰ درجۀ سانتی گراد از سایر نقاط هم‌جوار خود خنک‌تر است. خنکای نسیمی که در پارک جنگلی النگدره احساس می‌کنید حاصل عبور رودخانۀ قلاشی از میان پارک جنگلی النگدره است. همچنین لازم است اضافه کنم که در مجاورت رودخانۀ قلاشی نیز سه چشمه وجود دارند. پارک جنگلی النگدره در حوالی شهر گرگان بدون شک یکی از دل‌نوازترین جاهای دیدنی گرگان به شمار می‌رود.

دریاچه توشن در حوالی شهر گرگان

اگر در حوالی شهر گرگان به سمت جنوب تا فاصلۀ ۵ کیلومتر پیش بروید به یک روستای سبز و قشنگ خواهید رسید که با طراوتی وصف‌ناپذیر به استقبال شما خواهد آمد. این همه طراوت و شکوه در این روستان ناب بهشتی از دریاچه‌ای با نام توشن، هم‌نام روستا، سرچشمه می‌گیرد. توشن به معنای کم‌شدن آب است. اهالی روستای توشن روستای خود را با نام آبندان نیز می‌خوانند. البته ناگفته نماند که اگر به سمت جنوب روستای توشن پیش بروید به جنگلی انبوه و سبز خواهید رسید این جنگل انبوه سبز نیز آب بندان نام دارد.

پ.ن: زیبایی، طراوت و شادابی در این منطقه موج می‌زند. تصور کنید این همه جنگل سبز و رود و رودخانه و دریاچه، همه و همه در کنار هم در حوالی شهر گرگان قرار گرفته‌اند و بدون شک بسیار جذاب و تماشایی خواهند بود. توشن نیز یکی از جاهای دیدنی گرگان است. در سفر به گرگان از این جاذبۀ جذاب طبیعی غافل نباشید.

روستای زیارت در حوالی شهر گرگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان که بسیار مورد توجه گردشگران و طبیعت‌دوستان قرار می‌گیرد با نام روستای زیارت شناخته می‌شود. روستای زیارت در حوالی شهر گرگان و در حدود ۷ کیلومتر پس از جنگل نهارخوران گرگان واقع شده است. در مورد وجه تسمیۀ نام این روستا باید بگویم که در این روستای سبز و دلکش زیارتگاهی مربوط به بوداییان وجود دارد و وجود همین زیارتگاه سبب شده است که این روستای سبز و زیبا با نام روستای زیارت شهرت پیدا کند.

پ.ن: دیدار از روستای زیارت را به هیچ قیمتی از دست ندهید. می‌پرسید چرا؟ پس لازم است بگویم در شمال این روستا جنگل نهارخوران و پارک جنگلی النگدره واقع شده است و در جنوب این روستا آبشار زیارت و جنگل‌هایی انبوه با درختانی چند صد ساله. در ضمن فراموش نکنید که جنگل النگدره از عبور رودخانۀ قلاشی بهره‌مند است و اگر این همه زیبایی و شادابی را در ذهن خود تصور کنید بدون شک گرگان و حوالی‌اش را در اولویت مقاصد گردشگری خود قرار خواهید داد.

روستای قرن آباد در حوالی شهر گرگان

روستای قرن آباد در حوالی شهر گرگان و اگر دقیق‌تر بخواهم بگویم در ۲۰ کیلومتری در جهت شمال شرق شهر گرگان واقع شده است. این روستا در دهستان استراباد جنوبی قرار گرفته است. روستای قرن آباد در زیبایی و سبزی و به رخ‌کشیدن جلوه‌های بی‌نظیر طبیعی زبان‌زد خاص و عام است. به این روستای سبز پرجلا می‌توان لقب زمرد درخشان استان گلستان را نسبت داد.

روستای جنگلی قرن‌آباد ؛ مقصد ناب گردشگری در استان گلستان

طبیعت سردانسر در حوالی شهر گرگان

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی گرگان با نام سردانسر شناخته می‌شود. سردانسر منطقه‌ای است سرشار از دشت‌های سبز و اسب‌های رها از بند و زیبایی و طراوت. و این اوج زیبایی و شکوه خلقت است که در میان جنگل‌های انبوه متعدد دشتی سبز و هموار همچون سردانسر سر از زمین برمی‌آورد و به شکوه و دل‌نوازی گرگان، این شهر سبز زمردین می‌افزاید. برای رسیدن به سردانسر لازم است از روستای زیارت عبور کنید از نخود چشمه هم بگذرید و به سمت چکل پیرزن ادامۀ مسیر دهید. چکل پیرزن را که بگذرانید به سردانسر خواهید رسید.

جنگل شصت کلا در حوالی شهر گرگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان با نام جنگل شصت کلا شناخته می‌شود. جنگل شصت کلا در حوالی شهر گرگان یعنی در فاصلۀ ۶ کیلومتری از شهر گرگان در جهت جنوب غربی این شهر واقع شده است. در جنگل شصت کلا دو آبشار به چشم می‌خورد. یکی از این آبشارها با نام شصت کلا شناخته می‌شود. البته اهالی این منطقه به آبشار شصت کلا فیروز کوه می‌گویند. فیروز کوه در جنوب جنگل شصت کلا قرار گرفته است. همچنین در این جنگل آبشاری دیگر با نام باران کوه نیز وجود دارد. این آبشارهای مرتفع طراوت و زیبایی منحصر به فردی به جنگل شصت کلا بخشیده‌اند.

پارک جنگلی النگدره

هیچکس از دیدن یک پارک جنگلی ۴ فصل خسته نمی‌شود. در دل گرگان پارک جنگلی وجود دارد که به ۴ فصل بودن معروف است. پارکی که در ساعات مختلف روز هوای خنک و مطبوعی دارد. پارک جنگلی الندره را درختان بلوط، توسکا، لرگ و افرا تشکیل می‌دهد. بدون شک یکی از زیبا‌ترین جاهای دیدنی گرگان است که می‌توانید ساعات خوشی را در آنجا سپری کنید. جنگلی که صدای آبشارها شما را به وجد می‌آورند و پل‌های چوبی شما را یاد داستان‌های آرام و عاشقانه می‌اندازند. اگر سری به گرگان زدید، حتما از این پارک جنگلی دیدن کنید. آلاچیق و اقامتگاه و سوپرمارکت نیز در این محدوده وجود دارد.

بازار نعلبندان در شهر گرگان

بازار نعلبندان در مرکز شهر گرگان و در حد فاصل چهارراه میدان تا سه‌راه میرکریم و میدان قیصریه واقع شده است. این بازار دیرینۀ شهر گرگان از گذشته‌های دور تا به امروز تأمین‌کنندۀ نیازهای اهالی شهر گرگان بوده است. در حال حاضر نه تنها این بازار همچنان تأمین‌کنندۀ نیازهای اهالی شهر گرگان و گردشگران عزیز است بلکه به عنوان یکی از جاهای دیدنی گرگان نیز شناخته می‌شود.

مسجد جامع در شهر گرگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان که یک جاذبۀ گردشگری تاریخی به شمار می‌رود و اتفاقاً در بازار نعلبندان واقع شده است با نام مسجد جامع گرگان شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که این مسجد محبوب و مردمی در دورۀ سلجوقیان ساخته شده است و سراسرش سرشار است از نقش و نگارهای حیرت برانگیز.

کاخ آقا محمدخان قاجار

یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره قاجاریه در شهر گرگان، کاخ آقا محمدخان قاجار است. گرگان که در گذشته به استرآباد معروف بوده، خواستگاه اصلی قاجاریه بوده است. به همین دلیل آثار تاریخی بسیاری از آن دوران در شهر گرگان دیده می‌شود. در بین این آثار تاریخی کاخ آقا محمدخان قاجار را می‌توان تنها بنای دولتی و حکومتی از دوره قاجاریه دانست که در این شهر به جا مانده است. این مجموعه به دستور خود شاه در سال ۱۱۵۶ خورشیدی در باغ عباس‌خانی شهر گرگان ساخته شده است. کاخ مذکور مجموعه ساختمانی بوده و به همین دلیل دارای بخش‌های مختلفی است که می‌توان به ساختمان دارالعماره، ساختمان دارالحکومه و عمارت کلاه‌فرنگی عباس‌خانی اشاره کرد. ساختمان‌های دارالعماره و دارالحکومه از سنگ بنا شده‌اند و در آن دروه ساختمان‌های معروفی محسوب می‌شدند. در کنار این‌ها عمارت کلاه فرنگی نیز دارای ظاهر متفاوتی بوده و برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شده است. گفتنی است ظاهر کاخ آقا محمدخان قاجار در شهر گرگان شباهت بالایی به دیگر کاخ‌های این شاه در شهرهای دیگر دارد.

سفر به گرگان

گرگان، این زمرد سبز که تمام اطرافش سرشار است از جنگل‌های سبز یکی از ناب‌ترین مقاصد سفر به شمار می‌رود. در ضمن این شهر دل‌انگیز در تمام فصول سال پذیرای قدوم گردشگران عزیز خواهد بود. هر زمان به گرگان سفر کنید بهترین روزهای عمر خود را تجربه خواهید کرد.

سفر به گرگان، این زمرد سبز به سلامت…

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید