سوغات شیراز ؛ خوشمزه و چشم‌نواز(خواندن 8 دقیقه)

سوغات شیراز
سوغات شیراز

سوغات شیراز درست مثل خود شهر، زیبا، دلربا و منحصر به فرد هستند. در این شهر عزیز با هر گام که بردارید جلوۀ خاص و متفاوتی از ایران زمین را خواهید دید. نشانه‌هایی که حاکی از گذشتۀ باشکوه این مرز و بوم هستند و قرن‌ها و قرن‌ها پیش را یادآور می‌شوند. همین تفاوت و همین سرگذشت در سوغات ناب و متمایز این شهر اصیل نیز نمایان شده است. سوغاتی که فقط و فقط به همین شهر تماشایی تعلق دارد و درست مثل خود شهر شیرین و خواستنی و تماشایی و زندگی‌بخش است. در ادامۀ این مقاله مختصری در مورد سوغات اصیل شهر راز نوشته شده است. میزبون از همراهان همیشگی خود دعوت می‌کند تا پایان این مقاله همراهش باشند تا به یاری حق در سفر آتی خود به شهر شیراز بتوانند هرچه بهتر و بهتر از بازارها و اقلام مورد فروش آن‌ها بهره ببرند و صد البته بتوانند بهترین سوغات را برای عزیزان خود به ارمغان آورند.

خرید سوغات از شهر شیراز همراه با میزبون

شیرینی‌های خوشمزه

حلوای مخصوص شیرازی

سوغات شیراز در اولین جلوۀ خود به شیرین‌ترین و دلبرانه‌ترین حالت بروز و ظهور پیدا می‌کند. اما یکی از شیرین‌ترین و منحصر به فردترین و خوشمزه‌ترین جلوه‌های این سوغات ناب به صورت حلوای شیرازی نمایان می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است و بعید می‌دانم مثل و مانندش را بتوانیم در سایر شهرهای پهناور ایران زمین پیدا کنیم. شاید جالب باشد بدانید که این حلوای زرد و خاص در رستوران‌ها و معمولاً بعد از صرف کلم‌پلو شیرازی سرو می‌شود. در واقع متأسفانه تنها یاد و خاطره و طعم بی‌مانند این حلوای شکیل را می‌توانید همراه خود به شهر و دیارتان ببرید.

فالوده شیرازی

یکی دیگر از سوغات خوشمزۀ شهر شیراز که بسیار بسیار مشهور است و در اکثر شهرهای عزیز ایران زیبا طرفدار دارد و حتی عرضه می‌شود فالوده شیرازی است. این خوراکی اصیل و خوشمزه نیز قابل حمل و نقل و انتقال به شهر و دیار دیگر نیست اما به قدر معروف است که در شهرهای زیادی مثل و مانندش تهیه می‌شود و به فروش می‌رسد.

بادام سوخته

اما یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه که می‌توانیم واقعاً به عنوان سوغات شیراز زیبا معرفی کنیم چون کاملاً قابل حمل و نقل و انتقال است و اتفاقاً بسته‌بندی مناسبی برای سوغات بردن دارد با نام بادام سوخته شناخته می‌شود. در ساخت این خوراکی خوشمزه بادام را با محلول آب و شکر و گلاب و هل حرارت می‌دهند تا زمانی که آب به طور کامل تبخیر شود و شکر به صورت بلور در آید. این شیرینی خاص و خوشمزه که خیلی شبیه به آبنبات است و با چای بسیار دلبرانه است در دو نوع ساده و کنجدی تهیه می‌شود.

کلوچه شیرازی

کلوچه‌های شیرازی با کلوچه‌هایی که در شمال کشور عزیزمان رایج هستند تفاوت بسیار دارند. این کلوچه‌ها در ظاهر بیشتر شبیه به نان برنجی‌های کرمانشاهی هستند. اما تفاوت‌های ظریفی با هم دارند که باعث می‌شود در نوع خودشان بی‌نظیر و منحصر به فرد باشند. اتفاقاً همین تفاوت و تمایز است که سبب می‌شود یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سوغات به شمار روند و بتوانند به بهترین شکل ممکن حال و هوای شهر راز را به عزیزترین عزیزان شما منتقل کنند. این کلوچه‌ها نیز از بسته‌بندی مناسبی برای حمل و نقل و انتقال برخوردار هستند.

یوخه، مخصوص شیراز

نوع دیگری از سوغات شیراز که تفاوت قابل ملاحظه‌ای با سایر شیرینی‌های رایج در سایر شهرهای ایران زمین دارد با نام یوخه شناخته می‌شود. این شیرینی جذاب و خوش‌خور از لایه‌های باریکی از خمیری مخصوص تشکیل شده که روی آن با پودر قند و دارچین و در مواردی پودر پسته پاشیده می‌شود. یوخه از شیرینی اندکی برخوردار است و به همین دلیل افراد زیادی به آن تمایل نشان می‌دهند. شما هم اگر دوست دارید سوغاتی ناب همراه خود به ارمغان ببرید می‌توانید بسته‌های جذاب یوخه را انتخاب کنید.

مسقطی شیرازی

یکی از انواع شیرینی‌های ملی کشور عزیزمان ایران زیبا که در شهرهای بسیاری شناخته شده است و از محبوبیت قابل توجهی هم بهره دارد با نام مسقطی شهرت دارد. این شیرینی سنتی تنها مختص به شهر راز نیست. اما در شهر شیراز هم با تبحّر خاصی طبخ می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که این شیرینی که نه تنها شهرتی ملی بلکه جهانی دارد بسیار ساده است و تنها از ترکیبات نشاسته و شکر و زعفران تهیه می‌شود. البته انواع و اقسام مسقطی‌ها در نوع تزئینات و مغزهای به کار رفته در آن با هم فرق دارند. به صورتی که در برخی از انواع آن مغزهایی از قبیل پسته و بادام استفاده می‌شود و در برخی دیگر گلپر یا سایر ترکیبات اینچنینی.

عرقیجات مفید

هر زمان مسافر شهر راز بودید آگاه باشید که حتماً و حتماً به سراغ عرقیجات منحصر به فرد تولید شده در این خطّۀ ناب ایران زمین نیز بروید. در واقع می‌توان ادعا کرد که یکی دیگر از مظاهر ارزشمند سوغات شیراز دقیقاً به صورت عرقیجات نمود پیدا می‌کند. عرقیجاتی که به عنوان سوغات شهر راز از آن‌ها یا د می‌شود از گل‌هایی تهیه می‌شوند که در همین خاک پرورش پیدا می‌کنند، می‌رویند، به ثمر می‌رسند و بعد در اثر زحمات مردم پرتوان همین خطّه به صورت عرقیجات مقید و کاربردی تولید و عرضه می‌شوند. انواع عرقیجات رایج در شهر شیراز عبارتند از:

  • گلاب: که از گل‌های محمدی گرفته می‌شود و عطرش آذین‌بخش تمام محافل اصیل ایرانی است.
  • عرق بیدمشک: که از گل‌های منحصر به فرد خطّۀ شیراز به شمار می‌رود.
  • عرق نسترن: که از گل‌های سفید نسترن تهیه می‌شود.
  • عرق بهار نارنج: که عطر گل‌های آن غوغا به پا می‌کند و عصاره‌اش با عنوان عرق بهار نارنج ماندگاری عطر آن را اثبات می‌کند.
  • آبلیمو: که از لیموهای تازه و خوش‌عطر حوالی شهر جهرم شیراز تولید می‌شود و در نوع خود بی‌نظیر است.

صنایع دستی بی‌نظیر

سوغات شیراز علاوه بر دستۀ شیرینی‌های منحصر به فرد و خوشمزه و عرقیجات مفید به صورت صنایع دستی چشم‌نواز نیز جلوه‌گر می‌شوند. البته ایرانیان عزیز با صنایع دستی رایج در شهر شیراز در سایر شهرهای ایران زمین نیز آشنا هستند. در واقع شاید بهتر باشد گفته شود که این صنایع دستی ناب میراث ملی مردمان ایران باشکوه به شمار می‌روند. میراثی اصیل که از گذشته‌های بسیار دور رواج داشته است و در هیچ یک از دوران پر فراز و فرود تاریخی هم به باد فراموشی سپرده نشده است. این سوغات چشم‌نواز که نه تنها چشم‌ها بلکه قلب‌ها را مسحور خودش می‌کند عبارتند از:

  • خاتم‌های منحصر به فرد: که از کنار هم قرار گرفتن تکه‌های کوچک، ظریف و رنگارنگ چوب تشکیل می‌شود. مظاهر هنر ملی و ارزشمند خاتم‌کاری به صورت جعبه‌های کوچک مخصوص جواهر یا قلم‌های خطاطی، یا حتی جا قلمی یا صفحه‌های بازی شطرنج بروز پیدا می‌کند.
  • منبّت‌های چشم‌نواز: منبّت هنری است که از حرکات ظریف دست که با وارد شدن ضرباتی دقیق و ظریف بر پهنۀ چوب وارد می‌شود شکل می‌گیرد. آثار منبّت‌کاری بیشتر برای قاب‌ها یا تابلوهای نفیس کاربرد دارد.
  • قلم‌زنی‌های ناب: که نوع دیگری از حکاکی هنرمندانه تلقی می‌شود و این بار حرکات دقیق و همراه با ظرافت دست بر پهنۀ فلزاتی از قبیل مس یا نقره یا طلا شکل می‌گیرد. شاید جالب باشد بدانید که از مظاهر هنر اصیل قلم‌زنی برای تولید قندان، گلدان و ظروفی از این قبیل استفاده می‌شود.

تمام هنرهای دستی یاد شده که در دستۀ صنایع دستی اصیل و سنتی ایران زمین قرار می‌گیرند از نوعی ظرافت خاص برخوردار هستند. در تمام این آثار تصاویری ظریف را خواهید دید که از ماجرایی عمیق و پرماجرا حکایت می‌کنند. در اکثر این مظاهر گل‌ها و صورت‌ها و گیسوان و پرندگان و سایر نقوش در هم تنیده‌اند و تصویری پیچیده خلق کرده‌اند. در واقع غلو نخواهد بود اگر ادعا کنیم که هر یک از این آثار می‌توانند نگاه‌های کنجکاو و ماجراجو را ساعت‌ها و ساعت‌ها به خود جذب کنند و هر لحظه از داستانی تازه و پرکشش حکایت کنند. شاید به همین دلیل باشد که در موارد بسیاری گردشگران عزیز ترجیح می‌دهند در سفر به شهر راز از این آثار برجسته و ارزشمند به عنوان سوغات شیراز تهیه کنند و همراه خود به شهر و دیارشان ببرند. شاید چون احساس می‌کنند تمام ماجراهای رازورزانۀ این شهر عزیز در همین مینیاتورهای اسرارآمیز پنهان شده است و شاید احساس می‌کنند که این تصاویر ظریف می‌تواند به خوبی و گویایی خاطرات ماجرای سفرشان را در خود حفظ کند.

شیراز شهر یادگارها

سوغات شیراز شاید بهترین بهانه برای برقراری عاطفه میان دوستان و عزیزان و اعضای خانواده باشد. این سوغات اصیل که هم از نوع شیرینش هست و هم از نوع چشم‌نواز و هم از نوع مفید، می‌تواند به زیبایی و به طور کامل عشق و شور و لطف و مهربانی را بین قلب‌ها بیدار کند. قلب‌هایی که گاهی شاید فراموش می‌کنند چقدر عزیز هستند یا چقدر نیاز دارند که مورد توجه و عشق و علاقۀ دیگر هم‌نوعان خود قرار بگیرند. به همین دلیل میزبون پیشنهاد می‌کند در سفر خود به شهر شیراز بعد از اینکه در کوچه‌ها و بازارهای مختلف قدم زدید و از لحظات شگفت‌انگیز جاری در شهر راز لذت بردید اندکی هم به فکر عزیزان خود باشید و با یکی از مظاهر هنر و تمدن اصیل ایرانی که در شهر شیراز تولید می‌شود و در معرض فروش قرار می‌گیرد مهر خودتان را به عزیزان خود اثبات یا بهتر بگویم یادآوری کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید