جاذبه‌های گردشگری دلبران ؛ سفر به غرب ایران زمین(خواندن 11 دقیقه)

جاذبه‌های گردشگری دلبران
جاذبه‌های گردشگری دلبران

در غرب ایران زمین در استان پهناور کردستان شهری واقع شده است به نام دلبران. این شهر دلبرانه در قسمت مرکزی شهرستان قروه قرار گرفته است. طبق آمار گرفته شده در سال ۱۳۸۵ شهر دلبران ۶۱۰۴ نفر جمعیت دارد. اهالی شهر دلبران با زبان ترکی صحبت می‌کنند. یکی از جاذبه‌های گردشگری دلبران که شایسته است مورد توجه قرار بگیرد چون هر ساله بسیاری از گردشگران را به خود فرامی‌خواند برگزاری مراسم و مناسبت‌های اسلامی است. شاید جالب باشد بدانید که مردم ساکن در شهر دلبران بسیار به برگزاری آداب و رسوم اسلامی پایبند هستند و مراسم اسلامی را باشکوهی هرچه بیشتر برگزار می‌کنند. شهر دلبران می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد جذاب گردشگری به شمار رود گرچه که کمتر مورد توجه قرار گرفته و کمتر شناخته شده است. به همین دلیل میزبون به معرفی شهر دلبران می‌پردازد شاید زیبایی‌ها و جاذبه‌های این شهر دلبرانه باعث شود مقصد سفر بعدی شما شهر دلبران باشد.

سفر به سراسر ایران زمین همراه با میزبون

اندکی بیشتر در مورد شهر دلبران …

یکی از جاذبه‌های جذاب در امر گردشگری شناخت بیشتر و بهتر در مورد اقصا نقاط ایران زمین است. در واقع تا زمانی که قدم در راه سفر نگذارید و به شهرهای مختلف ایران زمین همیشه سرافراز رهسپار نشوید نه زیبایی‌های ناب این خاک پر گوهر را خواهید دید و نه از لطف و مهربانی و خلق و خوی مردم بی‌نظیرش آگاه خواهید شد. یکی از شهرهای ایران زمین که کمتر مورد توجه گردشگران واقع شده شهر دلبران است. این شهر ظرفیت‌های بسیاری برای شکوفاشدن و تبدیل‌شدن به یک قطب گردشگری ویژه را دارا می‌باشد، حتی برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه و گسترش صنعت گردشگری در این شهر و روستای باباگرگر که در همسایگی شهر دلبران قرار دارد طراحی شده‌اند. بنابراین در ادامه به برخی از ویژگی‌های فرهنگی و سبک زندگی در شهر دلبران پرداخته خواهد شد. میزبون آرزومند سفری آگاهانه و خوش خاطره است.

اجاره ویلا در دلبران

زبان و لهجه در شهر دلبران

مردم عزیز ساکن در شهر دلبران با زبان ترکی صحبت می‌کنند. البته لهجۀ خاص اهالی دلبران سبب تمایز این زبان شیرین با زبان ترکی که در سایر شهرها رایج است می‌شود. از آنجایی که اهالی شهر دلبران که اصالتاً با زبان ترکی صحبت می‌کرده‌اند با مردمی که اصالتاً با زبان کردی صحبت می‌کرده‌اند هم‌جوار و هم‌کلام شده‌اند امروزه زبانی اصیل با لهجه‌ای تازه ایجاد شده است. همچنین از آنجایی که زبان پویاست و همیشه در حال تغییر و تبدیل است زبان رایج در شهر دلبران در حال حاضر ترکیبی از دو زبان ترکی و کردی است. در واقع لهجۀ رایج در شهر دلبران از زبان ترکی آذری و زبان کردی که در سایر مناطق ایران زمین رایج است تفاوت دارد. بنابراین هم‌کلام‌شدن با اهالی شهر دلبران یکی از جاذبه‌های گردشگری دلبران محسوب خواهد شد.

پایبندی به سنت‌ها در شهر دلبران

یکی از دیگر ویژگی‌های شهر دلبران که ممکن است جالب توجه باشد و حتی یکی از جاذبه‌های گردشگری دلبران به شمار رود پایبندی به سنت‌ها در این شهر است. در روزگار ما در خیلی از شهرهای بزرگ سنت‌ها رنگ خود را از دست داده‌اند و آن طور که در گذشته مورد توجه قرار می‌گرفتند بروز و ظهور پیدا نمی‌کنند. بنابراین اگر مشتاق هستید در مورد سنت‌های خانوادگی بیشتر بدانید لازم است به شهر دلبران سفر کنید. پایبندی به سنت‌ها در شهر دلبران آسایش و آرامش را برای اهالی این شهر عزیز به ارمغان آورده است.

دو محله در شهر دلبران

شهر دلبران به دو محله تقسیم شده است. یکی از این محله‌ها با نام محلۀ بالا و دیگری با نام محلۀ پایین شناخته می‌شود. تراکم جمعیت در محلۀ پایین بیشتر از تراکم جمعیت در محلۀ بالاست. محلۀ بالا و محلۀ پایین در شهر دلبران به واسطۀ یک زمین سرسبز از هم جدا شده است. جالب است بدانید که این دو محله هم از حیث موقعیت جغرافیایی با هم متفاوت هستند و هم از لحاظ خلق و خوی ساکنانشان.

پ.ن: شهر دلبران تلفیقی از چند موقعیت جغرافیایی متفاوت در کنار همدیگر است. در دلبران دشت و کویر را در کنار هم خواهید دید.

امرار معاش در شهر دلبران

شغل و فعالیت اقتصادی بومی در شهر دلبران دامداری و کشاورزی است. خاک این شهر یکی از حاصلخیزترین خاک‌ها به منظور کشت انگور به شمار می‌رود. به همین دلیل شهر دلبران سرشار است از انواع و اقسام باغ‌های انگور که زیبایی و شادابی وصف‌ناپذیری را به این شهر دلبرانه بخشیده است. همین امر سبب شده است اهالی این شهر به تولید شیرۀ انگور بپردازند. شاید جالب باشد بدانید که در تهیۀ شیرۀ انگور از نوعی خاک به رنگ سفید که اتفاقاً به دلیل رنگ سفیدش این خاک خاص و منحصر به فرد را خاک سفید نامیده‌اند استفاده می‌کنند. خاک سفید تنها در شهر دلبران و شهر همدان یافت می‌شود.

پ.ن اول: باغ‌های زیبای انگور در این شهر دلبرانه یکی از جاذبه‌های گردشگری دلبران هستند. شما هم هر زمان به شهر دلبران سفر کردید از باغ‌های انگور در این شهر دیدن کنید و حتماً از شیرۀ انگوری که بانوان هنرمند و توانمند با دستان خودشان درست می‌کنند بچشید. طعمش بی‌نظیر است.

شیرۀ انگور شهر دلبران به ثبت ملی رسیده است.

پ.ن دوم: یکی دیگر از جلوه‌های زیبایی بخش در شهر دلبران باغچه‌هایی سرشار از درختان چنار است. سایۀ وسیع درختان چنار و طراوت و شادابی خاصی که به شهر دلبران می‌بخشند چشم‌نواز و حیرت‌برانگیز است.

جاذبه‌های گردشگری دلبران

شهر دلبران از چند جاذبۀ جذاب گردشگری برخوردار است. اگر از باغ‌های انگور و هم‌کلامی و همنشینی با مردم مهربان و مهمان‌نواز این شهر دلبرانه و حضور در مراسم و پایبندی به سنت‌ها بگذریم لازم است به امامزاده جعفر (ع)، تپه‌های حفره‌دار، روستای باباگُرگُر و چشمۀ باباگُرگُر اشاره کنیم. به این ترتیب همچنان شایسته است با میزبون همراه باشید.

روستای باباگُرگُر

روستای باباگُرگُر نیز یکی از توابع شهرستان قروه به شمار می‌رود. این روستای جذاب و گردشگرپذیر در حد فاصل میان شهر قروه و شهر بیجار واقع شده است و برای رسیدن به این روستا چاره‌ای ندارید جز اینکه از شهر دلبران عبور کنید. بنابراین نزدیکترین شهر به روستای باباگُرگُر شهر دلبران است. روستای باباگُرگُر دو جاذبۀ ویژۀ گردشگری دارد که البته این دو جاذبه از جاذبه‌های گردشگری دلبران نیز به شمار می‌روند. یکی از این جاذبه‌های جذاب امامزاده باباگُرگُر است و دیگری چشمۀ باباگُرگُر.

چشمۀ باباگُرگُر

در روستای باباگُرگُر چشمه‌ای جوشان وجود دارد. جالب است بدانید که این چشمه همیه در جوش و خروش است و حتی لحظه‌ای از جوش و خروش بازنمی‌ایستد. این چشمۀ جوشان با نام دنگز شناخته می‌شود. از عجایب طبیعی که مثالش کمتر به چشم می‌خورد رنگ متفاوت آب این چشمه است. شاید باورتان نشود اما آب چشمۀ باباگُرگُر تقریباً به رنگ قرمز است و گاهی هم به رنگ زرد درمی‌آید. البته حدواسط این دو رنگ یعنی نارنجی نیز به چشم دیده شده است. رنگ متفاوت آب این چشمه به دلیل وجود املاح معدنی خاصی است که در این آب وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین املاح موجود در آب چشمۀ باباگُرگُر گوگرد رنگین است. آب رنگین چشمۀ باباگُرگُر در درمان امراض سودایی و بیماری‌های پوستی و همچنین درمان سوءهاضمه و برخی از بیماری‌های گوارشی و راشیتیسم و تورم مؤثر است.

پ.ن: آب چشمۀ باباگُرگُر در استخری عمیق و دایره‌ای شکل با محیط ۲۰۰ متر جمع آمده است. آب چشمۀ باباگُرگُر حرارت و دمای بالایی دارد که نشان از جوشش دائمی آن از دل زمین است.

خارج‌شدن آب با فشار بسیار از داخل زمین سبب شده است که در اطراف چشمه سنگ‌های قطوری شکل بگیرد. اهالی ساکن در این منطقه از این سنگ‌ بزرگ و قطور با عنوان اژدها یاد می‌کنند. اهالی این منطقه روایتی در مورد این اژدها بیان کرده‌اند. بر مبنای روایت ذکر شده این سنگ اژدهایی بوده است که به سنگ تبدیل شده است. برای سال‌های سال دلیل علمی چگونگی ایجاد این سنگ بزرگ مشخص نبود و تنها روایت کهن تبدیل اژدها به سنگ زبان به زبان می‌چرخید اما با توجه به پیشرفت علم دلیلی علمی برای ایجاد این سنگ بزرگ پیدا شده است و جوشش آب با املاح بسیار از دل زمین عامل ایجاد این سنگ اژدهاسا دانسته شده است. به هر روی تماشای این سنگ بزرگ که طولش به ۳۰۰ متر می‌رسد جذاب خواهد بود و بدون شک یک پدیدۀ خاص و عجیب زمین‌شناختی به شمار می‌رود. در سفر به شهر دلبران و دیدار از روستای باباگرگر از تماشای سنگ اژدها غافل نشوید.

امامزاده در روستای باباگُرگُر

امامزاده‌ای که در شرق روستای باباگُرگُر و در همسایگی چشمۀ باباگُرگُر واقع شده است به امامزادۀ جلیل‌القدری به‌ نام سیدجلال‌الدین ابن‌سید معزالدین تعلق دارد. این امامزاده که به مقبرۀ باباگُرگُر شهرت دارد در دورۀ صفویه بنا شده است. با توجه به اطلاعاتی که در مورد این امامزاده در منابع ذکر شده است ایشان از اعقاب امام محمد باقر (ع) دانسته شده‌اند. مقبرۀ باباگُرگُر در سال ۱۳۸۵ با شمارۀ ۳۴۸۶ در فهرست آثار ملی ایران زمین به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی کردستان (۲۵ جای دیدنی کردستان)

سفر به شهر دلبران

یکی از شهرهای ایران زمین که قابلیت ابدال به یک قطب گردشگری را دارد شهر دلبران است. در سال‌های اخیر به ویژه روستای باباگرگر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و تمهیدات لازم در این مورد نیز اندیشیده شده است. بر اساس این تمهیدات در سال‌های پیشِ رو روستای باباگرگر به یک قطب گردشگری بدل خواهد شد. زیرا چشمۀ آبگرم باباگرگر و همچنین زیارتگاه مقبره باباگرگر ظرفیت بالایی برای توسعۀ صنعت گردشگری را دارا هستند. در حال حاضر با وجود فقدان امکانات مورد نیاز برای آسایش و آرامش گردشگران در روستای باباگرگر و شهر دلبران هر ساله گردشگران بسیاری به این مقصد گردشگری سفر می‌کنند.

سفر به شهر دلبران به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید