جاهای دیدنی اردکان ، شهر محبوب گردشگران در استان یزد(خواندن 10 دقیقه)

جاهای دیدنی اردکان
جاهای دیدنی اردکان

یکی از شهرهای جذاب، تماشایی و محبوب گردشگران حرفه‌ای، در استان تاریخی یزد، شهر اردکان است. این شهر دیدنی که در استان کویری یزد واقع شده است از آب و هوای و اقلیم کویر بهره برده است. بنابراین دوست‌داران اقلیم کویر و مشتاقان ستارگان درخشان شبانۀ کویر بیش از سایر گردشگران به این شهر ناب جذب می‌شوند. اما اگر از کویر و تمام زیبایی‌های جذابش را در فعلاً در کناری قرار دهیم، همچنین پیش از آن که از جاهای دیدنی اردکان بیشتر بدانیم، لازم است اشاره کنم که ویژگی و مشخصۀ بارز شهر اردکان، ساباط‌های این شهر است. در تعریف ساباط لازم است بنویسم که ساباط‌ها در واقع کوچه‌هایی هستند با سقف‌هایی سایه‌انداز. این سقف‌ها در هر کوچۀ شهر اردکان وجود دارند و خانه‌هایی که در هر کوچه در مقابل هم قرار گرفته‌اند را به هم متصل می‌کنند. اهمیت شهری این ساباط‌ها ایجاد سایه در روزهای گرم تابستان است. ساباط‌ها را می‌توانیم نوعی پدیدۀ تاریخی قلمداد کنیم. چون این ساباط‌ها یا کوچه‌های مسقف در واقع میراثی هستند که از هوش و درایت و کاردانی گذشتگان به دوره و عصر ما رسیده است. مجلۀ گردشگری میزبون این بار شهر محبوب اردکان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده است. از شما یاران همیشگی میزبون دعوت می‌کنم در این سیر و سیاحت با میزبون همراه و هم‌گام باشید.

گشت و گذار در کوچه‌باغ‌های دلگشای شهر اردکان همراه با میزبون

جاهای دیدنی اردکان

پس از معرفی اجمالی شهر اردکان حالا نوبت آن رسیده است که از جاهای جذاب و دیدنی در شهر اردکان بیشتر بدانیم. در ادامه در قالب یک فهرست از دیدنی‌های محبوب، جذاب و تماشایی شهر اردکان بیشتر خواهم نوشت. بنابراین لازم است همچنان با میزبون همراه باشید.

زیارتگاه چک چک در شهر اردکان

در شهر اردکان زیارتگاهی به نام پیرسبز یا چک‌چک وجود دارد. در واقع این زیارتگاه، عبادتگاه مخصوص زردشتیان ساکن در استان یزد به شمار می‌رود و مراسم مهم مذهبی در این عبادتگاه تاریخی و مشهور صورت می‌گیرد. با توجه به اقلیم کویری استان پهناور یزد، وجود منطقه‌ای سبز اتفاقی عجیب، اسرارآمیز و خارق‌العاده به نظر می‌رسد. منطقه‌ای که این عبادتگاه در آن واقع شده است همان منطقۀ سبز ناب و منحصر به فرد در پهنای کویری استان یزد است. همین امر دلیلی متقن در نام‌گذاری این عبادتگاه شناخته می‌شود. به عبارتی دیگر وجود عبادتگاه معروف و تاریخی زردشتیان در منطقه‌ای سبز و دلگشا سبب شد نام پیرسبز به این عبارتگاه اختصاص یابد. اما اطلاق نام دیگر این عبادتگاه، یعنی چک‌چک به این زیارتگاه نیز بی‌دلیل نیست. آب باران بر فراز این عبادتگاه به صورت راکد برای مدتی طولانی باقی می‌ماند و بعد اندک اندک، به تدریج، در طول زمان به صورت چک چک فرو می‌ریزد، همین اتفاق جذاب و شگفت‌انگیز باعث شده است که نام چک‌چک نیز بر این عبادتگاه خوانده شود.

تاریخ دقیق ساخت عبادتگاه چک‌چک یا پیرسبز مشخص نشده است. اما همین قدر کافیست که بدانیم که این عبادتگاه برای زردشتیان نه تنها ساکن در ایران زمین بلکه برای تمام زردشتیان در جهان از اهمیت بسیاری برخوردار است و به عنوان مکانی مقدس و مهم شناخته می‌شود تا حدی که در هر سال در روزهای ۲۴ خرداد تا ۲۶ خرداد تمام زردشتیان از سراسر جهان به این عبادتگاه می‌آیند تا مراسم ویژه‌ای را برگزار کنند. به همین دلیل عبادتگاه پیرسبز یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اردکان به شمار می‌رود و هر ساله خَیل عظیمی از گردشگران برای بازدید از این عبادتگاه مهمان شهر اردکان می‌شوند.

منارجنبان خرانق در حوالی شهر اردکان

منارجنبان خرانق در روستای خرانق یزد واقع شده است. روستای خرانق نیز یکی از توابع شهر اردکان به شمار می‌رود. این روستا، به عنوان روستایی تاریخی شهرت دارد. البته شاید بتوان گفت که منارجنبان خرانق یک اثر باستانی است. چون این اثر در دورۀ ساسانیان یعنی آخرین حکومت عصر باستان یا دورۀ پیش از اسلام بنا شده است. در واقع منارجنبان خرانق از منارجنبان شهر اصفهان به اندازۀ چند قرن قدیمی‌تر است. یکی دیگر از ویژگی‌های منارجنبان خرانق این است که در تزئینات این بنا به هیچ عنوان شاهد وجود و حضور کاشی و کاشی‌کاری نخواهید بود. این بنا به طور مطلق از آجر ساخته شده است. این منارجنبان نیز درست مثل منارجنبان شهر اصفهان قابلیت تکان‌خوردن را دارد. به عبارتی دیگر شما می‌توانید با دست این بنای باستانی را تکان دهید بدون اینکه آسیبی به بنا وارد شود. تمام این ویژگی‌ها سبب شده است که منارجنبان خرانق به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اردکان به گردشگران عزیز معرفی شود.

غار اشکفت یزدان در حوالی شهر اردکان

یکی دیگر از عجایب استان یزد که در حوالی شهر اردکان واقع شده است با نام غار اشکفت یزدان شناخته می‌شود. این غار نیز قدمتی باستانی دارد و زمان ایجاد آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. غار اشکفت یزدان نیز بسیار مورد توجه زردشتیان قرار دارد و از اماکن مقدس، مهم و متبرک زردشتی به شمار می‌رود، تا حدی که بسیاری از زردشتیان ساکن در کشور هندوستان نیز به منظور عبادت به این غار سفر می‌کنند و یک شب را در داخل غار سپری می‌کنند. در واقع این سفر، سفری مذهبی محسوب می‌شود.

غار اشکفت یزدان در ارتفاعات کوهی به نام اشکفت جای گرفته است. کوه مرتفع اشکفت نیز در حوالی شهر اردکان قرار گرفته است. برای ورود به غار لازم است زمانی در حدود ۳ ساعت به راهپیمایی بپردازید و از کوه بالا بروید. راه رسیدن به این غار دشوار است اما این دشواری بسیار پرمعنی است و با اسطورۀ سفر قهرمان که در ادبیات و روان‌شناسی رواج دارد قابل مقایسه است و این صعود و وصال بسیار زیبا و دلنشین است.

اما پس از ورود به داخل غار، بر فراز کوه اشکفت حوضچه‌هایی متعدد خواهید دید و صدای آرام چکیدن قطرات آب را خواهید شنید. همان قطرات آبی که آرام آرام و با طمأنینه از سقف می‌چکند در دل این حوشچه‌ها گرد می‌آیند و در واقع مثل معروف قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود را به صورت پرفورمنسی شگفت‌انگیز به اجرا درمی‌آورند. همچنین در داخل این غار شگرف مقدار زیادی خاکستر خواهید دید. این خاکسترهای بسیار دلیل و حجتی صادق هستند بر این فرضیه که پیش از این، غار اشکفت یزدان به عنوان یک آتشکده مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

پ.ن: غار اشکفت یزدان را می‌توان به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اردکان معرفی کرد. به گمانم دیدار از این غار می‌تواند یکی از آرزوهای گردشگران مشتاق به ایران باستان باشد.

قلعۀ خرانق یا مسکن مجوسیان در حوالی شهر اردکان

در همان روستای خرانق در حوالی شهر اردکان یکی دیگر از شگفتی‌های شهر اردکان جای گرفته است. این شگفتی جذاب با نام قلعۀ خرانق یا مسکن مجوسیان شناخته می‌شود. گفته می‌شود که قلعۀ خرانق به دست بهرام گور یا بهرام گبر ساخته شده است و دیرینگی آن به دورۀ حکومت ساسانیان یعنی آخرین حکومت ایران باستان می‌رسد.

پ.ن: اگر واقعاً این قلعه به دست بهرام گور معروف ساخته شده باشد به نظرم می‌توان تا قلعه با نیروی شوق و اشتیاق به دیدار پرواز کرد و به سمت این قلعۀ تماشایی پر کشید.

دیوارهای این قلعۀ باستانی از جنس خشت و گل ساخته شده است. این قلعه ۴ دروازۀ بزرگ ورودی دارد. بر اساس مقایسۀ صورت گرفته گفته می‌شود مسکن مجوسیان یا قلعۀ خرانق بزرگ‌ترین قلعۀ مسکونی در استان یزد است. این قلعۀ بزرگ در فهرست آثار ملی یزد به ثبت رسیده است و بدون شک یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اردکان به شمار می‌رود.

سیاه‌کوه در حوالی شهر اردکان

سیاه‌کوه در واقع نام منطقه‌ای حفاظت‌شده در شهر اردکان است. این پارک که یک پارک ملی به شمار می‌رود وظیفۀ سنگین حفاظت از محیط زیست و حیات وحش آن محدوده را بر عهده دارد. البته این پارک ملی ناشناخته باقی مانده است و در سکوت به وظیفۀ خود عمل می‌کند. در این پارک ملی تعداد بسیار زیادی از گونه‌های جانوری در حال حیات هستند. برخی از این گونه‌های جانوری عبارتند از: شاه روباه، یوزپلنگ و کاراکال. ناگفته نماند که این گونه‌ها از مهمترین گونه‌های جانوری ساکن در پارک ملی سیاه‌کوه هستند. علاوه بر این لازم است اضافه کنم که ارتفاعات سیاه‌کوه یکی از مناسب‌ترین اکوسیستم‌ها برای چهارپایانی اط قبیل میش، قوچ و بز محسوب می‌شود. پارک ملی سیاه‌کوه، یکی از ناشناخته‌ترین جاهای دیدنی اردکان به شمار می‌رود.

کوچه ضیایی

کوچه ضیایی یکی از قدیمی‌ترین کوچه‌های شهر اردکان است که در بافت قدیمی آن واقع شده است. امتداد این کوچه از مسجد چرخاب تا خانه ضیایی است. کوچه ضیایی به صورت مسقف ساخته شده بوده تا مسیر آرامش‌بخشی برای عبور عابران به وجود آورده باشد. گفتنی است سقف‌های این کوچه معروف به شکلی ساخته شده تا رهگذران در هنگام عبور از کوچه در فضای سایه قرار بگیرند.

موزه مردم‌شناسی اردکان

موزه مردم‌شناسی اردکان اولین موزه این شهر و اولین موزه مردم‌شناسی در استان یزد است که در سال ۱۳۷۰ تاسیس شده است. علی سپهری، محقق و پژوهشگر اردکانی تلاش بسیاری در افتتاح این موزه داشته است. گفتنی است موزه اردکان در ابتدا در تریبت معلم اردکان بود و پس از مدتی به زیرزمین کتابخانه فاضل منتقل شد. موزه مردم‌شناسی اردکان دارای گنجینه منحصر به فردی است که از طرف مالک موزه و مردم اردکان به این مکان اهدا شده است. خوب است بدانید که امروزه به جز بخش مردم‌شناسی، بخش‌های گیاه‌شناسی، باستان‌شناسی، جانورشناسی، بخش فرهنگی، موزه کودک و بخش اسناد نیز به این موزه اضافه شده است.

سفر به شهر اردکان

ایران زیبا سراسر جذاب و تماشایی است، مخصوصاً اگر پای استانی به نام یزد در میان باشد. سفر به استان یزد، این استان تاریخی و پر جاذبه می‌تواند زیباترین و به‌یادماندنی‌ترین خاطرات را رقم بزند، چون شیرین‌ترین روزها را می‌توانید در این استان کویری سپری کنید. یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین شهرهای استان یزد شهر اردکان است. شما می‌توانید با اجاره سوئیت در اردکان اقامت داشته باشید و روزهای متوالی مهمان شهر اردکان باشید. شاید بتوان ادعا کرد که زیباترین اتفاقات در دنیا سفر است. سفر به شهر و دیار اردکان امکان اقامت در این شهر را فراهم می‌آورد. با این امکان گردشگران عزیز فرصتی پیدا می‌کنند تا با مردم ساکن در شهر اردکان چندین و چند روز زندگی کنند، و چه امری جذاب‌تر از این که فرصتی برای همنشینی با مردم مهربان شهر اردکان نصیب گردشگران عزیز شود. سیر و سیاحت کتاب است، دانشگاه است، راهی مفید و مفرح برای کسب تجربه است. امیدوارم سفر همیشه جلابخش زندگی زیبای شما باشد.

پ.ن: در سفر به شهر اردکان از روغن کنجد و حلوا ارده و اردۀ مخصوص شهر اردکان غافل نباشید. مرغوب‌ترین نوع ارده، حلوا ارده و روغن کنجد را در شهر اردکان خواهید یافت.

میزبون زیباترین روزها و رقم‌خوردن شیرین‌ترین خاطرات در شهر اردکان را برای شما یاران جان آرزو دارد …

سفر به شهر اردکان به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید