دهسرخ روستایی تماشایی در حوالی شهر مشهد(خواندن 9 دقیقه)

دهسرخ روستایی تماشایی
دهسرخ روستایی تماشایی

در گذشته‌های خیلی دور، یا شاید بهتر باشد بگویم در تمام دوران پرشکوه گذشتۀ ایران زمین، خراسان بزرگ همواره از ارزش و اهمیتی خاص برخوردار بوده است. البته خراسان دیرینه بسیار وسیع‌تر از خراسان‌های سه گانۀ امروزی بوده است. اما اهمیت ویژۀ این منطقه آثاری داشته است که هنوز، همچنان وجود دارند و توجه گردشگران عزیز و مشتاق را به سوی خود جلب می‌کنند. یکی از این یادگارهای دیرینه و تماشایی روستای دهسرخ نام دارد. این روستا که در همسایگی شهر مشهد قرار گرفته است از نظر زمین‌شناختی ارزشمند است چون خاکی سرخ و منحصر به فرد دارد. خاکی که سبب شده است این روستا به رنگ سرخ دیده شود. علاوه بر آن، این روستا از نظر مذهبی نیز ارزشمند شمرده می‌شود چون آن طور که از شواهد و مدارک موجود دریافت می‌شود دهسرخ زیبا آخرین منزل‌گاه یا آخرین قدمگاه امام رضا (ع) بوده است. حضور امام هشتم در این روستا برکت جوشش چشمه‌ای از قلب زمین را به روستا بخشیده است و باعث شده این چشمۀ جوشان از آن زمان تا به امروز و حتی پس از این نیز از زمین بجوشد و طراوت و حیات را از اعماق زمین به سطح زمین برساند. این چشمۀ ناب در روزگار ما با نام چشمۀ زمزم رضوی شناخته می‌شود. اما دهسرخ روستایی تماشایی است از لحاظ تاریخی نیز ارزشمند شمرده می‌شود چون قدمتی هزاران ساله دارد و به اندازۀ عمر خراسان بزرگ جهان را زندگی کرده است. تمام این ویژگی‌های جذاب در کنار هم قرار گرفتند و باعث شدند میزبون روستای دهسرخ را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کند، دهسرخ تاریخی را به گردشگران مشتاق و کنجکاو معرفی کند و از آن بنویسد. برای بیشتر خواندن از این روستای ناب با میزبون همراه باشید.

گشت و گذار در روستای دهسرخ همراه با میزبون

روستای دهسرخ کجاست؟

دهسرخ روستایی تماشایی در جادۀ مشهد به نیشابور واقع شده است. دقیقاً در کیلومتر ۴۵ این جاده به روستای دهسرخ خواهید رسید. در واقع روستای دهسرخ، یکی از روستاهای اطراف شهر ملک‌آباد به شمار می‌رود. به عبارتی دیگر برای واردشدن به روستای دهسرخ لازم است ابتدا وارد شهر ملک‌آباد شوید به میدان اصلی این شهر بروید و سپس از میدان اصلی شهر به اندازۀ ۱۷ کیلومتر در جهت شمال غرب شهر به مسیر خود ادامه دهید. جاده‌ای که باید طی کنید به معنای کامل کلمه یک جادۀ روستایی است. یعنی این جاده عرض کمی دارد و سرشار است از پستی‌ها و همواری‌هایی که انتظار می‌رود جاده‌ای کوهستانی داشته باشد. دهسرخ زیبا روستایی کوهستانی است که در دامنۀ کوه‌های بینالود واقع شده است. بنابراین میزبون خواهشمند است در هنگام رانندگی بسیار مراقب باشید و تمام اصول و قواعد رانندگی را رعایت بفرمائید تا زیباترین سفر را تجربه کنید.

خاکی سرخ در روستای دهسرخ

یکی از ویژگی‌های منحصر به فردی که باعث شده است دهسرخ روستایی تماشایی به شمار رود وجود خاکی سرخ در سراسر این روستای دلبرانه است. ویژگی نابی که شاید تنها در جزایری نظیر هرمز یا قشم مثل و مانندش را دیده باشیم البته بخشی با نام کوهسرخ نیز وجود دارد که از خاکی سرخ بهره دارد. کوهسرخ زیبا و تماشایی نیز در استان خراسان واقع شده است و از توابع کاشمر محسوب می‌شود در مقالۀ بخش کوهسرخ؛ از جاذبه‌های گردشگری کاشمر می‌توانید در مورد این کوه سرخ بیشتر بخوانید.

افراد محلی در مورد سرخ‌بودن خاک در روستای دهسرخ از داستانی مربوط به قتل عام مردم این روستا به دست خوارج در دورۀ هرج و مرج تغییر حکومت از امویان به عباسیان صحبت می‌کنند. به عبارتی دیگر مردم محلی اعتقاد دارند خون ریخته شده بر سطح خاک سبب شده است این خاک پاک به رنگ سرخ تبدیل شود. اما از لحاظ علم زمین‌شناسی وجود مواد معدنی سرخ از قبیل آهن و مس سبب سرخی خاک می‌شود. این خاک بسیار غنی است و سرشار است از مواد معدنی و نمک‌هایی خاص که به خاک رنگ سرخ بخشیده‌اند. شاید این خاک سرخ بتواند گیاهانی متفاوت و منحصر به فرد را در آغوش خود پرورش دهد. گیاهان منحصر به فردی که شاید در سایر خاک‌ها امکان رویش نداشته باشند. بر این اساس شاید اغراق نباشد اگر ادعا کنم که دهسرخ می‌توانید گنجینه‌ای سرخ باشد متعلق به مردم این سرزمین که باید بسیار مراقبش باشیم.

البته در حال حاضر این روستا بسیار مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرد. هر ساله تعداد بسیار زیادی از ایران‌گردان طبیعت‌دوست به قصد زیارت یا سیاحت یا نوشیدن آب متبرک چشمۀ جوشان زمزم رضوی راهی این روستا می‌شوند. اتفاقاً همین استقبال و توجه سبب شده است روستای دهسرخ تماشایی همیشه آمادۀ پذیرایی از مهمانان مهربان خود باشد.

دیرینگی روستای دهسرخ

دهسرخ روستایی تماشایی است که بیش از دو هزار سال از حضورش سپری شده است. این روستای دل‌نواز توانست در ۱۲۰۰ سال پیش از امروز پذیرای قدم‌های امام رضا (ع) باشد. شیخ صدوق در مورد ماجرای ورود ایشان به روستای دهسرخ در سفری که مقصدش توس بوده است و آخرین سفر حضرت محسوب می‌شود اینگونه روایت کرده‌اند:

کاروانیان وارد روستای قریه الحمراء شدند. به آن جناب عرض شد ظهر شده آیا نماز می‌خوانید؟ حضرت از مرکب فرود آمد و فرمود: «آبی برایم بیاورید.» گفتند: «یا ابن رسول‌ا… آبی با ما نیست.» حضرت با دست خویش زمین را بسود، آبی پدید آمد که خود و اصحابش که با او بودند، بدان وضو ساختند و در تخت‌گاهی کنار آن نماز گذاردند.

در حال حاضر همین نقطه به عنوان زیارتگاهی باقی مانده است. این زیارتگاه میزبان اصلی مهمانان روستای دهسرخ به شمار می‌رود چون غیرممکن است گردشگران وارد این روستا بشوند و به سمت زیارتگاه رهسپار نشوند و به زیارت در آن نپردازند. قریة‌الحمراء که در نقل قول ذکر شده است به زبان فارسی به معنای دهسرخ است. این چشمه در آثار دیگری از سفرنامه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است. از آن جمله می‌توانیم به سفرنامۀ ناصرالدین قاجار اشاره کنیم که در آن آمده است: این چشمه، با نام چشمه رضا شناخته می‌شود و هشت زوج ملک را مشروب می‌نماید. آب‌چشمه‌اش زمستان و تابستان گرم است. مردم هر سال در آنجا قربانی‌ها می‌کنند و هر کس مرضی داشته باشد از برکت امام رضا (ع) شفا می‌یابد. رعیتش ۲۰ خانوار و املاکش هشت زوجست.

پ.ن: چشمه‌های معدنی که از دل زمین می‌جوشند حاوی املاحی هستند که می‌توانند راهی برای درمان برخی از بیماری‌ها باشند. در حال حاضر علم آب‌درمانی نیز این عقیده را تأیید می‌کند. همچنین، علاوه بر املاح، گرمای آب جوشان که البته به صورت طبیعی و با دریافت انرژی گرمایی زمین گرم شده است نیز می‌تواند دردهای عضلانی و استخوانی را التیام ببخشد. علاوه بر این، وجود مواد معدنی خاصی که سبب شده خاک این روستا به رنگ سرخ ظاهر شود احتمالاً توانسته خواص نابی را برای آب جوشان از این چشمه به ارمغان بیاورد تا قدرت شفابخشی بیابد.

جاذبه‌های جذاب گردشگری در روستای دهسرخ

همان طور که پیش از این اشاره شد یکی از مهمترین دلایلی که گردشگران مشتاق و کنجکاو را به سمت خود جذب می‌کند چشمۀ زمزم رضوی است. درست در کنار این چشمه قطعه سنگ وسیع و بلندی به چشم می‌خورد. این قطعه سنگ بزرگ و وسیع همان مکانی است که امام رضا (ع) به همراه یاران خود بر فراز آن نماز جماعت به جا آورده‌اند و در حال حاضر با عنوان تخت امام شناخته می‌شود و مردم آن را محلی متبرک می‌دانند و برای زیارت و دعا بر فراز آن قرار می‌ گیرند. البته ناگفته نماند که لوحی تاریخی حضور امام رضا (ع) در این مکان را تأیید می‌کند. بدون شک نمازخواندن بر سطحی که قرن‌ها پیش حضرت امام رضا (ع) بر سطح آن نماز خوانده‌‌اند بسیار باشکوه خواهد بود. علاوه بر این محل تاریخی، مرقد مطهر امام‌زاده سید عبدالعزیز نیز در این روستا قرار دارد. مرقد امامزاده با چشمۀ زمزم تنها به اندازۀ ۳۰۰ متر فاصله دارد. بنابراین زیارت امامزاده یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا به شمار می‌رود که گردشگران پس از زیارت تخت امام و برداشتن آب تبرک چشمه زمزم راهی آن می‌شوند.

دیدار از دهسرخ روستایی تماشایی

یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر، روستاهای تاریخی و منحصر به فرد هستند. گاهی اوقات یا شاید حتی بتوان گفت در بیشتر موارد روستاها نسبت به شهرها از قدمت بیشتری برخوردار هستند. چون ابتدا روستاها وجود داشته‌اند و سپس برخی از روستاها به شهر تبدیل شده‌اند. یا گاهی در کنار روستاهای کهنسال شهرهایی تازه ایجاد شده‌اند. به هر حال حضور در روستاها علاوه بر اهمیت تاریخی و زمین‌شناختی و داستان‌های شنیدنی که ممکن است در پس خود داشته باشند امکان تجربۀ زندگی ساده‌ای که با طبیعت درآمیخته است را ایجاد می‌کند. زندگی نابی که از دغدغه‌های شهرنشینی فاصله گرفته است و طعم شیرین و اصیل زندگی سنتی را یادآور می‌شود. یکی از این روستاهای ناب در حوالی شهر مشهد قرار دارد و با نام دهسرخ شناخته می‌شود. این روستای جذاب و تماشایی در همسایگی شهر مشهد قرار دارد و گردشگران عزیز می‌توانند با اجاره سوئیت در مشهد اقامت داشته باشند و سپس در یکی از روزهای زیبای سفر خود راهی روستای دهسرخ شوند و از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا لذت ببرند، چشمۀ زمزم رضوی را از نزدیک ببینند و ساعاتی لذت‌بخش و دلگشا را در این روستای ناب تجربه کنند.

میزبون گذر زیباترین روزها و جذاب‌ترین لحظات را برای شما یاران جان آرزو دارد …

سفر به مشهد و دهسرخ تماشایی به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید