جاذبه‌های گردشگری اصفهان همراه با عکس و توضیحات(خواندن 32 دقیقه)

جاهای دیدنی اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان

ایران زیبا قلبی دارد که زمزمۀ زیبایی و وصف شگفتی‌های شگرفش در گوش تمام عالم پیچیده است. ایران زیبا شهرهای بسیاری دارد اما گردشگران خارجی در اولین سفر خود به ایران زمین به طور مستقیم بدون شک و تردید راهی قلب این سرزمین می‌شوند. این قلب پرشگفتی که قرن‌ها و قرن‌هاست به شکر خداوند منّان آرام و منظم می‌تپد و حیات تاریخی و فرهنگی را به سراسر ایران زیبا جاری می‌سازد شهر ناب و تماشایی اصفهان است. مجلۀ گردشگری میزبون در سفرهای دنباله‌دار و سریالی خود این بار عزم سفر به دیار اصفهان را دارد. شهری که پر است سرتاسرش از زیبایی و ظرافت و لطافت و هنر و زندگی. شما یاران همیشگی و همدمان جان هم مثل همیشه همراه و هم‌قدم میزبون باشید. در این سیر و سیاحت قرار است از زیباترین‌ها و مهمترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان دیدن کنیم و به این واسطه به تاریخ و ایران و ایرانی ادای احترام کنیم.

گشت و گذار در گوشه گوشۀ اصفهان همراه با میزبون

اندکی بیشتر در مورد شهر اصفهان …

شهر اصفهان در دورۀ تاریخی صفویه به عنوان پایتخت ایران زمین انتخاب شد. علاوه بر صفویان چند حکومت دیگر نیز در طول تاریخ شهر اصفهان را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده‌اند، اما آنچه از شواهد امر پیداست بیشترین آثار تاریخی به جا مانده از تاریخ در این شهر، به دوران صفویان تعلق دارند.

البته مردم شهر اصفهان از هنر و قریحه‌ای ذاتی برخوردار هستند و زیبایی‌های بی‌مثال این شهر تنها در انحصار طبقۀ خاص حکام و فقط حکومت صفویان نخواهد بود. در هر قدمی که در کوچه‌ها و خیابان‌ها و بازارهای اصفهان بردارید بدون شک هزار هزار زیبایی و شکوه را خواهید دید. صنایع دستی در قلب ایران زمین بیش از سایر شهرهای دیگر به چشم می‌خورد. منبت‌ها و معرق‌ها و سایر هنرهای اصیل ایرانی در این شهر به وفور دیده می‌شود که هر کدام در زیبایی و جلا و جذابیت منحصر به فرد هستند. اگر مشتاق هستید بیشتر در مورد شهر اصفهان بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

نصف جهان، شهر شیخ بهایی، اصفهان باشکوه

مهمترین جاذبه‌های گردشگری در شهر اصفهان

شهر تاریخی اصفهان کوله‌باری ارزشمند از تاریخ را بر پشت خود نهاده است و حالا سال‌های سال است که این کوله‌بار ارزنده را بر دوش خود حمل می‌کند. شهر اصفهان داستان‌هایی ناب و به یاد ماندنی را نه اینکه شنیده باشد با چشم دیده است.

شهر اصفهان خوش دارد بر بلندایی نه خیلی بلند روی دو پا بنشیند و از آنچه دیده است روایت کند. حسی شبیه احساس لطیف مادربزرگ‌ها، که سال‌هایی بسیار را از سر گذرانده‌اند و حالا تنها چیزی که از دنیا می‌خواهند دو تا گوش مشتاق است که دل بدهد به لب‌هایی که به قدر تمام عمر حرف دارند برای گفتن. البته با این تفاوت که اصفهان تنها هفتاد یا هشتاد سال حرف برای گفتن ندارد. این شهر بی‌مثال به قدر ۷۰۰ یا ۸۰۰ سال در اوج‌بودن حرف در سینه دارد.

در سفر به شهر اصفهان در هر یک از جاذبه‌های گردشگری اصفهان، اصفهان را خواهید دید که با چوب‌دستی ساده و بلند، با موهایی درویشانه و سفید، با عبایی کرم رنگ و نخ‌نما گوشه‌ای نشسته است و دارد قصه‌ای از قصه‌های نابش را روایت می‌کند. در این قسمت میزبون به قدر استطاعت خود از جاهای دیدنی این شهر دل‌انگیز می‌نویسد. امیدوارم تک تک آن‌ها را ببینید.

میدان نقش جهان در شهر اصفهان

یکی از جذاب‌ترین، تماشایی‌ترین و البته مهمترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان با نام میدان نقش جهان شناخته می‌شود. میدان نقش جهان گذشته از جذابی‌های ناب و خاص گردشگری از مهمترین میدان‌ها شهر اصفهان نیز به شمار می‌رود. در واقع مهرمترین رخ‌دادهای شهر اصفهان در همین میدان نقش جهان برگزار می‌شود. میدان نقش جهان در اطراف خود چهار ضلع دارد. در هر یک از اضلاع میدان نقش جهان یکی از جاهای دیدنی این شهر دل‌نواز به جلوه‌گری می‌پردازد. این ۴ جاذبۀ ناب گردشگری عبارتند از:

مسجد شیخ لطف الله

مسجد تاریخی شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان جای گرفته است. این مسجد جذاب و تماشایی نه تنها یکی از شاهکارهای معماری بلکه یکی از شاهکارهای کاشی‌کاری نیز به شمار می‌رود. این مسجد به دستان توانمند استاد هنرمند محمدرضا اصفهانی بنا شده است.مسجد شیخ لطف الله مسجد اختصاصی خاندان صفوی بوده است. خانوادۀ شاه عباس دوم در عمارت عالی قاپو زندگی می‌کرده‌اند و برای ادای نماز و خواندن دعا از طریق راهی زیرزمینی به مسجد شیخ لطف الله وارد می‌شده‌اند.

عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو در میدان نقش جهان و درست در مقابل مسجد شیخ لطف الله قرار دارد. این عمارت چشم‌نواز محل زندگی خانوادۀ شاه عباس دوم صفوی بوده است. عمارت عالی قاپو در عرض شش سال یعنی از سال ۹۷۱ تا سال ۹۷۷ بنا شده است.

سر در قیصریه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان که در یکی دیگر از اضلاع میدان نقش جهان جا خوش کرده است، با نام سر در قیصریه شناخته می‌شود. سر در قیصریه سر دری است پر نقش و نگار و سرشار از نگاره‌های مینیاتوری که در ابتدای بازار بزرگ و تاریخی قیصریه قرار گرفته است. در بازار قیصریه شاهد انواع و اقسام صنایع دستی ناب و منحصر به فرد شهر اصفهان خواهید بود. در ضمن انتهای بازار قیصریه به یکی دیگر از جاذبه‌های جذاب شهر اصفهان به نام بازار چیت‌سازها و بعد از آن بازار دارالشفا ختم می‌شود.

مسجد امام یا مسجد جامع شهر اصفهان

مسجد امام یا مسجد جامع شهر اصفهان در میدان نقش جهان و درست در مقابل بازار قیصریه واقع شده است. این مسجد باشکوه و مزین و مرصع نیز در قرن یازدهم هجری قمری ساخته شده است و از یادگارهای دوران صفویه به شمار می‌رود. همچنین لازم است اشاره کنم که مسجد امام در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ با شمارۀ ثبت ۱۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اگر مایل هستید در مورد میدان نقش جهان و چهار بنای تاریخی، جذاب و تماشایی آن بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

میدان نقش جهان و جاهای دیدنی اصفهان

پل خواجو در شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان که از ساخته‌های دوران شاه عباس دوم است با نام پل خواجو شناخته می‌شود. شهرت این بنا عالم را فرا گرفته است و امکان ندارد ایران‌گردی به اصفهان زیبا سفر کند و پل خواجو را نبیند. گفته می‌شود پل خواجو درست به مثال یک سد عمل می‌کرده است و کنترل جریان آب زاینده رود چه در گذشته و دوران صفویان و چه در حال حاضر به عهدۀ این تاج متقارن و شکیل بوده و هست. در واقع در معماری بی‌نظیر دورۀ صفوی زیبایی و کارآیی در کنار هم قرار گرفته‌اند و شاهکار خلق کرده‌اند. پل خواجو در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی و تاریخی به ثبت رسید.  

سی و سه پل در شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان که به نوعی نماد این شهر تاریخی نیز به شمار می‌رود با نام سی و سه پل شناخته می‌شود. در واقع بهتر است بگویم که یکی از مهمترین جاذبه‌های تماشایی در شهر اصفهان سی و سه پل است. این پل قدرت جذب خارق‌العاده‌ای دارد که با اتکای بر آن می‌تواند گردشگران خارجی را از دورترین نقاط جهان به شهر تاریخی اصفهان جذب کند. اما افسوس و صد افسوس که این پل ارزشمند روح لطیفش را، زاینده رود جاری و روانش را، از دست داده است و به افسردگی مبتلا گشته است. این افسردگی خانمان‌برانداز است چون آرام آرام و به تدریج دارد جسم جذاب و دلکش سی و سه پل نازنین را از بین می‌برد و نه تنها زیبایی و شکوهش را به تاراج برده است بلکه سلامت و استقامت این پل تاریخی و محبوب دیرینه را در معرض خطر قرار داده است. با این حال باز هم سی و سه پل جذاب و محبوب است. و باز هم گردشگران خارجی را از اقصا نقاط ایران زمین به خود جذب می‌کند. اما متأسفانه در تمام این دیدارهای مشتاقانه، آوای آه و افسوس گردشگران عزیز از تماشای اضمحلال و مرگ تدریجی آن به گوش می‌رسد. ای کاش بیشتر مراقب این همه زیبایی و شکوه باشیم. ای کاش بیشتر قدردان تاریخ غنی و میراث ارزندۀ ایرانی باشیم؛ و ای کاش بیشتر به سی و سه پل نازنین سر بزنیم.

سی و سه پل، این بنای جذاب و دلکش تاریخی، یادگار دورۀ صفوی است و در حال حاضر بیش از چند قرن زندگی را با تمام پستی‌ها و بلندی‌هایش، با تمام خوشی‌ها و ناخوشی‌هایش، با تمام رویدادهای طبیعی و مردمی‌اش زیسته است. این پل جذاب و تماشایی به دستور شاه عباس و به دستان توانمند الله‌وردی‌خان پایه‌گذاری شد. شاید در همان ابتدای احداث پل نیز این آگاهی وجود داشت که قرار است سی و سه پل به نمادی جذاب و دلکش و ارزشمند برای شهر اصفهان تبدیل شود. در عصر حاضر نیز بناهایی به نیت ماندگارشدن ساخته می‌شوند. بناهایی که با چنین قصد و نیتی پایه‌گذاری می‌شوند بیش از سایر بناها مورد توجه قرار می‌گیرند و بدون شک دقت و ظرافت بیشتری را نیاز دارند چون قرار است برای قرن‌ها توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند و همین جاست که معنای واژۀ شاهکار به خودنمایی و جلوه‌گری می‌پردازد.

چه در دورۀ صفویان و چه در دوره‌های بعدی تاریخی، سی و سه پل میزبون جشن‌ها و شادی‌ها و مراسم ارزشمند بسیاری بوده است. برخی از این جشن‌ها و مراسم شادی و سرور عبارتند از: آب پاشان، مراسم عید نوروز و تحویل سال نو و همچنین مراسم دیرینۀ خاج شویان. هر ساله به بهانۀ برگزاری این مراسم مردم شهر اصفهان یا حتی سایر شهرها در سی و سه پل محبوب در کنار هم قرار می‌گیرند و به شادی و شعف می‌پردازند. آیین‌ها معنای زندگی هستند و پاسداشت این آیین‌ها جریان حیات را در رگ و پی فرهنگ تضمین می‌کند. آیین‌ها روح زندگی ما هستند، همان طور که زاینده رود روح سی و سه پل است.

سی و سه پل محبوب و نازنین، از ۳۳ دهانه، یا ۳۳ طاق‌نمای جذاب تشکیل شده است. همچنین این پل تاریخی از ۲۹۵ متر درازا و ۱۴ متر پهنا برخوردار است. این پل با این سبک و سیاق معماری یگانۀ روزگار خود به شمار می‌رود و شاید حتی همین حالا نیز مثل و نظیرش چه در خاک ایران زمین و چه در سایر کشورهای جهان به چشم دیده نشود. سی و سه پل جذاب و تماشایی در پانزدهم در ماه سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با شمارۀ ثبت ۱۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران زمین به رسمیت شناخته شد.

کاخ چهل ستون در شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان که در جذابیت و محبوبیت زبان‌زد خاص و عام است و توجه گردشگران عزیز را بسیار به خود جلب می‌کند با نام کاخ چهل ستون شناخته می‌شود. این کاخ جذاب و تماشایی در دورۀ حکومت شاه عباس اول ساخته شده، اما ساخت و تکمیل بنا در دورۀ حکومت شاه عباس دوم به پایان رسیده است. در واقع شاه عباس اول در مراسم افتتاحیۀ این کاخ حضور نداشته است و افتتاحیۀ کاخ چهل ستون با حضور شاه عباس دوم دوم صورت گرفته است.

کاخ چهل ستون در واقع یکی دیگر از بناهای جذاب و دلکشی است که در دورۀ حکومت صفویان ساخته شده است و شکوه و جلال غیر قابل وصفی برخوردار است. از این بنای دلگشا و چشم‌نواز با عنوان قلب شهر اصفهان یاد شده است و به نظر می‌رسد که این کاربرد این لقب به دور از اغراق است و عادلانه و درست به نظر می‌رسد.

کاخ چهل ستون در مرکز باغی زیبا و سبز و دلکش و جذاب واقع شده است. اصولاً در معماری اصیل و دقیق شهر اصفهان با حضور عمارت‌ها در میانۀ باغ روبه‌رو هستیم و به هیچ عنوان عمارتی بدون باغ یا باغی بدون عمارت را نخواهیم دید. اتفاقاً بخش عمدۀ زیبایی و شکوه دیدنی‌ها در شهر اصفهان نیز همین تلفیق باغ و عمارت است که به جذابیت و شکوه بنا بیش از پیش می‌افزاید و گیرایی و زیبایی‌اش را صدچندان می‌کند.

کاخ چهل ستون در پانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران زمین جایگاه خود را یافته است و این جایگاه با شمارۀ ۱۰۸ به ثبت رسیده است.

در مورد تزئیناتی که در کاخ چهل ستون به کار گرفته شده است لازم است اضافه کنم که این کاخ شاهانه سرشار است از انواع کاشی‌کاری‌های دلبرانه و رنگ‌های مدهوش‌کننده که به همراه هنر ظریف و جذاب آینه‌کاری جلوه‌ای ناب و بی‌نظیر از هنر ایرانی را در معرض توجه قرار داده‌اند. اتفاقاً نام این کاخ مجلل یعنی نام چهل ستون دقیقاً و به طور مستقیم به همین هنر ظریف و دقیق و چشم‌نواز آینه‌کاری مرتبط است؛ و شاید به تأثیر آینه‌ای و توجه و دقت معماران آن زمان که تمام عوامل و شرایط را می‌سنجیده‌اند و با در نظرگرفتن تمام این عوامل، خواه طبیعی و خواه مصنوع دست بشر به خلق اثری بدیع و بی‌بدیل می‌پرداخته‌اند. به این ترتیب معمار و طراح این بنا هنر ظریف آینه‌کاری را با طبیعت تلفیق کرده است و تأثیر جذاب آینه‌ها را تا به خارج بنا و ارتباطش با طبیعت ادامه داده است و از آب فراوان حوض روبه‌روی آن بهره گرفته است و تصویر ستون‌ها در آب را ادامۀ آینه‌کاری‌های داخل کاخ به شمار آورده است. به این ترتیب چهل ستون حاصل تصویر ۲۰ ستون در آب هستند. در واقع این کاخ از ۲۰ ستون بلند تشکیل شده است که با احتساب تصویر این ۲۰ ستون در داخل آب آینه‌کردار به ۴۰ ستون افزایش پیدا می‌کنند.

علاوه بر تأثیر آینه‌ای و بروز ۴۰ ستون کاخ، دلیل دیگری نیز برای نامیدن این کاخ به نام چهل ستون بیان شده است. به عبارتی دیگر برخی دلیل دیگری برای نایدن این کاخ به چهل ستون ذکر می‌کنند. این گروه دوم اظهار می‌کنند که عدد چهل در کنار تقدس و اهمیت به سزایی که دارد نمایان‌گر بزرگی و شکوه و کثرت و کمال است و به همین دلیل نام ۴۰ ستون بر این کاخ نهاده شده است. البته این توضیح بیراه نخواهد بود و احتمالاً می‌توان ادعا کرد که معمار و سازندۀ بنا این موضوع را در نظر داشته است و به همین علت سعی کرده است عدد ۴۰ را به نمایش بگذارد. اما تأثیر آینه‌ای و شکوهش نیز به حاشیه رانده نخواهد شد.

در حال حاضر مجموعۀ کاخ چهل ستون به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موزۀ شگرف از چندین و چند بخش جذاب و تماشایی تشکیل شده است. این بخش‌های محبوب و شگفت‌انگیز عبارتند از:

  • مجموعۀ سفال: در این مجموعه فرصت دیدار از اولین نمونۀ کاشی که در شهر اصیل اصفهان و دست هنرمندان اصفهانی ساخته شده است را خواهید داشت.
  • مجموعۀ آبگینه: در این مجموعه فرصت دیدار از فرش‌های اصیل و سنتی شهر اصفهان به همراه تعداد قابل توجهی از نسخ خطی قرآن مجید که با خط کوفی نگاشته شده‌اند را خواهید داشت.
  • مجموعۀ سکه: در این مجموعه فرصت دیدار از دیرینه‌ترین و قدیم‌ترین سکه‌ها که برخی از آن‌ها متعلق به دورۀ ماقبل تاریخ هستند را خواهید داشت.
  • مجموعۀ تاریخی: در این مجموعه فرصت دیدار از آثار دوران تاریخی و همچنین آثار متعلق به دوران اسلامی را خواهید داشت.
  • مجموعۀ آثار دوران صفوی: در این مجموعه فرصت دیدار از تعداد قابل ملاحظه‌ای از قباله‌های ازدواج که در قرن نهم و پس از آن تا آخر دورۀ قاجار رایج بوده است را خواهید داشت.
  • مجموعۀ کتیبه‌ها: در این مجموعه فرصت دیدار از انواع و اقسام سنگ نوشته‌هایی که از دوران گذشته به روزگار ما رسیده‌اند را خواهید داشت.
  • مجموعۀ فرش: در این مجموعه فرصت دیدار از انواع و اقسام فرش‌های تاریخی و دیرینه را که گاه قدمت برخی ز آن‌ها به ۴۰۰ یا حتی به ۵۰۰ سال می‌رسد را خواهید داشت. همچنین لازم است اضافه کنم که در همین بخش از دو تخته فرش نگهداری می‌شود که در تمام دنیا مثل و نظیرشان را نخواهید یافت. این دو تخته فرش نه با گل‌های خوش رنگ و نه با نمادهای اسلیمی و نه با شاخ و برگ‌های دلنشین، بلکه با آیات الهی زینت یافته است.

پ.ن: هر زمان فرصت سفر به شهر اصفهان را یافتید، هر زمان روزی را به دیدار از کاخ چهل ستون اختصاص دادید؛ سعی کنید از این موهبت الهی کمال استفاده را ببرید و این فرصت ناب را بیهوده از دست ندهید و طوری برنامه‌ریزی کنید که از تمام بخش‌های این کاخ پرشکوه و حیرت‌برانگیز دیدن کنید.

کلیسای وانک در شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان که در جذابیت و چشم‌نوازی شهرتی عالم‌گیر دارد و گردشگران عزیز را چه از سراسر ایران زمین و چه از اقصا نقاط جهان به خو فرا می‌خواند با نام کلیسای وانک شهرت دارد. سرتاسر کلیسای وانک سرشار است از نقش و نگار و رنگ. این کلیسای بزرگ و تاریخی زیباترین نگاره‌ها را بر دیواره‌های خود حمل می‌کند. همچنین این بنا به کتابخانه‌ای مخصوص مجهز است که کتاب‌های نادر و تاریخی و مهم ارمنی‌ها را در آغوش خود حفظ می‌کند. خوشبختانه در حال حاضر، در عصر ما، امکان دیدار از کلیسای وانک وجود دارد. بنابراین در سفر به شهر اصفهان حتماً زمانی نه بس کوتاه را به دیدار از کلیسای وانک اختصاص دهید. ظرافت‌ها و لطافت‌های کلیسای وانک بسیار زیاد است. بنابراین؛

اگر مایل هستید در مورد کلیسای وانک بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

کلیسای وانک ؛ عرصۀ تجلی هنر در اصفهان، جذاب برای گردشگران

مدرسۀ چهار باغ در شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان با نام مدرسۀ چهار باغ شناخته می‌شود. این مدرسۀ تاریخی که گفته می‌شود آخرین بنای ساخته شده در دورۀ صفوی به شمار می‌رود، ۴ ایوان دارد. این بنای تاریخی دلپذیر و چشم‌نواز علاوه بر نام چهار باغ دو نام دیگر را نیز از آنِ خود کرده است. یکی دیگر از این نام‌های سه‌گانه مدرسۀ مادر شاه و نام دیگر مدرسۀ سلطان حسین است. از این نام‌ها می‌توانیم به اهمیت بنای مدرسه در دوران صفوی پی ببریم. به احتمال قوی این بنا یا این مدرسه محل تحصیل افراد مهمی از خاندان صفوی بوده است. علاوه بر این کاملاً مشهود است که این مدرسۀ ۴ ایوانی و تماشایی در زمان خود یکی از مدرسه‌های منحصر به فرد در زمینۀ آموزش علوم دینی بوده است. مدرسه‌ای که بودجۀ قابل توجهی به آن اختصاص می‌یافته است و طلاب بسیار زیادی در آن به تحصیل علوم دینی می‌پرداخته‌اند.

اما اگر از اهمیت دینی و آموزشی این مدرسه عبور کنیم و به ویژگی‌های معماری آن بپردازیم خواهیم دید که این بنا در عرصۀ سبک معماری و تزئینات و نقوش به کار رفته در گوشه گوشۀ بنا نیز یکّه‌تاز عرصۀ هنر و معماری است. این نقوش منحصر به فرد و چشم‌نواز را نه تنها در نمای خارجی بنا و نه تنها در بخش‌های اصلی داخلی بنا بلکه در تک تک حجره‌ها نیز به کار گرفته شده است. مدرسۀ چهار باغ در شهر اصفهان از تاریخ شهریور ماه در سال ۱۳۲۰ دوباره به صورت فعال آمادۀ تدریس و آموزش به طبقۀ طالب آموزش علوم دینی در آمد. همچنین در سال ۱۳۲۳ کتابخانۀ کهنسال این مدرسه تحدید قوا شد و تعداد قابل توجهی از کتاب‌های روز را دریافت کرد. پس از آن نام این کتابخانه به کتابخانۀ فرهنگ تغییر یافت. در حال حاضر نیز این مدرسۀ دلگشا فعال است و به آموزش طبقۀ مشتاق علوم دینی می‌پردازد. البته با این تفاوت که نام مدرسه و همچنین نام کتابخانۀ غنی آن به نام امام جعفر صادق (ع) مزین شده است.

عمارت هشت بهشت در شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان با نام عمارت هشت بهشت شناخته می‌شود. این بنا نیز یکی دیگر از یادگارهای معماری از دوران حکومت صفویه به شمار می‌رود. یادگاری که چندین و چند قرن پیش به فرمان شاه اسماعیل صفوی احداث شد. این بنای جذاب و حیرت‌برانگیز در طول گذر زمان تغییرات بسیاری را متحمل شده است. به صورتی که بخش‌هایی قابل توجه از این بنا حذف شده‌اند و بخش‌های بسیاری نیز به آن افزوده شده‌اند. اگر مشتاق هستید معماری اصیل اصفهانی متعلق به دورۀ صفوی را با رعایت تمام موازین اساسی آن از نظر بگذرانید لازم است حتماً این شگفتی اعجازآمیز را با دقت ببینید. درست در مرکز این باغ بزرگ کوشکی شگرف بنا شده است که بدون شک و با اطمینان شایستۀ عبارت شاهکار معماری خواهد بود. این عمارت خارق‌العاده در سال ۱۳۱۳ در بیست و دوم آذر ماه در فهرست طویل آثار ملی ایران زمین جایگاه خود را پیدا کرد و برای همیشه به ثبت ملی رسید.

پ.ن: میزبون صمیمانه پیشنهاد می‌کند در سیر و سیاحت در پهنۀ وسیع شهر اصفهان به هیچ عنوان عمارت هشت بهشت را از قلم نیندازید. در باغ وسیع و دلگشای آن قدم بزنید. طراوت و لطافت طبیعت را استشمام کنید. نفسی عمیق فرو دهید، چشمان خود را ببندید و تمام تاریخ را از نظر بگذرانید. و به یاد داشته باشید که این عمارت باشکوه به قدر چندین و چند قرن قدمت دارد.

منارجنبان در شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان که شهرت و محبوبیتی جهانی دارد با نام منارجنبان شناخته می‌شود. ظاهر این بنای تاریخی بسیار ساده است اما در حین سادگی جذابیت منحصر به فردی دارد. شگفتی این بنای بلند قامت در تکان‌خوردن بنا است. تصور کنید مناره‌هایی را که نُه متر قطر دارند و بلندای آن‌ها به هفده متر می‌رسد و با فیروزه‌هایی درخشان زینت یافته‌اند. این دو منارۀ هفده متری می‌توانند تکان بخورند یا به عبارتی دیگر می‌توانند برقصند بدون اینکه از هم فرو بپاشند. آیا این شگفتی مظهر نابی از معماری ایرانی اسلامی به شمار نمی‌رود؟ آیا نسبت دادن عبارت شاهکار معماری به منارجنبان اصفهان غلو و اغراق محسوب می‌شود؟

منارجنبان اصفهان در کیلومتر ۶ جادۀ اصفهان به نجف‌آباد واقع شده است. این اثر شگرف معماری که یادگار از دوران حکومت ایلخانیان به شمار می‌رود در فهرست آثار ملی ایران زمین جایگاه ویژه‌ای دارد. البته شاید جالب باشد بدانید که در این بنای حیرت‌برانگیز عارفی معروف که با نام عمو عبدالله کارلادانی خوانده می‌شود نیز آرمیده است.

باغ پرندگان در شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان تماشایی که از محبوبیت و معروفیتی قابل توجه برخوردار است و هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران عزیز را به خود فرا می‌خواند با نام باغ پرندگان شناخته می‌شود. این باغ بزرگ و تماشایی تعداد ۴ هزار قطعه پرنده را در آغوش خود جای داده است. باغ وسیعی که سقف توری آن به اندازۀ ۴۰ هزار مترمربع مساحت دارد. در این باغ به منظور ایجاد محیطی مناسب برای پرندگان با توجه به نیاز آن‌ها به فضایی مناسب برای پرواز، ستون‌هایی با ۲۲ تا ۲۵ متر ارتفاع در نظر گرفته شده و سپس سقف توری بر فراز آن ستون‌ها قرار گرفته است. به این ترتیب پرندگان زیبا و متنوع علاوه بر اینکه از امکانات مناسب و نگهداری برخوردار هستند از طبیعت نیز بهره می‌برند. این جاذبۀ جذاب گردشگری در شهر اصفهان از خلاقیت عصر مدرن سرچشمه گرفته است و فرصت بازدید از پرندگان متنوع را برای مهمانان شهر اصفهان فراهم می‌آورد. مخصوصاً افرادی که به پرندگان علاقۀ بسیاری دارند این فضا را بسیار دوست خواهند داشت. چون تعداد بسیار زیادی از گونه‌های کمیاب پرندگان نیز در این مجموعه وجود دارند که شاید جز در این باغ بزرگ در جای دیگری فرصت دیدارشان پیش نیاید.

باغ گل‌ها در شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان با نام باغ گل‌ها شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر در شهرهای بزرگ ایران زمین باغ گل‌ها احداث شده است. اما باغ گل‌ها در هر شهر و دیاری ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد. به طور حتم باغ گل‌ها در شهر اصفهان متفاوت و متمایز با سایر باغ‌گل‌هایی که در شهرهای دیگر احداث شده‌اند خواهند بود. میزبون پیشنهاد می‌کند با انتخاب هر یک از شهرهای بزرگ ایران زمین به عنوان مقصد سفر خود حتماً به باغ گل‌ها در آن شهر وارد شوید و انواع و اقسام گل‌هایی که در آن باغ گردآوری شده‌اند را با دقت ببینید و از تماشای هر شاخۀ آن لذت ببرید. بعد تمام این باغ گل‌ها را با هم مقایسه کنید. به نظر شما کدام باغ گل جذاب‌تر و تماشایی‌تر بوده است؟ انتخاب شما هر شهر باشد به نظر می‌رسد سلیقه و پسند شما با آن شهر تطابق بیشتری دارد.

دروازه های چوگان اصفهان

شاید تا به حال نام مسابقات چوگان را شنیده باشید. بازی چوگان مسابقه‌ای است که از قدیم الایام در ایران برگزار می‌شد و همچنان نیز ادامه دارد. در این مسابقه بازیکنان باید در حالی که سوار بر اسب هستند، با دسته‌های چوبی خود، توپ را وارد دروازه حریف کنند. این بازی علاوه بر تمرکز برای وارد کردن توپ به دروازه حریف، نیاز به مهارت فوق‌العاده‌ای در اسب سواری و کنترل اسب دارد و به دلیل چالش برانگیز بودن و هیجان انگیز بودن آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. صدها سال است که در میدان نقش جهان اصفهان مسابقات چوگان باشکوه‌تر از هر جای دیگری برگزار می‌شود. میدان نقش جهان اصفهان هم اکنون قدیمی‌ترین میدان چوگان در جهان می‌باشد. قدمت این مسابقات در اصفهان به دوران شاه عباس صفوی و حتی پیش‌تر از وی بازمی‌گردد. در عصر شاه عباس صفوی و پادشاهان بعد از او، هنگام فرارسیدن جشن‌های سلطنتی، بازیه‌ای چوگان به طور منظم برگزار می‌شد.  

موزۀ هنرهای تزئینی ایران در شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان که زادۀ خلاقیت عصر حاضر به شمار می‌رود و توانسته است توجه عدۀ قابل توجهی از گردشگران عزیز را به خود جلب کند با نام موزۀ هنرهای تزئینی ایران شناخته می‌شود. این موزه به عنوان فضایی فرهنگی، تاریخی و هنری مجموعۀ نفیس و گرانقدری از آثار کهن مربوط به خط و کتابت، همچنین آثار هنری لاکی و روغنی، به همراه نگاره‌هایی نادر و مدهوش‌کننده به علاوۀ آثار چوبی یا تندیس‌هایی ساخته شده از جنس فلز، به همراه آثار هنری دست‌بافت و آبگینه و حتی انواع آثار سفالی و چینی را در معرض دید دوست‌داران هنر ایرانی قرار دهد. به همین دلیل این موزه را هفت‌گانه خوانده‌اند و به جرأت می‌توان گفت هفت نوع از جذاب‌ترین هنرهای ایرانی در این موزه در یک مجموعه قرار گرفته‌اند. همچنین شاید جالب باشد بدانید که ساختمان این موزه بنایی تاریخی به شمار می‌رود و از یادگارهای دوران صفوی محسوب می‌شود. در عصر یازدهم هجری قمری، زمانی که شاه عباس اول این بنا را احداث کرد آن را با نام عمارت رکیب‌خانه می‌خواندند.

پ.ن: شاید بتوان ادعا کرد که شهر اصفهان مرکز هنرهای دستی به شمار می‌رود. البته هنر و ظرافت در تمام شهرهای ایران زمین جریان دارد اما شهر تماشایی و هنرپرور اصفهان به صورت ویژه‌ای جلوه‌های ناب هنر را در معرض دید عموم مردم قرار می‌دهد. در واقع در هر وجب از این خاک پر بها جاذبه‌ای خاص و منحصر به فرد به چشم دیده می‌شود که حاصل هنر مردم این خاک ارزنده است. به عبارتی دیگر تنها فضایی که در آن شاهد زیباترین و شگفت‌انگیزترین آثار هنری خواهید بود موزه‌ها نیستند. بلکه در شهر اصفهان در بازارها نیز می‌توانید جذاب‌ترین و ظریف‌ترین سازه‌های دست‌ساز را ببینید. به طور قطع به همین دلیل است که گردشگرانی که شهر اصفهان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند علاوه بر خوراکی‌های متنوع و خوشمزه‌ای که همراه خود به عنوان سوغات می‌آورند، کوله‌بارشان سرشار است از صنایع دستی.

آتشگاه در حوالی شهر اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان زیبا با نام آتشگاه یا کوه آتشگاه شناخته می‌شود. اگر مشتاق هستید آثار به یادگار باقی مانده از ایران باستان را ببینید آتشگاه یک پیشنهاد قابل توجه و ارزشمند به شمار می‌رود. این یادگار باستانی در حوالی شهر اصفهان واقع شده است و از اصفهان دلگشا فقط و فقط به اندازۀ ۸ کیلومتر فاصله دارد. اگر از سمت زاینده‌رود پیش بروید پس از طی مسافتی کوتاه بر فراز کوهی بلند و سر به فلک کشیده آتشگاه باستانی را خواهید یافت. آن طور که از نام این اثر باستانی می‌توان حدس زد و اسناد و مدارک موجود نیز آن را تأیید می‌کنند گویی آتشگاه در ایران باستان آتشکده‌ای بوده است. این آتشکده با نام آتشکدهٔ مِهربین یا دژِ مهربین خوانده می‌شده است. این بنای برافراشته بر فراز قله‌ای بلند، در حوالی شهر اصفهان، روزهای بسیاری را پشت سر گذاشته و گرمی‌ها و سردی‌های بسیاری را چشیده است. این بنا اسکندر مقدونی را به چشم دیده و گنجینه‌اش را در آغوش گرفته است. همچنین این بنا بستر امنی برای آرمیدن طهمورث پیامبر به شمار می‌آمده است. به این ترتیب با توجه به این تفاسیر، دیدار از این بنای اسرارآمیز، بسیار جذاب و جالب توجه به نظر می‌رسد. میزبون پیشنهاد می‌کند در سفر خود به شهر اصفهان حتماً و حتماً در کنار دیدار از آثار تاریخی بسیار جذاب در این شهر دلکش، از آتشگاه باستانی اصفهان نیز دیدنی کنید.

پ.ن اول: قدم‌زدن در خاکی که از دوران ایران باستان به یادگار باقی مانده است بسیار جذاب و منحصر به فرد به نظر می‌رسد. به نوعی می‌توان ادعا کرد که این شگفتی موازی است با سفر در زمان. چون به محض ورود به این منطقۀ حیرت‌برانگیز احساس خواهید کرد که در ایران باستان قدم گذاشته‌اید. شور و اشتیاق جاری در آن دوران باشکوه پیش نظر شما جان خواهد گرفت. مردمی را خواهید دید که به قرن‌ها پیش تعلق دارند و انگار نفس‌های آن‌ها هنوز در این خطّه باقی مانده است. نگرانی‌های مردم یا شادی‌های‌ آن‌ها به همراه تمام احساسات انسانی هنوز در فضای این مکان در جریان خواهند بود. احساستی که درست مثل بناها همچنان زنده و جاری باقی مانده‌اند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت انسان‌ها از روی زمین به آسمان‌ها پر می‌کشند اما احساس و عواطف آن‌ها به یادگار باقی خواهد ماند و اگر این احساس و عاطفه تبدیل به یک اثر هنری یا یک بنا شود نیز باقی خواهد ماند. بنابراین آنچه که ماندگار است عاطفه است و احساس.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد آتشگاه اصفهان بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

آتشگاه اصفهان ؛ یادگاری ارزشمند از ایران باستان

سفر به اصفهان

یکی از شهرهای تاریخی مهم در ایران زیبا و سربلند که به راحتی می‌توان لقب قلب ایران زمین را به آن بخشید و نگران غلو و اغراق هم نبود، شهر اصفهان است. از تمام جاذبه‌ها و جذابیت‌های تاریخی و تفریحی و طبیعی در استان اصفهان و در اطراف شهر اصفهان بگذریم. منظور من دقیقاً خود شهر اصفهان است. بدون در نظرگرفتن سایر شهرهای اطرافش که در زیبایی و شگفتی بی‌نظیر هستند.

شهر اصفهان رکورددار جاهای دیدنی تاریخی و شاهکارهای بی‌رقیب معماری است. هچنین این شهر پرشگفتی رکورددار پذیرش گردشگران مشتاق به تاریخ ایران زمین چه ایرانی و چه غیر ایرانی است. بنابراین به وضوح پیداست که جاذبه‌های گردشگری اصفهان علاوه بر تعداد بسیار زیاد از محبوبیت غیرقابل وصفی نیز برخوردار هستند. به این ترتیب فکر می‌کنم سفر به شهر اصفهان و اقامت در این شهر برجسته و تماشایی با اجاره سوئیت در اصفهان دست‌کم به یک هفته زمان نیاز داشته باشد. شاید بشود هر سال و هر سال به اصفهان جذاب و تماشایی این نصف جهان شگفت‌انگیز سفر کرد و هرگز ملول نشد.

میزبون بهترین روزها را در اصفهان، نصف جهان، برای شما یاران جان آرزومند است …

سفر به اصفهان به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید