جاذبه‌های گردشگری تبریز ؛ سفر به شمال غربی ایران زمین(خواندن 62 دقیقه)

شهر تبریز
شهر تبریز

جاذبه‌های گردشگری تبریز بی‌شمار هستند. به همین دلیل میزبون قصد دارد در این مقاله از تمام دیدنی‌های این شهر باشکوه بنویسد تا گردشگران عزیز در سفر به شهر دل‌نواز تبریز با آگاهی تمام به بازدید از تمام زیبایی‌ها و شگفتی‌های شهر بپردازند. شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است. استان آذربایجان شرقی و به تبع آن شهر تبریز در شمال غربی ایران زمین واقع شده‌اند. شاید جالب باشد بدانید که شهر تبریز لقب پایتخت گردشگری جهان اسلام را به خود اختصاص داده است. چنین لقبی به دلیل وفور جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی در تبریز به آن اختصاص یافته است. به علاوه لازم است اضافه کنم که شهر تبریز یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود. آثار این ادعا در میان جاذبه‌ها هویداست. علاوه بر این لازم است اضافه کنم که تبریز به عنوان شهر اولین‌ها شناخته می‌شود. زیرا بسیاری از اتفاق‌ها برای اولین بار در شهر تبریز رخ داده‌اند و سپس به سایر شهرها سرایت کرده‌اند. از جمله برخی از این اولین‌ها عبارتند از: اولین چاپخانه، اولین دانشگاه، و همچنین اولین شهرک دانشگاهی البته نه تنها در ایران زمین بلکه در کُل جهان، اولین دادگاه استیناف، اولین چاپ اسکناس، اولین شهرداری، اولین شهربانی، اولین سینمای عمومی، اولین کودکستان و همچنین اولین مدرسهٔ ناشنوایان ایران به علاوۀ اولین خیابانی که در ایران از نعمت برق برخوردار شد، همه و همه برای اولین بار در شهر تبریز رخ داده‌اند.

پ.ن: بنابر آنچه ذکر شد تبریز شهری جذاب و تماشایی است. این شهر اسرار پنهان بسیاری را در خود گرد آورده است. در سفر به شهر تبریز شما هم با میزبون همراه باشید.

سفر به شهر تبریز همراه با میزبون

جاذبه‌های گردشگری تبریز: محله‌های تاریخی

بخشی از جاذبه‌های گردشگری در شهر تبریز به محله‌های قدیمی این شهر مربوط می‌شود. زیرا هریک از این محله‌ها به خاطر قدمت و دیرینگی خود داستان‌ها و ماجراهای بی‌شماری را از سر گذرانده‌اند. هریک از این داستان‌ها در روزگار ما خود به یک جاذبۀ جذاب گردشگری تبدیل شده‌اند. در این بخش به معرفی این محله‌های دلکش خواهیم پرداخت.

محلۀ قدیمی مارالان در شهر تبریز

یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز با نام مارالان شناخته می‌شود. این محلۀ قدیمی که قدم‌زدن در آن به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌رود در جنوب شرقی این شهر واقع شده است. علت انتساب نام مارالان به این محله ورود آهوهای بسیار به این منطقه بوده است. زیرا در گذشته‌های دور این محله هم‌جوار جنگل بوده است و مجاورت جنگل با این محله باعث ورود آهوها به آن می‌شده است. در روزگار ما پس از تبدیل و تغییرهای بسیار محلۀ مارالان به وسیلۀ بزرگراه آزادی به بخش‌های شرقی و غربی شهر تبریز متصل می‌شود. در مرکز این محلۀ قدیمی، جذاب و تماشایی یک میدان مشهور به نام چارچی یا چهارسوق واقع شده است. در محلۀ مارالان تبریز کلیسایی به نام کلیسای ننه‌مریم قرار دارد. این کلیسا در دورۀ قاجار بنا شده است.

پ.ن: مارال یک واژۀ ترکی، به معنای آهو، و مارالان نیز به معنای آهوان است.

اجاره ویلا در تبریز

محلۀ قدیمی باغمیشه در شهر تبریز

یکی دیگر از محله‌های قدیمی و معروف و مشهور در شهر تبریز با نام باغمیشه شناخته می‌شود. محلۀ قدیمی باغمیشه خود از چند کوی تشکیل شده است. قدیمی‌ترین کوی در محلۀ باغمیشه با نام کوی بزرگ شهرت دارد. جالب است بدانید محلۀ قدیمی باغمیشه در سمت شرقی خود به یک رود ختم می‌شود. حضور این رود باعث شده است آب و هوای این محله دلگشا و جان‌فزا باشد. از برکت وجود همین رود این محله سرشار است از درختان میوه. همچنین در مجاورت محلۀ باغمیشه روستایی با نام بیلانکوه نیز به چشم می‌خورد. بنابراین می‌توان گفت که محلۀ باغمیشه محله‌ای مرزی میان شهر تبریز و روستاهای اطراف آن به شمار می‌رود. کوی بزرگ در این محله به واقع از وسعتی بسیار برخوردار است. اما علی‌رغم وسعت بسیار این کوی تنها چند خانوار را در خود جای داده بوده است. جالب توجه اینکه سرتاسر این کوی بزرگ را باغات میوه تشکیل داده بوده‌اند. به این ترتیب می‌توان به راحتی زیبایی و روح‌نوازی این محله را در خاطر مجسم کرد. این کوی علاوه بر اینکه یک منطقۀ ییلاقی به شمار می‌رود و از این جهت یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز محسوب می‌شود در دل خود پل سنگی را نیز پنهان کرده است. پل سنگی به علت قدمت دیرینه‌اش یک جاذبۀ جذاب گردشگری به شمار می‌رود.

محلۀ دوه‌چی یا شتربان در شهر تبریز

یکی دیگر از محله‌های قدیمی در شهر تاریخی تبریز با نام محلۀ دوه‌چی یا شتربان شناخته می‌شود. جالب است بدانید که این محله در گذشته محلۀ مرفه‌نشین یا به عبارت امروزی لاکچری در شهر تبریز شمرده می‌شده است. در گذشته در این محله بازرگانان و تجار زندگی می‌کرده‌اند. بازرگانان و تجار برای حمل کالاهای خود از شتر استفاده می‌کرده‌اند. به همین دلیل این محله نام دوه‌چی یا شتربان را به خود گرفته است. در ضمن در گذشته داشتن شتر نیز یکی از نشانه‌های ثروت و مکنت شناخته می‌شده است. شاید سکونت تجار و بازرگانان سبب شده است که در این محله برای روزگار ما جاذبه‌های گردشگری بسیاری به یادگار باقی بمانند.

در این محله جاذبه‌های گردشگری بسیاری از جمله: کاروانسرای مشهدی محمد، کاروانسرای حاج میرزا محمد امین، کاروانسرای میرزا رضا صابون‌پز، آب انبار مشیرالتجار، میدان کاه‌فروشان یا سامان میدانی، مسجد دباغ‌خانه، یخچال، حمام وزیر، مدرسه میرزا مهدی، و قبرستان به یادگار باقی مانده است. قدمت این بخش از جاذبه‌های گردشگری تبریز به پیش از دوران قاجار بازمی‌گردد. زیرا این مکان‌ها در دورۀ قاجار وجود داشته است.  

محلۀ راسته کوچه در شهر تبریز

یکی دیگر از محله‌های قدیمی در شهر تبریز با نام راسته کوچه شناخته می‌شود. جالب است بدانید محلۀ راسته کوچه لقب محلۀ مساجد مشهور شهر تبریز را به خود اختصاص داده است. همچنین محلۀ راسته کوچه دقیقاً در مرکز شهر تبریز قرار گرفته است و از این جهت نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در گذشته این محلۀ مرکزی در شهر تبریز میدانی به نام دیک‌باشی داشت. این میدان از چهار سمت به چهار کوچۀ اصلی محله ختم می‌شد. از جمله مساجد مشهور در محلۀ راسته کوچه می‌توان به مسجد جامع طالبیه، مساجد مقبره، صادقیه، شهیدی، قرللی، زنجیرک، هفتادستونی و مسجد مفید آقا اشاره کرد.

محلۀ راسته کوچه را عباس میرزا نایب السلطنه (که یکی از بزرگ‌مردان تاریخ ایران زمین به شمار می‌رود) بنا نهاده است. این محلۀ قدیمی دقیقاً در کنار بازار واقع شده است. از این جهت نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. به دلیل موقعیت مکانی این محله ساکنانش بیشتر تجار و بازرگانان بوده‌اند. همچنین به دلیل موقعیت مکانی ویژه از این محله در جنگ با روس‌ها به منظور شاهراهی برای حمل و نقل عراده‌های توپ استفاده می‌شده است. شاید هم عباس میرزا به دلیل موقعیت استراتژیک این محله را احداث کرده است.

همچنین محلۀ راسته کوچه از چند برزن تشکیل شده است. یکی از برزن‌های محلۀ راسته کوچه با نام انگج شناخته می‌شود. از انگج در رسایل و نامه‌های قدیمی از جمله روضات‌الجنان کربلایی با اسامی انگشت و سرانگشت یاد شده است. اصلی‌ترین مسجد در محلۀ راسته کوچه در میدان مشهور دیک‌باشی واقع شده است و با نام مسجد آیت‌الله انگجی خوانده می‌شود.

محلۀ چهار منار در شهر تبریز

یکی دیگر از محله‌های قدیمی در شهر تبریز با نام محلۀ چهار منار شناخته می‌شود. این محله نیز در قسمت مرکزی شهر تبریز واقع شده است و در همسایگی بازار تبریز قرار دارد. جاذبه‌های گردشگری تبریز واقع در محلۀ چهار منار در گذشته‌های بسیار دور عبارتند از: دربند میرزا علی اکبر قنسول، خانه علی آقا تحویلدار، مدرسه حاج صفر علی، حمام حاج نصر، یخچال صادقیه، تیمچه شاهزاده، دلاله زن بازار، سراچه بازار و کاروانسرای حاج سید حسن. این اماکن تا سال ۱۲۹۷ یعنی دقیقاً صد سال پیش از این در محلۀ چهار منار قرار داشته‌اند. اما از سال ۱۲۹۷ به طور کلی تمام این اماکن از بین رفته‌اند. در روزگار ما تنها بنای تاریخی باقی‌مانده در این محله مقبرۀ چهار منار است. که متأسفانه آن طور که از شواهد پیداست این مقبره نیز قدم به سوی نابودی برداشته و آن طور که انتظار می‌رود مورد توجه قرار نگرفته است.

پ.ن: جالب است بدانید که این مقبره در روزگار ما ۹۰۰ ساله شده است و از حیث قدمت و دیرینگی در نوع خود بی‌نظیر است. آن طور که در منابع آمده است مقبرۀ چهار منار مقبرۀ پادشاهان روادی بوده است.

محلۀ ششگلان در شهر تبریز

یکی دیگر از محله‌های قدیمی و مشهور شهر تبریز با نام محلۀ ششگلان شناخته می‌شود. این محله نیز از محله‌های اعیان‌نشین روزگار گذشته به شمار می‌رود. در محلۀ ششگلان شش مسجد وجود دارد. از جمله مشهورترین مساجد در این محله باید از مسجد امیر وزرا نام برده شود. نادر میرزا در مورد محلۀ ششکلان نوشته است: کویی است کوچک بیشتر مردم آنجا اعیان و بزرگان باشند.

در محلۀ ششگلان نیز خانه‌های قدیمی بسیاری در گذشته وجود داشته است که برخی از آن‌ها عبارتند از: دارالمعلمین، دولتخانه کهنه، تکیه درویش لاغری. اما متأسفانه این بناها نیز آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند و امروزه جز ردپایی از آن‌ها به جا نمانده است. اعتمادالسلطنه در مورد عمارت‌های باشکوه واقع در محلۀ ششگلان نوشته است: از عمارات غیر سلطانی در تبریز یکی عمارت عزیزخان سردار کل است که در محله ششگلان واقع و در زیبایی از روی حقیقت اولین عمارت این شهر است.

محلۀ کوچه باغ در شهر تبریز

یکی دیگر از محله‌های قدیمی و پر خاطره در شهر تبریز با نام کوچه باغ شهرت دارد. این محلۀ وسیع و پهناور در قسمت جنوب غربی شهر تبریز واقع شده است. جالب است بدانید که این محله شاهد جان‌فشانی‌ها و رشادت‌های بسیاری در طول دوران انقلاب مشروطیت در دورۀ قاجار بوده است. اما آن طور که ریش سفیدان اظهار داشته‌اند این محلۀ وسیع در گذشته‌های دور سراسر باغ و بوستان بوده است و به حتم سبز و خرم و دلگشا. نادر میرزا درباره محلۀ کوچه باغ اینچنین نوشته است : محلتی است بزرگ و طولانی به مغرب جنوبی شهر نزدیک به فرسنگی درازای این کوی است برزن‌ها دارد همه آباد. این کوی سراسر بساتین زر و دیگر فواکه است.

جاذبه‌های گردشگری تبریز: دروازه‌های تاریخی

در گذشته‌های دور مردم اصیل و نجیب ایران زمین عادت داشتند گرد شهر دیوار بسازند و در جای جای فصیل و باروی مستحکم شهر دروازه‌هایی تعبیه کنند و بر هر دروازه نگهبانانی بگمارند تا افراد ناشناس نتوانند راحت به شهر وارد شوند. گذر ایام و گسترش شهرها کارایی این دروازه‌ها را از زندگی ما ایرانیان زدود اما ارزش تاریخی این دروازه‌ها همچنان به قوت خود باقی است. در روزگار ما دروازه‌های تاریخی به، دلیلی مهم و قابل توجه، برای سفر به شهرهای مختلف ایران زمین تبدیل شده‌اند. شما هم در سفر به شهر بزرگ، اصیل، جذاب و تماشایی تبریز از دروازه‌های تاریخی در این شهر نیز دیدن کنید. لازم است بدانید که شهر تبریز ۸ دروازۀ تاریخی دارد که از این دروازه‌ها با عنوان دروازه‌های هشت‌گانۀ شهر تبریز یاد می‌شود. در این قسمت از مقاله قصد بر این است که از دروازه‌های تاریخی شهر تبریز دیدن کنیم. پس همچنان با میزبون همراه باشید.

خیاوان قاپی‌سی (درب خیابان)

یکی از دروازه‌های هشت‌گانۀ تاریخی در شهر تبریز با نام خیاوان قاپی‌سی (درب خیابان) شناخته می‌شود. در گذشته‌های دور این دورازه عراق عجم را به شهر تبریز متصل می‌کرده است. بنا بر آنچه در منابع ذکر شده است این دروازه به نام خیابانی که دروازه در آن قرار دارد خوانده می‌شده است. گفته می‌شود این خیابان اولین خیابان در شهر تبریز بوده است. همچنین دلیلی دیگر نیز برای نام این دروازه ذکر شده است. بر مبنای دلیل دوم گفته می‌شود اهالی اولیه در این خیابان با نام خیاو شناخته می‌شده‌اند و به همین دلیل نام این خیابان و نام این دروازه خیاوان نهاده شده است.

  • پ.ن. اول: در گذشته به استان مرکزی و اصفهان عراق عجم اطلاق می‌شده است.
  • پ.ن. دوم: در گذشته اهالی مشکین شهر با نام خیاو خوانده می‌شده‌اند.

باغمیشه قاپی‌سی (درب باغمیشه)

یکی دیگر از دروازه‌های هشت‌گانۀ تاریخی در شهر تبریز که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌رود با نام باغمیشه قاپی‌سی (درب باغمیشه) شناخته می‌شود. این دروازه در محلۀ قدیمی باغمیشه و در شمال شرقی شهر تبریز واقع شده است. دروازۀ تاریخی باغمیشه قاپی‌سی (درب باغمیشه) با نام درب اعلی نیز شناخته می‌شود. این دروازه در همین سال‌های اخیر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در حال حاضر در انتظار ورود گردشگران عزیز به شهر اصیل تبریز به سر می‌برد.

سورخاب قاپی‌سی (درب سرخاب)

یکی دیگر از دروازه‌های هشت‌گانۀ تاریخی در شهر تبریز با نام سورخاب قاپی‌سی (درب سرخاب) شناخته می‌شود. این دروازه نیز در قسمت شمال شرقی شهر تبریز واقع شده است. اتفاقاً محله‌ای که دروازۀ سورخاب در آن قرار دارد نیز با همین نام خوانده می‌شود. علت نهاده‌شدن نام سورخاب بر این دروازه و محله هم‌جواری آن با کوهی به نام سورخاب است.

پ.ن: در هنگام عبور از این دروازۀ تاریخی تا می‌توانید به چگونگی چینش آجرها روی هم نگاه کنید و به یاد داشته باشید که این آجرهای روی هم قرار گرفته قدمتی چند صد ساله دارند و تصور کنید چه آدم‌هایی روزی روزگاری از این دروازه عبور کرده‌اند.

نوبر قاپی‌سی (درب نوبر)

یکی دیگر از دروازه‌های تاریخی در شهر تبریز با نام نوبر قاپی‌سی یا درب نوبر شناخته می‌شود. این دروازۀ تاریخی در قسمت جنوبی شهر تبریز واقع شده است. در گذشته در حول و حوش مکان نوبر قاپی‌سی (درب نوبر) حمام نوبر وجود داشته است و وجه تسمیۀ نام این دروازه نیز هم‌جواری دروازه با حمام نوبر است. جالب است بدانید که نوبر قاپی‌سی (درب نوبر) در سال ۴۰۰ هجری قمری بنا شده است.

میارمیار قاپی‌سی (درب میارمیار)

یکی از دروازه‌های تاریخی شهر تبریز که در حال حاضر به کل نابود شده است و حتی اثر و نشانه‌ای از آن به روزگار ما نرسیده است در گذشته با نام میارمیار قاپی‌سی (درب میارمیار) شناخته می‌شده است. گفته می‌شود که این دروازه در خیابان فردوسی و داخل کوچه آیت‌الله مستنبط غروی قرار داشته است.

گجیل قاپی‌سی (درب گجیل)

اما بر خلاف دروازۀ تاریخی میارمیار، دروازۀ گجیل در تمام طول تاریخ همیشه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر نیز یکی از مناطق پر تردد و پرطرفدار در شهر تبریز به شمار می‌رود. گجیل قاپی‌سی (درب گجیل) در قسمت غربی شهر تبریز واقع شده است. گجیل قاپی‌سی یا درب گجیل با نام درب سرد یا سردرود نیز شناخته می‌شود.

پ.ن: گجیل قاپی‌سی یا درب گجیل یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌رود. در ثفر به شهر تبریز دیدار از دروازه گجیل را در برنامۀ گشت و گذار خود قرار دهید

ایستامبول قاپی‌سی (درب استانبول)

یکی دیگر از دروازه‌های هشت‌گانۀ تاریخی در شهر تبریز با نام ایستامبول قاپی‌سی یا درب استانبول شناخته می‌شود. این دروازۀ دیرینه در قسمت شمال غربی شهر تبریز واقع شده است. در واقع ایستامبول قاپی‌سی (درب استانبول) محل ورود و خروج کاروانیان مسیر تبریز به استانبول بوده است و به همین دلیل هم با نام ایستامبول قاپی‌سی (درب استانبول) خوانده می‌شده است. البته لازم است بدانید که این دروازۀ تاریخی شاهد رشادت‌ها و حملات بسیاری بوده است. در دورۀ مشروطه‌خواهی نبردهای متعدد مشروطه‌خواهان با نیروهای سلطنتی در مجاورت همین دروازه رخ می‌داده است. به همین دلیل ایستامبول قاپی‌سی (درب استانبول) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دوه‌چی قاپی‌سی (درب شتربان)

دروازۀ تاریخی دوه‌چی در قسمت شمالی شهر تبریز واقع شده است. این دروازه در مجاورت دروازۀ سورخاب قرار دارد. به علاوه لازم است بدانید که نام یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز نیز دوه‌چی یا شتربان است. جالب است بدانید که در گذشته داشتن شتر یکی از نشانه‌های ثروت و مکنت به شمار می‌آمده است. همچنین تنها تجار و بازرگانان توان داشتن شتر را داشته‌اند. چون از این دروازه بازرگانان و تجار همراه شترها و بارهای بسیار سوار بر شترها عبور می‌کرده‌اند این دروازه با نام دوه‌چی یا شتربان خوانده شده است.

ویجویه قاپی‌سی (درب ویجویه)

یکی دیگر از دروازه‌های تاریخی در شهر تبریز که یکی از دروازه‌های هشت‌گانه به شمار می‌رود با نام ویجویه قاپی‌سی یا درب ویجویه شناخته می‌شود. جالب است بدانید این دروازه در محله‌ای با همین نام در قسمت غربی شهر تبریز واقع شده است. محلۀ ویجویه در شهر تبریز یکی از محله‌های مهم به شمار می‌رود. همچنین در منابع ذکز شده است که پیکر دو تن از صوفیان به نام‌های کالی و بالی در مسجدی در ویجویه قاپی‌سی (درب ویجویه) دفن شده است.

قالاقاپیسی (درب مهادمهین)

یکی دیگر از دروازه‌های تاریخی در شهر تبریز با نام قالاقاپیسی یا درب مهادمهین شناخته می‌شود. این دروازه در قسمت جنوب غربی شهر تبریز واقع شده است.

شاید جالب باشد بدانید که ویژگی مشترک در میان دروازه‌های تاریخی در شهر تبریز داشتن مناره‌هایی بلند بر فراز هر دروازه است. دیگر اینکه بر هر دروازه نقش و نگارهایی حاصل از کاشی‌کاری به همراه کتیبه‌ای آویخته بوده است. همچنین بر هر یک از این کتیبه‌ها ابیات زیر نگاشته شده بوده است:

  زهی اساس مشید که باد تا به ابد  /  ز حادثات زمان در امان سبحانی
ز برج و باره این در تحیّر است سپهر / که شد به پا ز عنایات خان خاقانی
خدیو ملک عدالت نجفقلی خان آنک / مفوّض بر او رونق جهانبانی
که در نگارش این قلعه در زمان قلیل / نمود همت وی معجز سلیمانی
نشان ز سد سکندر چو داد تاریخش / خرد به گفت حصار سکندر ثانی

جاذبه‌های گردشگری تبریز: عمارت‌ها و خانه‌های تاریخی

بخش عمده‌ای از جاذبه‌های گردشگری تبریز به خانه‌ها یا عمارت‌های قدیمی در این شهر مربوط می‌شوند. قدمت بسیار این شهر تاریخی باعث شده است این شهر دل‌انگیز سرشار از خانه‌های دیدنی تاریخی باشد. در سفر به شهر تبریز حتماً به بازدید از این عمارت‌های اصیل و تماشایی بپردازید.

خانۀ حریری

یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام خانۀ حریری شناخته می‌شود. خانۀ حریری در اوایل دوران قاجار ساخته شده است. این عمارت قجری دلکش دو حیاط دارد که با نام حساط اندرونی و حیاط بیرونی از هم بازشناخته می‌شوند. همچنین این عمارت دو بلوک خانه دارد. هر دو بلوک خانه روبه قبله ساخته شده‌اند. این بنای اصیل و تاریخی چه در نمای بیرونی ساختمان و چه بر دیواره‌های داخلی نا و سقف سرشار است از نگاره‌های زیبا، دیدنی و چشم‌نواز. موضوع این نگاره‌ها داستان‌های قرآنی و اساطیری است. یکی از داستان‌های نقش‌شده بر این خانه داستان یوسف و زلیخا است.

خانۀ حیدرزاده

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز که بسیار مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به شهر تبریز واقع می‌شود با نام خانۀ تاریخی حیدرزاده شهرت یافته است. این عمارت تاریخی در خیابان مقصودیۀ شهر تبریز قرار گرفته است. خانۀ حیدرزاده در قسمت جنوبی ساختمان شهرداری تبریز قرار دارد. متأسفانه سند و مدرک مشخص و مبینی از سال دقیق احداث خانۀ حیدرزاده وجود ندارد. اما شواهد و آثار مشاهده شده در بنا دلالت بر این دارند که احتمالاً این خانه در سال ۱۸۷۰ میلادی ساخته شده است. سازندۀ این عمارت حاج حبیب لک نام دارد. عمارت تاریخی حیدرزاده در سال ۱۳۸۰ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در حال حاضر از این عمارت باشکوه به عنوان مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان آذربایجان شرقی و به ویژه شهر تبریز استفاده می‌شود.

پ.ن: خانۀ حیدرزاده به عنوان نمونۀ اعلای معماری در دوران گذشته شناخته شده است. این بنا یک شاهکار معماری به شمار می‌رود.

خانۀ قدکی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام خانۀ قدکی شهرت دارد. این عمارت باشکوه در شهر تبریز در اصل به نام خانۀ بهنام گنجه‌ای شناخته می‌شود. این عمارت تماشایی در اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجار به عنوان یک منزل مسکونی بنا شده است. در دورۀ حکومت ناصرالدین شاه قاجار این عمارت مورد نوسازی و نگارگری قرار گرفت. این عمارت هم‌چون سایر بناهای دوران قاجار از یک حیاط اندرونی و یک حیاط بیرونی تشکیل شده است. همچنین در داخل بنا نیز دو بخش اندرونی و بیرونی قابل مشاهده است. درواقع از حیاط به هشتی از هشتی به سردر هشتی و از سردر هشتی به قسمت بیرونی و از آن به قسمت اندرونی راه دارد. به علاوه در دو طرف ساختمان اصلی دو اتاق نیز به چشم می‌خورد. این دو اتاق به اتاق‌های گوش‌وار شهرت دارند. در زیر این دو اتاق طنبی حوضخانه واقع شده است. این بنا به حق یک شاهکار اصیل معماری به شمار می‌رود. تناسبات و هندسۀ به کار گرفته شده در طراحی و ساخت این بنا شگفت‌انگیز است.

خانۀ مشروطه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام خانۀ مشروطه شناخته می‌شود. این خانۀ تاریخی به حق تاریخ را پشت سر گذاشته است و تک تک آجرهایش شاهد آزادی‌خواهی و تلاش و مبارزۀ آزادی‌خواهان بوده است. خانۀ تاریخی مشروطه در محلۀ قدیمی راسته کوچه که از محله‌های مشهور، مهم و مرکزی شهر تبریز است واقع شده است. محلۀ قدیمی راسته کوچه در حال حاضر با نام خیابان شهید مطهری خوانده می‌شود.

عمارت تاریخی خانۀ مشروطه از ساختمان‌های مهم دورۀ قاجار بوده است. شاید روزی عباس میرزا در همین خانه سکونت داشته است و در همین خانه برای مقاومت و ایستادگی در مقابل بیگانگان طرح و نقشه می‌ریخته است. و چه بزرگ‌مردانی که در طول و عرض این خانه قدم نزده‌اند و به آزادی از جور بیگانگان فکر نکرده‌اند. این عمارت باشکوه در سال ۱۲۴۵ هجری شمسی ساخته شده است. خانۀ مشروطه در اصل به حاج میرزا مهدی کوزه‌ کنانی، معروف به ابوالمله تعلق داشته است. حاج میرزا مهدی کوزه‌ کنانی، از بازرگانان معروف شهر تبریز و همچنین از حامیان بزرگ نهضت آزادی خواهی مردم آذربایجان بوده است. علاوه بر این خانۀ مشروطه در خلال سال‌های ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵ محل گردآمدن سران فرقۀ دموکرات آذربایجان بوده است.

خانۀ پروین اعتصامی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز خانۀ پروین اعتصامی است. پروین اعتصامی شاعر محبوب و معروف ایرانی در تبریز به دنیا آمد و در تبریز دار فانی را وداع گفت. پس از فوت پروین اعتصامی تندیس این بانوی شاعر ایرانی ساخته شد و در پلکان ورودی خانه‌اش قرار گرفت. طوری که گویی پروین اعتصامی از خانه نرفته است و همین حالا بر پلکان ایستاده است و دارد به سمت ساختمان اصلی خانه می‌رود. خانۀ پروین اعتصامی در مجموع ۱۳۰۰ متر مساحت دارد.

خانۀ استاد شهریار

استاد شهریار شاعر معاصر آذربایجانی از جمله بزرگانی است که اشعارش به دل می‌نشیند و رخنه‌ای که به واسطۀ اشعار نابش در دل دوست‌دارانش شکل گرفته سبب شده است که همچنان پس از گذر سال‌ها نام و یاد و خاطره‌اش در ذهن و قلب مردمان زنده بماند. در شهر تبریز خانۀ استاد شهریار علی‌رغم گذشت سال‌ها همچنان پایدار و برقرار است. پس از مرگ این استاد نامی در شعر و زبان فارسی و ترکی، شهرداری خانۀ او را خریداری کرد و از همان سال خانۀ استاد شهریار به موزه تبدیل شد. در حال حاضر تمام لوازم و وسایل استاد شهریار در خانه‌اش در معرض دید بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گرفته است. این خانه موزه امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌رود.

پ.ن: خانۀ استاد شهریار در خیابان ارتش شهر تبریز واقع شده است.

عمارت ائل گلی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز که بسیار جذاب و تماشایی است و بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد با نام عمارت ائل گلی شناخته می‌شود. این تفرج‌گاه جذاب در اصل استخری بزرگ، با ابعاد پنجاه و چهار هزار و ششصد و هفتاد و پنج مترمربع، است. در قسمت جنوبی عمارت ائل گلی یک تپه به چشم می‌خورد. این تپه را به واسطۀ تعبیۀ پله‌ها با استخر هم سطح کرده‌اند. بر این اساس از استخر نهر آبی از بالای تپه به سمت پایین آن موازی با پله‌ها جاری شده است. درست در مرکز استخر عمارتی با سبک و سیاق بناهای سنتی در دو طبقه دیده می‌شود. در واقع عمارت ائل گلی در مرکز استخر قرار گرفته است. اطراف استخر سبز، پر دار و درخت، فرح‌بخش و دلگشاست. این عمارت در ابتدا در دورۀ آق قویونلوها ساخته شده است. سپس در زمان صفویان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و پس از آن باری دیگر در دورۀ قاجار به دست قهرمان میرزا، فرزند عباس میرزا، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

پ.ن: عمارت ائل گلی در شهر تبریز در شکوه و زیبایی بی‌نظیر است. ساخت بنایی در مرکز استخر ایده‌ای بکر و خلاقانه بوده است. ایده‌ای که همچنان پس از گذر قرن‌ها کهنه نشده است و هنوز جذاب و جالب توجه است.

پ.ن: عمارت ائل گلی در جنوب شرقی شهر تبریز واقع شده است. این عمارت جذاب و تماشایی فقط ۱۰ کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد.

چند نکتۀ جالب در مورد ائل گلی

شاید جالب باشد بدانید که ائل گلی با نام‌های ایل گلی و شاه گلی نیز خوانده می‌شود. دیگر اینکه آن طور که در منابع ذکر آن رفته است این عمارت در ابتدا تنها یک منبع آب بزرگ به منظور تأمین آب مورد نیاز در کشاورزی بوده است. تا اینکه این عمارت در زمان صفویان مورد توجه ویژۀ شاه صفوی قرار گرفت. شاه صفوی دستور داد خار و خاشاک و زباله و هر نوع آلودگی را از این استخر بزدایند. سپس دستور داد در اطراف استخر گل و گیاه کاشته شود و بالاخره با توجه و ممارست‌های بی‌وقفۀ شاه صفوی استخر بزرگ منبع آب تبدیل شد به یک عمارت جذاب و تماشایی و فرح‌انگیز. در حال حاضر، در روزگار ما در این عمارت رستوران، کافی‌شاپ، شهربازی و فست فود هم وجود دارد. همچنین این جاذبۀ گردشگری علاوه بر تمام این امکانات تفریحی تبدیل شده است به یک باغ بی‌نظیر و دلگشا که مردم تبریز و گردشگران خوش‌ذوق بهترین ساعات عمر خود را با قدم‌زدن در آن تجربه می‌کنند.

پ.ن: شب‌های عمارت ائل گلی بی‌نظیر و بی‌رقیب هستند. در سفر به تبریز پرجاذبه دیدار از عمارت ائل گلی را از دست ندهید.

قبرستان تاریخی پینه شلوار

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز قبرستان تاریخی پینه شلوار است. شاید تصور اینکه یک قبرستان یک جاذبۀ گردشگری به شمار رود در وهلۀ اول مورد قبول واقع نشود اما اگر از شگفتی و قدمت این قبرستان آگاه شوید این ادعا را تصدیق خواهید کرد. قدمت قبرستان تاریخی پینه شلوار به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. در این قبرستان تاریخی سه نوع سنگ متفاوت و متمایز از هم به چشم می‌خورد. بر اساس شواهد موجود می‌شود این سنگ‌ها را به سه دسته تقسیم کرد.

  • دسـتۀ اول سنگ‌هایی هستند که از نظر شکل ظاهری با سنگ قبرهای قبرستان خالد نبی برابری می‌کنند. احتمالاً این سنگ‌ها با سنگ‌های قبرستان خالد نبی هم‌دوره هستند.
  • دستۀ دوم سنگ‌هایی از جنس سنگ خارا هستند. این سنگ‌ها از نظر شکل طاهری شبیه سنگ قبرهای قبرستان مارلان هستند.
  • دستۀ سوم سنگ‌هایی هستند که بر روی آن‌ها تاریخ وفات کنده شده است. احتمالاً این سنگ‌ها نسبت به دو دستۀ دیگر جدیدتر هستند.

بازار تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز بازار بزرگ این شهر جذاب و تماشایی است. قدم‌زدن در این بازار تاریخی سفری است در تاریخ. این بازار دل‌انگیز لقب بزرگترین بازار مسقف جهان را به خود اختصاص داده است. این بازار دل‌نواز سرشار است از انواع حجره‌ها و سراها و تیمچه‌ها که هریک جذابیت ویژۀ خاص خود را دارند. بازار تبریز به بخش‌های مختلف تقسیم شده است و هر بخش از این بازار پررونق به کسب و کاری خاص مختص شده است.

همان طور که از شهر تبریز انتظار می‌رود قسمت متعلق به فرش فروشان از رونق و درخشش خاصی برخوردار است. تماشای راستۀ فرش فروشان در این بازار بسیار جذاب و جالب توجه است. علاوه بر فرش فروشان در بازار بزرگ تبریز بلورفروشان، شیشه‌گران و کفش‌دوزان نیز مستقر هستند. تماشای هریک از این بخش‌ها جذابیت ویژۀ خود را دارد. بازار بزرگ تبریز در خیابان جمهوری واقع شده است.

پ.ن: تماشایی‌ترین قسمت بازار بزرگ تبریز تیمچۀ مظفریه است. در سفر به شهر تبریز و دیدار از بازار بزرگ تبریز تماشای این قسمت را از دست ندهید. تیمچۀ مظفریه سقفی بلند با پنجره‌های کوچک و بزرگ و شیشه‌های رنگی دارد.

مقبره الشعرا

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام مقبره الشعرا شناخته می‌شود. مقبرۀ بیش از ۴۰۰ شاعر و عارف ایرانی در این جاذبۀ گردشگری واقع شده است. برخی از بزرگان ایران زمین که در مقبره الشعرا آرمیده‌اند عبارتند از: استاد شهریار، غیاث الدین محمد، شرف الدین نوری طارمی اسدی طوسی، قطران تبریزی، خاقانی شروانی و بسیاری دیگر از بزرگان این مرز و بوم. این جاذبۀ گردشگری علاوه بر اینکه بزرگان نامی ایران زمین را در آغوش گرفته است و از این نظر مورد توجه قرار می‌‌گیرد از معماری باشکوهی نیز برخوردار است. در سفر به شهر تبریز دیدار از این جاذبۀ جذاب و تماشایی را نیز در برنامۀ گشت و گذار خود قرار دهید. حضور در این مکان و قدم‌زدن در آن هم فال است و هم تماشا. مقبره الشعرا در خيابان ثقه الاسلام و در ضلع شمالي بقعه سيد حمزه واقع شده است.

ارگ علیشاه تبریز

یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام ارگ علیشاه شناخته می‌شود. این بنا نه تنها قدیمی‌ترین که به عنوان بلندترین بنای تاریخی در شهر تبریز نیز شناخته می‌شود. در واقع ارگ علیشاه بازمانده‌هایی از ایوان جنوبی شهر تبریز است. جالب است بدانید بنای اولیۀ ارگ علیشاه در قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است. در آن زمان این بنا به منظور احداث یک مسجد بنا شده است. اما آن طور که پیداست هرگز سازۀ مسجد تکمیل نگشته است.

در طی سال‌های پس از آن عمارت نصفه و نیمۀ مسجد به یک قلعۀ نظامی بدل شده است. این قلعۀ نظامی برای سال‌های سال به عنوان باروی نظامی و همچنین دیوار جنوبی شهر مورد استفاده قرار گرفته است. حتی تا پایان دوران حکومت قاجار نیز این قلعه برقرار بود در دوران قاجار چند عمارت تازه از قبیل کارخانه ریخته گری توپ، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان سربازخانه به ارگ اضافه شد. اما بخشی از این عمارت‌های اضافه شده در دورۀ پهلوی و بخشی دیگر از این عمارت‌ پس از انقلاب اسلامی تخریب شدند. در روزگار ما فقط و فقط بخشی از دیوار این عمارت باقی مانده است.

پ.ن: ارگ علیشاه تبریز یا همان ارگ تبریز در خیابان امام در کوچۀ ارگ انتظار قدوم مهربان شما گردشگران عزیز نشسته است.

جاذبه‌های گردشگری تبریز: موزه‌ها

یک دستۀ دیگر از جاذبه‌های گردشگری در هر شهر و دیاری متعل است به موزه‌ها. در واقع در موزه‌ها اشیاء نفیس و ارزشمندی که از دوران گذشته به یادگار باقی مانده‌اند در معرض دید گردشگران عزیز قرار می‌گیرند. در شهر تاریخی و دیرینۀ تبریز نیز تعداد قابل توجهی موزه وجود دارد. در هر یک از این موزه‌ها اشیاء خاص و منحصر به فردی گردآوری شده‌اند. در این قسمت با میزبون همراه باشید تا بیشتر با موزه‌ها در شهر دلگشای تبریز آشنا شوید.

خانه سفال در شهر تبریز

اگر به هنر دیرینۀ سفا‌گری علاقه‌مند هستید. اگر از تماشای ظروف سفالی لذت می‌برید. اگر گاهگداری ترجیح می‌دهید در ظروف سفالی آب بنوشید یا حتی غذا نوش جان کنید. واجب است به موزه یا خانه سفال در شهر تبریز رهسپار شوید. خانه سفال در شهر تبریز به عنوان یک موزۀ زنده شناخته می‌شود. زیرا در حال حاضر سفال‌گران قدیمی و خبره که شاید به راحتی در سایر شهرها دیده نشوند در این موزه مشغول فعالیت هستند. در واقع با ورود به خانه سفال نه تنها از تماشای دیوارهای آجری بنا و ظروف سفالی لذت خواهید برد بلکه می‌توانید سفال‌گری و مراحل مختلف تولید ظروف سفالی را نیز از نزدیک با چشمان خودتان ببینید. خانه سفال در شهر تبریز، در خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه صرافلار و در همسایگی مقبره شعرا واقع شده است.

موزه قاجار در شهر تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مهم و پرطرفدار در شهر تبریز با نام موزۀ قاجار شناخته می‌شود. موزۀ امروزی در گذشته خانۀ امیرنظام گروسی بوده است. در سال ۱۳۸۵ خانۀ امیرنظام گروسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در همان به صورت رسمی این موزه افتتاح شد. خانۀ امیرنظام گروسی در دورۀ حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. در آن اَوان امیرنظام گروسی پیشکار ناصرالدین شاه قاجار بوده است. خانۀ امیرنظام گروسی در سال ۱۳۷۰ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و در همان زمان با شمارۀ ۱۷۴۹ در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسید. در مرمت و بازسازی خانۀ امیرنظام گروسی سعی و اهتمام لازم در حفظ معماری بنا مبذول داشته شد و بنایی که امروزه امکان بازدید از آن برای گردشگران میسر است به معماری اصیل این خانه در دورۀ قاجار وفادار مانده است.

موزه عصر آهن در شهر تبریز

یکی از جذاب‌ترین و مرموزترین موزه‌ها در سراسر ایران زمین و شاید حتی در سراسر جهان موزه عصر آهن در شهر تبریز است. این موزۀ پرشگفتی در شمال، شمال شرقی و شمال غربی مسجد کبود تبریز واقع شده است. موزه عصر آهن در واقع یک گورستان قدیمی است همراه با سفال‌های متنوع از عصر آهن در ایران زمین. این گورستان قدیمی در عمق ۳۰ هزار متری از سطح زمین واقع شده است. همچنین در این گورستان یک گور دسته جمعی نیز به چشم می‌خورد. بر اساس تخمینی که زده شده است این گورستان قدمتی ۴ هزار ساله دارد. دیدار از این موزه سفر به دوران پیش از اسلام در ایران زمین است. به واقع می‌توان گفت این موزه یک ماشین زمان است و از خلال آن می‌توان اطلاعات قابل توجهی در مورد نسل‌ عصر آهن به دست آورد.

موزه کاخ شهرداری در شهر تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام موزه کاخ شهرداری در شهر تبریز شناخته می‌شود. این کاخ موزه اولین بنای شهرداری به شمار می‌رود که به موزه بدل شده است. این عمارت خیره‌کننده در فضایی بالغ بر ۸۰۰ مترمربع بنا شده است. همچنین تبدیل عمارت شهرداری به موزه حول و حوش ۱۱۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته است. از آنجایی که تبریز به عنوان شهر اولین‌ها شناخته شده است در این موزه نیز علائم و نشانه‌های اولین بودن شهر تبریز به نمایش گذاشته شده است. برخی از این اولین‌ها به قرار زیر هستند:

  • چراغ روشنایی قدیمی خیابانی و اداری
  • دستگاه آتش نشانی دستی
  • دستگاه‌های تایپ
  • ققنوس و زنگ قدیمی برج شهرداری تبریز
  • کلیدهای افتخاری اعطا شده به شهردارهای مختلف
  • عکس‌های قدیمی تبریز
  • هدایای مقام‌ها و شخصیت‌های خارجی به شهرداران شهر تبریز در دوره‌های مختلف شهرداری
  • کتب خطی
  • آثار هنری استاد هریسی خوشنویس
  • اسناد اداری و مالی
  • کاپ‌های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز
  • چینی آلات
  • سفرنامه‌های نوشته شده درباره تبریز
  • تجهیزات و سایر امکانات و اسناد مربوط به شهر نخستین‌ها

پ.ن: بازدید از این موزه نیز بسیار جذاب و جالب توجه است. با ورود به این موزه بخش اعظمی از تاریخ شهر تبریز در مقابل دیدگان شما قرار خواهد گرفت.

موزه تاریخ طبیعی در شهر تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام موزه تاریخ طبیعی شناخته می‌شود. موزه تاریخ طبیعی در شهر تبریز در بزرگراه آزادی و نرسیده به پارک طوبی واقع شده است. در این موزه انواع و اقسام جانوران بومی استان آذربایجان شرقی به صورت تاکسیدرمی در معرض دید گردشگران عزیز قرار داده شده است. در واقع این موزه فرصت دیدار و اطلاع از زیست بوم استان آذربایجان شرقی را مهیا می‌کند. شما هم اگر به طبیعت حاکم بر استان آذربایجان شرقی علاقه دارید و کنجکاو هستید که در مورد زیست بوم این استان بیشتر بدانید لازم است حتماً موزه تاریخ طبیعی در شهر تبریز را از نزدیک ببینید.

موزه ارامنه در شهر تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مهم و قابل توجه در شهر تبریز با نام موزه ارامنه شناخته می‌شود. موزه ارامنه در شهر تبریز بزرگترین کلیسا در ایران زمین به شمار می‌رود. سازۀ این کلیسا موزه در سال ۱۹۱۲ میلادی بنا شده است. این کلیسا با نمایی آجری زینت یافته است و ارتفاعی بالغ بر ۱۲ متر دارد. در این موزه کلیسا برج ناقوس بر فراز بالکن واقع شده است. همچنین این موزه کلیسا دارای یک سالن اجتماعات بزرگ و منقش و مزین به نگاره‌های مینیاتوری، ظریف و چشم‌نواز است. در این سالن اجتماعات بزرگ ۱۴ ستون وجود دارد. کلیسا موزۀ ارامنه در تبریز در چهارراه شریعتی، درست دیوار به دیوار پاساژ چهل‌ستون واقع شده است. اشیاء نفیسی که در کلیسا موزۀ ارامنه نگهداری می‌شوند عبارتند از:

  • سکه‌ها
  • نگین‌ها
  • کتب خطی و قدیمی
  • دستورات ارامنه در قالب نسخ خطی
  • میز و صندلی متعلق به سال ۱۷۲۸ میلادی
  • تندیس‌ها
  • پارچه‌ها
  • زیورآلات
  • صلیب‌های پر نقش و نگار و چشم‌نواز قدیمی
  • تاج‌های پادشاهان گذشته
  • لباس‌های مخصوص رهبران ارامنه در طول دوران گذشته
  • ناقوس و زنگ‌های قدیمی

جاذبه‌های گردشگری تبریز: اماکن مذهبی و تاریخی

یک دستۀ دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز به اماکن مذهبی مربوط می‌شوند. در واقع مساجد، امامزاده‌ها و کلیساها همیشه در طول تاریخ مورد توجه عموم و خواص مردم قرار گرفته‌اند و بار سنگینی از تاریخ را بر دوش خود حمل می‌کنند. شهر تبریز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. مساجد، امامزاده‌ها و کلیساها نه تنها از لحاظ مذهبی مورد توجه قرار می‌گیرند بلکه از لحاظ تاریخی نیز جالب توجه هستند. زیرا بسیاری از این اماکن به سده‌های پیش تعلق دارند و به علاوه در ساخت هر یک از این بناها معماران زبده هنرمندانه جلوه‌گر شده‌اند. به این ترتیب دیدار از اماکن مذهبی شهر تبریز نه تنها خالی از لطف نیست بلکه بسیاری از اسرار تاریخ را فاش می‌کند و از این لحاظ بسیار جذاب، مهیج و تماشایی خواهند بود.

مساجد بزرگ و تاریخی در شهر تبریز

در ابتدا لازم است از مساجد مهم و تاریخی شهر تبریز بنویسم. تبریز نیز همچون سایر شهرهای بزرگ و معتبر ایران زمین یک مسجد جامع دارد. همان طور که خوب می‌دانید هر شهر (مخصوصاً در گذشته) یک مسجد بزرگ و اصلی داشته است که اتفاقات و مراسم بزرگ و مهم در آن برگزار می‌شده است. در ادامه با میزبون همراه باشید تا بیشتر در مورد مساجد مهم شهر تبریز بخوانید.

مسجد جامع شهر تبریز

مسجد جامه تبریز، این عمارت تاریخی، یادگاری است از عهد سلجوقیان. سلجوقیان پس از غزنویان بر تخت حکومت نشستند و سال‌های تقریبی حکومت آن‌ها از اوایل قرن پنجم آغاز می‌شود. بنابراین قدمت این عمارت دست کم به قرون ۵ و۶ هجری قمری بازمی‌گردد. این عمارت باشکوه تا اواخر دوران حکومت پادشاهان قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. مسجد جامع تبریز در خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز، بخش جنوبی صحن مدرسۀ طالبیه و در فاصلۀ مابین مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی، واقع شده است.

پ.ن: مسجد جامع تبریز به وسیلۀ بازار تبریز احاطه شده است. هر زمان به بازار تبریز رفتید و از بازار دیدار کردید سپس به مسجد جامع بروید و از این عمارت منحصر به فرد نیز دیدن کنید.

مسجد استاد و شاگرد در شهر تبریز

مسجد استاد و شاگرد یکی از بناهای قدیمی در شهر تبریز است. این مسجد با داستان‌های بسیاری که در پس دیوارهای خود دارد به حق یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌رود. روایت‌های ذکر شده در مورد این مسجد تاریخی متعدد هستند. حتی این مسجد بنابر روایات متعدد ذکر شده از نام‌های متفاوتی برخوردار است. عده‌ای می‌گویند این مسجد در دوران امیر حسن چوپان بنا شده است. و چون امیر حسن چوپان به نام علاءالدین معروف بوده است این مسجد را نیز علائیه خوانده‌اند. عده‌ای دیگر می‌گویند این بنا به نام سلیمان که یکی از نوادگان هلاکوخان (از فرمانروایان مغول) بوده است بنا شده و به همین دلیل نام این مسجد را سلیمانیه خوانده‌اند. عده‌ای دیگر بنا بر کتیبۀ نصب شده بر مسجد که به خط خواجه عبدالله صیرفی و شاگردش نگاشته شده است نام این مسجد را مسجد استاد و شاگرد می‌خوانند. عده‌ای هم بر این باورند که پیش از ساخت این بنا در همین مکان مسجد سلیمانیه قرار داشته است. بعد بر اثر زلزله مسجد سلیمانیه تخریب می‌شود و مسجد حاضر بر ویرانه‌های آن ساخته می‌شود. این گروه سال تقریبی ساخت مسجد را سال ۷۴۲ هجری قمری گفته‌اند. به هر حال این مسجد یکی از شاهکارهای معماری در قرون گذشته به شمار می‌رود. حضور در این مسجد و دیدار از معماری و شکوه این بنا نه تنها خالی از لطف نیست که دلگشا و جان‌فزا نیز خواهد بود.

مسجد کبود در شهر تبریز

یکی دیگر از مساجد این شهر دلگشا که به حق از جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌رود با نام مسجد کبود یا مسجد جهان‌شاه شناخته می‌شود. این مسجد زیبا سر تا پایش سرشار است از فیروزه‌های درخشان و چشم‌نواز. به همین دلیل به این مسجد لقب کبود داده‌اند و علاوه بر نام مسجد کبود به این مسجد عنوان فیروزۀ جهان اسلام را نیز اطلاق کرده‌اند. شهر دلگشای تبریز در روزگاری دور پایتخت حکومت قراقویونلوها بوده است. این بنای دل‌نواز نیز از همان دوران به یادگار باقی مانده است. مسجد کبود در خیابان امام خمینی، درست مقابل کوچه صدر واقع شده است.

پ.ن: جلوۀ بی‌نظیری که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود فرا می‌خواند تلفیق هنر اصیل و قدیم کاشی‌کاری با چینش دقیق و وزین آجرها در کنار هم است. حتی تصور قرارگرفتن آجرهای خاکی رنگ در کنار کاشی‌های فیروزه‌ای تحسین‌برانگیز است و شور و شوق درونی را بیدار می‌کند چه رسد به تماشای این نگارۀ زیبا.

امامزاده‌ها در شهر تبریز

یک دستۀ دیگر از اماکن مذهبی در شهر تبریز علاوه بر مساجد، امامزاده‌ها هستند. امامزاده‌ها اماکنی مذهبی هستند که به حضور پیکر نوادگان یا فرزندان امامان معصوم متبرک شده‌اند. حضور پیکر امامزادگان یک جاذبۀ معنوی برای گردشگران به شمار می‌رود. به این ترتیب هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران به منظور زیارت امامزادگان به شهرهای مختلف از جمله تبریز سفر می‌کنند.

امامزاده سید جمال در شهر تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام امامزاده سید جمال شناخته می‌شود. این زیارتگاه پرطرفدار در مسجد حاجت در محلۀ قدیمی راسته کوچه در مرکز شهر تبریز واقع شده است. امامزاده سید جمال مرقد امامزاده موسی است. امامزاده موسی یا سید جمال یکی از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) بوده‌اند. در این زیارتگاه مقبرۀ سید جمال در زیر گنبدی بزرگ و مقرنسی شکل قرار گرفته است. بر فراز مرقد امامزاده یک صندوق چوبی چشم‌نواز قرار داده شده است. همچنین در این امامزاده دو کتیبه از جنس سنگ مرمر به چشم می‌خورد. یکی از این کتیبه‌ها متعلق است به مقبرۀ آخوند ملا احمد مدرس، همچنین کتیبۀ مرمرین دیگر به مقبرۀ شیخ عبدالغفار تعلق دارد. مردم شهر تبریز این امامزاده را با نام راسته کوچه و صاحب طوق می‌خوانند.

کلیساها در شهر تبریز

دسته‌ای دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز کلیساها هستند. کلیساها همچون سایر اماکن تاریخی به دلیل نوع خاص معماری و قدمت و دیرینگی از دیرباز مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند. در این مقاله با میزبون همراه باشید تا چند تا از مهمترین کلیساها در شهر تبریز را بهتر بشناسید. دیدار از این ابنیۀ تاریخی بدون شک خالی از لطف نخواهد بود.

کلیسای مریم مقدس در شهر تبریز

اگر مشتاق هستید قدیمی‌ترین و بزرگترین کلیسای شهر تبریز و صدالبته استان آذربایجان شرقی را از نزدیک با چشم خودتان ببینید لازم است با اجاره سوئیت در تبریز به این شهر دلگشا سفر کنید و به محل دیک‌باشی بروید و سپس خودتان را به میدان نماز برسانید. در همین منطقه کلیسای مریم مقدس استقرار دارد. شما می‌توانید وارد کلیسا شوید و نگاره‌های بی‌نظیری که تمام سطح دیوارهای داخلی کلیسا را پوشانده است از نظر بگذرانید. جالب است بدانید که کلیسای مریم مقدس در شهر تبریز در سال ۱۷۸۲ میلادی ساخته شده است.

پ.ن: این کلیسا یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌رود.

کلیسای کاتولیک‌ها در شهر تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام کلیسای کاتولیک‌ها شناخته می‌شود. جالب است بدانید که این کلیسا به اهتمام کاتولیک‌های ساکن در شهر تبریز در سال ۱۲۹۱ بنا شده است. این بنای آجری نمایی چشم‌نواز و خیره‌کننده دارد. البته سازندگان این بنا از همان ابتدا به زیبایی و خوش‌نمایی آن آگاه بوده‌اند. لازم است بدانید که از همان ابتدا در این کلیسای آجری و دل‌نواز مراسم مهم و خاص برگزار می‌شده است. ساختمان این کلیسای جذاب و تماشایی ۳۰ متر طول و ۱۵ متر عرض دارد.

کلیسای ننه مریم در شهر تبریز

کلیسای ننه مریم در شهر تبریز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌رود. این کلیسای ساده و روح‌نواز در محلۀ قدیمی مارالان واقع شده است.

جاذبه‌های گردشگری تبریز: طبیعت بی‌نظیر

یکی دیگر از جلوه‌های بی‌نظیر در صنعت گردشگری در هر شهری از شهرهای دل‌نواز ایران زمین طبیعت لطیف و دلکش است. شهر تبریز نیز از زیبایی‌ها و جلوه‌های چشم‌نواز طبیعی نه تنها بی‌نصیب نیست بلکه سرشار است. پس در سفر به این خطّه از ایران زمین نیز طبیعت‌گردی را از یاد نبرید و در کنار بازدید از اماکن تاریخی ساعاتی را نیز در طبیعت سپری کنید. با میزبون همراه باشید تا چند تا از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی طبیعت تبریز را بهتر بشناسید.

روستای صخره‌ای کندوان در حوالی تبریز

به جرأت می‌توان ادعا کرد یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین روستاهای تاریخی در ایران زمین روستای صخره‌ای کندوان در حوالی تبریز است. در این روستای شگرف خانه‌ها در دل صخره‌ها ساخته شده‌اند. در مورد نام کندوان و وجه تسمیۀ این نام با محیط روستا و معماری خاصی که در ساخت خانه‌ها به کار گرفته شده است اقوال متفاوتی بیان شده است. برخی گفته‌اند نام روستا کندوان انتخاب شده است چون خانه‌ها شبیه کندوی عسل هستند و برخی دیگر این ایده را رد کرده‌اند. این روستا به حق زیبا، دیدنی و روح‌نواز است و با توجه به امنیت و استحکامی که شکل خانه‌ها به این روستا بخشیده است انتساب نام کندوان به کندوی عسل نیز از خرد دور نمی‌نماید. اگر مشتاق هستید بیشتر در مورد روستای صخره‌ای کندوان در حوالی تبریز بخوانید کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

تنها روستای صخره‌ای ایران و جهان؛ کندوان زیبا

آبشار اسکندر در حوالی تبریز

یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز که قدرت جذب گردشگرانی بسیار را از سراسر جهان، و نه تنها اهل ایران، را دارد با نام آبشار اسکندر شناخته می‌شود. این آبشار جذاب در حول و حوش زمستان به طور کامل یخ می‌زند. به این ترتیب در فصل سرد شما با یک صخرۀ یخی مواجه خواهید بود. بسیاری از گردشگران حرفه‌ای و مخصوصاً علاقه‌مندان و آموزش‌دیدگان ورزش یخ‌نوردی این آبشار جذاب را به عنوان محیطی مناسب به منظور یخ‌نوردی انتخاب می‌کنند. لازم است بدانید که آبشار اسکندر در حوالی تبریز در مسیر جاده تبریز اهر، در دامنه‌های شمالی کوه سهند و در همسایگی روستای طویقون واقع شده است. همچنین بد نیست بدانید که آبشار اسکندر در حدود ۳۰ متر طول دارد.

پ.ن: صعود از آبشار اسکندر شگفت‌انگیز و بسیار مهیج است. اگر تاب و توان صعود از این آبشار رفیع را در خود می‌بینید. تعلل نکنید. حتماً تجربه‌اش کنید.

کویر قوم تپه در حوالی تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام کویر قوم تپه یا گوم تپه شناخته می‌شود. از آنجایی که تبریز شهری است که در شمال غربی ایران زمین واقع شده است و از آب و هوایی سرد برخوردار است تصور کویر در این منطقه دشوار به نظر می‌رسد. اتفاقاً به همین دلیل هم مجلۀ گردشگری میزبون سعی در معرفی نقاط مختلف ایران زمین دارد. جالب است بدانید محدودۀ کویر قوم یا گوم تپه با سایر نقاط شهر تبریز و حوالی آن بسیار تفاوت دارد. در این منطقه به سبب وزش بادهای شدید خاک‌های شنی و ماسه‌ای و گرد و غبار بسیار بر روی هم جمع آمده‌اند و باعث شده‌اند تپه‌هایی بسیار در این منطقه ایجاد شود. تبریز هزار رنگ است و در قلب خودش انواع و اقسام اقلیم‌های طبیعی را جای داده است. این شگفتی طبیعت را از نزدیک ببینید و از تماشای آن لذت ببرید.

پارک ملی کنتال در حوالی تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز که امکان دیدار از آثار باقی‌مانده از آسیاب‌های سنگی قدیمی را فراهم می‌آورد پارک ملی کنتال در حوالی تبریز است. با رسیدن قدم‌های آرام و با طمأنینۀ فصل بهار در ابتدای هر سال فرش زمین در این محدوده با رویش گل‌های لاله، لاله‌زار می‌شود و دامنه‌های کنتال و قلعه علی بیگ به فرشی لاله‌گون بدل می‌گردد. شاید بشود گفت که در فصل بهار از زیباترین تصویر جهان در پارک ملی کنتال رونمایی می‌شود.

جنگل ارسباران در حوالی تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز با نام جنگل ارسباران یا جنگل قره‌داغ شناخته می‌شود. این جنگل سبز و تماشایی چند ویژگی ممتاز و قابل توجه دارد. اول اینکه جنگل ارسباران خانه و مأمن امنی برای تعداد بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری به شمار می‌رود. دیگر اینکه خنکای نسیم در این جنگل هر داغی را از دل خواهد زدود و در فصل گرما این نسیم حیات‌بخش تعداد بی‌شماری از گردشگران را به خود فرا می‌خواند. اگر مشتاق هستید در مورد جنگل ارسباران در حوالی تبریز بیشتر بخوانید کافی است روی لینک زیر کلیک کنید؛ در این مقاله از چند جنگل سبز نوشته شده است یکی از این جنگل‌ها جنگل ارسباران است:

جنگل‌های ایران؛ حریر لطیف سبز و خانۀ امن

جاذبه‌های گردشگری تبریز: اماکن تفریحی

دسته‌ای مهم از جاذبه‌های گردشگری در هر شهر و دیاری اماکن و مراکز تفریحی در آن شهر هستند. شهر تبریز نیز از جاذبه‌های گردشگری تفریحی یا مراکز تفریحی خالی نیست. در این شهر نیز همچون سایر شهرهای بزرگ ایران زمین انواع و اقسام مراکز تفریحی تعبیه شده‌اند. در ادامه با میزبون همراه باشید تا از اماکن تفریحی در شهر تبریز بیشتر بخوانید. میزبون امیدوار است این مقاله در سفر به شهر تبریز راهنمای گردشگران عزیز واقع شود.

سورتمه‌سواری در شهر تبریز

یکی از مفرح‌ترین و مهیج‌ترین تفریحات سورتمه‌سواری است. خوشبختانه امکان سورتمه‌سواری در شهر تبریز مهیا شده است و گردشگران عزیز در شهر دلگشای تبریز امکان تجربۀ این تفریح بی‌نظیر را خواهند داشت. برای رسیدن به محل سورتمه‌سواری در شهر تبریز ابتدا لازم است از عمارت ائل گلی بگذرید سپس ۱۰۰ متر دیگر به سمت تهران حرکت کند. در همین حوالی تابلوهای راهنمای محل سورتمه‌سواری در شهر تبریز با به چشم خواهید دید. سورتمۀ تبریز ۴۵۰ متر طول دارد. همچنین این سورتمه به کابین‌های یک نفره و دو نفره مجهز اسن در ضمن سرعت سورتمه را هم خودتان می‌توانید کنترل کنید.

آدرس محل سورتمه‌سواری در شهر تبریز: جنوب شرق تبریز، ۷ کیلومتری مرکز شهر، پارک ائل گلی.

تجربۀ پینت بال در شهر تبریز

یکی دیگر از تفریحات مفرح، مهیج و جذاب با نام پینت بال معرف حضور گردشگران عزیز است. خوشبختانه در شهر تبریز نیز امکان تجربۀ پینت بال وجود دارد. البته لازم به ذکر است که در شهر تبریز چندین و چند باشگاه پینت بال آمادۀ خدمت‌رسانی هستند. اما بزرگ‌ترین و شهره‌ترین این باشگاه‌ها به پارک ائل گلی متعلق است. البته باشگاه شهید بهشتی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آدرس باشگاه شهید بهشتی به منظور تجربۀ پینت بال: میدان فجر، نرسیده به چهارراه شریعتی (شهناز)، مدرسه شهید بهشتی.

تجربۀ لیزرتگ در شهر تبریز

یکی دیگر از تفریحات مهیج و جذاب که بسیار مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرد و یک جاذبۀ گردشگری مدرن در شهر تبریز به شمار می‌رود با نام لیزرتگ شناخته می‌شود. اصل ویژۀ لیزرتگ دقیقاً مشابه پینت بال است با این تفاوت که در لیزرتگ اسلحه یا ابزار بازی لیزری است و در عوض رنگ نور می‌پاشد. به منظور تجربۀ لیزرتگ در شهر تبریز می‌توانید به آدرس چایکنار، پارک شمس، شهربازی شمس مراجعه بفرمائید. هیجان ناب و شادی محض در انتظار شماست.

مجموعۀ تفریحی شهربازی باغلارباغی در شهر تبریز

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تفریحی در شهر دلگشای تبریز با نام مجموعۀ تفریحی شهربازی باغلارباغی شناخته می‌شود. در این مجموعۀ تفریحی بی‌نظیر انواع و اقسام بازی‌های مهیج و مفرح تعبیه شده‌اند. برخی از این بازی‌ها عبارتند از: کلبه‌ شادی، کلبه وحشت، کشتی‌صبا، دوچرخه هوایی و… . شهربازی باغلارباغی در اوایل دهۀ هفتاد تأسیس شده است. حضور در این مجموعۀ تفریحی یک روز لذت‌بخش و هیجان‌انگیز را برای گردشگران عزیز به ارمغان خواهد آورد. این مجموعۀ تفریحی در بلوار استاد شهریار، مجتمع تفریحی باغلارباغی واقع شده است. لازم است اضافه کنم که شهربازی باغلارباغی در تمام روزهای هفته از ساعت ۱۶ تا ساعت ۲۴ آمادۀ خدمت‌رسانی به گردشگران عزیز خواهد بود.

مجموعۀ تفریحی قلعه شادی در شهر تبریز

یکی دیگر از مراکز تفریحی ناب در شهر دلگشای تبریز مجموعۀ تفریحی قلعه شادی نام دارد. این مجموعۀ تفریحی یک شهربازی سرپوشیده است که انواع و اقسام بازی‌های مهیج در آن تعبیه شده است. مجموعۀ تفریحی قلعه شادی در شهر تبریز در مجتمع تجاری ستاره باران واقع شده است. همچنین لازم است بدانید که مجتمع ستاره باران در میدان جهاد (میدان نصف‌راه) قرار گرفته است. در مجموعۀ تفریحی قلعه شادی امکان تجربۀ بازی‌های کامپیوتری، محل بازی کودکان، انواع بازی‌های گروهی و گیم‌نت فراهم شده است.

پ.ن: قلعۀ شادی ۲ شعبه دارد. شعبۀ ۱ در مجتمع تجاری ستاره باران و شعبۀ ۲ در مجتمع تجاری اطلس واقع شده است.

مجموعۀ تفریحی گیم‌لند بوم‌کلاب در شهر تبریز

یکی دیگر از مراکز تفریحی در شهر تبریز با نام مجموعۀ تفریحی گیم‌لند بوم‌کلاب شناخته می‌شود. در این مجموعۀ تفریحی امکان تجربۀ فوتبال دستی، بیلیارد و پلی‌استیشن فراهم شده است. لازم است بدانید که مجموعۀ تفریحی گیم‌لند بوم‌کلاب در شهر تبریز در پارک ولیعصر واقع شده است. همچنین پارک ولیعصر در بلوار ولیعصر درست مقابل دادگستری قرار گرفته است.

پ.ن: پارک ولیعصر سرشار از زیبایی است. وجود آبنماهای متنوع و جالب توجه سبب شده است این پارک لقب پارک موزیکال را به خود اختصاص دهد.

رستوران‌های منتخب از نگاه گردشگران عزیز در شهر تبریز

شهر تبریز سرشار است از جاهای دیدنی و اماکن تفریحی و خوراکی‌های خوشمزه. اما یکی از مهمترین بخش‌ها در هر شهر رستوران‌های آن شهر و دیار هستند. در رستوران‌های هر شهر غذاهای اصیل آن شهر طبخ می‌شود و گردشگران فرصت تجربۀ طعم تازۀ غذاهای اصیل آن شهر و دیار را پیدا می‌کنند. در سفر به شهر تبریز در بهترین رستوران‌های این شهر، خوشمزه‌ترین غذاهای شهر تبریز را نوش جان کنید. به نظر شما نوع و طعم این غذاهای اصیل با شهر و دیار خودتان چقدر تفاوت دارد؟

از جملۀ بهترین رستوران‌ها در شهر تبریز به قرار زیر هستند:

  • رستوران گازماخ تبریز
  • رستوران مظفریه تبریز
  • رستوران باداس تبریز
  • سفره خانه سنتی قائم مقام فراهانی
  • رستوران وحید تبریز
  • رستوران مهدی هیلا تبریز
  • رستوران حاج مجید تبریز
  • رستوران حاج علی تبریز
  • رستوران باختر تبریز
  • آبگوشت محمدی تبریز

خوشمزه‌ترین غذاهای تبریز …

تبرزی یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران زمین به شمار می‌رود. به حتم طعم غذاهای سنتی در این شهر یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز محسوب خواهند شد. در سفر به شهر تبریز سعی کنید حتماً از این غذاهای سنتی خوشمزه بچشید و طعم بی‌نظیرش را تجربه کنید. برخی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی شهر تبریز به قرار زیر هستند:

  • خورش هویج تبریزی
  • دلمه برگ مو تبریزی
  • آش میوه تبریزی
  • کوکوی مخصوص و دلبرانۀ تبریزی
  • کوفته تبریزی

سوغات ناب شهر تبریز …

اما از هرچه بگذریم سخن دوست خوش تر است. تبریز شهر خوراکی‌های خوشمزه و ناب است. بهترین و مشهورترین باقلواها در شهر تبریز طبخ می‌شوند و شیرین‌ترین شیرینی‌ها و با کیفیت‌ترین آجیل‌ها سوغات منحصر به فرد شهر تبریز هستند. در این شهر اصیل و دلگشا از خرید سوغات فرداعلای شهر تبریز غافل نباشید. برخی از ناب‌ترین سوغات شهر تبریز به قرار زیر هستند:

  • شکلات تسبیحی یا ریس خشک تبریزی
  • شیرینی نوقا تبریزی
  • قرابیه ترکیه
  • باقلوای بی‌نظیر تبریزی
  • آجیل مخصوص و فرداعلا

صنایع دستی یا هنر دست هنرمندان تبریز …

صنایع دستی در هر شهر و دیاری عبارت است از هنر دست مردمان هنرمند آن ناحیه. بدون شک شهری قدیمی و اصیل همچون تبریز سرشار است از هنرمندان خوش‌ذوق و خوش‌قریحه. در سفر به شهر تبریز حتماً از صنایع دستی این شهر دیدن کنید و اگر مایل بودید در کنار سوغات خوشمزۀ شهر تبریز از سوغات خوش‌منظرۀ این شهر دلگشا نیز تهیه کنید. برخی از صنایع دستی مشهور و معروف و محبوب در شهر تبریز به قرار زیر هستند:

  • منبت‌‌کاری
  • قلم‌زنی
  • گلیم‌بافی
  • ورنی‌بافی

سفر به شهر تبریز

به عنوان یکی از مقاصد بی‌نظیر ایران‌گردی می‌توان از شهر تبریز نام برد. شهر تبریز در شمال غرب ایران زمین در استان جذاب و تماشایی آذربایجان شرقی سرشار است از جاذبه‌های گردشگری ویژه و دلپذیر. شاید باورش دشوار باشد اما در هر قدم که در شهر تبریز بردارید با یک جاذبۀ ویژۀ گردشگری مواجه خواهید شد. تبریز شهر زیبایی‌ها و جاذبه‌هاست. بیهوده نیست که لقب پایتخت گردشگری جهان اسلام به این شهر اختصاص یافته است. بنابراین بدانید و آگاه باشید که برای سفر به تبریز لازم است دست کم یک هفته در این شهر اقامت داشته باشید. که اگر غیر این صورت باشد فرصت دیدار از هیچ یک از جاذبه‌های گردشگری تبریز را نخواهید داشت. به همین دلیل میزبون توصیه می‌کند پیش از حرکت به سوی شهر تبریز به اجاره ویلا بپردازید و روزهای اقامت خود در شهر تبریز را پیش از ورود به این شهر دلگشا با آسودگی و فراغ خاطر زینت ببخشید.

سفر به شهر جذاب و تماشایی تبریز به سلامت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید