جزایرِ ناز ؛ یکی از عجایب هفت‌گانه در جزیرۀ قشم(خواندن 11 دقیقه)

جزایر ناز
جزایر ناز

جزایرِ ناز از جمله جزایر چهارده گانۀ استان هرمزگان بر پهنۀ بی‌کران و آبی نیلگون خلیج فارس به شمار می‌روند. گفتنی است که هر ۱۴ جزیرۀ استان هرمزگان، زیبا، جذاب و تماشایی هستند. هرساله این جزایر دلبرانه تعداد بسیاری از گردشگران را به سوی خود فرا می‌خوانند. اما در میان این جزایر چهارده گانه جزایری بسیار کوچک در ساحل جنوب شرقی جزیرۀ قشم وجود دارند که آنقدر به جزیرۀ قشم نزدیک هستند که از عجایب هفتگانۀ قشم محسوب می‌شود. جزایر ناز در مسیر جادۀ ساحلی جنوبی جزیرۀ قشم و در مجاورت اسکلۀ ساحلی روستای سوزا واقع شده‌اند. در این مقاله میزبون جزایر ناز را به عنوان مقصد افسانه‌ای گردشگری انتخاب کرده است. شما هم اگر مشتاق هستید از جاذبه‌ای منحصر به فرد، باشکوه و جادویی و اسرارآمیز دیدن کنید در این سیر و سیاحت با میزبون همراه باشید تا از افسانۀ جادویی جزایر ناز بیشتر بخوانید.

دیدار از جزایر ناز همراه با میزبون

شگفتی جزایرِ ناز بر پهنۀ خلیج فارس

آیا تا به حال دوست داشته‌اید بر روی آب راه بروید؟ آن هم آب‌های ژرف و نیلگون خلیج فارس! می‌خواهم بگویم این آرزویی نیست که برآورده نشود. اتفاقاً در استان هرمزگان در مجاورت جزیرۀ قشم جزایری کوچک و دل‌نواز وجود دارند که امکان برآورده‌شدن این آرزو را امکان‌پذیر کرده‌اند. فقط کافی است ساعات جزر و مد آب‌های عمیق و آبی خلیج فارس را به خوبی بدانید. آن وقت بدون اینکه پای‌تان خیس شود بر پهنۀ خلیج فارس قدم خواهید زد. به این ترتیب قدم‌زنان به سوی بلندی‌های جزایر ناز رهسپار خواهید شد و از آن ارتفاع منظره‌ای متفاوت از خلیج فارس تنگه هرمز، جزیره لارک و ساحل قشم را به چشم خواهید دید. این تجربه بی‌نظیر، شگفت‌انگیز و شگرف خواهد بود. این تجربۀ ناب را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید.

اجاره ویلا در قشم

چرا ناز؟

جزایر ناز یکی از عجایب هفت‌گانۀ شگرف طبیعی شناخته می‌شوند. مردم محلی ساکن در جزیرۀ قشم این جزایر را دو کَردَه می‌نامند. دو کَردَه به معنای ناز است. اهالی محلی این نام را به دلیل رفتاری که از این جزیر دیده‌اند بر آن نهاده‌اند. چون جزایر ناز در هنگام جزر به واسطۀ باریکه‌ای از شن‌های درخشان به جزیرۀ قشم اتصال پیدا می‌کنند و همچنین در هنگام مد در زیر آب‌های نیلگون خلیج فارس محو می‌شوند و گویی که به قهر رفته‌اند. به تبعیت از افراد محلی نام این جزایر به نام ناز در نقشه‌ها ثبت شده است و گردشگران نیز این جزایر را با همین نام می‌شناسند.

شاید طول مدت پس‌روی کامل آب اندک به نظر برسد اما به هر حال این زمانِ هرچند کوتاه زیباست و اتفاقاً همیشه زیبایی‌ها در کوتاهی‌ها بیشتر به نظر خواهند آمد. چون گذران است ارزشمند است و ارزشش بیشتر جلوه می‌کند. در سفر به جزیرۀ قشم از این زیبایی کوتاه مدت حتماً بهره‌مند شوید. بر پهنۀ نیلگون خلیج فارس قدم بردارید. به اوج بلندی‌های جزایر ناز سرک بکشید و از آن بالا خلیج فارس، استان هرمزگان، جزیرۀ لارک و همین طور جزیرۀ قشم را با نگاهی نافذ ببینید.

جزایر ناز؛ ژئوپارک جهانی قشم

جزایر ناز به قدری به جزیرۀ قشم نزدیک هستند که به عنوان بخشی از جزیرۀ قشم شناخته می‌شوند. در واقع جزایر ناز ژئوپارک جهانی قشم محسوب می‌شوند. کارشناسان زمین‌شناس و تاریخ‌دان اظهار داشته‌اند که این منطقه در گذشته‌های دور محلی برای استراحت ماهیگیران در خلیج فارس بوده است. جالب است بدانید در جزایر ناز چندین و چند دست‌فروش وجود دارند اما هیچ مغازه یا هیچ‌گونه از امکانات رفاهی ثابت در این منطقه به چشم نمی‌خورد. البته علت آن پُر واضح است. چون این جزایر تنها در هنگام جزر سر از آب بیرون می‌آورند و در هنگام مد در زیر آب پنهان می‌شوند. بنابراین بر شن‌های درخشان این جزیره فقط می‌توان گذر کرد و اقامت و سکونت در آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

خلیج پایدار، سرافراز، ارزشمند، اسرارآمیز و همیشگی فارس

تفریحات جذاب در جزایرِ ناز

طبیعت منحصر به فرد و ویژگی خاص و منحصر به فرد زمین‌شناختی که جزایر ناز دارند سبب شده است تجربه‌ای ناب و بی‌نظیر در سواحل جنوبی کشور به منظور تفریح برای گردشگران ایجاد شود. شاید در هیچ نقطۀ دیگر از ایران زمین چنین امکانی وجود نداشته باشد که گردشگران بتوانند بر پهنۀ آب به تفریح بپردازند و از تلاقی شن‌های درخشان ساحلی و آب‌های خروشان لذت ببرند. آن هم بدون اینکه دل به دریا بزنند و در قلب آن به شنا بپردازند. بنابراین همچنان با میزبون همراه باشید تا با برخی از تفریحات جذاب در جزایر ناز بیشتر آشنا شوید. شاید جزایر ناز مقصد سفر آتی شما باشد.

قدم‌زدن بر پهنۀ خلیج فارس

یکی از ساده‌ترین و همچنین دلپذیرترین تفریحات ممکن در تمام جهان قدم‌زدن است. قدم‌زدن با اینکه هیچ هزینه‌ای در پی ندارد اما هم یک ورزش سبک به شمار می‌رود، هم فکر و اندیشه را قوا می‌بخشد و هم اینکه روح و جان را جلا می‌دهد، مخصوصاً و مخصوصاً اگر بر پهنۀ خلیج فارس باشد و اگر خنکای آب‌های نیلگون خلیج فارس را تا مچ پا حس کنید و روی نرمی شن‌های نهفته که به ناز از آسمان روگردان شده‌اند و به آغوش آب‌های ژرف پناه برده‌اند قدم بگذارید. لذت این تفریح با هیچ تفریح دیگری در جهان قابل قیاس نیست. حتما تجربه‌اش کنید.

آفرودسواری در جزایر ناز

اما اگر به تفریحات مهیج علاقه دارید و ترجیح می‌دهید ساعات جزر جزایرِ ناز را با هیجان بیشتری پشت سر بگذارید. یا اگر قرار است چند روز را به منظور تفریح در جزایر ناز بگذرانید می‌توانید به سراغ آفرودسواری بروید. آفرودسواری یکی از تفریحات مهیج و جذابی است که در مناطق کویری مورد توجه قرار می‌گیرد و طرفداران بسیاری دارد. اما تجربۀ این تفریح مفرح و شاد و مهیج در جزایر ناز بی‌نظیر، بی‌رقیب و غیر قابل وصف است. به هیچ عنوان این امکان ناب را از دست ندهید شاید در هیچ نقطۀ دیگر از ایران زمین این امکان فراهم نباشد.

پ.ن: در محدودۀ جزایر ناز بهترین و لوکس‌ترین ماشین‌های مخصوص آفرودسواری کرایه داده می‌شود. به این ترتیب امکان آفرودسواری برای تمامی گردشگران امکان‌پذیر خواهد بود.

اسب‌سواری و شترسواری در جزایرِ ناز

یکی دیگر از تفریحات ناب که در هر شهر و دیاری امکان تجربۀ آن میسر نخواهد بود شترسواری یا اسب‌سواری است. البته شاید در مناطق دیگر امکان اسب‌سواری در ساحل وجود داشته باشد. اما گمان نمی‌کنم شترسواری بر پهنۀ خلیج فارس در جای دیگری به جز جزایرِ ناز امکان‌پذیر باشد. این تجربه، ناب، منحصر به فرد، ویژه و تک است. پس این فرصت بی‌نظیر را راحت از دست ندهید.

پ.ن: حرکت بر روی شتر و هم‌نواشدن با حرکات منظم آرام و همراه با طمأنینۀ این حیوان صحرایی بسیار جذاب است.

تجربۀ پاراگلایدر در جزایر ناز

یکی دیگر از تفریحات مهیج، جذاب و ناب در جزایر ناز پاراگلایدر سواری است. اگر تا امروز هنوز موفق به تجربۀ این تفریح مهیج و جذاب نشده‌اید اصلاً نگران نباشید. چون هیچ مانعی برای تجربۀ این تفریح ناب وجود ندارد. در جزایر ناز آموزش‌های لازم به منظور پاراگلایدر سواری ارائه داده می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت این تفریح لذت‌بخش و مفرح را تجربه کنید.

پ.ن: پرواز در آسمان آن هم بر فراز پهنۀ نیلگون خلیج فارس آن هم بدون واسطه‌هایی از قبیل هواپیما و هلی‌کوپتر و هر وسیله‌ای که فاصله بیندازد با آسمان، متفاوت، منحصر به فرد، ناب و باشکوه است. امیدوارم تجربه‌اش کنید و از زیبایی‌های بی‌کران هستی بهره‌مند شوید.

تفریحات مهیج آبی در جزایر ناز

از دیگر انواع تفریحات مهیج و وسوسه‌برانگیز می‌توان به تفریحات آبی اشاره کرد. خوشبختانه در جزایر ناز نیز تفریحات نابی از قبیل جت اسکی، قایق سواری و غواصی و همچنین قایق‌سواری مهیا شده است. اگر روزهایی متمادی را به منظور گشت و گذار و تفریح در جزایر ناز در نظر بگیرید می‌توانید از تمام این تفریحات جذاب و هیجان‌انگیز لذت ببرید.

بهترین زمان برای سفر به جزایرِ ناز

همان طور که خودتان خیلی خیلی خوب می‌دانید جزایر ناز در جنوب ایران زمین واقع شده‌اند و از آب و هوایی گرم برخوردار هستند. درست مثل سایر جزایر واقع در جنوب ایران زمین. به همین دلیل یک انتخاب خوب برای سفر به جزایر ناز می‌تواند حوالی پاییز، یا حتی قلب پاییز و حتی فصل سرد زمستان باشد. چون با این انتخاب آگاهانه و هوشمندانه در فصل سرد در منطقه‌ای گرم جذاب‌ترین تفریحات را تجربه خواهید کرد و از سوز و سرمای فصل سرد نیز در امان خواهید بود.

چطور به جزایر ناز سفر کنید!

مسیر اول:

برای رسیدن به جزایر ناز قبل از هر چیز لازم است به جزیرۀ قشم سفر کنید. جزایر ناز در فاصلۀ ۳۲ کیلومتری از مرکز شهر قشم واقع شده است. وقتی به شهر قشم وارد شدید کافی است از بلوار آزادگان به سمت جنوب حرکت کنید. سپس وقتی به انتهای بلوار آزادگان رسیدید به جادۀ ساحلی جنوب جزیره وارد شوید. به این جاده، جادۀ دریا گفته می‌شود. در مرحلۀ بعد فقط و فقط کافی است از سازۀ اسکلۀ نفتی عبور کنید و ساحل طلایی را پشت سر بگذارید. درست در همین لحظه پارکینگ بزرگ ساحل ناز را خواهید دید.

مسیر دوم:

اگر به هر دلیلی امکان عبور از جزیرۀ قشم امکان‌پذیر نبود می‌توانید از سمت شهر درگهان به جزایر ناز سفر کنید. شهر درگهان دو مسیر ویژه برای رسیدن به جزایر ناز را در اختیار شما قرار می‌دهد. یک مسیر از سمت روستای رمچاه است. در صورت انتخاب این مسیر فقط و فقط کافی است همین راه را مستقیم ادامه دهید. جاده روستای رمچاه ۲۸ کیلومتر بوده و در صورتی که از این جاده برای رسیدن به درگهان استفاده کردید، حدود ۳۰ دقیقه مسیر شما طول خواهد کشید. پس از نزدیک شدن به رمچاه وارد روستا نشده و به سمت ساحل طلایی بروید. پس از گذشت مدتی یک سکوه نفتی قدیمی که سال‌‌ها پیش توسط طوفان از عربستان به اینجا آورده شده است را مشاهده می‌‌کنید. پس از آن به سمت راست پیچیده و تا جایی بروید که که از پارک بیوتکنولوژی قشم و تابلوی دره ستاره‌‌ها رد بشید. نرسیده به روستای سوزا می‌‌توانید جزایر ناز را مشاهده کنید. در انتها به جادۀ دریا خواهید رسید. اما مسیر دوم از سمت حاشیۀ روستاهای گیاه‌دان، رمکان و زیرانگ است. اگر از سمت روستای گیاهدان می‌‌آیید، باید جاده‌‌ای به طول ۲۹ کیلومتر را رد کرده و حدود ۳۲ دقیقه زمان صرف کنید. پس از عبور از درگهان به سمت روستای گیاهدان رفته، سپس روستاهای رمکان و زیرانگ را رد کرده و در نهایت قبل از روستای سوزا، جزایر ناز را مشاهده خواهید کرد.

سفر به جزایر ناز به سلامت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید