سوغات کرمانشاه ؛ معرفی بهترین‌ها از آثار دستی و انواع شیرینی(خواندن 6 دقیقه)

سوغات کرمانشاه
سوغات کرمانشاه

سوغات کرمانشاه از جمله جذابیت‌های بسیاری است که باعث می‌شود گردشگران مشتاق و ماجراجو مجذوب شهر تماشایی کرمانشاه شوند. البته ناگفته نماند که کرمانشاه محبوب که سرشار از شگفتی‌های شگرف است سوغات منحصر به فرد خودش را دارد که اگر گردشگر عزیز به این شهر دلبرانه سفر کند و دست خالی و بدون سوغات برگردد کدورت خاطر بسیار زیاد و قابل توجهی را در میان عزیزترین عزیزان خود به وجود آورده است. به همین دلیل میزبون پیشنهاد می‌کند پیش از سفر به شهر اصیل و دلربای کرمانشاه حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا سوغات شهر مقصد را به خوبی بشناسید و بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته بشید و با دستانی پر به شهر و دیار خود برگردید تا به جای کدورت خاطر عشق و محبت و صلح و صفا و صمیمیت را پرورش داده باشید.

گشت و گذار در دل شهر کرمانشاه همراه با میزبون

خوراکی‌های ناب و دلبرانۀ کرمانشاهی

سوغات کرمانشاه در بخش اول شامل خوراکی‌های خوشمزه می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که در شهر کرمانشاه هم مثل خیلی از شهرهای دیگر کشور عزیزمان ایران زمین انواع و اقسام شیرینی‌های ناب و خلاقانه جزء سوغات به شمار می‌روند. جالب است، نه! بیشترین تعداد سوغات شهرهای مختلف ایران زیبا را شیرینی‌ها تشکیل می‌دهند. این طبع شیرین است که این اخلاق شیرین و روی خوش و طبع گرم را پرورش می‌دهد. شما هم از این خوراکی‌های ناب نوش جان کنید تا سفر خود را بیش از پیش شیرین و دلپذیر کرده باشید.

روغن کرمانشاهی

ساکن هر شهر و دیاری که باشید بدون شک تا به امروز بارها و بارها نام روغن کرمانشاهی را شنیده‌اید. چون این روغن محلی و مخصوص بسیار مرغوب است و به ویژه بسیار خوشمزه است. همان طور که می‌دانید آب و هوای کرمانشاه بسیار خوب است. حالا در نظر بگیرید در این آب و هوای خوب دام‌ها پرورش پیدا می‌کنند. شیر دام‌ها گرفته می‌شود و سپس در ظروف مخصوص آن قدر زده می‌شود تا چربی شیر به صورت گوله گوله از شیر جدا می‌شود. در مرحلۀ بعدی این چربی جداشده را آن قدر حرارت می‌دهند تا روغن خالص کرمانشاهی اصطلاحاً عمل بیاید. روغن کرمانشاهی نامی محلی هم دارد و آن نام رون دان است.

نان خرمایی

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغات کرمانشاه نان خرمایی است. یک شیرینی ناب و نرم و خوشمزه که لایه‌ای نازک از خمیری لطیف تشکیل شده که مغزی از خرما را در آغوش گرفته است. این شیرینی با شیرینی طبیعی خرما شیرین شده است. ضمن اینکه با خوردن هر کدام از این شیرینی‌های خرمایی مقداری از خرما نوش جان کرده‌اید. به این ترتیب نه تنها مزۀ خوش و طعم دلپذیر بلکه یک خوراکی مقوّی و مفید هم استفاده کرده‌اید. این شیرینی در رفت و آمدهای سفری هم به هم نمی‌ریزد و به عبارتی دیگر سهل‌الانتقال است.

نان برنجی

شاید جالب باشد بدانید که شهرت و اصالت نان برنجی به دوران قاجار برمی‌گردد. در واقع این شیرینی محبوب در حال حاضر ۱۵۰ ساله شده است. شاید جالب باشد بدانید که شیرینی اصیل نان برنجی فقط به شهر کرمانشاه تعلق ندارد. سایر شهرهای ایران زمین نیز این شیرین را در فهرست سوغات خود به ثبت رسانده‌اند. اما اصل و ریشۀ شیرینی نان برنجی شهر شیرین کرمانشاه است. نان برنجی در دو طعم ساده و زعفرانی تولید می‌شود.

شیرینی کاک

یکی دیگر از ناب‌ترین سوغات کرمانشاه با نام کاک شناخته می‌شود. اتفاقاً شیرینی کاک هم یکی از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین شیرین‌های اصیل سنتی است که مردم اصولاً صبر ندارند تا به شهر کرمانشاه سفر کنند و بعد طعم دلپذیرش را بچشند. به همین دلیل دیده می‌شود که در بیشتر شهرها این شیرینی در فروشگاه‌های مختلف به فروش می‌رسد. شیرینی کاک از چند لایه خمیر مخصوص تشکیل شده که حاوی هل و گلاب هستند و روی این لایه‌های نازک پودر نارگیل و بادام و خاک قند پاشیده شده است. جالب است بدانید همین شیرینی با همین شیوۀ پخت در شهر شیراز با نام یوخه شناخته می‌شود و طرفداران بسیار زیادی دارد.

صنایع دستی منحصر به فرد و تماشایی

سوغات کرمانشاه در بخش دوم شامل صنایع دستی بی‌نظیر شهر می‌شود. صنایع دستی اصولاً آثاری هنری و ارزشمند هستند که به دستان مردم شهر تولید می‌شوند. اتفاقاً همین که محصولِ گردش دست و خلاقیت ذهن اصیل ایرانی است بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نشان‌دادن حسن ارادت به هر شهر تهیۀ صنایع دستی و آثار هنری آن شهر است. صنایع دستی هر شهر متفاوت و متمایز است. برای مثال، صنایع دستی که در شهر کرمانشاه شاهدش هستید در سایر شهرها پیدا نخواهید کرد. به این ترتیب لازم است در سفر به شهر کرمانشاه از آثار دستی و هنری این شهر اصیل دیدن کنید و هر آنچه که به نظرتان جذاب یا لازم به نظر رسید تهیه کنید چون ممکن است در سایر شهرها این آثار هنری را نبینید.

قالی و جاجیم و گلیم

یکی از صنایع دستی ناب و منحصر به فردی که در کرمانشاه به دستان توانمند بانوان کرمانشاهی بافته می‌شود انواع و اقسام قالی و جاجیم و گلیم هستند. خوشبختانه ابعاد کوچک و سبک این صنایع دستی اصیل نیز در بازار کرمانشاه وجود دارد. اگر یکی از این قالی‌ها یا جاجیم‌ها یا گلیم‌های دست ساز کرمانشاهی را برای عزیزترین عزیزان خود به سوغات ببرید خواهید دید که سالیان بسیار یاد و خاطرۀ شما و سفر شگرف‌تان به شهر تماشایی کرمانشاه زنده باقی خواهد ماند.

موج بافی

یکی دیگر از سوغات کرمانشاه ساخته‌هایی از نوع موج بافی است. موج بافی نوعی از بافت پارچه است که با طرح‌های چهارخانه و کشکولی بافته می‌شود. از این نوع پارچه که با موج بافی بافته می‌شود برای تهیۀ رویه، رخت‌خواب و روانداز استفاده می‌شده است. در حال حاضر این نوع پارچه از رونق افتاده است اما ما ایرانی‌ها تمام سعی خودمان را به کار می‌گیریم تا این هنر ارزنده و سنتی را زنده نگه داریم تا شاهد رونق دوبارۀ آن باشیم.

چپغ بافی

چپغ بافی نوعی از حصیر طرح‌دار است، که به دستان هنرمند عشایر عزیز بافته می‌شود. این حصیرها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف با پشم بافته می‌شوند. شاید به دلیل حضور عشایر در محدودۀ شهر کرمانشاه باشد که این حصیرهای تماشایی و زیبا در آن به وفور پیدا می‌شوند. به هر حال اگر مشتاق داشتن این چپغ‌های سنتی هستید بهترین مکان برای خرید آن‌ها همین شهر کرمانشاه است ولاغیر.

گیوه کرمانشاهی

در گذشته‌های دور بیشتر مردم ایران زمین از گیوه به عنوان پاپوش استفاده می‌کردند. به همین دلیل در حال حاضر هم در بسیاری از شهرها از جمله کرمانشاه، اصفهان همدان و استان فارس گیوه هنوز تولید می‌شود و به عنوان سوغات مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. شاید جالب باشد بدانید که در شهر کرمانشاه ۵ نوع گیوه تولید می‌شود و در معرض فروش قرار می‌گیرد. این ۵ نوع گیوه عبارتند از: گیوۀ تخت لاستیک، گیوۀ تخت آجیده، گیوۀ ابریشمی، گیوۀ زیر پارچه‌ای و گیوۀ تخت چرمی.

چرم سازی

یکی دیگر از ارزشمندترین سوغات کرمانشاه که از جمله آثار دستی ارزندۀ ایران زمین نیز به شمار می‌رود صنعت چرم سازی است. البته از گذشته‌های دور تا به امروز شهر اصیل کرمانشاه به عنوان خاستگاه اصلی صنعت چرم سازی شناخته می‌شده است. شاید این امر هم به دلیل حضور عشایر در این منطقه و رونق دامداری باشد. در هر صورت اگر به چرم و صنایع حاصل از آن علاقه دارید میزبون پیشنهاد می‌کند در گشت و گذار در شهر کرمانشاه حتماً از انواع چرم هم دیدن کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید