روستای لزور بزرگ‌ترین روستای تهران(خواندن 10 دقیقه)

روستای لزور - تهران
روستای لزور - تهران

شاید اگر بدون اطلاعات از موقعیت جغرافیایی به روستای لزور بروید، هرگز تصور نکنید که این روستا در استان تهران قرار دارد. لزور بیشتر شبیه روستاهای استان‌های شمالی کشور است. اما در حقیقت بزرگ‌ترین روستای تهران و از توابع شهرستان فیروزکوه به شمار می‌رود. بیایید به همراه میزبون سری به این روستای همیشه بهار بزنیم. (اجاره سوئیت در تهران)

روستای لزور کجاست؟

رشته کوه‌های البرز نعمت بزرگی برای مناطق اطراف خود محسوب می‌شوند. چون این مناطق، زیبایی و خوش آب و هوایی خود را مدیون کوهستان‌های البرز و مراتع جان گرفته از این اقلیم می‌باشند. روستای لزور یکی از آن بخش‌هایی است که به یُمن هم‌نشینی با البرز بزرگ تبدیل به مکانی بسیار زیبا و خوش آب و هوا شده است. این روستا در شش ماهه اول سال هوایی بهاری دارد و نسیم و خنکای بهار را به تابستان نیز منتقل می‌کند. به همین دلیل است که تابستان‌های لزور بسیار شلوغ و پر گردشگر است.

لزور با شهر تهران حدود ۱۶۵ کیلومتر فاصله دارد و در دهستان قزقانچای واقع شده است. این روستای بکر و چشم‌نواز در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. مردم روستای لزور به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند و تولید محصولاتی چون گندم، جو، سیب‌زمینی، گیلاس، گلابی، آلبالو و… را بر عهده دارند. این مردم به گویش لزوری که از گویش‌های مازندرانی است، صحبت می‌کنند. این روستا از سمت شمال با دو روستای برزنه و نشل در شهرستان بابل هم‌جوار است. روزگاری که سفرها با چهارپایان ممکن بود، لزور بر سر راه مسافران شمال به تهران قرار داشت و یکی از اصلی‌ترین مسیرهای شمال کشور به حساب می‌آمد. اما در حال حاضر این راه فقط محل رفت و آمد کوهنوردان و گردشگران پیاده است.

گفتنی است روستای لزور یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپ زدن در فصل تابستان است زیرا آب و هوای این منطقه در این فصل از سال خنک بوده و می‌تواند تجربه‌ای دوست داشتنی از گذراندن روزهای گرم در محیطی با آب و هوای خنک را برای گردشگران به ارمغان بیاورد. برای کمپ زدن و شب‌مانی در این منطقه نیاز به یک چادر و یک کیسه خواب گرم خواهید داشت زیرا در شب هنگام هوای لزور سرد می‌شود. همچنین لازم است همراه با خود لباس‌های لایه‌ای مناسب برای آب و هوای سرد را به همراه داشته باشید. در صورتی که علاقه به بازدید از آسمان پرستاره در شب دارید، کمپ زدن در کنار دریاچه لزور را انتخاب کنید. در هنگام شب آسمان این منطقه پر از ستاره می‌شود و جلوه‌ای بی نظیر را به پیش چشمان مسافران به تصویر می‌کشد. به دلیل صاف بودن هوا و نبود آلودگی، در کنار ستارگان، کهکشان راه شیری نیز به وضوح قابل مشاهده است. حتی با مشاهده چند دقیقه‌ای به آسمان در شب می‌توانید شهاب سنگ‌ها را نیز مشاهده کنید.

پ.ن: به طور کلی می‌توان ادعا کرد که یکی از زیباترین و آرام‌بخش‌ترین مقاصد سفر روستای ناب لزور است. مخصوصاً برای گردشگرانی که ساکن شهر بزرگ تهران هستند و شاید به دلیل مشغله‌های روزانه و وظایف شغلی فرصت کافی برای سفر به شهرهای شمالی و سایر استان‌های خوش آب و هوای ایران زمین نداشته باشند، وجود روستای لزور نعمتی منحصر به فرد و پایگاهی آرامش بخش به شمار می‌رود. چون حتی افراد پرمشغله می‌توانند برای یک یا دو روز هم که شده روی تمام وظایف روزمره خط بطلان بکشند و به آغوش طبیعت پناه ببرند. میزبون به تمامی همراهان مهربان و همیشگی خود پیشنهاد می‌کند که تحت هر شرایطی از فرصت‌های مناسب برای تفریح و گردش و مخصوصاً طبیعت‌گردی غافل نباشند و فراموش نکنند که روح همۀ ما به آرامش طبیعت و چشم همۀ ما به سرسبزی و طراوت طبیعت و گوش ما به شنیدن آوای دل‌نواز آواز پرنده‌ها و خروش آبشارها محتاج است.

جاهای دیدنی روستای لزور

زیبایی‌های روستای لزور
زیبایی‌های روستای لزور

این روستای بهاری بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان را به تماشای زیبایی‌های دل‌پذیر خود دعوت می‌کند. خیلی‌ها به این روستا می‌روند تا هفته را با یک پیاده‌روی فرح‌بخش در طبیعت به پایان برسانند. رودخانه‌ همیشه جوشان لزور به نام فرح‌رود منبع تأمین آب روستا می‌باشد و در عین حال چشمه‌های کهریز و معجز نیز در تأمین آب نقش دارند. مسیر رودخانه فرح‌رود یکی از خوش‌نماترین مناظر روستای لزور است.

پ.ن اول: گاهی وقت‌ها تمام آنچه که به آن نیاز داریم یک پهنۀ وسیع پوشیده از سبزه‌های سبز است و هوایی لطیف و معطر و رودخانه‌ای رام و مطیع که با طمأنینه حرکت می‌کند و جریان با شکوهش یادآور حس آرامش و آسایش است. گاهی وقت‌ها نیاز داریم که تنها باشیم؛ جدا از تمام دغدغه‌ها، فقط خودمان باشیم و اعضای خانوادۀ‌مان. آن وقت همه در کنار هم روی پهنۀ فرش سبزرنگ چمن بنشینیم و چشم بدوزیم به آبی پاک و زلال و به یاد بیاوریم که چقدر دنیا زیبا است، که چقدر زندگی زیبا است و اینکه چقدر بودن ما آدم‌ها در کنار هم زیبا است. بعد یک قلم جادویی در دست بگیریم و با استفاده از آن روی تمام کدورت‌هایی که ممکن است در هر زاویه از چهار گوشۀ ذهن‌مان جا خوش کرده باشند خط بکشیم. برای عشق‌ورزیدن به هستی، همۀ ما همیشه به این خلوت ناب با طبیعت احتیاج خواهیم داشت.

پ.ن دوم: زندگی شهری و دوری از طبیعت در طول دوران بلند زیستن بر پهنۀ کرۀ زمین مضراتی هم داشته است. یکی از این مضرات عدیده، فراموشی هنر عمیق و ظریف عشق‌ورزیدن بوده است. ما فراموش کرده‌ایم چگونه عشق بورزیم چون فراموش کرده‌ایم که هر روز صبح پس از بازکردن چشم‌ها از خواب شبانه به آبی بی‌کران آسمان نگاه بیندازیم و به خورشید درخشان سلام کنیم و به شاخ و برگ‌های سبز درختان سخاوتمند صبح‌بخیر بگوییم. ما عادت کرده‌ایم از ابتدای روز درگیر مشغله‌های ریز و درشت زندگی شهری و مدرن باشیم و شب هنگام و البته بسیار دیر هنگام با مغزی سرشار از ترس‌ها و نگرانی‌ها واضطراب‌ها برای فردایی دوباره به رخت‌خواب برویم و شیرینی عشق را به کل فراموش کنیم و تمام شب را تا سپیدۀ صبح کابوس ببینیم تازه اگر خواب بتواند مهمان چشم‌های ما شود. پس شاید بهتر باشد اندکی بیشتر برای قلب، روح، روان و حتی مغز خودمان ارزش قائل باشیم و زمان بیشتری را برای این عطایای ارزشمند در نظر بگیریم و قبول کنیم که روح ما نیز به نوازش طبیعت محتاج است و این نیاز همچون نیاز به آب و غذا اهمیت به سزایی در کیفیت زندگی ما و چگونه زیستن‌مان دارد. یکی از مناطقی که می‌تواند نوازشگری مهم و تأثیرگذار برای قلب و روح ما باشد همین روستای لزور است که از برکت همسایگی با رشته کوه‌های البرز و بهره‌مندی از نسیم خوش مازندرانی جلابخش روح و نوازشگر قلب شده است.

از جاهای دیدنی روستای لزور می‌توان به امام‌زاده خوش‌نام، لاسک، قله بوم، قله میشینه مرگ، چشمه معجز، تنگه واشی و سد سیاه‌رود اشاره کرد.

امام‌زاده خوش‌نام

رسیدن به این امام‌زاده از دو راه امکان‌پذیر است. به کمک مردم محلی می‌توانید به راحتی هر دو مسیر را پیدا کنید. فرقی نمی‌کند کدام مسیر را انتخاب کنید. هر کدام که برگزیده شما باشند مملوء از مناظر بکر و سحرانگیز هستند. یکی از مسیرها از میان دره و در امتداد رودخانه عبور می‌کند و از یک مسیر کم عرض در بین باغ‌ها و مناظر سرسبز می‌گذرد و مسیر دیگر در جاده لاسک در بالای دره قرار دارد . هر دو مسیر پیاده‌روی بین پانزده تا بیست دقیقه تا امام‌زاده فاصله دارند. در کنار امام‌زاده چشمه‌ای وجود دارد که آب گوارا و خنکی از دل آن می‌جوشد. اکثر گردشگران نوشیدن این آب گوارا را از دست نمی‌دهند. از امام‌زاده به سمت بالا که بروید به آبشاری کوچک اما بسیار دل‌نشین بر خواهید خورد. بیشتر طبیعت‌گردان در کنار این آبشار توقف می‌کنند و لحظاتی را در آن‌جا استراحت کرده و از مناظرش لذت می‌برند. 

منطقه لاسک

برای رفتن به لاسک از امام‌زاده خوش‌نام که حرکت کنید می‌توانید از مسیر پاکوب روبروی امام‌زاده راه خود را آغاز نمایید. از این مسیر باید به سمت جنوب راه بیفتید تا به جاده برسید. اگر در روستای لزور هستید و می‌خواهید مستقیم به لاسک بروید بهترین راه این است که در انتهای خیابان مخابرات روستا وارد جاده خاکی شوید. سپس سربالایی را به سمت شمال غربی طی کنید. در ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا به جاده اصلی منطقه لاسک خواهید رسید. با ۴۵ دقیقه پیاده‌روی به منطقه لاسک و آغاز تنگه فرح‌رود می‌رسید.

مسیر لاسک جاده‌ای خاکی است و امکان این‌که شما با خودرو آن را طی کنید نیز وجود دارد. مسئله این است که در اکثر مواقع گردشگران دوست دارند این مسیر را پیاده طی کنند تا توسط درختان سپیدار جاده احاطه شوند و جان خود را به زیبایی باغ‌های میوه و مراتع سرسبز بسپارند. عمق سینه خویش را از هوای پاک و نشاط‌‌آور کوهستان پر کنند و نگاه تشنه خود را سرشار از زیبایی‌های این تابلوی طبیعی پروردگار نمایند. در این مسیر هر چه بیشتر به سمت بالا بروید دنیای جدیدتری پیش چشمان‌تان رؤیت می‌شود. در بالای جاده به تنگه فرح‌رود می‌رسید که رودخانه فرح‌رود در دل آن جوشان است. سرتان را بچرخانید و به منظره روبرو نگاه کنید. فکر می‌کنید چه چیزی در انتظار چشمان‌تان است؟ بله! نمایی از مزارع سرسبز روستا که میوه‌های قرمز و زرد و نارنجی به مانند نگینی در دل سرسبزی‌ها می‌درخشند. رودخانه‌ای که با عجله مسیرش را طی می‌کند و به سمت پایین می‌رود تا زیبایی‌های این تصویر را تکامل بخشد. درختان سپیدار سر به فلک کشیده و کوه‌های استوار که در دو سوی تصویر قد برافراشته‌اند. انتهای تصویر نمای کاملی از روستای لزور را مشاهده می‌کنید که امکان وصف زیبایی‌هایش از این بالا غیر ممکن است.

باید توجه داشته باشید که پا نهادن در این مسیر برای هر کسی امکان‌پذیر نیست و باید با آگاهی‌های قبلی این پیاده‌روی را آغاز نمایید. شاید بهتر باشد مهارت‌های ابتدایی کوهنوردی را آموخته باشید.

چشمه معجز و سد و دریاچه سیاه‌رود

جاذبه‌های لزور
جاذبه‌های لزور

در ادامه مسیر مذکور و در بالاتر از این‌جا که نشسته‌اید و به لزور نگاه می‌کنید، پس از سپری کردن چند کیلومتر چشمه معجز را خواهید دید. این چشمه اصلی‌ترین سرچشمه فرح‌رود است. بالاتر از معجز هم سد و دریاچه سیاه‌رود منتظر شماست. دریاچه سیاه‌رود نیز یکی از تأمین‌کننده‌های فرح‌رود می‌باشد.

قله میشینه مرگ

روستای لزور مبدأ صعود به دو قله میشینه مرگ و بوم است. کوهنوردانی که قصد صعود به این قله‌ها را دارند ابتدا خود را به لزور می‌رسانند. قله میشینه مرگ مرتفع‌ترین قله رشته کوه‌های البرز است. ارتفاع این قله ۴۳۰۰ متر می‌باشد. صعود به این قله مساوی است با گذشتن از دل جایی شبیه بهشت. تیر و مرداد مناسب‌ترین زمان برای صعود به قله میشینه مرگ است.

چگونه به روستای لزور برویم؟

از تهران وارد جاده فیروزکوه می‌شوید. ده کیلومتر قبل از فیروزکوه بعد از گذشتن از پمپ بنزین نمرود، در سمت چپ جاده وارد سه راهی لاسم شده و به سمت شمال، بخش ارجمند می‌روید. با طی مسافتی حدود ۲۶ کیلومتر وارد بخش ارجمند شده و پس از آن با طی حدود ۱۳ کیلومتر به روستای لزور خواهید رسید.

بهترین زمان سفر به روستای لزور

با توجه به هوای همیشه بهار این روستا، بهترین زمان سفر به لزور تابستان است. زیرا از هوای گرم و طاقت‌فرسای تابستانی، وارد آب و هوایی بهاری می‌شوید که عطر میوه‌ها و مراتع را به همراه خنکای نسیمی دل‌انگیز بر تن و جان شما می‌نشاند.

اجاره ویلا در کردان

اجاره سوئیت در کیش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید