سوغات یزد ؛ خوشمزه، دلربا، چشم‌نواز و دوست‌داشتنی(خواندن 7 دقیقه)

سوغات یزد
سوغات یزد

سوغات یزد یکی از آن ناب‌ترین ایده‌ها است که می‌تواند خیلی راحت در قلب عزیزان شما نفوذ کند و عشق و محبت و صمیمیتی غیر قابل وصف را با خودش به ارمغان بیاورد. این سوغات یا پیشکش دلپذیر درست مثل خود شهر دلبرانه و چشم‌نواز است. سرشار از زیبایی و شیرینی است. آن هم شیرینی خاص و منحصر به فردی که هر گونه تلخی در کام شما و عزیزان‌تان را به طور کامل از بین می‌برد و به جای آن شیرینی ناب و وصف‌ناپذیری را می‌نشاند. بنابراین در روزهای سفر خود به شهر یزد و مخصوصاً در ساعاتی که در حال گشت و گذار در بازارهای تماشایی و حیرت‌برانگیز شهر هستید به یاد عزیزان خود باشید و از دلرباترین سوغاتی که می‌بینید خریداری کنید تا بتوانید ارمغانی ارزشمند همراه خود به شهر و دیارتان ببرید. در این مقاله میزبون قصد دارد به معرفی سوغات معروف شهر یزد بپردازد پس تا انتهای مقاله همراهش باشید.

گشت و گذار در دل شهر یزد همراه با میزبون

سوغات خوشمزه و دلربا

سوغات یزد در وهلۀ اول خوشمزه و دلربا هستند. آن هم به طرز ویژه و خاصی که حتی از پشت ویترین مغازه‌ها می‌توانند وسوسه‌برانگیز و اشتهاآور باشند. شیرینی‌های یزدی چنان مشهور هستند که در بیشتر شهرهای ایران زمین با نام و عنوان شیرینی یزدی به فروش می‌رسند. به همین دلیل اگر به شهر یزد سفر کنید و دست خالی و بدون شیرینی‌های معروف یزدی به شهر خودتان برگردید مایۀ ناراحتی و کدورت خاطر عزیزان خود خواهید شد.

حلوا ارده اردکان

یکی از مهمترین مراکز تولید حلوا ارده، اردکان یزد است. شاید جالب باشد بدانید که این شهر عزیز اصلاً به دلیل تولید ارده منحصر به فرد است که به نام اردکان خوانده می‌شود. اما حلوا ارده‌ای که در شهر یزد تولید می‌شود با آن حلوا ارده‌ای که در سایر شهرها به فروش می‌رسد تفاوت دارد چون کاملاً طبیعی است و در برخی موارد حتی به شیوۀ دستی تهیه و تولید می‌شود. بنابراین می‌توان گفت حلوا اردۀ اردکان کاملاً طبیعی است و از افزودنی‌های شیمیایی مبرّا است. این حلوای شیرین از ترکیب: کنجد، ارده، شکر، گلوکز مایع، شیرین‌کننده‌های مجاز خوراکی، اسید سیتریک، پودر سفیدۀ تخم‌مرغ و آب چوبک تهیه می‌شود.

کیک یزدی

شاید بتوان گفت مشهورترین و مهمترین سوغات یزد همین کیک یزدی است که در تمام شهرهای ایران زمین زیبا شناخته‌شده است و حتی به فروش می‌رسد. کیک یزدی بافت نرم و متفاوتی دارد که باعث می‌شود از سایر کیک‌ها متمایز شود. این کیک خوشمزه و پرطرفدار از ترکیباتی نظیر: تخم‌مرغ، شکر، روغن جامد یا کره، آرد سفید، نمک میوه، جوش شیرین، بیکینگ پودر، ماست یا شیر، هل و در صورت تمایل اندکی کشمش یا خلال پسته تهیه می‌شود. کیک یزدی را در بیشتر موارد همراه با شیر نوش جان می‌کنند. البته با توجه به ذائقه می‌توان این کیک‌های بی‌همتا را در کنار چای یا سایر نوشیدنی‌ها نیز قرار داد.

قطاب یزدی

این شیرینی ناب و خوشمزه از کنار هم قرارگرفتن یک لایه خمیر شیرینی و مغزی که شامل پودر بادام، پودر قند و هل می‌شود تشکیل شده است. لایۀ بیرونی قطاب یزدی از خمیری که از ترکیب آرد گندم، شیر یا ماست و زردۀ تخم‌مرغ تهیه می‌شود و بعد از قراردادن مغز درون آن، در روغن سرخ می‌شود. در نهایت قطاب‌های سرخ‌شده در پودر قند غلطانده می‌شوند. قطاب یزدی بسیار شیرین و دلربا است و در مهمانی‌ها همراه با چای تلخ صرف می‌شود. شیرینی و دلربایی قطاب یزدی تلخی چای که هیچ تمام تلخی‌های عالم را می‌تواند به شیرینی بدل کند.

باقلوا یزدی

اما از هرچه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است. مگر می‌شود مهمان شهر بی‌نظیر یزد باشید و طعم ناب و عسلی باقلواهای بی‌مثالش را نچشید. باقلوای یزد به قدری معروف هستند که حتی در مراسم عروسی سایر شهرها هم تا نباشد کام عروس و داما شیرین نمی‌شود چه رسد به اینکه مهمان شهر یزد باشید و برای عزیزترین عزیزان خود سوغات نیاورید. باقلوای یزدی، این شیرینی بی‌همتا از ترکیباتی نظیر: گلاب، شکر، هل، آرد، بیکینگ پودر، زردۀ تخم‌مرغ، خاک قند، شیر و روغن تهیه می‌شود.

پشمک یزدی

یکی دیگر از انواع سوغات یزد پشمک ناب و فرداعلای یزدی است که شهرۀ خاص و عام است. این پشمک شیرین و دوست‌داشتنی به قدری طرفدار دارد که در اکثر مهمانی‌هایی که در شهر یزد برگزار می‌شود در کنار چای گذاشته می‌شود. اصلاً شاید به دلیل وجود همین شیرینی‌های خوشمزه باشد که مردم عزیز شهر یزد تا این اندازه خوش‌رو و خوش‌اخلاق و خوش‌برخورد هستند. بدون شک این شیرینی‌های دلربا تمام تلخی‌های روزگار را از بین می‌برند و به جای هر چین و شکن ابرو، گل لبخند را روی صورت‌ها می‌نشانند.

نقل

شاید جالب باشد بدانید نقلی که در تمام شهرهای ایران زمین طرفدار دارد و در مراسم عروسی روی سر عروس و داماد ریخته می‌شود تاریخچه‌ای طولانی و تاریخی دارد. در گذشته‌های دور تهیۀ نقل از طریق عمل دراژه‌زنی روی سطح انواع آجیل انجام می‌شد. البته در گذشته این عمل به صورت دستی صورت می‌گرفت. اما حالا حدود ۲۵ سال است که دستگاه دراژه‌زنی همان کار را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد. امروزه برای تولید انواع دراژه نیز از همین روش استفاده می‌شود.

حاجی بادومی یا حاجی بادام

یکی دیگر از انواع شیرینی‌های مخصوص شهر یزد با عنوان حاجی بادوم شهرت پیدا کرده است. اتفاقاً حاجی بادومی هم مثل خیلی دیگر از شیرینی‌های یزدی در سایر شهرهای یران زمین شناخته‌شده است و طرفداران بسیاری دارد. خوبی حاجی بادومی این است که اولاً زیاد شیرین نیست و زود دل را نمی‌زند، دوماً بافت خاصی دارد که باعث می‌شود خرد نشود. به همین دلیل خیلی راحت قابل حمل است. طوری که حتی می‌توانید مقداری از آن را در کیف خود قرار دهید تا در راه یا در ساعات اداری یا حتی در مدرسه و دانشگاه نوش جان کنید.

انواع نان شیرینی

یکی دیگر از سوغات یزد انواع نان شیرینی است که در دو نوع نان برنجی و نان پنجره‌ای معروف است.

  • نان برنجی :

نان برنجی را اصولا به نام شهر کرمانشاه و حوالی آن می‌شناسند، اما یزد هم در تولید این شیرینی‌های خوش طعم حرفی برای گفتن دارد. نان برنجی یزدی نیز عطر و بوی مخصوص به خود را دارد و یکی از شیرینی‌های بسیار محبوب در ایران و خصوصا یزد می‌باشد که در بسیاری از مهمانی‌ها سرو می‌شود. این شیرینی‌ها طعم بسیار دلنشینی دارند و بیشترین ماده تشکیل دهنده آن‌ها آرد، برنج و پودر قند می‌باشد.

  • نان پنجره‌ای :

یکی دیگر از شیرینی‌های خوش طعم و خاطره انگیز یزد، شیرینی پنجره‌ای یا همان مقنا می‌باشد. این شیرینی‌ها پس از آماده شدن مواد اولیه و شکل گرفتن، در روغن فراوان سرخ می‌شوند. علت نام گذاری جالب این شیرینی ها، ظاهر پنجره‌ای شکل آن‌ها است که این شیرینی‌های خوش طعم را خوش‌خورتر کرده است. طرز تهیه این شیرینی بسیار آسان بوده، پختن آن زمان کمی صرف می‌کند و لازم نیست برای درست کردن آن مهارت آشپزی خاصی داشته باشید. در ضمن مواد عمده تشکیل دهنده نان پنجره‌ای، تخم مرغ، آرد شیرینی پزی و نشاسته می‌باشد.

انواع سوهان

سوهان یزد نیز از جمله سوغات ناب و فرد اعلا به شمار می‌رود که به دو صورت متفاوت ارائه می‌شود که عبارتند از:

  • سوهان آردی
  • سوهان خانی

انواع لوز

شاید جالب باشد بدانید که شیرینی محبوب و پر طرفدار لوز بیشتر بر پایۀ نارگیل تهیه می‌شود و اتفاقاً به هیچ عنوان به فر احتیاجی ندارد. لوز انواع و اقسامی دارد که عبارتند از:

  • لوز بادام
  • لوز نارگیل
  • لوز بیدمشک

در واقع انواع متفاوت لوز درست به یک شیوه تهیه می‌شوند با این تفاوت جزئی که طعم هر کدام از آن‌ها با دیگری فرق می‌کند. برای مثال در لوز نارگیل، نارگیل غالب است و در لوز بادام، بادام، همچنین برای تهیۀ لوز بیدمشک از عرق بیدمشک استفاده می‌شود که طعم منحصر به فرد و خاصی به آن می‌بخشد.

سوغات چشم‌نواز و دلبرانه

سوغات یزد علاوه بر انتخاب‌های خوشمزه و دلربا، گزینه‌های زیبا و چشم‌نواز و دلبرانه نیز دارد. بنابراین اگر ترجیح می‌دهید برای عزیزان خود هدیه‌ای به ارمغان ببرید که ماندگار باشد و سال‌های بسیار در بهترین قسمت خانۀ عزیزان شما به خودنمایی بپردازد بهتر است از این دسته از سوغات تحفۀ ارزشمند و چشم‌گیری را انتخاب کنید. ضمن اینکه سوغات این دسته از جملۀ آثار دستی به شمار می‌روند و ارزش معنوی خیلی خاص‌تری نیز خواهند داشت.

  • سفال و سرمیک
  • دارایی بافی
  • ترمه
  • شعربافی
  • شمد
  • چادر شب
  • زیلو

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید