جواهرده، جواهری در رامسر(خواندن 4 دقیقه)

رامسر، جواهرده
رامسر، جواهرده

به هر کجا از مازندران پا می‌گذاری بیشتر مطمئن می‌شوی که این استان سرسبز و با نشاط نقش بهشت روی زمین را ایفا می‌کند. روستاها، چشمه‌ها، آبشارها و جنگل‌های افسانه‌ای، هر کدام به گونه‌ای بر روی جغرافیای این مرز و بوم می‌درخشند. جواهرده یکی از هزاران شگفتانه این استان است.

روستایی مدرن در ۲۷ کیلومتری رامسر که ۱۲ محله قدیمی دارد و «جولاخیل» بزرگ‌ترین محله آن است.

ساکنین این روستا تنها چهار ماه در سال  در آن‌جا زندگی می‌کنند. پیشه مردم روستا کشاورزی، باغداری و دامداری است. جواهرده فقط با رامسر راه ارتباطی دارد.

برای آشنایی بیشتر با این روستای زیبا همراه میزبون شوید.

وجه تمایز جواهرده با دیگر روستاها

در این روستا که دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار دل‌انگیزی می‌باشد، برای گردشگران شرایط خوبی فراهم شده است که این امکانات را در کمتر روستایی می‌توان یافت. در گذشته‌های نه چندان دور مسافرانی که قصد سفر به جواهرده و بازدید از جاذبه‌هایش را داشتند، برای اجاره ویلا رامسر را انتخاب می‌کردند. اما امروزه با توجه به فراهم آمدن امکانات کافی برای مسافران در این روستا، اکثر گردشگران در روستای ییلاقی جواهرده اقامت می‌کنند.

جواهرده، جواهری در رامسر
زیبایی‌های جواهرده

جاذبه‌های روستای جواهرده

هوای بسیار خنک و طبیعت دلربای جواهرده وسوسه انگیزترین جاذبه این روستای خوش رنگ و لعاب است.

جواهرده در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. مسیر روستا که در زمان رضاشاه با هدف دسترسی راحت به ده و جنگل‌های اطرافش ساخته شده است، از مناظری سحرانگیز برخوردار است.

مقبره شاه یحیی کیایی

بر روی قله بسیار زیبای سماموس در نزدیکی جواهرده، مقبره‌ای وجود دارد که آن را محل دفن شاه سید یحیی کارکیا از پادشاهان کیایی می‌دانند.

رابینو سرکنسول دولت بریتانیا در رشت، در سفرنامه خود به مازندران از مناظر سرسبز کوه سماموس و وجود مقبره شاه یحیی بر فراز آن یاد کرده است.

مسجد آدینه

یکی از جلوه‌های تاریخی و کهن جواهرده مسجد آدینه است. این مسجد که در گویش محلی رامسر از آن با نام دزگا مزگت یاد شده است از قدمتی ۹۰۰ ساله برخوردار است و پس از مسجد آدینه مسجد جامع لاهیجان، کهن‌ترین مسجد مناطق شمالی کشورمان است. این مسجد پیش از آن‌که به مسجد تبدیل شود، محل عبادت زرتشتیان بوده است.

گورهای گبری

این گورها مربوط به زرتشتیان این منطقه است و قدمت آن‌ها را حدود ۳۰۰۰سال تخمین زده‌اند. بر اساس باورها و عقاید آنان، مردها در مناطق بالا و زن‌ها در کنار چشمه‌ها و آب‌ها دفن می‌شده‌اند.

در قسمتی جنگلی بین راه رامسر به جواهرده، هر دو سمت رودخانه با گورهای گبری زیادی پوشیده شده است که آثار زیادی از هزاره ۳ تا ۵ پیش از میلاد مسیح از آن‌ها به دست آمده است.

بوستان جنگلی صفارود

در ۹ کیلومتری جاده جواهرده به رامسر، در قسمت پایینی جاده در میان درّه و در کنار رودخانه صفارود بوستان جنگلی بسیار زیبایی وجود دارد که به بوستان جنگلی صفارود معروف است. وجود جنگل، رودخانه و آب‌های معدنی گرم و سرد به همراه جاده‌هایی بکر و رؤیایی در میان جنگل سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. عده بسیاری هر سال به خاطر این بوستان زیبا به رامسر سفر می‌کنند با اجاره روزانه خانه در رامسر، از دیگر جاذبه‌های رامسر و جواهرده نیز بازدید می‌نمایند.

جواهرده، جواهری در رامسر
ارتفاعات اطراف جواهرده در پاییز
جواهرده، جواهری در رامسر
ارتفاعات جواهرده

مسیر دسترسی به جواهرده

وقتی وارد جاده رامسر به جواهرده شوید، خواهید دید که این مسیر سحرآمیز می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود خیره کند، بدون آن‌که گذر زمان را احساس کنید. مسیری مه‌آلود با درختانی سبز و وحشی که بیشتر از این‌که به واقعیت نزدیک باشد، شبیه تابلوهای نقاشی رؤیایی است. در حقیقت مهندسان آلمانی سال‌ها قبل بهترین مسیر رامسر به جواهرده را در دل جنگل تأسیس نموده‌اند.

بهترین زمان سفر به جواهرده

روستای جواهرده یک روستای ییلاقی بوده و از نظر آب و هوایی تقریبا نظم خاصی دارد. این روستا در در فصل زمستان و پاییز آب و هوای نسبتا سردی را تجربه می‌کند و در اواخر بهار و تابستان آب و هوای معتدلی دارد؛ بنابراین بهترین فصل برای سفر به جواهرده اواخر فصل بهار و سه ماه تابستان می‌باشد. در صورتی که اوایل فصل بهار برای سفر اقدام کنید، با بارش‌های سنگین برف و باران رو به رو خواهید شد که ممکن است خطرساز باشد. دمای میانگین در این روستا بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی گراد متغیر است. آب و هوای این روستا در بیشتر فصول سال به قدری سرد است که در گذشته به دلیل کمبود امکانات فقط ۴ ماه در سال قابل سکونت بود که شامل خرداد، تیر، مرداد و شهریور می‌شود؛ اما هم اکنون به دلیل وجود امکانات رفاهی بهتر، در تمامی فصول سال قابل سکونت است.

جواهرده، جواهری در رامسر
ارتفاعات جواهرده در زمستان. تصاویر از محسن گازر

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید