جاهای دیدنی سنندج همراه با عکس و توضیحات(خواندن 13 دقیقه)

جاهای دیدنی سنندج
جاهای دیدنی سنندج

جاهای دیدنی سنندج از دو جنبۀ کاملاً متفاوت ارزشمند هستند. اول اینکه شهر سنندج که مرکز استان کردستان است و شهری کردنشین به شمار می‌رود از قدمتی دیرینه برخوردار است و همین قدمت دیرینه سبب شده است که سنندج زیبا سرشار باشد از یادگارهای ارزنده و منحصر به فرد از دوران مختلف تاریخ ایران زمین. اما جنبۀ دیگری که جذابیت شهر سنندج را صدچندان می‌کند قرار گرفتن شهر تماشایی سنندج در دامنۀ کوه‌های زاگرس است. بنابراین اگر طبیعت‌گرد هستید و به جلوه‌های ناب طبیعت علاقه‌ دارید لازم است که حتماً و حتماً راهی دیار سنندج شوید و در شهر کوهستانی سنندج و حوالی آن از طبیعت لذت ببرید. و اگر بیشتر به دیدن آثار تاریخی علاقه دارید و شیفتۀ تاریخ و یادگارهای باشکوهش هستید باز هم لازم است راهی سفر به سننج زیبا و تماشایی شوید. چون ردپای تاریخی ایران زمین در سراسر شهر دیرینۀ سنندج قابل مشاهده است. به همین دلیل میزبون در سفر خود به دور ایران زیبا این بار شهر طبیعت و تاریخ یعنی شهر سنندج را انتخاب کرده است. شما هم با میزبون همراه باشید تا بیشتر در مورد این شهر جذاب بخوانید.

گشت و گذار در شهر سنندج همراه با میزبون

۱- عمارت خسروآبادی، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

عمارت خسروآبادی، یادگاری تاریخی در شهر سنندج
عمارت خسروآبادی، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

یکی از جاهای دیدنی سنندج که یادگاری تاریخی به شمار می‌رود و متعلق است به دورۀ حکومت خسروخان اول اردلان با نام عمارت خسروآبادی شناخته می‌شود. آنچه از شواهد و مدارک مستند بر می‌آید این عمارت جذاب و تماشایی در دوران قاجار به عنوان قصری سلطنتی مورد استفادۀ حاکمان قرار داشته است. عمارت خسروآبادی سرشار است از تزئینات چشم‌نواز همراه با معماری شکوهمند ایرانی. نقش و نگارهای منحصر به فردی از جمله آجرکاری در قسمت اروسی‌ها و همچنین وجود حوضی صلیبی شکل در مرکز این قصر دل‌نواز حیرت‌برانگیز هستند و جذابیت این عمارت را بیش از پیش افزایش می‌دهند.

۲- حمام خان سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

حمام خان سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج
حمام خان سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج که نه تنها یادگاری تاریخی از روزهای گذشتۀ ایران زیبا به شمار می‌رود بلکه در قدیمی‌ترین محلۀ شهر سنندج نیز واقع شده است با نام حمان خان شناخته می‌شود. حمام تاریخی خان یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین اماکن تاریخی در شهر محبوب سنندج به شمار می‌رود. خوشبختانه این حمام دیرینه آراسته است به کتیبه‌هایی که تاریخ دقیق ساخت بنا را بر سطح خود حمل می‌کنند و به واسطۀ همین کتیبه‌ها نیازی به تخمین و حدس و گمان و کمک گرفتن از نشانه‌های موجود بر سراسر بنا نخواهد بود. بر کتیبه حک شده است که حمام تاریخی خان در زمان حکومت امان الله خان اردکان در دورۀ قاجار ساخته شده است. این حمام قدیمی درست به مثال سایر حمام‌های قدیمی ایران زمین از بخش‌هایی نظیر: حمام سرد، حمام گرم، بخشی به نام خلوتی، هشتی، آب‌انبار مخصوص تأمین آب حمام، خزینه و … تشکیل شده است. اما مسلماً آنچه بیش از سایر ویژگی‌ها نظرها را به این حمام تاریخی جلب می‌کند تزئینات حیرت‌برانگیز و خیره‌کنندۀ نقش شده بر جای جای آن است. شاید جالب باشد بدانید که دیوارهای بخش‌های مختلف حمام تاریخی خان با کاشی‌هایی هفت رنگ کاشی‌کاری شده‌اند که در نوع خود بی‌نظیر و بدون شک بی‌رقیب هستند.

۳- عمارت آصف سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

عمارت آصف سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج
عمارت آصف سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج با نام عمارت آصف سنندج شناخته می‌شود. این عمارت تاریخی و باشکوه خانه‌ای تاریخی است که بنای اولیۀ آن در دورۀ صفوی ساخته شده است و در طول دوران قاجار و پهلوی مورد بازسازی، مرمت و حتی افزایش چند بخش مختلف، قرار گرفته است. در حال حاضر، در عصر و روزگار ما این خانۀ تاریخی تبدیل شده است به یک موزه که هر ساله و هر ماهه و هر روزه پذیرای بازدیدکنندگان عزیز از سراسر ایران زیبا و حتی اقصا نقاط جهان خواهد بود. مردم عزیز شهر سنندج عمارت تاریخی آصف را با نام خانۀ کرد می‌شناسند. البته لازم است اضافه کنم که این خانه از آنجایی که نمایانگر شکوه و درخشش فرهنگ کرد است به حق نام خانۀ کرد بر آن برازنده است و درست به مثال تاجی مرصع و جواهرنشان بر تارک این خانه می‌درخشد.

۴- عمارت وکیل سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

عمارت وکیل سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج
عمارت وکیل سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

یکی دیگر از یادگارهای تاریخ ایران زمین که به حق یکی از جاهای دیدنی سنندج به شمار می‌رود و در شکوه و زیبایی گوی سبقت را از سایر اماکن دیدنی ربوده است با نام عمارت وکیل شناخته می‌شود. عمارت وکیل خانه‌ای بوده است که در دورۀ کوتاه حکومت زندیه بنا شده است. در آن زمان خانواده وکیل در این خانه زندگی می‌کرده‌اند. گفته می‌شود خانوادۀ وکیل از امیران زند محسوب می‌شده‌اند. به هر روی این عمارت چشم‌نواز و دلبرانه پس از بناشدن در دورۀ زندیه در سایر دوران تاریخ به حیات خود ادامه داده است و در هر دوره نیز مورد توجه امیران و فرمانروایان قرار گرفته است و همین توجه سبب شده است که این بنای ارزشمند در سال‌های بسیار حیات خود بارها و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد و به این ترتریب همیشه در اوج زیبایی و شکوه بدرخشد. اصل و مبنای زینت عمارت وکیل را آجرکاری‌های چشم‌نواز و دلبرانۀ آن تشکیل می‌دهند. البته لازم به ذکر است که در کنار مرمت‌هایی که در دوران مختلف صورت گرفته است بخش‌هایی نیز در دوره‌های بعد از زندیه به بنا اضافه شده‌اند که این بخش‌ها به راحتی قابل تشخیص هستند.

در لینک زیر از استان کردستان بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی کردستان (۲۵ جای دیدنی کردستان)

۵- بازار سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

بازار سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج
بازار سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج که نه تنها چشم‌نواز بلکه دل‌نواز است و امکان قدم‌زدن در تاریخ را فراهم می‌آورد با نام بازار سنندج شناخته می‌شود. این بازار تاریخی در دورۀ حکومت سلیمان خان اردلان بنا شده است و از سبک معماری آن دوران بهره برده است. گفته می‌شود طرح اصلی این بازار بر اساس طرح میدان نقش جهان در شهر اصفهان ریخته شده است. بازار سنندج نه تنها بازاری تاریخی است و از معماری اصیل ایران زمین در دورۀ قاجار تبعیت کرده است بلکه همچنان در عصر و روزگار ما فعال است و امکان خرید سوغاتی منحصر به فرد و مخصوص را نیز فراهم می‌آورد. بنابراین توصیۀ میزبون را جدی بگیرید و حتماً در سفر به شهر سنندج چند ساعتی را در بازار سنندج بگذرانید. در همین بازار در کنار لذت‌بردن از معماری بی‌نظیر بازار می‌توانید برای عزیزان خود به رسم یادبود سوغات بخرید. سعی کنید از صنایع دستی اصیل سنندج سوغات تهیه کنید.

۶- مجموعه تفریحی پارک آبیدر، جلوۀ بی‌مثالی از طبیعت در شهر سنندج

مجموعه تفریحی پارک آبیدر، جلوۀ بی‌مثالی از طبیعت در شهر سنندج
مجموعه تفریحی پارک آبیدر، جلوۀ بی‌مثالی از طبیعت در شهر سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج با نام پارک ابیدر شناخته می‌شود. نام این پارک به راستی گواهی صادق در چگونگی آن خواهد بود. چون پارک ابیدر سرشار است از چشمه‌های آب شیرین و هوای لطیف و چشم‌اندازهایی چشم‌نواز. اگر در سفر به شهر سنندج به سراغ مردم مهربان این شهر دلبرانه بروید و بپرسید که زیباترین و مفرح‌ترین نقطه در شهر سنندج کجاست؟ بدون شک شما را به سمت پارک ابیدر راهنمایی خواهند کرد. پارک ابیدر شاید از ردپای تاریخ بی‌خبر باشد اما بدون شک نمونۀ بی‌نظیری از قلب طبیعت به شمار می‌رود. این پارک طبیعی یک مجموعۀ تفریحی است که در پذیرایی از گردشگران عزیزی که به شهر سنندج سفر می‌کنند نقش ارزنده‌ای را ایفا می‌کند.

۷- مسجد جامع سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

مسجد جامع سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج
مسجد جامع سنندج، یادگاری تاریخی در شهر سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج که یادگاری است از تاریخی نه بس دور با نام مسجد جامع سنندج شناخته می‌شود. این مسجد در اصل به نام دارالاحسان بنا شده است اما به مسجد جامع شهر سنندج شهرت یافته است. طبق رسومات ایرانی اسلامی، بزرگترین و باشکوه‌ترین مسجد هر شهر با نام مسجد جامع آن شهر شهرت پیدا می‌کند. این مسجد در شهر سنندج نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. به هر روی این مسجد باشکوه در سال ۱۲۲۸ هجری قمری و در دور قاجار بنا شده است. این مسجد نیز درست به مثال حمام خان که با کاشی‌هایی هفت رنگ زینت یافته بود مزین شده است. همچنین در تمام بخش‌های این مسجد شکوه شیوه و سبک معماری ایرانی اسلامی دوران قاجار به چشم می‌خورد. مسجد دارالاحسان دو ایوان دارد و از شبستانی بزرگ با ۲۴ ستون به همراه سرستون‌هایی مرصع و مزین به آیات قرآن مجید تشکیل شده است. لازم است اضافه کنم که مسجد دارالاحسان یکی از برجسته‌ترین و چشم‌نوازترین ابنیۀ تاریخی ایران زمین به شمار می‌رود و به حق یکی از شاهکارهای معماری محسوب می‌شود.

۸- دریاچه سد قشلاق، جلوه‌ای بی‌مثال از طبیعت در حوالی شهر سنندج

دریاچه سد قشلاق، جلوه‌ای بی‌مثال از طبیعت در حوالی شهر سنندج
دریاچه سد قشلاق، جلوه‌ای بی‌مثال از طبیعت در حوالی شهر سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج که جلوه‌ای ناب از طبیعت کوهستانی این منطقه به شمار می‌رود با نام دریاچه سد قشلاق شناخته می‌شود. در این دریاچه فرصت تجربۀ تفریحات آبی مهیج فراهم شده است. بنابراین اگر تابستان مهمان سنندج باشید شاهد مهمان‌نوازی بی‌نظیر کردستان و سنندج در این دریاچه خواهید بود. دریاچه سد قشلاق در جاده سقز واقع شده است برای رسیدن به این دریاچه کافی است در جهت شمال شهر سنندج به اندازۀ ۲۰ کیلومتر پیش بروید. 

۹- عمارت سالار سعید سنندج، جلوه یک معماری بی‌نظیر

این عمارت یکی از زیبا‌ترین بناهای تاریخی و جاذبه‌های دیدنی سنندج می‌باشد که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این عمارت کابردهای گوناگونی داشته است؛ از منزل مسکونی گرفته تا خانه پیشاهنگان؛ اما امروزه از این عمارت به عنوان موزه استفاده می‌شود. عمارت سالار سعید به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و معماری سنتی آن یکی از زیباترین معماری‌ها است. این عمارت از سنگ و آجر و چوب ساخته شده است و زیباترین بخش آن پنجره های ارسی بزرگ هال می‌باشند. این پنجره‌ها با ترکیبی از هفت رنگ مختلف، زیبایی بی‌نظیری به این عمارت بخشیده‌اند و در واقع یک شاهکار هنری خلق کرده‌اند. عمارت سالار سعید از دو بخش حیاط و بنای اصلی تشکیل شده است که بنای اصلی ساختمان شامل زیر زمین و طبقه فوقانی می‌باشد. شاه نشین‌ها و یک حوض سنگی که به شکل یک شش ضلعی می‌باشد نیز در زیر زمین قرار دارند و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عمارت سالار سعید خان سنندج
عمارت سالار سعید خان سنندج

سنندج شهر طبیعت

گاهی وقت‌ها ما، افرادی که ساکن شهرهای پرجمعیت و بزرگ هستیم، شهرهایی که تمام کوچه‌ها و خیابان‌های قشنگ‌شان با ساختمان‌های بلندقامت و آسمان‌خراش پر شده است از صمیم قلب دوست داریم برای روزهای سفر خودمان مقصدی را انتخاب کنیم که از ساختمان پر نشده باشد. مقصدی که آسمانش دیده شود. آسمانش آبی باشد. ابرهای سفید در آبی آسمان به آزادی در حرکت و جنب‌وجوش باشند. پرنده‌های کوچک در میان شاخ و برگ‌های درختان آواز بخوانند و از این طرف به آن طرف پرواز کنند. بله، ما آدم‌های عصر مدرن، آدم‌های خیابان‌های شلوغ و ماشین‌هایی که نه تنها خودمان را از این سمت شهر به آن سمت دیگرش می‌برند بلکه نفس‌های ما را هم با خودشان می‌بُرّند و آرام آرام و یواشکی لحظه‌های ناب زندگی‌مان را هم می‌دزدند دوست داریم در روزهای سفر به مقصدی رهسپار شویم که آرامش را به قلب‌های خستۀ ما برگرداند. به نظر می‌رسد شهر قشنگ و تماشایی سنندج هنوز پر نشده است از دود و آلودگی و ساختمان و ماشین. به نظر می‌رسد هنوز آسمانش آبی است. انگار هنوز چلچله‌ها روی شاخه‌های درختان سر به آسمان کشیده در حال خواندن آوازهای عاشقانه باشند. انگار در این شهر عزیز پرستو هنوز منتظر شنیدن خبرهای خوش است. سنندج زیبا هنوز سرشار است از دشت‌های وسیع. هنوز سدهایش آب دارند و خاک‌هایش درخت. انگار هنوز لاله می‌روید در این خاک نجیب. اما خواهش و هزاران خواهش، که اگر روزی و روزگاری مهمان شهر عزیز سنندج بودید، اگر لاله‌های سرخش را بوییدید مراقب باشید آب زلالش را گِل نکنید. می‌خواهم بگویم خیلی خیلی زیاد مراقب آرامش و سکوتش باشید. می‌خواهم بگویم اجازه ندهید پای آلودگی بنزین و دود به آسمان آبی و شفافش برسد. می‌خواهم بگویم اگر حتی یک روز مهمانش بودید مراقب درختان سرسبز و متنوعش باشید و اجازه ندهید که هیچ دستی به سمت هیچ تبری برود و هیچ دستی با هیچ تبری روی درختان باشکوهش بلند نشود. بلکه فقط و فقط در روزهای اقامت کوتاه‌مدت خودتان در این شهر ناب از هوا، از زیبایی و شکوه طبیعت و از صدای دلنشین چلچه‌ها بر روی درخت لذت ببرید و زندگی را آنگونه که باید تجربه کنید.

سفر به شهر سنندج

جاهای دیدنی سنندج دلبرانه بر دامنۀ کوه‌های سرفراز کردستان می‌درخشند، درست به مثال فانوس‌های عشق که قرار است از پهنۀ زمین عازم آسمان شوند و در آسمان اوج بگیرند و انقدر بالا بروند که تبدیل شوند به ستاره‌هایی درخشان در تیرگی آسمان شب. البته با این تفاوت که این فانوس‌های درخشان قرار نیست از پهنۀ زمین جدا شوند و فقط وصف و توصیف‌شان است که در آفاق و انفس می‌پیچد. به هر روی تجربۀ شیرین و منحصر به فردی خواهد بود اگر بتوانید با اجاره سوئیت در سنندج چند روز اقامت داشته باشید و در دامنۀ کوه‌های سر به فلک کشیدۀ کردستان نفس بکشید.

میزبون رقم‌خوردن شیرین‌ترین خاطرات و تجربۀ زیباترین لحظات را در سنندج جذاب و تماشایی برای شما یاران جان آرزو دارد ….

سفر به سنندج به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید