قلعه رودخان ؛ تلاقی طبیعت دل‌نواز و معماری دوران‌ساز(خواندن 12 دقیقه)

قلعه رودخان در استان گیلان
قلعه رودخان در استان گیلان

آیا تا به حال آرزوی قدم‌زدن در بهشت را داشته‌اید؟ آیا رؤیای قدم‌زدن در میان سبزی درخشان و پیوسته، بدون هیچ گسستگی در سبزی را دیده‌اید؟ آیا دوست دارید در واقعیت در این بهشت بی‌نظیر نفس بکشید و قدم بزنید و با عزیزترین عزیزان خود زمان را زندگی کنید! میزبون یک پیشنهاد ویژه و ناب برای سفر شما در نظر گرفته است. میزبون می‌خواهد همراهان و یاران همیشگی خود را به بهشت روی زمین دعوت کند. این بهشت جذاب و رؤیایی در شمال کشور عزیزمان ایران زیبا واقع شده است. برای تجربۀ زندگی در این قطعۀ آسمانی از زمین فقط و فقط کافی است بار سفر ببندید و قدم در راه بگذارید. البته بد نیست پیش از راهی‌شدن، این مقاله را تا انتها بخوانید. چون تمام آنچه ممکن است برای سفر نیاز داشته باشید در متن این مقاله گنجانده شده است.

دیدار از بهشت آسمانی، روی زمین، همراه با میزبون

قلعه رودخان کجاست؟

دژ مستحکم یا قلعۀ رودخان فقط و فقط به اندازۀ ۳۰ کیلومتر از شهر تماشایی فومن فاصله دارد. این قلعۀ سترگ و وسیع در زمینی به وسعت ۲٫۶ هکتار بنا شده است. در منابع تاریخی آمده است که این بنا در زمان حکومت سلجوقیان احداث شده است. این قلعه دیواری قطور و بلند دارد که بلندای آن به ۱۵۰۰ متر می‌رسد و در آغوش خود ۶۵ بارو و برج را پنهان کرده است. قلعه رودخان جذاب و تماشایی در ارتفاعات پوشیده از درختان سبز و گیاهان جنگلی و باطراوت در حوالی شهرستان تحسین‌برانگیز فومن جای گرفته است. حوالی این قلعه با نام روستای رودخان شناخته می‌شود و از میان این روستا و از کنار همین قلعه رودی خروشان در جریان است که در طول تاریخ با نام رخان شهرت داشته است.

گفته می‌شود که در زمان‌های دور، در همان اوایل که قلعه احداث شده بوده است، نام آن را قلعه رخان می‌خوانده‌اند و علت خواندن قلعه با این نام جریان رود رخان از کنار آن بوده است. بعدها رفته رفته، به مرور زمان، همین طور که رود رخان آرام و باطمأنینه از میان روستا و کنار قلعه عبور می‌کرده است نام قلعه نیز از رخان گذشته است و به رودخان تغییر پیدا کرده است.

این قلعۀ ناب، این دژ جان‌فزا، به عنوان بزرگ‌ترین قلعۀ ایران زمین که از جنس آجر ساخته شده است شناخته می‌شود. این قلعه علاوه بر نام رودخان با نام حسامی نیز شهرت دارد و هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران و طبیعت‌دوستان را به خود جذب می‌کند.

بخش‌های مختلف در داخل قلعۀ رودخان

دژ نفوذناپذیر رودخان از دو قسمت مجزا تشکیل شده است. قسمتی که با نام ارگ شناخته می‌شود و در ضلع غربی بنا واقع شده است، دو طبقه دارد و برای همین دو طبقه دوازده ورودی تعبیه شده است. این دو طبقه به طور کامل از آجر ساخته شده‌اند. این قسمت از بنا در قلب خود چشمه و حوض و آب‌انبار و سردخانه و حمام و آبریزگاه و شاه‌نشین و اتاق‌هایی مخصوص زندگی و استراحت دارد. اما اطراف آن را برج و باروهای بلند و محکم در بر گرفته‌اند و بر فراز خود نگهبانانی را داشته‌اند که با چشمانی تیز مثل عقاب از آن بلندی تمام اطراف را می‌پاییده‌اند و اجازۀ ورود هیچ مزاحم و بیگانه‌ای را صادر نمی‌کرده‌اند.

شاید باورش بسیار دشوار باشد اما در قسمت دیگر این بنا، یعنی در ضلع شرقی قلعه، که با نام قورخانه شناخته می‌شود نیز دو طبقۀ دیگر به چشم می‌خورد که تفاوت این دو طبقه با آن دو طبقه که در ضلع غربی بنا وجود داشت از زمین تا به آسمان است. این دو طبقۀ شرقی تعداد زیادی نورگیر و روزنه دارد و به سایر بخش‌های قلعه احاطه دارد. اتفاقاً این قسمت بنا نیز دوازده ورودی به اضافۀ یک درب اضطراری دارد و به حمام و آبریزگاه نیز مجهز است. اما آنچه باورش دشوار به نظر می‌رسد وجود زندان در این قسمت است. به نظر شما زندانی‌بودن در این بهشت دل‌انگیز چه حال و هوایی می‌تواند داشته باشد؟

پ.ن: در گذشته به محل نگهداری از اسلحه‌ها و ادوات و ابزار جنگی قورخانه یا زرّادخانه گفته می‌شده است.

جذابیت‌های سفر به قلعۀ بهشتی رودخان

قلعه رودخان در فضایی متفاوت و منحصر به فرد از زمین واقع شده است. سراسر این پهنه سرشار است از درختان بلندی با شاخ و برگ‌های پر بار و سبز؛ و شاید اغراق نباشد اگر بگویم که در حوالی آن به هیچ وجه خاکی خالی از برگ و سبزه و گیاه نخواهید دید. همچنین شاید غلو نباشد اگر بگویم در این فضای دل‌انگیز زمزمۀ پرستوها و آوای دارکوب‌ها و شاید سایر پرنده‌هایی که به قدر کافی نام و نشان‌شان را نمی‌دانم را خواهید شنید.

در میان این همه سبزی و طراوت دیوارهایی آجری و بلند به اندازۀ ۵۰۰ متر بلندی را که به اندازۀ ۱۵۰۰ متر از سطح زمین را در بر گرفته است، تجسم کنید. این بنا که به حق یکی از شاهکارهای بی‌مثال معماری در قسمت شمالی ایران زمین به شمار می‌رود در کنار طبیعت ناب و بهشتی اطرافش و جوش و خروش رودخانۀ در جریانش قابی چشم‌نواز و دلبرانه ترسیم کرده است که می‌تواند به راحتیِ یک بار نگریستن، هوش را تمام و کمال از سر بِبَرَد و دل را به ابرهای آسمان بسپارد.

رودخانۀ رخون یا رخان از قسمت بالادست قلعه از دل زمین می‌جوشد و بعد آرام و آهسته به سمت پایین سرازیر می‌شود و همین طور که مسیر را طی می‌کند طراوت و شادابی و زندگی را درست مثل نقل عروسی بر سر شاخ و برگ درختان آن حوالی می‌پاشد.

نام قلعه رودخان از همین رودخانه رخون و یا رخان سرچشمه می‌گیرد. به دلیل نزدیکی رودخانه رخون به این قلعه، نام آن به قلعه رودخان معروف شده است. در گذشته به این قلعه، دژ رودگان و یا روگان نیز گفته می‌شده است که این عبارت به معنی دژی در کنار رود است و رفته رفته تبدیل به قلعه رودخان شده است. گفتنی است مردم محلی این منطقه به این بنای تاریخی، قلعه رخون و یا به طور رسمی قلعه رودخون نیز می‌گویند.

یکی دیگر از اسم‌های قلعه رودخان، قلعه هزار پله است. از آن جایی که این قلعه در بین دو قله بنا شده است و این دو قلعه با هم تفاوت ارتفاع بسیاری دارند، تعداد زیادی پله در داخل قلعه ساخته شده است تا بتوان به راحتی به قسمت‌های مختلف آن دسترسی پیدا کرد. این قلعه شگفت‌انگیز و معروف دارای اسامی دیگری چون سکسار، سگسار، حسامی و سگسال نیز است.

این قلعه از قدمتی بسیار طولانی برخوردار است و برخلاف سایر قلعه‌های هم‌دورۀ خودش در مقابل ویرانی و تخریب ایستاده است و با شکوه به زندگی خود ادامه می‌دهد. در این مورد گفته می‌شود که احتمالاً مصالح به کار گرفته شده برای ساخت این بنا از کیفیت بالاتری نسبت به سایر قلعه‌ها بهره داشته‌اند. چون حضور این قلعه در میان جنگل و شرایط خاص آب و هوایی در این منطقه نسبت به بخش‌های گرم و خشک بیشتر تحت تأثیر آسیب قرار می‌گیرند.

اگر بخواهید به قسمت اصلی بنای قلعه رودخان برسید و اگر بخواهید بخش‌های مختلف این بنا را از نزدیک ببینید باید در حدود ۱۰۰۰ پله را پشت سر بگذارید. پله‌هایی که صعود از تک تک آن‌ها زندگی‌بخش است و شاید حتی عبور از هر کدام آن‌ها کار دشواری به نظر برسد؛ و شاید حتی ترجیح دهید که روی هر کدام از آن پله‌ها زمان بیشتری باقی بمانید. اما زیبایی و شکوه پله‌های بالاتر درست مثل جریان مغناطیس شما را چه بخواهید و چه نخواهید به سمت پله‌های بالاتر خواهد کشانید.

این پله‌های دل‌نواز علاوه بر جذابیت غیر قابل وصف طبیعی که دارند بر هر پاگرد خود جذابیت‌های بومی و محلی را نیز افزوده‌اند. به طوری که شما تمام سوغاتی که در نظر دارید را در همین مسیر اسرارآمیز می‌توانید تهیه کنید. محصولات طبیعی و بومی این منطقه که در این مسیر سبز به فروش می‌رسند شامل انواع و اقسام خوراکی‌های محلی و میوه‌های جنگلی و صنایع دستی می‌شود.

پ.ن: به تمام زیبایی‌های دلکشی که توصیف شد شکوه ابرهایی که در حال زمزمه‌کردن در گوش زمین هستند را نیز اضافه کنید. به نظر شما این تابلوی حیرت‌برانگیز زیباترین تصویر عالم نیست؟؟؟

بهترین زمان برای دیدار از قلعۀ رودخان

شهر زیبا و تحسین‌برانگیز فومن و حوالی آن که روستای رودخان و قلعه رودخان را نیز شامل می‌شود از مناطق سرد و مرطوب ایران زمین به شمار می‌روند. به همین دلیل بهتر است احتیاط را در نظر داشته باشید و در فصل‌های سرد سال راهی این دیار نشوید. اما در عوض در فصول گرم سال، یعنی بهار و تابستان سعی کنید هر طور شده بار سفر ببندید و خودتان را به رودخان باشکوه برسانید. چون درست در زمانی که در شهرهای مرکزی ایران زمین و حتی جنوبی، دمای هوا از مرز ۴۰ درجه گذشته است میانگین دمای هوا در این منطقه آرام آرام در حال پیمودن مرز ۲۲ درجه به سر می‌برد. بنابراین تحمل گرمای طاقت‌سوز در فصل گرما در سایر شهرهای ایران زمین به هیچ عنوان کار درستی به نظر نمی‌رسد، آن هم در موقعیتی که امکان حضور در بهشتی به خنکای ۲۲ درجه همراه با نسیمی خوش و مطبوع به راحتی سفر همراه با خانواده باشد.

دیدار از قلعه رودخان در استان گیلان

یکی از جذابیت‌های بی‌مثال سفر، تجربۀ زندگی در مکان‌های متفاوت و منحصر به فرد است. مخصوصاً افرادی که به زندگی عادیِ شهرنشینی عادت کرده‌اند و شاید برای تمام عمر در شهرهای بزرگ زندگی کرده‌اند و تمام زمان خود را صرف کارهای روزمره می‌کنند. و شاید بتوان گفت که تمام ما آدم‌ها طراوتِ طبیعت را از صمیم قلب دوست داریم و حتی برای لحظه‌ای نفس‌کشیدن در میان شاخ و برگ‌های سبز درخت‌های سر به آسمان کشیده لحظه‌شماری می‌کنیم. یکی از سبزترین و زندگی‌بخش‌ترین و با طراوت‌ترین نقاط روی زمین، منطقۀ قرارگرفتن قلعه رودخان در استان گیلان است و بس. اگر مشتاق دیدار این قلعۀ جذاب و احساس‌برانگیز هستید می‌توانید در کمال آرامش و آسایش با اجاره ویلا در فومن دل‌نواز اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای درخشان و زمردین سفر خود به سمت قلعه رودخان حیرت‌برانگیز راهی شوید؛ از این همه سبزی و طراوت لذت ببرید؛ زندگی را زندگی کنید و به یاد داشته باشید که زندگی همین جا و در همین لحظه در جریان است، که زندگی گنجی بزرگ و شایگان است.

میزبون؛ شادترین، شیرین‌ترین، سبزترین و دل‌نوازترین لحظات زندگی را برای شما یاران جان آرزو دارد …

سفر به فومن و دیدار از قلعه رودخان باطراوت به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید