جاهای دیدنی کردستان (۲۵ جای دیدنی کردستان)(خواندن 21 دقیقه)

استان کردستان زیبای غرب ایران
استان کردستان زیبای غرب ایران (۲۵ جای دیدنی کردستان)

افرادی که اهل سفر و آشنایی با تمامی نقاط ایران هستند، خوب می‌دانند در مرز غربی کشورمان استانی قرار گرفته که به جرأت می‌توان لقب گل سر سبد استان‌های غربی را به آن داد! کردستان جزء استان‌هایی است که سالانه مسافران زیادی به سویش روانه می‌شوند. با میزبون همراه باشید تا به یکی از زیباترین استان‌های کشور عزیزمان سفر کنیم.

موقعیت کردستان

کردستان که در زبان کردی به آن کورسان می‌گویند، حدود ۲۸۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. مرکز استان شهرستان سنندج می‌باشد. این استان در دامنه رشته کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته و با کشور عراق حدود ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. استان‌های آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه و زنجان با استان کردستان همسایه هستند.

نام کردستان برای نخستین بار در دوران سلجوقیان استفاده شده و از آن پس به ثبت رسیده است. این کلمه از واژه «کرد» و پسوند «ستان» تشکیل شده که به معنی محل زندگی کردها می‌باشد. در واقع کردستان یکی از استان‌های کردنشین است و ساکنین آن به زبان کردی تکلم می‌کنند.

آب و هوای کردستان تحت تأثیر توده‌های گرم و مرطوب مدیترانه‌ای معتدل و مطلوب می‌باشد. در بهار شاهد بارندگی‌های زیبا و بهاری هستیم و در زمستان بارش برف و سفیدپوشی استان را مشاهده می‌کنیم.

بارش مناسب و رطوبت کافی سبب شده تا جنگل‌های سرسبز و زیبا با پوشش انواع درختان جنگلی از جمله بلوط، به کردستان چهره ای زیبا و دل‌انگیز ببخشند. آب و هوای دل‌پذیر به همراه زیبایی‌ها و جاذبه‌های کردستان سبب شده تا این استان مرزی از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران برخوردار باشد.

در ادامه مطلب با تعدادی از جاذبه‌های گردشگری استان کردستان آشنا خواهید شد.

۱- سنندج و جاذبه‌هایش

شهر سنندج در مرکزیت کردستان قرار دارد. کمتر مسافری را می‌بینید که راهی کردستان بشود و از سنندج دیدن نکند. مردم کرد زبان سنندج را مردمی مهربان و مهمان‌نواز خواهید یافت که لحظات خرّمی را برایتان می‌آفرینند. این شهر در دل کوهستان‌های آبیدر و سنگ سیاه قرار دارد و بخش مهمی از زیبایی خود را مدیون وجود این دو کوه است. به سبب موقعیت جغرافیایی و وجود کوه‌ها، سنندج زمستان‌های سرد و برفی را تجربه می‌کند. آب و هوای این شهر در تابستان معتدل و بسیار مطلوب می‌باشد و بیشتر مسافران را در این فصل به سوی خود می‌کشاند.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یادگار دوران قاجار و زمان حکومت فتحعلی شاه می‌باشد. این مسجد زیبا که از ارزشمندترین مساجد باقی‌مانده با معماری اسلامی است، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کردستان و شهرستان سنندج می‌باشد. مسجد شبستانی عظیم دارد که ۲۴ ستون آن را احاطه کرده‌اند. این ستون‌ها شکوه و عظمت معماری مسجد را پیش چشمان حیرت‌زده تماشاچیان به نمایش می‌گذارند.

مجموعه تفریحی و فرهنگی آبیدر

این مجموعه تفریحی بر بالای کوه آبیدر قرار دارد. در روزهای تعطیل و فراغت مردم شهر سنندج راهی این تفرج‌گاه می‌شوند و خاطرات خوشی را برای خود و خانواده‌شان رقم می‌زنند. مجموعه آبیدر بهترین مکانی است که می‌توانید از بلندای آن تمام شهر زیبای سنندج را به نظاره بنشینید. چشمه‌های فراوان، باغ سبز و خرّم به همراه باغ وحشی که در مجموعه تفریحی آبیدر قرار دارد سبب شده تا این تفریح‌گاه در میان ساکنین سنندج و مسافرانی که راهی این شهر می‌شوند از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

خانه کرد یا همان عمارت آصف

این عمارت یکی از باشکوه‌ترین خانه‌های قدیمی است که تاریخ دوران صفویه را برای ما به نمایش می‌گذارد. معماری این خانه از جمله آجرکاری و گچ‌بری‌های آن جلوه زیبایی به بنا بخشیده و در زمان حکومت قاجار و پلوی نیز گچ‌بری‌های بسیار باشکوهی در خانه به کار برده شده است. عمارت آصف بزرگ‌ترین موزه مردم‌شناسی مرتبط با یک قوم در کشور می‌باشد.

بازار سنندج

بازار قدیمی سنندج در استان کردستان
بازار قدیمی سنندج در استان کردستان

این بازار قدیمی، باقی‌مانده از دوره صفویه است. بازاری که با آن پلان مستطیلی‌اش بی شباهت به نقش جهان در اصفهان نیست. این بازار مکانی سنتی است که مردم قدیمی با لباس‌های کردی رنگارنگ در آن، اصالت و تمدن را به یاد هر بیننده‌ای می‌اندازند. بازار قدیمی شهر سنندج یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استان کردستان است که تمامی گردشگران ایرانی و غیر ایرانی به دلربایی‌اش اعتراف می‌کنند.

از دیگر جاذبه‌های شهر سنندج می‌توان به: عمارت وکیل، حمام خان، موزه سنندج و عمارت مشیر دیوان اشاره کرد.

برای اجاره ویلا در سنندج کلیک کنید

۲- دریاچه زریوار

دریاچه زیبای زریوار در استان کردستان
دریاچه زیبای زریوار در استان کردستان

دریاچه زریوار که برخی آن را به نام زریبار می‌شناسند با غرب شهر مریوان تنها ۳ کیلومتر فاصله دارد. نام زریوار یا همان زریبار به جای مانده از دوران باستان ایران و به زبان پهلوی است. «زری» به معنای دریاچه است که با پسوند «وار» ترکیب شده و معنی «کنار دریاچه» دارد. این دریاچه در بهار و تابستان یکی از بهترین جاذبه‌های کردستان است که می‌توانید در کنار آن اوقات خوشی را سپری نمایید. تفریحاتی چون عکاسی از مناظر، قایق‌سواری، کمپ در اطراف دریاچه و برپایی چادر همراه با خیره شدن به آسمان پر ستاره، تصویری زیبا از زریوار در خاطرات شما باقی می‌گذارد.

دریاچه زریوار در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا قرار دارد. طول آن حدود پنج کیلومتر و عرضی ۱.۶ کیلومتری دارد. بیشترین عمق آن حدود پنج و نیم متر می‌باشد. این دریاچه در میان کوه‌هایی واقع شده که چهره‌شان را درختان بلوط، زالزالک، بادام و گلابی وحشی پوشانده‌اند. وجود این کوه‌های جنگلی و زیبا در کنار دریاچه و آب و هوای بسیار دل‌انگیز آن بهترین بهانه برای تجربه یک روز خوب در کنار زریوار است.

زریوار بهار و تابستانی معتدل و دلچسب دارد. در پاییز و زمستان هوای این منطقه سرد و خشک است و به علت شیرینی آب، دریاچه یخ می‌بندد. بسیاری از گردشگران که به مناظر برفی و زمستانی علاقه‌مند هستند، در فصل زمستان و هنگامی که زریوار یخبندان است، راهی این دریاچه می‌شوند.

جالب است بدانید که هیچ رودخانه‌ای به زریوار سرازیر نمی‌شود! آب دریاچه توسط ذوب شدن برف کوه‌ها و چشمه‌هایی که در کف دریاچه جوشانند تأمین می‌گردد. در زمستان، آب دریاچه در قسمت‌هایی که چشمه‌های خودجوش کف دریاچه قرار دارند، یخ نمی‌زند.

دریاچه زیبای زریوار به عنوان یکی از میراث طبیعی ایران در سال ۱۳۸۹ به ثبت ملی رسیده است.

امکانات موجود در منطقه زریوار

شاید زریوار به خاطر وجود امکاناتی که برای گردشگران فراهم شده امروز تبدیل به یک قطب گردشگری استان کردستان گردیده است. مناظر چشم‌نواز و آب و هوای بسیار خوب منطقه به همراه چشم‌انداز بی‌نظیر که کوه و جنگل و دریاچه را کنار هم دارد، به تنهایی مانند یک آهنربا عاشقان طبیعت را به سوی خود می‌کشد. وجود هتل چهار ستاره در کنار دریاچه و پارکینگ مناسب و امن نیز یکی از مهم‌ترین تسهیلات موجود برای مسافران این منطقه است. رستوران‌هایی که می‌توان انواع غذاها را در آن‌ها سرو کرد و امکان چادر زدن و کمپ در کنار دریاچه هم به نوبه خود در جذب گردشگران بسیار مؤثر هستند. البته استفاده از تمامی این‌ امکانات تنها زمانی امکان‌پذیر است که مسافران احساس امنیت کنند. فراهم نمودن امنیت منطقه یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت منطقه زریوار بوده است.

این اعتقاد که در کف دریاچه زریوار گنجی پنهان است، از گذشته‌های دور وجود داشته و هنوز هم عده‌ای آن را قبول دارند. شاید برای همین است که نام دریاچه را زریوار گذاشته‌اند. عده‌ای از محلی‌ها نیز معتقدند که نه تنها گنجی در دریاچه پنهان است، بلکه در دوران بسیار دور در زیر زمین این منطقه شهری بوده که جمعیت قابل توجهی در آن زندگی می‌کرده‌اند.

وقتی به زریوار می‌نگرید جزیره‌های کوچک و زیبایی را می‌بینید که در میان دریاچه پراکنده‌اند. این زیبایی‌ها از بی‌نظیرترین تصاویری می‌باشد که خداوند در این منطقه خلق کرده است. وقتی در هوای بسیار مطلوب بهار و تابستان سوار قایق‌های پدالی این دریاچه می‌شوید و از میان این جزایر عبور می‌کنید، عکاسی را فراموش نکنید. این‌جا یکی از همان مکان‌هایی است که خاطراتش آن‌قدر زیبا هستند که باید ثبت شوند.

تمام ماهی کبابی‌هایی را که تا امروز میل کرده‌اید فراموش کنید. اگر می‌خواهید بهترین طعم ماهی کبابی را تجربه کنید، در کنار دریاچه زریوار و در زیر آسمان صاف و پرستاره به آلاچیق‌ها پناه ببرید و ماهی‌های کبابی‌ای که از دل دریاچه زریوار صید شده‌اند را مزه مزه کنید.

در کنار دریاچه مسیرهایی سنگ فرش شده‌اند. صبح هنگام وقتی هنوز دریاچه کامل بیدار نشده است، پیاده‌روی در این مسیرها بسیار دلچسب است. تماشای ترکیب درختان سبز که سر به آسمان کشیده‌اند و نیزارهای بلندی که صدای قورباغه‌ها گهگاهی از میان‌شان شنیده می‌شود، صبح دل‌آنگیزی را برایتان رقم خواهد زد.

در برخی از ماه‌های سال امکان ماهیگیری در دریاچه زریوار فراهم است. این تفریح نیز به نوبه خود برای آن‌هایی که به آن علاقه‌مندند، بسیار سرگرم کننده است.

چگونه به زریوار برویم؟

دریاچه زریوار در استان کردستان
دریاچه زریوار در استان کردستان

ابتدا خود را به شهر زیبای سنندج برسانید. از سنندج به سوی مریوان حرکت کنید. تا مریوان حدود ۱۳۵ کیلومتر راه دارید. ۳ کیلومتر مانده به مریوان، دریاچه زیبای زریوار نمایان می‌شود.

۳- اورامانات

در مرز مشترک ایران و عراق منطقه‌ای وجود دارد که سالانه گردشگران بسیاری به آن سفر می‌کنند. هدف تمام این گردشگران بازدید از زیبایی‌های زبان‌زد این قسمت از خاک کشورمان است. در ابتدا نامش هورامان بوده که به مرور به اورامان تغییر یافته و ما امروز با نام اورامانات آن را می‌شناسیم. اورامانات یکی از برترین جاذبه‌ها در طبیعت کردستان است.

آن‌چه اورامانات را زیبا کرده نه تنها رودخانه‌های خروشان و پر پیچ و تاب همراه با دره‌های پیچ در پیچ و زیبا است، بلکه کوه‌های سر به فلک کشیده و ابرهایی که انگار قرار است روی زمین بنشینند نیز از منحصربه‌فردترین چشم‌اندازهای طبیعت اورامانات را تشکیل داده‌اند.

اینجا کلیک کنید تا درباره اورامانات بیشتر بخوانید

۴- پل تاریخی گاران

در دوران صفویه بر روی رودخانه گاران پلی بنا شده که امروزه مسافران کردستان به عنوان یک اثر تاریخی از آن بازدید می‌کنند. این پل در مسیر سقز قرار دارد و با مریوان حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. در سال ۱۳۷۹ پل گاران به عنوان یک اثر ارزشمند ملی به ثبت رسیده و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم کردستان همیشه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

۵- روستای پلکانی پالنگان

روستای پلکانی پالنگان در استان کردستان
روستای پلکانی پالنگان در استان کردستان

این روستا با معماری خاص و مناظر بسیار زیبایی که دارد، یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری کردستان است. بافت روستا بسیار سنتی است و خانه‌ها به صورت پلکانی ساخته شده‌اند. در معماری روستا از سنگ استفاده شده است. چشمه‌های پر آب و جوشان و آبشارهای روان در اطراف روستا جلوه بی‌مانندی به چهره روستا بخشیده است. اگر می‌خواهید به پالنگان بروید باید به شهرستان کامیاران سفر کنید.

۶- آبشار گویله

در مسیر سقز به مریوان روستایی وجود دارد به نام گویله. این روستا با مریوان حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. در ۲۰ کیلومتری مریوان باید از جاده منحرف شوید و حدود یک کیلومتر راه را طی کنید. پس از طی این مسیر به آبشاری می‌رسید که به آبشار گویله شهرت یافته است. اگر می‌خواهید آبشار گویله را پرآب و خروشان و زیبا ببینید باید در فصل بهار راهی این منطقه بشوید.

۷- بام ایران، بیجار

بیجار از مناطق بسیار مرتفع ایران می‌باشد. به همین دلیل ملقب به بام ایران است. در بیجار می‌توانید از آثار تاریخی‌ای چون بازار سنتی قلعه قمچای و پیست اسکی نشار بازدید نمایید. همچنین باید بدانید که بستنی‌های سنتی بیجار بسیار معروف و زبان‌زد هستند. طعم عطر این بستنی‌ها را در هیچ کجا نمی‌ةوانید پیدا کنید.

۸- بانه شهر بازارها

در بانه هر چیزی را که لازم دارین می‌ةوانید پیدا کنید. بانه پر از بازارهایی است که در برخی از روزها جای سوزن انداختن ندارند. خرید در این شهر بسیار آسان است. علت این موضوع وجود بازارها در کنار هم، وفور مغازه‌ها و تنوع اجناس می‌باشد. هر ساله مسافران بسیار زیادی برای خرید اجناس گوناگون راهی بانه می‌شوند.

اینجا کلیک کنید تا درباره شهر بانه بیشتر بخوانید

۹- رود سیروان

در قسمت غرب و شمال غربی اورامانات رودی بسیار طویل و پر پیچ و تاب قرار دارد که مسیری طولانی را طی می‌نماید. این رود که مهم‌ترین و معروف‌ترین رود کردستان است، رود سیروان نام دارد. شاخه‌ای از رود سیروان به دشت حر می‌ریزد و پس از آن وارد کشور عراق می‌شود. به دلیل کوهستانی بودن منطقه اورامانات آب و هوای معتدلی در آن در جریان است. وجود رود سیروان و چراگاه‌های سرسبز موجب شده اهالی این محل به باغداری و دامداری به عنوان پیشه‌های اصلی خود مشغول شوند. همچنین در اطراف این رودخانه زیبا گونه‌های جانوری و گیاهی متعددی دیده می‌شود که موجب شده ناحیه مذکور به یک ناحیه خاص تبدیل شود.

خوب است بدانید که از رودخانه سیروان برای تمرین قایق‌رانی استفاده می‌شود. به دلیل موقعیت خوبی که این رودخانه دارد در برخی از اوقات میزبان مسابقات ملی و بین‌المللی نیز می‌شود. از آن جایی که خطر غرق شدن در این رودخانه بسیار است، قایق‌رانی تنها در قسمت‌هایی از آن امکان‌پذیر است. در مقایسه با لذتی که قایق‌سواری در این رودخانه می‌دهد، شنا کردن در آن را می‌توان خطرناک دانست، از این رو حتی اگر شناگر ماهری نیز هستید، از این رودخانه برای شنا کردن استفاده نکنید. به دلیل آب و هوای کوهستانی این منطقه فصل‌های گرم‌تر سال یعنی بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه به حساب می‌آیند.  

۱۰- قرآن تاریخی نگل

قرآن تاریخی نگل یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی‌ای است که در استان کردستان حفظ و نگهداری می‌شود. این قرآن نفیس حدود هزار سال عمر دارد و به دستور عثمان‌بن‌عفان نگاشته شده است. خط قرآن کوفی است و به نظر می‌رسد که جزء چهار نسخه قرآنی است که در آن زمان به مناطق مختلف دنیا فرستاده شده است. طول قرآن ۳۸ سانتی‌«تر و عرض آن ۲۱ سانتی‌متر می‌باشد.

۱۱- کوه آوالان

کوه آوالان مقصد مناسبی برای علاقه‌«ندان به کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی می‌باشد. این کوه ارتفاعی حدود سه هزار متر دارد و در ۲۵ کیلومتری جنوب سنندج قرار گرفته است. نام کوه را هه‌واره یا عبدالامان نیز می‌گویند. کوه آوالان در استان کردستان از آن جاذبه‌هایی است که بیشتر طبیعت دوستان را ساعت‌ها به خود جذب می‌کند.

۱۲- غار تاریخی کرفتو

غار کرفتو با شهر دیوان‌دره حدود هفتاد کیلومتر فاصله دارد. این غار تاریخی را می‌توان هم جزء غارهای طبیعی به حساب آورد و هم در لیست غارهای دست‌کند انسان نامش را ذکر کرد. چرا که در زمان‌های مختلف تاریخی انسان‌ها در کرفتو ساکن بوده‌اند و تغییراتی در غار پدید آورده‌اند. البته طبیعت نیز در این دوران‌ها بی‌کار ننشسته و تغییرات قابل توجهی به غار داده است. غار کرفتو را به عنوان طولانی‌ترین غار ایران نیز معرفی می‌کنند.

۱۳- زیارتگاه حضرت عکاشه

در مسیر مریوان به سمت کامیاران روستایی قرار دارد که به کاشتر معروف است. این روستا با شمال غرب کامیاران حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. آرامگاه عکاشه، یکی از یاران پیامبر (ص) در حوالی روستای کاشتر است که زیارتگاه ارادتمندان حضرت رسول می‌باشد. در این زیارتگاه سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، پارکینگ و سکوهایی برای استراحت فراهم شده است.

۱۴ـ روستای تنگی سر

تنگی سر نیز از روستاهای پلکانی کردستان است که ماسوله را برای بازدیدکننده‌گان تداعی می‌کند. این روستا نیز مانند روستای پالنگان در شهرستان کامیاران واقع شده است. کوه‌های شاهو روستا را احاطه کرده‌اند و منظره‌ای زیبا به روستا بخشیده‌اند. به گفته مردم محلی، این روستا قدمتی بالغ بر هزار سال دارد.

۱۵- زیارتگاه هاجر خاتون

مسجد هاجر خاتون در شهر سنندج قرار دارد. این مسجد ارزشمند و مهم به وسیله حاج شیخ شکرالله بنا گردیده است. بنا به روایات مختلف، هاجر خاتون خواهر امام رضا (ع) بودند. این زیارتگاه دارای سه حیاط است که به صورت فضاهای مجاور می‌باشند. همچنین آرامگاه بسیاری از بزرگان شهر سنندج در این مسجد قرار دارد. چیزی که این زیارتگاه را به بنایی ارزشمند و جاذبه‌ای پر بازدید کرده است، معماری کردستانی ایوان ستون‌دار مسجد به همراه آیینه‌کاری‌های ظریف و بی‌نقص و گچ‌بری بسیار زیبای آن است. این مسجد در دوره قاجار بنا شده و در سال ۱۳۷۹ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

۱۶- حمام خان سنندج

حمام خان در بخش شمالی بازار سرپوشیده و معروف شهر سنندج قرار دارد. یکی از دلایل محبوبیت این حمام موقعیت قرارگیری آن است. در داخل حمام یک سنگ نبشته به چشم می‌خورد که به امان‌اللّه خان اردلان، والی استان کردستان نسبت داده شده است. بر اساس همین سنگ نبشته تاریخ اتمام بنا به سال ۱۲۲۰ هجری قمری باز می‌گردد. این اثر تاریخی در تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۷- حمام وکیل‌الملک

به نظر می‌رسد حمام وکیل‌الملک در دوره حکومت زندیه بنا گردیده است. این جاذبه گردشگری تاریخی نیز در شهر سنندج قرار گرفته است. اگر می‌خواهید به این حمام بروید باید به سوی پارک سپیدار سنندج روانه شوید. نقوش گیاهی و حیوانی در سراسر حمام به چشم می‌خورد، اما نقش طاووس یکی از برجسته‌ترین نقوشی می‌باشد که برای تزئین حمام استفاده شده است. این حمام احتمالا تنها توسط اعضای خانواده وکیل مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

۱۸- مسجد دو مناره سقز

قدمت مسجد دومناره به دوره افشاریان باز می‌گردد. این مسجد در خیابان امام خمینی، محله میان قلعه شهر سقز قرار دارد. مسجد در فضایی باز ساخته شده است. به گونه‌ای که از هر چهار طرف آزاد است. مسجد به صورت مربع است و دو مناره زیبا و دلربای آن سبب شده تا این مسجد به مسجد دو مناره شهرت یابد. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۰ به ثبت آثار ملی رسیده است. در سال ۱۳۹۱ کارگران سازمان میراث فرهنگی خاشاک بام مسجد را سوزانده و آتش را به طور کامل خاموش نکردند. همین امر سبب آتش‌سوزی بام مسجد شد و ایوان چوبی و بخش زیادی از بام چوبی مسجد به طور کامل در آتش سوخت.

۱۹- سقز

روستای کندلان شهرستان سقر در استان کردستان
روستای کندلان شهرستان سقر در استان کردستان

شهر سقز یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان زیبای کردستان است. بعد از شهر سنندج، سقز دومین شهر وسیع کردستان می‌باشد. آب و هوای این شهر در زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار گرم است. بهترین زمان سفر به سقز فصول بهار و پاییز می‌باشد. سقز جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که از این میان می‌توان به: روستای کندلان، روستای ترجان، غار کرفتو، رودخانه سقز، حمام حاج صالح، قلعه باستانی زیویه، مسجد دومناره و پیست اسکی اشاره نمود.

۲۰- سنگ نبشته اورامان

سنگ نبشه اورامان از مشهورترین جاذبه‌های استان کردستان است. این سنگ نبشته با نام تنگی‌ور هم شناخته می‌شود. جایگاه آن در ۵۰ کیلومتری قسمت شمال غرب کامیاران استو با روستای تاریخی پالنگان ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.عمر کتیبه را هزاره دوم یا اوایل هزاره اول قبل از میلاد مسیح تخمین زده‌اند. نام اقوام بسیاری در این کتیبه آورده شده است.

۲۱- روستای هویه

این روستا هم مانند روستای پالنگان و تنگی‌سر معماری پلکانی دارد. روستای هویه بین شهرهای سنندج و مریوان واقع شده است. طبیعت این روستا بسیار چشم‌نواز و فریبنده است و هوایی فوق‌العاده دل‌انگیز دارد.

۲۲- عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید که همان موزه شهر سنندج است در خیابان امام خمینی قرار دارد. این عمارت، منزل شخصی سالار سعید سنندجی بوده و در سال ۱۳۵۴ تبدیل به موزه شده است. آثار تاریخی‌ای که در موزه سنندج به نمایش گذاشته شده، اشیاء به دست آمده از استان کردستان و تمامی نقاط ایران می‌باشد.

۲۳- عمارت خسروی آبادی

نمایی از عمارت خسروی آباد در استان کردستان
نمایی از عمارت خسروی آباد در استان کردستان

عمارت خسروی‌آبادی جز ۱۰ بنای بسیار زیبای ایران است. این عمارت در شهر سنندج قرار دارد. مورخان قدمت آن را مربوط به دوران قاجار دانسته‌اند.

خانه‌های قدیمی، یا عمارت‌های مزیّن و دلبرانه، روحی عمیق دارند. خانه‌ای را در نظر مجسم کنید که سالیان بسیار بسیار زیاد جهان را زیسته است. سال‌هایی چند برابر سن ما. مگر یک انسان چند سال می‌تواند عمر کند؟ گیریم خیلی زیاد هم که باشد از صد سال که فراتر نخواهد رفت. اما این خانه‌ها در بسیاری از موارد بیش از چند صد سال عمر دارند. حالا در نظر بگیرید چند نسل از مردم در این خانه زندگی کرده‌اند! این درها و دیوارها و پنجره‌ها چند صد دعوا و عروسی و عزا و گرفتاری و خوشی را دیده‌اند! شاید به همین دلیل باشد که حضور یافتن در این خانه‌ها احساسی غریب را به قلب بیننده تزریق می‌کند و نوعی غریبی – آشنایی را به قلب القا می‌کند. در این حیاط چند نسل از کودکی تا بزرگسالی زندگی کرده‌اند!

در روزگاران گذشته خانه‌ها در ابعاد بزرگ ساخته می‌شدند. بنابراین بزرگی خانه‌ها شاید امری عادی به نظر می‌رسیده است. اما تزئینات خاص و به کارگیری اصول معماری سبب شده است که برخی از خانه‌ها در مقابل برخی دیگر از خانه‌های هم‌دورۀ خود برتری‌هایی داشته باشند. باید به یاد داشته باشیم که همیشه متفاوت‌ها هستند که برگزیده می‌شوند و حیرت بینندگان را بیدار می‌کنند. بنابراین خانه‌ها و عمارت‌هایی که توانسته‌اند چند قرن به حیات خود ادامه دهند بدون شک حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت. ما همیشه عادت داریم در شهرهایی از قبیل اصفهان و شیراز به دنبال این خانه‌های باشکوه بگردیم، غافل از اینکه در استان پهناور کردستان نیز خانه‌ها و عمارت‌هایی کهنسال وجود دارند که می‌توانند روایتگر تاریخ غنی و محلی این نواحی باشند.

می‌خواهم بگویم اگر مشتاق هستید تاریخ را با تمام وجود احساس کنید و اگر دوست دارید بتوانید مردم دوران گذشته را درک کنید لازم است دست کم برای یک روز یا چند ساعت هم که شده در بخش‌های مختلف خانه و کاشانه‌ای که روزگاری در آن زیسته‌اند زندگی کنید. در بخش‌های مختلف بنا قدم بزنید از قسمت‌های متفاوتش دیدن کنید و شاید درست در همین لحظات باشد که قدرتی از مکاشفه در قلب شما بیدار خواهد شد و دریچه‌ای میان گذشته و حال گشوده خواهد شد و شما خواهید توانست که گذشته را ببینید و مردمان آن دوران را درک کنید. این درک عمیق می‌تواند تمام تجربیات نابی که آن‌ها از سر گذرانده‌اند را بر ذهن و روح ما تزریق کند و آن وقت ما در مقابل بسیاری از حوادث ریز و درشت روزگار واکسینه خواهیم شد و شاید بتوانیم آسوده‌تر و عمیق‌تر روزگار را سپری کنیم.

۲۴- مسجد دارالاحسان

این مسجد در سال ۱۲۲۷ هجری قمری و در دوران حکومت فتحعلی شاه بنا شده است. مسجد دارالاحسان به دستور والی کردستان، امان‌اللّه خان اردلان ساخته شده است. بنای مسجد دو ایوان شرقی و جنوبی دارد و شامل ۱۲ حجره، شبستانی با ۲۴ ستون سنگی و گدسته‌های ایوان شرقی می‌باشد.

۲۵- دهگلان

شهر دهگلان در میان دشتی فراخ و وسیع واقع شده است. این شهر در منطقه لیلاخ قرار دارد. زمستان‌های دهگلان بسیار سرد است، اما تابستان‌هایش را هوایی معتدل و بسیار دل‌انگیز فرا می‌گیرد.

شهر دلبران یکی دیگر از شهرهای پر جاذبه کردستان است. اینجا کلیک کنید تا با دلبران آشنا شوید.

پ.ن: استان کردستان یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین استان‌های کشور عزیزمان ایران زمین است. این استان ناب و تماشایی مجموعۀ بی‌نظیری از رنگ‌ها را به خود اختصاص داده است که شاید مثل و مانند آن در هیچ نقطۀ دیگری از کرۀ زمین به چشم دیده نشود. همچنین لازم است اضافه کنم که این منطقۀ منحصر به فرد به خاطر شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاصی که دارد زیستگاه متفاوتی را برای ساکنانش به وجود آورده است. به همین دلیل در سفر به این استان جذاب و رنگارنگ پوشش گیاهی خاصی را خواهید دید که شاید در سایر مناطق قابل مشاهده نباشند یا گونه‌های جانوری خاصی را خواهید دید که شاید در سایر نقاط به چشم دیده نشوند. بر این اساس میزبون پیشنهاد می‌کند با نگاهی ماجراجویانه دل به دریا بزنید و استان کردستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید و صدالبته تمام سعی خودتان را به کار بگیرید تا دیدنی‌های بی‌شمار این استان خوش رنگ و خوش آب و هوا را از دست ندهید. شاید بهتر باشد بخشی از زمان سفر خود به استان کردستان را فقط و فقط به طبیعت منحصر به فرد آن اختصاص دهید. البته این کار دشوار به نظر می‌رسد چون این استان تماشایی جاذبه‌های باستانی و تاریخی بسیاری نیز دارد و همچنین معاشرت با مردم خونگرم این استان نیز موهبتی است که به راحتی نمی‌شود از آن گذشت. بنابراین چاره‌ای باقی نخواهد ماند غیر از اینکه برای سفر به استان دیدنی کردستان زمان بیشتری را در نظر بگیرید و با فراغ خاطر به این استان دلبرانه سفر کنید؛ تا بتوانید اط این طبیعت بکر و بی‌همتا لذت ببرید و در کنار آن دیدار از آثار باستانی و تاریخی را از دست ندهید و مخصوصاً اینکه بتوانید به معاشرت و گفت و شنود با مردم مهربان این استان هم بپردازید و حتماً از غذاهای محلی و مخصوص این استان نوش جان کنید.

اجاره سوئیت در کیش

اجاره سوئیت در تهران

4 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید